Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rheden

Verordening op de Financiële commissie gemeente Rheden 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRheden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de Financiële commissie gemeente Rheden 2020
CiteertitelVerordening op de Financiële commissie gemeente Rheden 2020
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening op de Rekeningcommissie gemeente Rheden 2019

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 82 van de Gemeentewet
  2. artikel 84 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-05-2023gewijzigde regeling

23-05-2023

gmb-2023-231136

15-07-202031-05-2023nieuwe regeling

02-07-2020

gmb-2020-177314

geen

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de Financiële commissie gemeente Rheden 2020

De raad van de gemeente Rheden;

gelezen het voorstel van 16 juni 2020;

gelet op artikel 82 en 84 van de Gemeentewet;

 

b e s l u i t :

 

  • -

    in te trekken de Verordening op de Rekeningcommissie gemeente Rheden 2019;

  • -

    vast te stellen de Verordening op de Financiële commissie gemeente Rheden 2020

Artikel 1 Instelling en begripsbepalingen

  • 1.

    Er is een commissie van advies aan de raad ingesteld op grond van het bepaalde in artikel 82 en 84 Gemeentewet. Deze commissie is genaamd de financiële commissie.

  • 2.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      Wet: Gemeentewet.

    • b.

      Verordening: Financiële verordening gemeente Rheden 2019.

    • c.

      Raad: Gemeenteraad.

    • d.

      College: college van burgemeester en wethouders.

    • e.

      Commissie: financiële commissie.

    • f.

      Lid of plaatsvervangend lid: een raadslid of raadsvolger.

    • g.

      P&C-documenten en tussentijdse rapportages: documenten en rapportages zoals benoemd in de Financiële Verordening gemeente Rheden 2019.

    • h.

      Adviseurs: het collegelid belast met de portefeuille financiën, de gemeentesecretaris, senior financieel adviseur TAO en de concerncontroller. Het collegelid belast met de portefeuille financiën kan indien noodzakelijk worden bijgestaan door elk ander collegelid.

Artikel 2 Doel van de commissie

  • 1.

    De commissie heeft een permanent karakter met als doel:

    • -

      de ontwikkeling van de gemeentefinanciën te monitoren zodat de raad optimaal grip krijgt op de gemeentefinanciën;

    • -

      de raad te adviseren over zijn kaderstellende en controlerende rol.

  • 2.

    De commissie geeft uitvoering aan de taken beschreven in artikel 4.

  • 3.

    De commissie treedt niet in de bevoegdheden van raad en college.

Artikel 3 Samenstelling en zittingsduur van de commissie

  • 1.

    De raad benoemt de leden van de commissie.

  • 2.

    Uit iedere fractie wordt een lid en een plaatsvervangend lid aangewezen.

  • 3.

    De leden en plaatsvervangende leden worden benoemd voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad.

  • 4.

    De commissie benoemt uit haar midden de voorzitter en plaatsvervangend voorzitter.

  • 5.

    De (plaatsvervangend) griffier treedt op als secretaris van de commissie. De secretaris ondersteunt de commissievoorzitter en commissieleden bij de uitvoering van hun taken.

  • 6.

    Het lidmaatschap van de commissie vervalt door het verlies van de hoedanigheid van raadslidmaatschap of het raadsvolgerschap, of op eigen verzoek, of door een gemotiveerd besluit van de raad.

  • 7.

    De adviseurs van de commissie zijn op verzoek aanwezig bij de vergaderingen.

Artikel 4 Taken commissie

  • 1.

    Ten aanzien van de P&C documenten met uitzondering van de jaarrekening:

    De commissie:

    • a.

      bespreekt de financieel technische aspecten van de Kadernota, Begroting en de tussentijdse rapportages met daarbij behorende stukken zo nodig met de adviseurs en/of anderen;

    • b.

      adviseert de raad en/of auditcomité zo nodig over de planning en wijze van behandeling van de Kadernota, Begroting en de tussentijdse rapportages;

    • c.

      adviseert de raad zo nodig over de opzet, het format en verbetering van de Kadernota, Begroting en de tussentijdse rapportages en zo nodig overlegt zij hierover met het college.

    • d.

      brengt zo nodig advies uit aan de raad over de (wijze van behandeling van de) Kadernota, Begroting en de tussentijdse rapportages.

  • 2.

