Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Servicepunt71

Besluit van het bestuur van de gemeenschappelijke regeling Servicepunt71 houdende regels omtrent inkoopvoorwaarden

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieServicepunt71
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingBesluit van het bestuur van de gemeenschappelijke regeling Servicepunt71 houdende regels omtrent inkoopvoorwaarden
CiteertitelInkoopvoorwaarden
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlagenARIV_2018-mei2018_0 ARVODI_2018-mei2018_0

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is vastgesteld door het bestuur.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-07-2020nieuwe regeling

09-07-2020

bgr-2020-786

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het bestuur van de gemeenschappelijke regeling Servicepunt71 houdende regels omtrent inkoopvoorwaarden

Dit besluit volgt uit artikel 7, eerste lid van de Gemeenschappelijke Regeling Servicepunt71.

 

Servicepunt71 wil de meest actuele (en daarmee nieuwe) Inkoopvoorwaarden kunnen gebruiken. Hierover moet het bestuur van Servicepunt71 een besluit nemen.

 

Om in de toekomst te voorkomen dat steeds een bestuursbesluit moet worden genomen, stelt Servicepunt71 voor om nu eenmalig een besluit te nemen waarbij altijd naar de meest recente versie van de Inkoopvoorwaarden ARVODI, ARIV, UAV, DNR en GIBIT wordt verwezen. Daarnaast stelt Servicepunt71 voor om de algemene inkoopvoorwaarden inhuur flexkrachten en AVA2013 niet langer te gebruiken omdat deze ondervangen kunnen worden door de ARVODI en de UAV.

 

Ook de nu geldende uitzonderingen bij de DNR2011 zijn aangepast. De nieuwe versie van deze uitzonderingen wordt hierbij voorgelegd voor vaststelling.

Besluit

Het bestuur besluit:

 

  • 1.

    het intrekken van het gebruik van de AVA2013;

  • 2.

    het intrekken van het gebruik van de Algemene voorwaarden inhuur flexkrachten;

  • 3.

    het van toepassing verklaren van de volgende Inkoopvoorwaarden: ARVODI, ARIV, GIBIT, DNR en UAV;

  • 4.

    tot het gebruik van de meest recente versie van deze voorwaarden op het moment van inkoop en/of aanbesteding;

  • 5.

    het vaststellen van een nieuwe set ‘Afwijkingen DNR voor opdrachten aan Architecten, Ingenieurs en Adviseurs van Servicepunt71 en: de gemeenten Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest en Zoeterwoude’

Aldus vastgesteld in de vergadering van het bestuur van Servicepunt71 d.d. 9 juli 2020

De voorzitter

E.G.E.M. Bloemen

De secretaris

E. Zandstra

Bijlage 1: Afwijkingen DNR voor opdrachten aan Architecten, Ingenieurs en

Adviseurs van Servicepunt71 en: de gemeenten Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest en Zoeterwoude

Leeswijzer

De indeling in hoofdstukken, artikelen en leden sluit aan bij de DNR 2011. De artikelen van de DNR waarvoor er afwijkingen, vervanging of aanvullingen voor zijn geformuleerd, zijn hier onder opgenomen. In de teksten is per bepaling duidelijk gemaakt of het om een aanvulling, vervanging dan wel om een afwijking gaat. Dit document dient naast DNR 2011 met aanpassingen uit juni 2013 gebruikt te worden.

Artikel 5

Werkzaamheden door anderen (oude tekst vervalt geheel)

Lid 1

Opdrachtnemer kan personen die zijn belast met de uitvoering van de Diensten slechts bij uitzondering en niet zonder voorafgaande toestemming van Opdrachtgever tijdelijk of definitief vervangen. Opdrachtgever weigert zijn toestemming niet op onredelijke gronden en kan aan deze toestemming voorwaarden verbinden. De voor de oorspronkelijke personen geldende tarieven kunnen bij vervanging niet worden verhoogd.

Lid 2

Indien Opdrachtgever vervanging verlangt van personen die zijn belast met de uitvoering van de Diensten, omdat hij meent dat dit in het belang van een goede uitvoering van de Overeenkomst nodig of wenselijk is, geeft Opdrachtnemer hieraan gevolg. Voor de vervanger wordt een tarief in rekening gebracht dat niet hoger is dan het tarief dat voor de persoon die wordt vervangen in de Overeenkomst is vastgelegd.

Lid 3

Bij een vervanging van personen die belast zijn met de uitvoering van de Overeenkomst, stelt Opdrachtnemer personen beschikbaar die qua deskundigheid, opleiding en ervaring ten minste gelijkwaardig zijn aan de te vervangen personen, dan wel voldoen aan hetgeen Partijen ten aanzien van deze personen zijn overeengekomen.

