Organisatie | Koggenland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Koggenland houdende regels omtrent de burgerlijke stand (Reglement Burgerlijke stand Koggenland 2020) |
Citeertitel | Reglement Burgerlijke stand Koggenland 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Reglement burgerlijke stand, zoals vastgesteld door het college op 10 december 2018.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-07-2020 | nieuwe regeling | 07-07-2020 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Koggenland;
hebben het voorstel van Dienstverlening en Bestuur van 30 juni 2020 gelezen, en;
Reglement burgerlijke stand gemeente Koggenland 2020
Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd
Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd:
Raadsbesluit verruiming huwelijkslocaties 25 mei 2009 nummer 09.03067
gelet op het Raadsbesluit verruiming huwelijkslocaties van 25 mei 2009 en op het bepaalde in 1:16 (BW), de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994. artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand, en op het bepaalde in artikel 5, lid 3, van het Reglement burgerlijke stand Koggenland;
het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
Artikel 3. Aanwijzing en beëindiging aanwijzing
Een (buitengewoon) ambtenaar voor de burgerlijke stand voor een ééndags huwelijksvoltrekking of geregistreerd partnerschap wordt alleen aangewezen, als deze al eerder is beëdigd en het ambt elders regelmatig uitoefent. De (buitengewoon) ambtenaar voor de burgerlijke stand dient hiervoor bewijsstukken te overleggen, te weten:
Het verzoek tot aanwijzing moet uiterlijk drie maanden voorafgaand aan de ceremonie in de gemeente Koggenland schriftelijk bij het college worden ingediend.
Artikel 4. Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
De buitengewoon ambtenaar voor de burgerlijke stand die extra aanwezig is bij het voltrekken van een ééndags huwelijk of geregistreerd partnerschap waarvan de ceremonie wordt uitgevoerd door een (buitengewoon) ambtenaar voor de burgerlijke stand van elders, ontvangt een vergoeding gelijk aan het zelfstandig voltrekken van een huwelijk of partnerschap registratie.
De buitengewoon ambtenaar voor de burgerlijke stand die elders binnen het gemeentehuis werkzaam is, ontvangt geen vergoeding voor de werkzaamheden wanneer de ceremonie plaatsvindt binnen de contracturen. De buitengewoon ambtenaar voor de burgerlijke stand ontvangt wel een vergoeding wanneer de ceremonie in eigen tijd plaatsvindt.
De gemeente Koggenland heeft het hele grondgebied van de gemeente aangewezen als huis der gemeente voor het voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap (raadsbesluit van 25 mei 2009). Het college toetst een aanvraag voor de aanwijzing van een trouwlocatie, aan de voorwaarden zoals deze door de raad bij genoemd raadsbesluit zijn besloten.
De voorwaarden zijn nader uitgewerkt in bijlage 2 beleidsregels trouwlocaties gemeente Koggenland.
Wanneer een huwelijksvoltrekking, geregistreerd partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk plaatsvindt op een andere locatie dan het gemeentehuis, gelden de bepalingen die zijn opgenomen in bijlage 2 beleidsregels trouwlocaties gemeente Koggenland en wel onder de voorwaarden dat:
Artikel 6. Reservering huwelijk of partnerschap registratie
De reservering voor een datum van huwelijk of partnerschap kan worden gereserveerd maximaal één jaar voor de gewenste datum. Van elke reservering verstuurd de ambtenaar voor de burgerlijke stand van de gemeente Koggenland een bevestiging naar het aanstaande bruidspaar/partners.
Artikel 7. Omzetting van een partnerschapsregistratie in een huwelijk
Een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dat niet plaatsvindt aan de balie of een daartoe geschikte vergaderruimte in het gemeentehuis van Koggenland, wordt met de toepassing van dit reglement gelijk gesteld met een sluiting van een huwelijk of eenvoudig huwelijk .
Artikel 8. Leiding van de dienst
De teammanager Burgerzaken, of diens plaatsvervanger, is belast met de dagelijkse leiding van de burgerlijke stand.
