Organisatie | Utrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester 2020 gemeente Utrecht |
Citeertitel | Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester 2020 gemeente Utrecht |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-07-2020 | 16-12-2020 | Verordening instellen vertrouwenscommissie nieuwe burgemeester | 16-07-2020 |
De raad van de gemeente Utrecht;
Gelezen het voorstel van het presidium van 13 juli 2020;
de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 Gemeentewet,
de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;
de circulaire Benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties van 19 september 2017;
besluit vast te stellen de volgende Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester 2020 gemeente Utrecht.
De commissie heeft tot taak de aanbeveling van de gemeenteraad tot benoeming van de burgemeester voor te bereiden.
Artikel 2 Samenstelling commissie
De griffier is secretaris van de commissie en geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie. De senior raadsadviseur bestuurlijke zaken / plv. griffier is plaatsvervangend secretaris van de commissie. De (plaatsvervangend) secretaris heeft geen stemrecht in de commissie. De gemeentesecretaris geeft waar gewenst door de commissie aanvullende ambtelijke ondersteuning.
Artikel 4 Vergaderingen en besluitvorming
Van elke vergadering wordt door de voorzitter tenminste vierentwintig uur van te voren aankondiging gedaan aan de leden van de commissie en de sollicitanten naar het ambt van burgemeester, elk voor zover met de betreffende sollicitant een gesprek plaats heeft. Indien bijzondere omstandigheden een spoedige bijeenkomst van de commissie vergen, kan van de eerste volzin worden afgeweken doch geschiedt oproeping tenminste 12 uur voorafgaand aan de vergadering.
Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van “geheim” door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van “geheim” gezonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet er op toe dat de vertrouwelijkheid in deze procesgang wordt gegarandeerd.
Artikel 5 Informatie over en gesprek met sollicitant
De secretaris nodigt namens de voorzitter sollicitanten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft daarbij de voorzieningen die nodig zijn ter bescherming van de privacy van de sollicitant. Elk overleg met derden, in welke vorm dan ook is uitgesloten.
De commissie brengt over haar werkzaamheden van de voorbereiding van de aanbeveling tot benoeming schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning. Dit verslag van bevindingen bevat in ieder geval:
Artikel 7 Onvoorziene gevallen
In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire Benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 29 september 2017 (kenmerk 2017-0000479534) niet voorziet, beslist de commissie.
Artikel 8 Ontbinding van de commissie en archivering
De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefplaats als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn is verstreken. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, eerste lid sub a en c van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.