Artikel 7

De adviseur als gemachtigde van de opdrachtgever (oude tekst vervalt geheel)

De adviseur treedt niet op als gemachtigde van de opdrachtgever, ook niet in een directie voerende rol tijdens de uitvoeringsfase, en kan derhalve geen handelingen verrichten waardoor de opdrachtgever rechtens wordt gebonden.

Artikel 8

Esthetische waarde (oude tekst vervalt geheel)

Bij de beoordeling van de juiste vervulling van de opdracht blijft de esthetische waarde niet buiten beschouwing. De Stadsbouwmeester dan wel de Welstandscommissie, dan wel iedere andere commissie die van de kant van de opdrachtgever hierbij betrokken is, wordt bij de beoordeling van de esthetische waarde van het werk betrokken. Dit laat onverlet de eigen verantwoordelijkheid van de adviseur voor de esthetische waarde van het werk.

Artikel 9

Aanpassingen van de opdracht (lid toegevoegd)

Lid 4

Wijzigingen van of aanvulling op de Overeenkomst of afwijkingen van (onderdelen van) de Voorwaarden zijn slechts bindend, voor zover zij uitdrukkelijk tussen Partijen schriftelijk zijn overeengekomen.

Artikel 11

Algemene verplichtingen van de adviseur (oude tekst vervalt geheel)

Lid 6

De opdracht wordt vervuld conform het overeengekomen tijdschema. De termijnen in het overeengekomen tijdschema zijn fatale termijnen, tenzij door partijen uitdrukkelijk anders is overeengekomen. De adviseur is aansprakelijk voor toerekenbare overschrijding van de termijnen in het tijdschema. Het gestelde in artikel 13, van deze regeling is hierop van overeenkomstige toepassing. Wanneer de adviseur zijn verplichtingen niet kan nakomen binnen het overeengekomen tijdschema, dient hij dit met bekwame spoed schriftelijk te melden aan de opdrachtgever.

Artikel 14 en15

Schadevergoeding (oude tekst vervalt geheel)

Lid 1

Indien één der Partijen tekortschiet in de nakoming van haar verplichtingen uit de Overeenkomst, kan de andere Partij haar in gebreke stellen. De nalatige Partij is echter onmiddellijk in verzuim als nakoming van de desbetreffende verplichtingen anders dan door overmacht binnen de overeengekomen termijn reeds blijvend onmogelijk is. De ingebrekestelling geschiedt schriftelijk, waarbij aan de nalatige Partij een redelijke termijn wordt gegund om alsnog haar verplichtingen na te komen. Deze termijn is een fatale termijn. Indien nakoming binnen deze termijn uitblijft, is de nalatige Partij in verzuim.

Lid 2

De ingebrekestelling, bedoeld in het vorige lid, is niet vereist indien de termijn waarbinnen de overeengekomen Diensten verricht hadden moeten zijn, voor de afloop daarvan is verlengd. Indien de in het vorige lid bedoelde nakoming ook niet heeft plaatsgevonden voor het eind van de verlengde termijn, is de nalatige Partij vanaf dat moment direct in verzuim.

Lid 3

Tenzij anders overeengekomen, is de Partij die toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van haar verplichtingen tegenover de andere Partij aansprakelijk voor de door de andere Partij geleden dan wel te lijden schade, met dien verstande dat de aansprakelijkheid als volgt beperkt is:

  • -

    voor opdrachten waarvan de totale waarde kleiner is dan of gelijk aan € 50.000,–: € 150.000,– per gebeurtenis en € 300.000,– per contractjaar of gedeelte van een jaar dat de Overeenkomst van kracht is;

  • -

    voor opdrachten waarvan de totale waarde meer is dan € 50.000,– maar kleiner dan of gelijk aan € 100.000,–: € 300.000,– per gebeurtenis en € 500.000,– per contractjaar of gedeelte van een jaar dat de Overeenkomst van kracht is;

  • -

    voor opdrachten waarvan de totale waarde meer is dan € 100.000,– maar kleiner dan of gelijk aan € 150.000,–: € 500.000,– per gebeurtenis en € 1.000.000,– per contractjaar of gedeelte van een jaar dat de Overeenkomst van kracht is;

  • -

    voor opdrachten waarvan de totale waarde meer is dan € 150.000,– maar kleiner dan of gelijk aan € 500.000,–: € 1.500.000,– per gebeurtenis en € 3.000.000,– per contractjaar of gedeelte van een jaar dat de Overeenkomst van kracht is;

  • -

    voor opdrachten waarvan de totale waarde meer is dan € 500.000,–: € 3.000.000,– per gebeurtenis en € 5.000.000,– per contractjaar of gedeelte van een jaar dat de Overeenkomst van kracht is.

Samenhangende gebeurtenissen worden daarbij aangemerkt als één gebeurtenis.

