Organisatie | Den Helder |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder houdende nadere regels omtrent subsidies voor evenementen (Subsidieregeling evenementen Den Helder 2020) |
Citeertitel | Subsidieregeling evenementen Den Helder 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-07-2020 | nieuwe regeling | 14-07-2020 | 2020-038978 |
Het college van de gemeente Den Helder;
* de Algemene Subsidieverordening Den Helder;
* de Subsidieverordening ‘Evenementen Den Helder 2020;
* het beleidskader ‘Toerisme ‘Den Helder bruist!’;
* het beleidskader ‘Cultuur kleurt het leven’;
* het beleidskader Cultureel Erfgoed ‘Oog voor het verleden, visie op de toekomst’;
* het beleidskader Sport ‘Den Helder beweegt vooruit!’;
* het sociaal beleidskader ‘het sociale verhaal van Den Helder’;
* het coalitieprogramma 2018-2022 Helders akkoord ‘Voorwaarts in gezamenlijkheid’ en
* het Helders Perspectief ‘Van krimp naar groei!’;
vast te stellen de navolgende nadere regels over subsidieverlening voor evenementen en publieksactiviteiten in de gemeente Den Helder.
Artikel 2. Reikwijdte regeling
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de behandeling van aanvragen om subsidie voor evenementen en publieksactiviteiten waarvoor op grond van de Verordening subsidie is aangevraagd.
Artikel 3. Verdeling subsidiebudget voor evenementen en publieksactiviteiten
Het in de gemeentebegroting opgenomen budget wordt door het college na de vaststelling van de gemeentebegroting, verdeeld in enerzijds een “subsidiebudget evenementen” en anderzijds een ”subsidiebudget publieksactiviteiten”. Het college streeft naar een verdeling van 80% van het budget voor evenementen en 20% van het budget voor publieksactiviteiten.
Aan de Adviesraad Citymarketing nemen vertegenwoordigers deel van de toeristische ondernemers, culturele sector, musea, Helderse binnenstad, bewoners Julianadorp, Den Helder en Huisduinen, jongeren en Citymarketing Den Helder. De leden van de Adviesraad worden door Citymarketing Den Helder voor een maximale periode van 3 jaar benoemd
Artikel 5. Wijze van verdeling, beoordeling en puntentoekenning
Van toepassing bj evenementen:
Versterking van de identiteit, de profilering, naamsbekendheid en het imago van Den Helder, Julianadorp en/of Huisduinen binnen één of meer van de categorieën cultuur(historie), maritiem, sport, muziek- of landschapfestival, techniek en energie. De identiteit zoals beschreven in het beleidskader Toerisme ‘Den Helder bruist’ is het uitgangspunt en staat hieronder vermeld:
Beoordeeld wordt de mate waarin financiële ondersteuning plaatsvindt door sponsors en/of particuliere fondsen en de mate waarin wordt gestreefd naar cofinanciering en/of aanvullende inkomsten (= balans tussen kosten en opbrengsten) en het (innoverend) vermogen maatschappelijk draagvlak te verwerven voor het evenement of de publieksactiviteit.
Hoeveel bezoekers trekt het evenement? Op welk publiek richt het evenement/de publieksactiviteit zich? Spreekt het programma van het evenement of de activiteit een breed publiek aan? Welke inspanningen verricht de instelling om de publieke belangstelling te vergroten en tot bezoek/deelname te vergroten? Wat is de meerjarenvisie van de organisatie? Welke inspanningen verricht de organisatie om Den Helder zo goed mogelijk te profileren?
Het aantal van 4 jaren wordt vanaf het subsidiejaar 2021 per individueel jaar geteld en behoeft geen aaneengesloten periode te betreffen.
Indien het bedrag van de in aanmerking komende aanvragen per subsidiebudget zoals genoemd in artikel 3 het subsidieplafond overschrijdt, wordt het budget als volgt verdeeld:
a. de aanvraag die de meeste punten scoort volgens de rangschikking die voortvloeit uit lid 2 wordt als eerste gehonoreerd;
b. telkens wordt de daarop volgende aanvraag met de meeste punten gehonoreerd;
c. indien verschillende aanvragen dezelfde score hebben gehaald en honorering van deze aanvragen tot overschrijding van het subsidieplafond zou leiden, worden deze op volgorde van het behaalde aantal punten voor het criterium ‘Identiteit’ gehonoreerd;
d. voor de aanvraag waarvoor gelet op het subsidieplafond, gelet op rangschikking zoals genoemd onder a én gelet op het subsidiebudget voor de desbetreffende categorie (nl. evenementen of publieksactiviteiten) niet het totaal gevraagde subsidiebedrag beschikbaar is, kan het resterende budget als restsubsidiebedrag worden toegekend.
Artikel 6. Subsidiabele kosten
In de Verordening worden de kostensoorten genoemd waarvoor subsidie kan worden aangevraagd. Hierbij kan gedacht worden aan de volgende kosten:
* Muziekkosten (bands, podia, geluid, etc.)
* Huur voorzieningen (terrein, hekwerk, verkeersregelaars, EHBO, toiletten, afvoer vuil etc.)
* Inhuur beveiliging (alleen daartoe bevoegde bedrijven)
* Overige kosten zoals verzekering, vergunningen, energie, Buma, etc.
* Drukwerk, advertenties, onlinemarketing, etc.
* Inkoopkosten voor commercieel te exploiteren horeca. Als er sprake is van horeca, moeten zowel de uitgaven (inkoopkosten) als de inkomsten uit de horeca in de begroting worden opgenomen. .
* Vrijwilligersvergoedingen (te specificeren naar aantal personen en bedrag en nooit meer dan de maximale vrijwilligersvergoeding)
Kosten om de inclusiviteit te bevorderen;
Denk hierbij aan kosten voor bezoekers met beperkte mobiliteit, een gebarentolk, brailleteksten, genderneutrale faciliteiten, etc.
De volgende kostensoorten worden niet gesubsidieerd:
* Salariskosten voor organisatie van het evenement.
In principe worden salariskosten voor het inhuren van bedrijven waaraan (een deel van) de organisatie van het evenement (bv. de programmering) wordt uitbesteed niet gesubsidieerd, tenzij het college het voor het welslagen van het evenement of publieksactiviteit nodig acht.
Inhuur van daartoe bevoegde en bij de Kamer van Koophandel ingeschreven beveiligingsbedrijven valt wel onder de subsidiabele kosten.
* Afdrachten aan goede doelen en subsidieverlening aan andere organisaties.
Indien de subsidie bij de verlening direct wordt vastgesteld, kan het college besluiten dat de subsidieontvanger:
Artikel 8. Aanvullende verplichtingen
De subsidieontvanger maakt met de gemeente afspraken over de wijze waarop de gemeente betrokken wordt bij het evenement. Gedacht kan worden aan openingen of andere formele handelingen door vertegenwoordigers van de gemeente, netwerkbijeenkomsten, uitingen in de pers etc.