Artikel 9. Openstelling burgerlijke stand
De burgerlijke stand is open gesteld voor:
De burgerlijke stand is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet of op andere door het college aangewezen dagen waarop de burgerlijke stand anders dan voor huwelijksvoltrekkingen of partnerschapsregistraties niet of slechts gedeeltelijk is geopend. Het college kan in bijzondere gevallen tijdelijke wijzigingen in de openingsuren aanbrengen.
Een ‘eenvoudig huwelijk’ vindt plaats op de locatie Middenhof 2, 1648 JG te De Goorn op maandag tot en met donderdag tussen 9.00 en 16.00 uur, op vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur. Dit voor zover deze dagen niet algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen zijn. Een ‘eenvoudig huwelijk’ is ook van toepassing op geregistreerd partnerschap of een omzetting van een partnerschap naar een huwelijk. De plechtigheid beperkt zich tot het opmaken van de akte en de wettelijke formaliteiten die behoren bij het huwelijk of een geregistreerd partnerschap Voor een ‘eenvoudig huwelijk’ worden leges in rekening gebracht.
Huwelijksvoltrekkingen, geregistreerd partnerschappen en het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk waarvoor leges zijn verschuldigd vinden plaats op alle dagen tussen 9.00 en 16.00 uur, met uitzondering van algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen, in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet. Wanneer men van genoemde tijden afwijkt geldt de voorwaarde dat de ceremonie niet in het gemeentehuis plaatsvindt.
Artikel 10 Kosteloze huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie
Op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand zijn twee tijden aangewezen voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties. Deze vinden plaats in het gemeentehuis van Koggenland op maandag- en woensdagochtend om 09.00 uur. Dit tenzij het een algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag is, in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet. De plechtigheid beperkt zich tot het opmaken van de akte en de wettelijke formaliteiten die behoren bij het huwelijk of een geregistreerd partnerschap. Bij deze ceremonie mogen maximaal 8 personen aanwezig zijn en duurt ongeveer 10 minuten. De voorwaarden zijn nader uitgewerkt in bijlage 1 beleidsregels kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap.
Aldus vastgesteld op 7 juli 2020
Burgemeester en wethouders van Koggenland.
A.M.T. Beuker
Gemeentesecretaris
J. Franx
Burgemeester
Bijlage 1: beleidsregels kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap Koggenland
Iedere gemeente met meer dan 10.000 inwoners is volgens de wet (artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand) verplicht 2 tijdstippen beschikbaar te stellen om kosteloos te kunnen trouwen, een geregistreerd partnerschap aan te gaan of een geregistreerd partnerschap om te zetten in een huwelijk. De gemeente moet bij een kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap een kosteloze ceremonie houden die invulling geeft aan het wettelijk recht.
Artikel 2 Beleidsregel kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap
In deze beleidsregels staan de criteria die gelden als het (bruids)paar kiest voor een tijdstip waarop trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan kosteloos is.
Tijdens de ‘kosteloze ceremonie’ wordt invulling gegeven aan het wettelijke recht om te kunnen trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Dit betekent dat de ceremonie zich beperkt tot het opmaken van de akte en het geven van het ‘jawoord’ bij een huwelijk en het tekenen van de akte bij een geregistreerd partnerschap;
Bijlage 2 beleidsregels trouwlocaties gemeente Koggenland
De gemeenteraad heeft het hele grondgebied van de gemeente aangewezen als ‘huis der gemeente’ voor het voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap. Het college toetst een aanvraag voor de aanwijzing van een trouwlocatie aan de voorwaarden zoals door de raad besloten. Deze voorwaarden worden in deze ‘Beleidsregels trouwlocaties gemeente Koggenland’ nader uitgewerkt.
Het college van burgemeester en wethouders verleent de ABS van het team Burgerzaken mandaat voor de in artikel 1 genoemde bevoegdheid tot het aanwijzen van een ‘huis der gemeente’ met uitsluitend als doelstelling er huwelijken te kunnen voltrekken en partnerschappen te kunnen registreren. Een krachtens mandaat tot stand gekomen aanwijzing als ‘huis der gemeente’ kan betrekking hebben op één bepaalde dag (datum) of op één gebeurtenis. Op verzoek van een zakelijk rechthebbende kan aanwijzing voor onbepaalde tijd plaatshebben.
