Organisatie | Amersfoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Amersfoort houdende regels voor de gemeenteraad (Reglement van orde van de raad 2020) |
Citeertitel | Reglement van orde van de raad 2020 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Reglement van orde van de raad 2014.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-07-2020 | nieuwe regeling | 14-07-2020 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 2 Plaatsvervangend voorzitter van de raad
De raad kiest en benoemt uit zijn midden de plaatsvervangend voorzitter van de raad.
Hoofdstuk 3 Bijeenkomsten algemeen
Artikel 13 Ter inzage leggen van documenten
De agenda en daarbij behorende stukken worden gelijktijdig met het verzenden van de digitale oproep voor een ieder op de website van de gemeente geplaatst. Als na het verzenden van de digitale oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving.
Artikel 18 Toepasselijkheid Gemeentewet
Bijeenkomsten in De Ronde zijn vergaderingen van een commissie als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet.
De Ronde heeft tot doel besluitvorming van de raad voor te bereiden en met het college of de burgemeester te kunnen overleggen.
Artikel 26 Spreekrecht burgers en belanghebbenden
Een toehoorder heeft het recht het woord te voeren over onderwerpen die in De Ronde als ‘peiling’ of ‘voorbereiding besluit’ staan geagendeerd. Hij kan van dat recht gebruik maken wanneer hij bij het presidium of bij aanvang van het onderwerp bij de voorzitter heeft meegedeeld, dat hij over dat onderwerp het woord wenst te voeren.
Artikel 28 Toepasselijkheid Gemeentewet
Het Besluit is een raadsvergadering als bedoeld in artikel 17 van de Gemeentewet.
Indien een persoon die het woord voert, zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de desbetreffende persoon die het woord voert, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Op verzoek van een lid van de raad of het college of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door de voorzitter te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, heeft ieder raadslid het recht zijn uit te brengen stem kort toe te lichten.
Artikel 40 Algemene bepalingen over stemming
Wanneer elektronisch stemmen op grond van lid 5 niet mogelijk is, vindt mondelinge hoofdelijke stemming plaats. Daartoe wijst de voorzitter bij loting een volgnummer van de presentielijst aan, om aan te geven bij welk lid de stemming zal beginnen. Vervolgens geschiedt de oproeping naar de volgorde van de presentielijst. De leden brengen hun stem uit door het woord ‘voor’ of ‘tegen’ uit te spreken, zonder enige toevoeging.
Bemerkt een raadslid zowel bij elektronische als bij mondelinge stemming zijn vergissing in het uitbrengen van zijn stem na de mogelijkheid tot herstel, dan kan hij uiterlijk tot het vaststellen van het verslag van de betreffende beraadslaging aantekening vragen dat hij zich heeft vergist. In de uitslag van de stemming brengt dit geen verandering.
Artikel 43 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Een raadslid kan tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Ook kan hij voorstellen, een geagendeerde voorgestelde beslissing in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door raadsleden, die in de vergadering aanwezig zijn.
Een motie over een niet-geagendeerd onderwerp of voorstel wordt ten minste acht dagen voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij het presidium ingediend. Deze motie wordt op de agenda geplaatst na de overige agendapunten. Als na deze termijn een motie wordt ingediend, dan wordt deze slechts behandeld indien hij, naar het oordeel van de raad op advies van het presidium, actueel en urgent is.
Artikel 47 Schriftelijke vragen
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen achttien werkdagen, nadat de vragen zijn binnengekomen. Mondelinge beantwoording vindt plaats in een bijeenkomst van De Ronde binnen deze termijn. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het college de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van het presidium spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij het presidium ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
Artikel 50 Lidmaatschap van andere organisaties
Een raadslid, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn. Door de raad gewenste bespreking van dit verslag kan de voorzitter verwijzen naar de De Ronde.
Over een voorstel tot ontslag van een door de raad aangewezen lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, als bedoeld in het eerste lid, wordt niet beraadslaagd dan nadat in een vergadering is besloten te verklaren dat de betrokken persoon niet meer het vertrouwen van de raad bezit als lid van het bedoelde bestuur.
In dit artikel staan vier mogelijke kwalificeringen van De Ronde genoemd. Dat betekent dat voor De Ronde gekozen kan worden uit vier smaken: voorbereiding besluit, peiling, informatie en rondetafelgesprek.
Tijdens een vergadering van De Ronde worden geen besluiten genomen. De gemeenteraad neemt tijdens Het Besluit de besluiten.
Tijdens De Ronde voorbereiding besluit concluderen de deelnemers (fractiewoordvoerders) of een raadsvoorstel rijp is voor besluitvorming. Gevolg is een advies aan het presidium om een voorstel al dan niet op de agenda van Het Besluit te plaatsen. Tijdens de vergadering in een dergelijke ronde kunnen de deelnemers namens hun fracties aangeven wat ze van een voorstel vinden.
Tijdens De Ronde peiling worden meningen en standpunten geïnventariseerd. Het college maakt een peiling om bijvoorbeeld te weten te komen hoe fracties denken over het ontwikkelen van nieuw beleid, of een raadslid peilt met peilpunten de mening om te komen tot een motie. Tijdens een peiling kunnen de deelnemers namens hun fractie aangeven wat ze van de peilpunten vinden. In beide gevallen, voorbereiding besluit en peiling, hoeft een meerderheid van de Ronde-deelnemers niet overeen te komen met een meerderheid in de raad. Als bijvoorbeeld tijdens een peiling blijkt dat een meerderheid van de fractiewoordvoerders mening A is toegedaan, is er niet per se sprake van een meerderheid in de raad voor die mening. Dat heeft ermee te maken dat geldt: one man, one vote: iedere fractie vaardigt in de regel één woordvoerder af in De Ronde, maar deze mogen niet ‘gewogen’ worden geteld voor fractiegrootte. Gewogen stemmen zou strijd opleveren met de Gemeentewet: raadsleden mogen anderen niet mandateren hun stem uit te brengen, een stemming van de raad vindt alleen plaats tijdens een raadsvergadering en door raadsleden. De minister van BZK heeft daarom aangegeven dat gewogen stemmen in commissies als De Ronde niet is toegestaan. Een peiling in De Ronde dient dus als hulpmiddel om te beoordelen hoe de verschillende raadsfracties een onderwerp beoordelen. De raad wordt daar op geen enkele manier juridisch aan gebonden. Een daadwerkelijke uitspraak van de raad of besluitvorming door de raad kan alleen tijdens Het Besluit plaatsvinden: een raadsvergadering in de zin van artikel 17 van de Gemeentewet.