Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Stichtse Vecht

Nota Reclamebeleid 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieStichtse Vecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNota Reclamebeleid 2017
CiteertitelNota Reclamebeleid 2017
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp
Externe bijlageReclamebeleid 2017

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Het college van B&W van Stichtse Vecht heeft het reclamebeleid geactualiseerd in de herziene nota Reclamebeleid 2017. Alle regelgeving rondom reclame is hierin samenhangend weergegeven. Zo wordt duidelijk welke reclame-uitingen zijn toegestaan en welke niet, zodat verrommeling van de openbare ruimte wordt voorkomen. Met de nota als basis wordt het voor de gemeente ook eenvoudiger om handhavend op te treden tegen illegale reclame.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://www.overheid.nl/

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-12-2017Nieuwe regeling

19-12-2017

Gemeentelijke website

Tekst van de regeling

Intitulé

Nota Reclamebeleid 2017

Inleiding

 

De Nota Commerciële Buitenreclame gemeente Stichtse Vecht, vastgesteld in oktober 2012, is nu vijf jaar in werking.

De eerste concessie voortvloeiend uit dit beleid, de exploitatie van A0-reclame, loopt af op 31 december 2017. Dit was aanleiding voor een korte evaluatie van het reclamebeleid. Conclusie was dat er behoefte bestaat aan aanpassing van het reclamebeleid.

Redenen hiervoor zijn o.a. voortschrijdend inzicht over (commerciële) haalbaarheid van een aantal toegestane reclamevormen, onduidelijke begripsbepalingen en te weinig handvaten voor handhaving van illegale reclamevormen, klachten van inwoners over met name A0-reclame en europanels. Tegen deze reclamevormen hebben inwoners o.a. esthetische bezwaren (‘lelijke borden’), bezwaren tegen de hoeveelheid borden en in enkele gevallen tegen de locatie van een bord.

Aan het College van B&W zijn vervolgens een drietal scenario’s voorgelegd:

1. stoppen met reclame in de openbare ruimte, door concessieovereenkomsten na afloop niet meer te verlengen.

2. Doorgaan met het bestaande reclamebeleid

3. Het bestaande reclamebeleid aanpassen door het aantal A0-borden drastisch te verminderen en het beleid aan te scherpen op de mogelijkheden voor handhaving van illegale reclame.

 

Het college heeft een voorgenomen besluit genomen voor de derde optie en dit besluit in het najaar laten peilen in een raadscommissie.

De commissie heeft unaniem ingestemd met het voorgenomen besluit van het college. De raadsleden gaven aan de esthetische bezwaren van inwoners te begrijpen, maar akkoord te gaan met de voorgestelde vermindering van A0-borden en aanscherping van het reclamebeleid; enerzijds vanwege het belang van de reclame-inkomsten voor de gemeentelijke begroting en anderzijds vanwege de aankondigingsmogelijkheden die dit biedt voor ondernemers, overheid en verenigingen.

De vermindering van het aantal A0-borden is gerealiseerd in de nieuwe concessieovereenkomst voor A0-borden die ingaat per 1 januari 2018.

De aanscherping van het beleid op begripsbepalingen en handhavingsmogelijkheden vindt u in deze nota Reclamebeleid 2017

Doelstellingen

De doelstellingen van het vernieuwde reclamebeleid zijn onveranderd:

- Het tegengaan van verrommeling van de openbare ruimte

- Eenduidige regelgeving

- Maximalisering van gemeentelijke reclame opbrengsten

Uitgangspunten

Het reclamebeleid is van toepassing binnen de bebouwde kom grenzen van de Wegenwet. Buiten deze bebouwde komgrenzen geldt de Landschapsverordening van de provincie Utrecht; reclame in de openbare ruimte is daar niet toegestaan.

Het vernieuwde reclamebeleid bestaat uit twee delen:

A. permanente reclame op en aan gebouwen en op particuliere grond

B. permanente en tijdelijke reclame op openbare grond

 

Het reclamebeleid sluit aan bij het welstandsbeleid en de APV

Het reclamebeleid heeft de status van toetsingskader en vormt een bijlage van de welstandsnota. In het kader van deregulering is afgesproken dat waar geen welstandsregels gelden, ook geen beleidsregels gelden voor het aanbrengen van reclame op en aan gebouwen en op particuliere grond.