De beperking van de aansprakelijkheid als hiervoor bedoeld komt te vervallen:

  • a.

    ingeval van aanspraken van derden op schadevergoeding ten gevolge van dood of letsel;

  • b.

    indien sprake is van opzet of grove schuld aan de zijde van de andere Partij of het Personeel van Opdrachtnemer of het Personeel van Opdrachtgever;

  • c.

    in geval van schending van intellectuele eigendomsrechten;

  • d.

    in geval van een tussen Partijen op grond van verwerking van persoonsgegeven een overeenkomst is gesloten: ten aanzien van aanspraken op schadevergoeding, waaronder mede begrepen de door de toezichthoudende autoriteit opgelegde boetes, in verband met tekortschieten in de nakoming van die overeenkomst.

Lid 4

Indien Opdrachtnemer voor het verrichten van de Diensten gebruik maakt van zaken die eigendom zijn van Opdrachtgever, is Opdrachtnemer aansprakelijk voor de schade die aan deze zaken wordt toegebracht. De aansprakelijkheidsbeperking genoemd in het derde lid is dan van overeenkomstige toepassing.

Lid 5

Indien Opdrachtnemer of derden als gevolg van het gebruik van zaken van Opdrachtgever schade lijden, op welke wijze dan ook, is deze schade geheel voor rekening en risico van Opdrachtnemer. De aansprakelijkheidsbeperking genoemd in het derde lid is dan van overeenkomstige toepassing.

Lid 6

Alle verplichtingen met betrekking tot het Personeel van Opdrachtnemer, ook die krachtens de belasting- en sociale verzekeringswetgeving, komen ten laste van Opdrachtnemer. Opdrachtnemer vrijwaart Opdrachtgever tegen elke aansprakelijkheid in dit verband. De aansprakelijkheidsbeperking zoals genoemd in het derde lid is niet van toepassing.

Artikel 16

Aansprakelijkheidsduur en vervaltermijnen (oude tekst vervalt geheel)

Lid 3

Het vorderingsrecht uit hoofde van een toerekenbare tekortkoming van de adviseur verjaart door verloop van vijf jaren na de schriftelijke en met redenen omklede ingebrekestelling.

Lid 5

Indien de einddeclaratie op een eerdere dag wordt verzonden dan de dag waarop de opdracht door opzegging of voltooiing is geëindigd, geldt de dag waarop de opdracht is geëindigd of voltooid.

Artikel 24

Opzegging van de opdracht zonder grond (oude tekst vervalt geheel)

Partijen hebben niet het recht om de opdracht zonder grond op te zeggen, hierdoor komende artikelen 34 t/m 36 te vervallen.

Artikel 34 t/m 36

Vervalt

Artikel 27

Toerekenbare tekortkoming (oude tekst vervalt geheel)

Lid 1

Indien één der Partijen toerekenbaar tekortkomt, kan de andere Partij haar in gebreke stellen. De nalatige Partij is onmiddellijk in verzuim als nakoming van de desbetreffende verplichtingen anders dan door overmacht binnen de overeengekomen termijn reeds blijvend onmogelijk is. De ingebrekestelling geschiedt schriftelijk, waarbij aan de nalatige Partij een redelijke termijn wordt gegund om alsnog haar verplichtingen na te komen. Deze termijn is een fatale termijn. Indien nakoming binnen deze termijn uitblijft, is de nalatige Partij in verzuim. Dan kan de opdracht op deze grond worden opgezegd.

Lid 2

Vervalt

Artikel 40

Rechten op het advies na opzegging door de opdrachtgever op een grond gelegen bij de opdrachtgever (oude tekst vervalt geheel)

Lid 1

Door het tekenen van de overeenkomst is toestemming verleend voor het gebruik van het advies.

Lid 2, 3 en 4

Vervalt

Artikel 42

Rechten op het advies na opzegging door de adviseur op een grond gelegen bij de opdrachtgever (oude tekst vervalt geheel)

Lid 1

Door het tekenen van de overeenkomst is toestemming verleend voor het gebruik van het advies.

Lid 2, 3 en 4

Vervalt

Artikel 44

Rechten op het advies na opzegging door de adviseur op een grond gelegen bij de adviseur (afwijking)

Lid 1

Door het tekenen van de overeenkomst is toestemming verleend voor het gebruik van het advies.

Lid 2 en 3

Vervalt

Artikel 48

Recht van herhaling van het advies (oude tekst vervalt geheel)

Lid 1

De adviseur heeft het recht zijn advies te herhalen, voor zover redelijke belangen van een eerdere opdrachtgever zich niet daartegen verzetten en niet dan nadat de adviseur met de eerdere opdrachtgever een schriftelijke overeenstemming is bereikt.