Artikel 2 Beleidsregels trouwlocaties gemeente Koggenland
De trouwlocaties worden in de gemeente Koggenland onderscheiden in:
De aanwijzing van een locatie wordt beoordeeld aan de hand van onderstaande criteria:
Het (bruids)paar en de eigenaar/huurder/rechthebbende/beheerder van de locatie kunnen de voltrekking plaats laten vinden in de openlucht op het grondgebied van de aangewezen eenmalige of vaste trouwlocatie. De (B)ABS kan, na overleg met het (bruids)paar besluiten de ceremonie naar binnen te verplaatsen.
Het (bruids)paar en de eigenaar van de locatie sluiten een (privaatrechtelijke) overeenkomst waarbij de gemeente Koggenland geen partij is. In deze overeenkomst wordt de clausule opgenomen dat de gemeente Koggenland gevrijwaard wordt van problemen die zich zouden kunnen voordoen bijvoorbeeld op het gebied van toegankelijkheid, parkeerfaciliteiten en brandveiligheid van het gebouw.
Waar in de regeling wordt gesproken over huwelijken wordt ook het registreren van partnerschappen en de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk bedoeld.
Voor het beoordelen van een locatie, waarvoor een aanwijzing als ‘huis der gemeente’ wordt verzocht, wordt deze geïnspecteerd en onderzocht op toegankelijkheid, aanwezigheid van voldoende meubilair voor (bruids)paar, gasten en (B)ABS , aanwezigheid van voldoende lichtbronnen en verwarming, aanwezigheid van een (om)kleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, eisen in relatie tot de bouwconstructie, brandveiligheid, brandblusapparaten, aanwezigheid van vluchtwegen en eventueel andere zaken die ervoor kunnen zorgdragen dat een ceremonie veilig en ordentelijk kan verlopen.
In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).
Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
In dit artikel wordt bepaalt wie tot (B)ABS van de gemeente Koggenland kan worden aangewezen. art. 1:16 BW vormt hiervoor de wettelijke basis.
Lid 1 onder a bepaalt dat het college alleen tot ABS kan aanwijzen personen die werkzaam zijn bij de afdeling Dienstverlening & Bestuur team burgerzaken, dit om vakkennis en professionele beroepsuitoefening te waarborgen.
Lid 1 onder b bepaalt dat het college een ABS kan aanwijzen die in dienst is van een andere gemeente. Bijvoorbeeld bij calamiteiten.
Lid 2 bepaalt dat het college een ABS of BABS kan aanwijzen voor één dag voor het voltrekken van een huwelijk of geregistreerd partnerschap.
Lid 3 bepaalt dat het college burgemeester en wethouders en leden van de gemeenteraad van de gemeente Koggenland kan aanwijzen voor één dag als BABS.
De (B)ABS van de burgerlijke stand wordt tot zijn betrekking niet toegelaten, dan na voor de rechtbank tot wier rechtsgebied de gemeente behoort, waar hij voor het eerst wordt aangewezen de eed of de belofte heeft afgelegd.
Artikel 3. Aanwijzing en beëindiging aanwijzing
Lid 1 bepaalt dat de aanwijzing van de BABS geldt voor de periode opgenomen in het aanwijzingsbesluit. Na deze periode kan men opnieuw worden aangewezen.
Lid 2 bepaalt dat het college verantwoordelijk is voor de aanwijzing
Lid 3 bepaalt dat de (B)ABS huwelijken sluit en partnerschappen registreert van zowel personen van hetzelfde geslacht als van personen van verschillend geslacht. Sinds 4 juli 2014 is dit bij wet geregeld (art. 1:16, lid 2 BW)
Lid 4 bepaalt wanneer een (B)ABS voor een ééndags huwelijksvoltrekking of geregistreerd partnerschap wordt aangewezen en welke bewijsstukken hiervoor moeten worden overlegd.