Tevens geldt dit reclamebeleid als toetsingskader voor de afwegingen die in de APV onder afdeling 5,artikel 2:10 (voorwerpen op of aan de weg), gemaakt worden.

De exploitatie van toegestane reclame op openbare grond wordt ondergebracht bij reclame-exploitanten

Een beperkt aantal reclamevormen (zie hoofdstuk 3) is toegestaan op openbare grond; de exploitatie ervan is/wordt uitbesteed aan commerciële reclame exploitanten middels privaatrechtelijke concessie-overeenkomsten. De evenementenborden zijn eigendom van de gemeente en het beheer hiervan is d.m.v. een bruikleenovereenkomst uitbesteed aan een private partij.

Spandoeken worden niet gezien als commerciële reclame en de aanvragen hiervoor verlopen niet via private partijen, maar via het team Omgevingskwaliteit (onderdeel APV) van de gemeente.

Alle overige reclamevormen op openbare grond, zijn niet toegestaan.

Reclamevormen op openbare grond, die niet onder een concessieovereenkomst of bruikleenovereenkomst vallen, zijn niet toegestaan. Dat betekent dat hier ook geen vergunning voor aangevraagd kan worden.

Vergunningenstelsel

De uitvoering van het reclamebeleid krijgt gestalte via vergunningverlening, handhaving en privaatrechtelijke overeenkomsten met reclame-exploitanten.

Het huidige vergunningenstelstel voor reclame valt naar rangorde van wetgeving als volgt te verdelen:

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)

Voor reclame-uitingen die moeten worden aangemerkt als een bouwwerk (reclamezuilen, lichtreclames aan de gevel, steigerdoeken, banieren e.d.) is een omgevingsvergunning voor de activiteit “bouwen” nodig.

Daarbij wordt getoetst aan o.a. het bestemmingsplan, het Bouwbesluit en (in welstandplichtige gebieden en bij monumenten) aan welstand.

Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

In afdeling 5, artikel 2:10 van de APV zijn regels opgenomen t.a.v. voorwerpen op of langs de openbare weg. Het college kan een vergunning weigeren als deze voorwerpen de bruikbaarheid of veiligheid van de weg in gevaar brengen, of als de voorwerpen schade toebrengen aan weggebruikers.

Voor uitstallingen tot 1 m van de gevel is geen vergunning nodig, mits er een doorgang mogelijk blijft van 1,2 m voor rolstoelgebruikers en mensen met een kinderwagen.

In afdeling 11, artikel 2:42 staan de bepalingen m.b.t. plakken en kladden; dit is niet toegestaan in de openbare ruimte.

In afdeling 4, artikel 4:15 staat het verbod op hinderlijke en gevaarlijke reclame op of aan een onroerende zaak. Omdat veel gevelreclame-uitingen aangemerkt worden als bouwwerk zal een omgevingsvergunning nodig zijn. In die gevallen volstaat de omgevingsvergunning en is geen APV-vergunning vereist.

In afdeling 5, artikel 5: 7 staat het verbod op het parkeren van reclamevoertuigen.

Beleidsregel spandoeken 2015

In aanvulling op afdeling 5, artikel 2:10 van de APV is de Beleidsregel Spandoeken vastgesteld.

Conform deze beleidsregel is het mogelijk om een vergunning te verkrijgen voor het ophangen van spandoeken boven of langs de openbare weg. Bedrijfsreclame, productreclame en reclame voor commerciële evenementen is op spandoeken niet toegestaan.

 

Vergunningplicht

Voor permanente reclame op onroerende zaken (gevelreclame) en op particuliere grond betekent dit dat er een omgevingsvergunning vereist is als het de activiteit “bouwen”, “monumenten” en/of “gebruik” betreft.

Voor permanente reclamevormen op de openbare grond is zowel een omgevingsvergunning vereist (activiteit Bouwen) als een APV-vergunning (plaatsen van voorwerpen op de openbare weg). Dit geldt bijv. voor de concessiehouders van reclame in/op lichtmasten, europanels, reclamemast en rotondes.

Tijdelijke reclame op of aan gebouwen en op particuliere grond is vergunningsvrij voor een periode van maximaal 1 maand. Tijdelijke reclame op openbare grond is niet toegestaan.

