Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Experiment stadsbrede parkeervergunningen voor emissieloze brommobielen |
Citeertitel | Experiment stadsbrede parkeervergunningen voor emissieloze brommobielen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-03-2022 | artikel 2, 6 | 22-03-2022 | |||
14-07-2020 | 30-03-2022 | nieuwe regeling | 12-05-2020 |
emissieloze brommobiel: brommobiel als bedoeld in artikel 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 waarvan de aandrijving geen schadelijke stoffen veroorzaakt;
experiment: het experiment om stadsbrede parkeervergunningen voor emissieloze brommobielen te verlenen, dat is vastgesteld bij deze regeling;
vergunningenplafond voor stadsbredeparkeerverguningen voor emissieloze brommobielen: aantal stadsbrede parkeervergunningen voor emissieloze brommobielen dat maximaal wordt verleend.
Artikel 6 Geldigheidsduur van de vergunningen
Artikel 27 van de Parkeerverordening 2013 is van toepassing voor stadsbrede parkeervergunningen voor emissieloze brommobielen, met dien verstande dat stadsbrede parkeervergunningen voor emissieloze brommobielen niet geldig zijn na 30 juni 2024.
Artikel 7 Plaats van geldigheid van de vergunningen
Stadsbrede parkeervergunningen voor emissieloze brommobielen zijn geldig in alle vergunninggebieden.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 12 mei 2020,
De burgemeester
Femke Halsema
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
De transitie naar volledig elektrische, emissieloze brommobielen met een kleinere footprint op de openbare ruimte in 2030, zoals genoemd in het Actieplan Luchtkwaliteit 2030, is een belangrijk instrument voor het efficiënt gebruiken van de schaarse (parkeer)ruimte in de drukste gebieden van de stad en het verbeteren van de luchtkwaliteit. Ter stimulering van dergelijke voertuigen wordt een tijdelijke stadsbrede parkeervergunning in het leven geroepen tegen gereduceerd tarief. De vergunning wordt geïntroduceerd als experiment in het kader van artikel 45 van de Parkeerverordening 2013. Het tarief voor deze parkeervergunningen wordt vastgesteld door de gemeenteraad in de Verordening parkeerbelastingen Amsterdam 2020.
De begripsbepalingen in artikel 1 van de Parkeerverordening 2013 zijn van toepassing voor de begrippen in deze verordening.
Artikel 3 Maximum aantal vergunningen per adres
Het aantal parkeervergunningen voor emissieloze brommobielen dat op een adres is verleend heeft tijdens de duur van het experiment geen invloed op het aantal andere parkeervergunningen dat voor dat adres kan worden verleend. Het aantal stallingsplaatsen en belanghebbendenparkeerplaatsen waar de bewoner of het bedrijf over beschikt of kan beschikken en het aantal andere parkeervergunningen dat op het adres is verleend, is niet van invloed op het aantal stadsbrede parkeervergunningen voor emissieloze brommobielen dat op een adres wordt verleend.
Voor stadsbrede parkeervergunningen die worden verleend voor emissieloze brommobielen die vóór 1 april 2020 zijn gekocht, geldt voor geen maximum aantal per adres.
Het vergunningenplafond voor bewonersvergunningen en bedrijfsvergunningen wordt elk half jaar verlaagd met het aantal parkeervergunningen voor emissieloze brommobielen dat in het vergunningsgebied is verleend. Deze vergunningenplafonds worden vastgesteld in het Uitwerkingsbesluit Parkeerverordening Amsterdam.