Organisatie | Harderwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk houdende regels omtrent subsidie voor maatschappelijke opvang (Subsidieregeling maatschappelijke opvang gemeente Harderwijk 2020) |
Citeertitel | Subsidieregeling maatschappelijke opvang gemeente Harderwijk 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Deelverordening subsidie Beschermd Wonen en maatschappelijke ondersteuning gemeente Harderwijk.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-07-2020 | nieuwe regeling | 14-07-2020 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk,
Gelet op de Verordening maatschappelijke ondersteuning Harderwijk 2018 en het bepaalde artikel 3 van Algemene subsidieverordening Harderwijk 2018.
gemeente Harderwijk en de gemeente Zwolle ter uitvoering van het collegebesluit de dato 18 juli 2017 gesloten overeenkomst ‘Overdracht verantwoordelijkheden, taken en middelen beschermd wonen en maatschappelijke opvang regio Noord-Veluwe’. Waarbij gemeenten in de regio Noord-Veluwe werken en gemeente Harderwijk de rol van plaatsvervangend centrumgemeente vervult;
vast te stellen de volgende: “subsidieregeling maatschappelijke opvang gemeente Harderwijk 2020”
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Alle begrippen die in deze regeling worden gebruikt en die hierboven niet nader zijn omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wmo 2015, de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Harderwijk 2018, de Algemene subsidieverordening Harderwijk en de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 2 Relatie met ASV 2018
Op deze subsidieregeling is de Algemene Subsidieverordening Harderwijk 2018 van toepassing, tenzij hiervan in deze regeling wordt afgeweken.
Het verstrekken van subsidie op basis van deze regeling heeft als doel aanbieders in staat te stellen maatschappelijke opvang te bieden in de regio Noord-Veluwe overeenkomstig het door de gemeente Harderwijk vastgestelde beleid op het terrein van maatschappelijke opvang.
Indien het totaal van de subsidieaanvragen - zoals genoemd in artikel 6 lid 2 het subsidieplafond overschrijdt wordt bij de subsidieverlening allereerst voorrang verleend aan dat deel van de aanvragen dat invulling geeft aan het bieden van continuïteit van maatschappelijke opvang aan cliënten in de regio Noord-Veluwe die deze voorzieningen benutten en waarvoor door de gemeente Harderwijk ook subsidie verleend is in het kalenderjaar voorafgaand aan het kalenderjaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd.
Indien, na toepassing van artikel 5 lid 2 van deze regeling, het totaal van de subsidieaanvragen zoals omschreven in artikel 5 lid 2 het subsidieplafond overschrijdt, wordt het beschikbare subsidiebudget evenredig onder de aanvragen verdeeld. Indien, na toepassing van artikel 5 lid 2 van deze regeling, het subsidieplafond nog niet overschreden is, wordt voorrang gegeven aan die aanvragen die het meeste bijdragen aan het subsidiedoel.
Gemeenten zijn vanaf 1 januari 2015 verantwoordelijk voor de uitvoering van taken op het gebied van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. Onderdeel hiervan is het bieden van voorzieningen op het gebied van maatschappelijk opvang. De basis voor deze subsidiering dient in een subsidieverordening te liggen omdat voor subsidiering een wettelijke grondslag vereist is.
De uitvoering van de subsidieverordening ligt bij het college van burgemeester en wethouders. Een subsidieverordening bevat de procedurele eisen en criteria die in het kader van de subsidiëring worden gesteld. Hierin is bijvoorbeeld opgenomen waar een aanvraag aan moet voldoen, welke kosten subsidiabel zijn, welke termijnen van toepassing zijn, en dergelijke.
De gemeente Harderwijk is op grond van de Wmo 2015 verplicht maatschappelijke opvang aan te bieden voor de regio Noord-Veluwe. Hiervoor ontwikkelt gemeente Harderwijk in samenwerking met de regiogemeenten, aanbieders en cliënten beleid. Deze subsidieregeling is bedoeld om transparant te zijn over de wijze waarop de beschikbare subsidie voor het realiseren van de beleidsdoelen wordt verdeeld.
In artikel 4 wordt aangegeven wie subsidie kan aanvragen. In lid 2 wordt daarin aangegeven dat de aanbieder dient te voldoen aan de vereisten zoals opgenomen in de wet i.c. de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015). Dit is van belang omdat in de Wmo 2015 alle artikelen zijn opgenomen die vereist zijn bij het bieden van voorzieningen in het kader van de Wmo 2015. Meer in het bijzonder gaat het daarbij onder meer om:
Dat de aanbieder aantoont zorg te dragen voor een goede kwaliteit van de maatschappelijke opvangvoorzieningen. Dat wil zeggen dat de voorziening in ieder geval veilig, doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht wordt geboden, is afgestemd op de reële behoefte en de persoonlijke situatie van de cliënt en op andere vormen van zorg of hulp die de cliënt ontvangt, verstrekt wordt in overeenstemming met de op de beroepskracht rustende verantwoordelijkheid, voortvloeiende uit de professionele standaard en verstrekt wordt met respect voor en inachtneming van de rechten van de cliënt.
Dat de aanbieder een zo integraal mogelijke dienstverlening biedt door het aanbod maatschappelijke opvang voor de cliënt in samenhang te bieden met onder meer andere vormen van maatschappelijke ondersteuning alsmede voorzieningen van publieke gezondheid, preventie, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen.
Dat de aanbieder een meldcode heeft vastgesteld en hanteert waarin stapsgewijs wordt aangegeven hoe met signalen van huiselijk geweld en/of kindermishandeling wordt omgegaan en die er redelijkerwijs aan bijdraagt dat zo snel en adequaat mogelijk hulp kan worden geboden, waarbij de aanbieder aantoont op welke wijze de kennis en het gebruik van de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling binnen de aanbieder wordt bevorderd.
Naast de wettelijke vereisten kan het college zelf nadere regels stellen (bijvoorbeeld ten aanzien van de vereiste kwaliteit en deskundigheid) om voor subsidiering maatschappelijke opvang in aanmerking te komen.
Jaarlijks wordt door het college een subsidieplafond voor maatschappelijk opvang vastgesteld. Bij het toekennen van subsidie is het waarborgen van de continuïteit van maatschappelijke ondersteuning van cliënten die reeds maatschappelijke ondersteuning wordt geboden prioriteit.
De volgende werkwijze wordt bij de toekenning van subsidie gehanteerd:
Volgens de Algemene subsidieverordening is het college bevoegd subsidie geheel of gedeeltelijk te weigeren indien de subsidieaanvrager zelf in de kosten van de voor subsidie in aanmerking komende voorzieningen kan voorzien. Het college kan hiervoor nadere regels opstellen.
Artikel 7 Aanvraag tot subsidieverlening
In artikel 7 wordt, in aanvulling op en in afwijking van de algemene subsidieverordening Harderwijk 2018, het proces beschreven als het gaat om de aanvraag tot subsidieverlening. Hierbij is in afwijking van de algemene subsidieverordening, die 1 juni als indieningstermijn hanteert, hier gekozen voor 1 september. Dit is bij deze regeling gedaan, omdat het daarmee mogelijk wordt voor het college de hoogte van de rijksuitkeringen maatschappelijke opvang te betrekken zoals deze jaarlijks worden vastgesteld in de meicirculaire van de rijksoverheid.
Besluitvorming kan dan door het college – na overleg met de regiogemeenten - plaatsvinden in de maand juni, zodat aanbieders de periode tussen 15 juli en 1 september beschikbaar hebben om hun aanvraag tot subsidieverlening in te dienen.