Uitzondering hierop vormen:

- Spandoeken; toegestaan mits een APV-vergunning

- Uitstallingen; tot maximaal 1 m uit de gevel zijn vergunningsvrij, mits een vrije doorgang van 1,20m mogelijk blijft.

 

 

Omgevingsvergunning

APV-vergunning

Permanente reclame op of aan gebouwen en op/boven particuliere grond

Vergunning “Activiteit bouwen” en in sommige gevallen “activiteit monument” en/of “activiteit gebruik”

n.v.t.

Tijdelijke reclame op of aan gebouwen en op particuliere grond(max. 1 mnd)

n.v.t.

(bijv. bouwprojectbord en makelaarsborden).

n.v.t.

Permanente reclame op openbare grond

Vergunning “activiteit bouwen en gebruik” vereist. Alleen beschikbaar voor reclame concessiehouder of houder bruikleenovereenkomst.

APV-vergunning op basis van afdeling 5, artikel 2:10 is niet vereist voor concessiehouder/houder bruikleenovereenkomst.

Tijdelijke aankondiging op openbare grond (max. 1 mnd)

n.v.t.

Niet toegestaan; uitzondering is spandoek (met APV-vergunning)

Uitstallingen tot maximaal 1 m uit de gevel

n.v.t.

n.v.t.

 

 

Algemeen beleidskader

 

Dit reclamebeleid omvat zowel de beleidsregels voor permanente reclame-uitingen op en aan gebouwen en op particuliere grond, als de beleidsregels voor (tijdelijke) reclame-uitingen op openbare (gemeente-)grond.

Uiterlijke verschijningsvorm

• Reclame op en aan gebouwen en op particuliere grond, dient rechtstreeks verband te houden met de activiteit die in het pand plaatsvindt. Dit geldt ook voor reclame aan bouwwerken van NUTS-voorzieningen (trafo- en elektriciteitskasten e.d.).

• Reclame moet uitgevoerd worden in duurzaam en weerbestendig materiaal

• Reclame aan de gevel, die weggehaald kan worden (bijv. een vlag), wordt gezien als een permanente reclame-uiting. De regels uit dit reclamebeleid zijn daarop van toepassing.

• De reclame moet voldoen aan de Nederlandse Reclame Code

Niet toegestaan

• Knipperende reclame

• Reclame verspreid over twee panden

• Licht- en neoncontourlijnen

• Sky-beamers

• Graffity op de weg of de gevel

• Een permanent spandoek

Verkeersveiligheid en hinder

• Reclameobjecten mogen de verkeersveiligheid niet in gevaar brengen

• Reclameobjecten mogen de toegankelijkheid niet beperken

• Reclameobjecten mogen geen belemmering vormen voor doorgaand verkeer, distributieverkeer en hulpverlenende diensten

• Reclameobjecten mogen niet op geleide- en gidslijnen worden geplaatst.

• Reclameobjecten mogen de zichtbaarheid van verkeerslichten, verkeersborden en andere verkeersaanduidingen niet verstoren.

• Een reclame uiting die uitsteekt moet op een minimale afstand 0,60m van de rijbaan worden geplaatst.

• Reclameobjecten boven de rijbaan of boven de strook van 0,60m vanaf de rijbaan, worden niet lager dan 4,20 m vanaf de grond geplaatst, gemeten vanaf de onderzijde van het reclameobject.

• Uitstekende reclame-uitingen aan de gevel mogen niet lager dan 2,50 m boven het trottoir en fietspad worden geplaatst, gemeten vanaf onderkant van de reclame-uiting.

• Bij het plaatsen van reclameobjecten langs of op een trottoir, dient een vrije doorgang van tenminste 1,20m breed over de gehele lengte van het trottoir obstakelvrij aanwezig te zijn.

• Een verwijderbare reclame-uiting aan de gevel is alleen toegestaan tijdens openingstijden.

• Een reclameobject in de openbare ruimte mag niet geplaatst worden binnen 20 m van een kruispunt of zebrapad.

• Brandkranen en geboorde putten dienen vrijgehouden te worden.

 

NB:

- Alle vormen van reclame die niet in dit reclamebeleid vernoemd worden, zijn niet toegestaan.

- Als de reclame een vergunningsvrije activiteit is (op privégrond in een welstandsvrij gebied

bijvoorbeeld), wordt de reclame niet tegengehouden.