    Ten aanzien van de Jaarrekening en de controle:

    De commissie:

    • a.

      bereidt in overleg met het college de procedure tot selectie en de (her)benoeming van een accountant als bedoeld in artikel 213 van de Gemeentewet voor en brengt hierover aan de raad een advies uit;

    • b.

      is het directe aanspreekpunt voor de door de raad aangewezen accountant;

    • c.

      treedt zo vaak als zij dat wenselijk acht in overleg met de accountant. Dit gebeurt in ieder geval voorafgaand aan de accountantscontrole van een boekjaar en na afloop van de jaarrekeningcontrole;

    • d.

      overlegt met het college over de opzet, het format en verbetering van de jaarstukken;

    • e.

      adviseert zo nodig over het jaarlijkse controleprotocol voor de accountantscontrole voor de jaarrekening en ontvangt het interne controleplan ter informatie;

    • f.

      bespreekt de bevindingen van de accountant naar aanleiding van de jaarrekeningcontrole en naar aanleiding van specifieke rapportages in opdracht van de raad;

    • g.

      onderzoekt of de inkomsten en uitgaven, blijkens de jaarrekening en het jaarverslag, op een doelmatige, doeltreffende en rechtmatige wijze hebben plaatsgevonden. Daarbij wordt met name getoetst of in het verslag een relatie wordt gelegd met de in de begroting voor dat jaar vastgelegde doelstellingen en activiteiten;

    • h.

      brengt op basis van haar onderzoek advies uit aan de raad over het jaarverslag en de jaarrekening, mede aan de hand van de controleverklaring en het accountantsverslag.

  • 3.

    Zendt een afschrift van dit advies aan het college. Het college maakt een zienswijze op het advies rechtstreeks kenbaar aan de raad.

    Overige taken:

    De commissie:

    • a.

      adviseert de raad over de uitvoering en de aanpassingen van de verordeningen gebaseerd op de artikelen 212, 213 en 213a Gemeentewet;

    • b.

      brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan de raad over de andere stukken, die de raad in het kader van de financiën krijgt voorgelegd;

    • c.

      houdt zo nodig toezicht op de kwaliteit van de financiële rapportages;

    • d.

      overlegt met het college over andere actuele financieel technische thema’s en brengt hierover zo nodig advies uit aan de raad;

    • e.

      evalueert jaarlijks de noodzaak van haar rol en werkzaamheden waarna de raad besluit over de continuering of aanpassing daarvan.

Artikel 5 Bevoegdheden

  • 1.

    De commissie is bevoegd over de in artikel 4 genoemde taken voorstellen te doen aan de raad. In het kader van de uitoefening van haar in artikel 4 genoemde taken is de commissie bevoegd informatie in te winnen bij en te overleggen met het college en de accountant.

  • 2.

    De commissie is bevoegd de voorbereidende handelingen te verrichten die nodig zijn voor de werving en de selectie van of het beëindigen van de relatie met dan wel het ontslag van accountant.

  • 3.

    De commissie is bevoegd voor haar ondersteuning een beroep te doen op de Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning.

Artikel 6 Vergaderingen en verslaglegging

  • 1.

    De commissie vergadert zo vaak als zij dit nodig vindt of als tenminste twee (plaatsvervangende) leden onder opgave van redenen dit aan de voorzitter vragen.

  • 2.

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige en heldere besluitvorming.

  • 3.

    De secretaris draagt zorg voor de agenda, de verslaglegging en archivering.

  • 4.

    Het college draagt zorg voor het tijdig aanleveren van de documenten.

  • 5.

    De agenda voor de vergadering wordt tenminste een week voor de vergadering aan de leden verzonden.

  • 6.

    De commissie vergadert niet als niet tenminste de meerderheid van de in de commissie vertegenwoordigde fracties aanwezig is.

  • 7.

    De vergaderingen van de commissie zijn openbaar, tenzij:

    • -

      deze betrekking hebben op de voorbereiding van de advisering over de jaarrekening;

    • -

      de meerderheid van de commissie anders besluit.

  • 8.

    Het verslag van de openbare vergaderingen wordt vastgesteld door de commissie en ter kennisname aangeboden aan de gemeenteraad.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking de dag nadat deze bekendgemaakt is.

Artikel 8 Slotartikel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening op de Financiële commissie Rheden 2020.

 

Vastgesteld bij raadsbesluit d.d. 2 juli 2020, nr. 8.

De Steeg, 2 juli 2020

De raad voornoemd,

voorzitter.

plv. griffier.