Artikel 4 vergoeding van de BABS.
Lid 1 bepaalt dat de BABS een vergoeding ontvangt volgens het meest actuele vergoedingen besluit
Lid 2 bepaalt dat de BABS van de gemeente Koggenland vergoeding ontvangt voor de ondersteuning bij een ééndags huwelijk of geregistreerd partnerschap.
Lid 3 en 5 bepaalt dat Raadsleden, collegeleden en de BABS van elders voor het voltrekken van ééndags huwelijk of geregistreerd partnerschap geen vergoeding ontvangt.
Lid 4 bepaalt dat de BABS die elders binnen het gemeentehuis werkzaam is, ontvangt geen extra vergoeding naast het eigen salaris, wanneer het voltrekken van een huwelijk of geregistreerd partnerschap binnen de eigen werktijden valt.
Lid 1 bepaalt dat de (B)ABS zijn werkzaamheden verricht in het gemeentehuis en begeleid wordt door een bode.
Lid 2 bepaalt dat er een BABS van de gemeente Koggenland aanwezig is bij de ceremonie met een (B)ABS van elders en zorgdraagt voor de akte.
Lid 3 bepaalt dat het hele grondgebied van de gemeente Koggenland is aangewezen als gemeentehuis. In bijlage 2 beleidsregels trouwlocaties gemeente Koggenland is opgenomen waaraan een locatie moet voldoen.
Lid 4 bepaalt waaraan de locatie moet voldoen waar de ceremonie plaatsvindt.
Lid 5 bepaalt dat binnen het gemeentehuis niet gestrooid mag worden b.v. met confetti etc.. Op andere locaties beslist de eigenaar hierover.
Lid 6 bepaalt dat ter bescherming van de (B)ABS en na overleg met de leiding van de burgerlijke stand, de (B)ABS mag weigeren medewerking te verlenen aan de ceremonie wanneer de veiligheid van de (B)ABS niet is gewaarborgd, niet is voldaan aan wettelijk regels, bij calamiteiten of ongeregeldheden. Om aanspraken te voorkomen wordt het paar bij het reserveren van het huwelijk of geregistreerd partnerschap uitdrukkelijk op deze bepaling gewezen.
Artikel 6. Reservering huwelijk of partnerschap registratie
bepaalt dat de reservering voor een huwelijk of geregistreerd partnerschap kan plaats vinden 1 jaar voor de gewenste datum. Bij het vastleggen van een datum gelden de bepalingen van de legesverordening van het jaar van de huwelijkssluiting.
Artikel 7. Omzetting van een partnerschap in een huwelijk
bepaalt dat wanneer een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk buiten het gemeentehuis plaatsvindt de kosten gelijk gesteld worden met een sluiting van een huwelijk.
bepaalt wie belast is met de leiding van de burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994).
Artikel 9. Openstelling burgerlijke stand
Lid 1,2 en 3 bepaalt op grond van art. 1:16c BW wanneer de burgerlijke stand dagelijks geopend is voor het publiek.
Lid 4 bepaalt wanneer er een afspraak gemaakt kan worden voor een ‘eenvoudig huwelijk’.
Lid 5 bepaalt de tijden waarop een huwelijk wordt voltrokken, partnerschap wordt geregistreerd en een geregistreerd partnerschap wordt omgezet in een huwelijk en waarvoor leges verschuldigd zijn.
Men kan van de genoemde tijden afwijken in overleg met de ambtenaar van de burgerlijke stand, dan vindt de ceremonie niet plaats in het gemeentehuis.
Artikel 10 Kosteloze huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie
Dit artikel bepaalt volgens art. 4 van de ‘Wet rechten burgerlijke stand’, dat er 2 maal per week gelegenheid wordt gegeven om kosteloos in het huwelijk te treden, partnerschap te registreren.
In bijlage 1 beleidsregels kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap is opgenomen waaraan een kosteloze huwelijksvoltrekkingen partnerschap moet voldoen.
Dit artikel bepaalt onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt.
Aldus vastgesteld op 7 juli 2020