- De excessenregeling blijft bestaan. Dus er kan opgetreden worden bij buitensporige reclame- uitingen

 

Specifiek beleid

 

 

In beginsel geldt het algemeen beleidskader. Daarnaast gelden er voor zowel permanente reclame op particuliere grond en aan de gevel, als voor permanente en tijdelijke reclame op openbare grond nog specifieke beleidsregels.

Specifiek beleid voor permanente reclame op particuliere grond en aan de gevel

Een aantal winkelgebieden bevindt zich in een gebied dat aangemerkt is als beschermd dorpsgezicht. Ook in andere (winkel-)gebieden zijn er monumentale en beeldbepalende panden te vinden.

Het is belangrijk dat de historische straatbeelden in stand worden gehouden. Reclame-uitingen zijn van invloed op het straatbeeld.

Daarnaast is er nog sprake van cultuurhistorisch waardevolle bebouwingslinten waarin solitaire bedrijfspanden kunnen liggen en van zichtlocaties op bedrijventerreinen die vanaf snelwegen en hoofdwegen zichtbaar zijn. Ook hier kunnen reclames beeldbepalend zijn.

In het kader van deregulering en een terugtredende rol van de overheid, wordt het aantal gevelreclame-uitingen echter vrij gelaten aan de ondernemer. De ondernemer neemt hierin een eigen verantwoordelijkheid.

Een aantal vormen is echter niet toegestaan, bijvoorbeeld omdat ze hinder kunnen veroorzaken:

- Reclame-uitingen voeren op een perceel of gedeelte van een pand dat exclusief een woonbestemming heeft

- De bovenzijde van een reclame-uiting hoger aangebracht dan de onderdorpel van de kozijnen op de eerste verdieping; mits geen sprake is van een zelfstandig bedrijf op de eerste verdieping.

- Reclame-uitingen geplaatst bovenop of onderaan luifels

- Reclame-uitingen op het dak

- Reclame-uitingen voor raamopeningen, tenzij het stickers zijn.

- Meer dan één reclamezuil

- Meer dan drie permanente vlaggenmasten

Specifiek beleid voor permanente en tijdelijke reclame op openbare grond

Om de uniformiteit van reclame op openbare grond te waarborgen, zijn er met private marktpartijen concessieovereenkomsten/meerjarencontracten voor toegestane reclamevormen afgesloten.

De verantwoordelijkheid voor de vergunningaanvraag , de plaatsing en het beheer van de reclameborden/-objecten komt daarmee bij de desbetreffende partij te liggen.

 

Voor de totstandkoming van het meerjarencontract hanteert de gemeente Stichtse Vecht haar algemene inkoopbeleid. Hoewel het in de meeste gevallen om het uitschrijven van tenders gaat (waarbij de gemeente inkomsten genereert) en niet om aanbestedingen waarbij de gemeente uitgaven doet, wordt de systematiek van het aanbestedingsbeleid gebruikt om te bepalen met welke partij een contract wordt aangegaan. Criteria hierbij zijn o.a. prijs, kwaliteit, duurzaamheid en social return.

Meerjarencontracten zijn afgesloten voor de hieronder genoemde reclamevormen. Er zijn zowel vormen die voorzien in structurele bedrijfsreclame (bijv. lichtmastreclame en rotondereclame), als vormen die mogelijkheden bieden voor tijdelijke reclamecampagnes.

Voor het adverteren op deze reclameborden/-objecten kunnen adverteerders contact opnemen met de desbetreffende contractpartij. Hun contactgegevens zijn te vinden op onze gemeentelijke website.

 

Reclame in abri’s

Een abri is een overdekte halteplaats voor openbaar vervoer. Abri’s kunnen voorzien zijn van één of twee van binnenuit verlichte reclamevitrines; formaat circa 2 m2.

De reclames in de vitrines kunnen op een rol zijn aangebracht, zodat op één zijde meerdere vlakken getoond kunnen worden.

De reclame-exploitant is tevens verantwoordelijk voor de plaatsing, beheer en onderhoud van de abri’s.

Europanels

Europanels (ook wel 2 m2-panelen of billboards genoemd) zijn losstaande informatieborden met reclame bij toegangswegen van woonkernen. De europanels zijn eveneens van binnenuit verlicht. Het roteren van reclamevlakken is toegestaan.

 

In Stichtse Vecht is gekozen voor het integreren van de oude plattegrond informatiekasten in deze nieuwere europanels. Dit betekent dat op de aanrijdroute van het verkeer ruimte voor reclame en/of gemeentelijke informatie is en op de achterzijde plattegrondkaarten van de woonkernen in de gemeente aanwezig zijn.

A0-reclame

A0-reclame, voorheen driehoeksborden genoemd, zijn reclameposters in een tweezijdige display.

Het display heeft een vaste locatie en wordt aan de onderzijde van een lichtmast /lantaarnpaal bevestigd.

Het formaat van A0-reclame is ongeveer 88 cm (b) x 120 cm (h). Verlichting is niet toegestaan.

De gemeente heeft vastgesteld langs welke wegen van de hoofdinfrastructuur deze reclamevorm toegestaan is (zie bijlage 1). Het maximaal toegestane aantal A0-borden wordt in het meerjarencontract vastgelegd, evenals de keuze van de lantaarnpalen die gebruikt zullen worden voor A0-reclame.

Deze reclamevorm is geschikt voor tijdelijke reclamecampagnes. Minimaal 10% van de A0-borden staat gratis ter beschikking voor aankondigingen van lokale verenigingen en stichtingen. Als deze gratis serie bezet is, kunnen stichtingen en verenigingen gebruik maken van een andere serie tegen gereduceerd tarief.

Lichtmastreclame

Reclamelichtbakken die hoog aan lichtmasten bevestigd worden. Deze reclamevorm is geschikt voor permanente bedrijfsreclame en fungeert vaak als bewegwijzering.

De maximale toegestane afmeting van lichtbakken is 100 x 100 cm (b x h).

Ook deze reclamevorm mag geplaatst worden aan lichtmasten langs de gemeentelijke wegen uit bijlage 1. De exacte locatie wordt per aanvraag door de exploitant met de gemeente en lichtnetbeheerder afgestemd. Niet meer dan 2 lichtbakken per lichtmast.

Rotondereclame

De inrichting, het onderhoud en beheer van rotondes wordt ondergebracht bij een exploitant, die voor de sponsoring van de rotondes één reclamebord van maximaal 70 x 50 cm (b x h) per aanrijdroute op de rotonde mag plaatsen en verhuren aan adverteerders. Deze aanbesteding loopt op dit moment (december 2017)

Reclamemast

Een grote verlichte reclamemast, langs een snelweg of autoweg, vaak te vinden op of naast een bedrijventerrein. De reclamemast is voorzien van één, twee of drie reclamevakken die van ver te zien zijn.

Op dit moment is een reclamemast op openbare grond nog niet aanwezig in Stichtse Vecht. In de toekomst wellicht realiseerbaar bij een eventuele uitbreiding van bedrijventerrein De Breukelerwaard.

Naast bovenstaande reclamevormen op openbare grond, waarvoor meerjarige concessieovereenkomsten met exploitanten worden afgesloten en waarvoor de gemeente reclame-inkomsten ontvangt, zijn er nog een tweetal aankondigingsmogelijkheden langs wegen op openbare grond:

Evenementenborden

Evenementenborden, ook wel aankondigingsborden genoemd, zijn de witte strokenborden ten behoeve van de aankondiging van lokale evenementen. Geen commerciële reclame toegestaan. Locaties bij toegangswegen naar dorpskernen.

Deze borden zijn eigendom van de gemeente en in bruikleen gegeven aan een exploitant. De gemeente ontvangt geen reclame-inkomsten voor deze evenementenborden.

De evenementenborden kunnen in toekomst wellicht vervangen worden door digitale informatieborden.

Spandoeken

Voor het ophangen van een spandoek langs of boven de weg moet een APV-vergunning aangevraagd worden. Spandoeken zijn bedoeld voor tijdelijke niet-commerciële campagnes. Bedrijfsreclame, productreclame en reclame voor commerciële evenementen is op spandoeken niet toegestaan.

Er is geen sprake van een exploitant; aanvragen voor een spandoek lopen via het team Omgevingskwaliteit (onderdeel APV) van de gemeente.

 

De volledige nota is als bijlage bijgevoegd.