Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Venlo

Beleidsnotitie handhaving overlast stallen (brom)fietsen 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVenlo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsnotitie handhaving overlast stallen (brom)fietsen 2020
CiteertitelBeleidsnotitie overlast (brom)fietsen 2020
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerpoverlast

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-07-2020nieuw beleid

07-07-2020

gmb-2020-175768

1583040

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsnotitie handhaving overlast stallen (brom)fietsen 2020

Burgemeester en wethouders van de gemeente Venlo;

gezien het collegevoorstel van 7 juli 2020;

gelet op art. 5:12 APV Venlo;

mede gelet op het feit dat het stallen van (brom)fietsen in gedeelten van de gemeente Venlo leidt tot overlast en vraagt om handhaving;

overwegende, dat het gewenst is de handhaving van overlast van stallen van (brom)fietsen voor heel Venlo vast te leggen in een update van de huidige beleidsnotitie uit 2015;

besluiten:

 

vast te stellen:

Beleidsnotitie handhaving overlast stallen (brom)fietsen 2020

1. Inleiding

Op een aantal plaatsen in de gemeente Venlo, met name op de stations en in de binnenstad, levert de wijze waarop fietsen worden gestald en/of achtergelaten overlast op.

In 2010 is voor het eerst op grond van de “Beleidsnotitie overlast (brom)fietsen 2010” en op grond van de APV een aanwijzingsbesluit genomen om handhavend op te kunnen treden ten aanzien van fietsen die niet in de stalling zijn geplaatst op en bij de Venlose stations.

Behalve de fietsen die buiten de stallingen zijn geplaatst, zijn er ook andere categorieën fietsen die overlast kunnen veroorzaken. Denk daarbij aan fietswrakken, gevonden fietsen of fietsen die weliswaar zijn afgesloten en gestald, maar door niemand meer worden gebruikt (de zgn. weesfietsen). Dit is beschreven in de “Beleidsnotitie overlast (brom)fietsen 2016”. Tegelijkertijd met deze notitie is er ook een aanwijzingsbesluit voor het handhaven van weesfietsen in aangewezen gebieden vastgesteld (op de 3 stations en in de binnenstad).

De laatste tijd zijn er ook veel klachten over weesfietsen en verkeerd gestalde fietsen in de wijk Vastenavondkamp/Smeliënkamp. Alvorens deze fietsenoverlast in de Vastenavondkamp/ Smeliënkamp te kunnen aanpakken c.q. handhavend te kunnen optreden is eerst de stallingscapaciteit uitgebreid. Dit is recent door de gemeente afgerond. Sindsdien staan er bijna geen fietsen meer buiten de stallingen, maar wel fietsen meer dan vier weken in een stalling (weesfietsen). Na aanwijzing door het college van burgemeester en wethouders van een gedeelte van dit gebied in een aanwijzingsbesluit, kan er hiertegen handhavend worden opgetreden door de boa’s van de gemeente. Er zullen geen borden worden bijgeplaatst in deze wijk om een bordenoerwoud te voorkomen; strikt juridisch gezien is dat ook niet noodzakelijk.

Met deze notitie wordt beoogd een compleet overzicht te scheppen van de wijze waarop wordt omgegaan met en gehandhaafd wordt op: a. fietsen buiten stallingen, b. fietswrakken, c. weesfietsen en d. gevonden voorwerpen. Ook fietsen die aan straatmeubilair zijn bevestigd waaraan camera’s van de gemeente voor bewaking/opsporing hangen kunnen nu worden verwijderd.

2. Hoe werkt het ?

2A. (Brom)Fietsen die niet juist zijn gestald

APV

Ten aanzien van (brom)fietsen die niet juist zijn gestald is een bepaling in de APV opgenomen (artikel 5:12 APV) op grond waarvan het college het gebied rondom het NS-station te Venlo en om de stations van Tegelen en Blerick heeft aangewezen als gebied waar het verboden is om fietsen buiten de stallingen te plaatsen (aanwijzingsbesluit college d.d. 24 augustus 2010).

Artikel 5:12 APV Venlo Parkeren en overlast van fietsen en bromfietsen:

  • 1.

    Het is verboden op door het college in het belang van het uiterlijk aanzien van de gemeente, ter voorkoming of opheffing van overlast, of ter voorkoming van schade aan de openbare ruimte of gezondheid aangewezen plaatsen op de weg, fietsen of bromfietsen onbeheerd buiten de daarvoor bestemde ruimten of plaatsen te laten staan.

Toepassing bestuursdwang

Op dit moment kan spoedeisende bestuursdwang worden toegepast bij fietsen die buiten de stalling van de stations zijn geplaatst. Er is gekozen voor spoedeisende bestuursdwang, dus de fietsen worden verwijderd zonder de overtreder een begunstigingstermijn te geven om de fiets alsnog in de stalling te plaatsen. De afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft uitgesproken dat dit is toegestaan in gebieden die zeer intensief door fietsers en voetgangers worden gebruikt en waar het plaatsen van fietsen de vrije doorgang kan belemmeren, hetgeen tot overlast en gevaarlijke situaties kan leiden en het onjuist plaatsen van andere fietsen kan uitlokken. Daarnaast kan er ook gekozen worden voor het verplaatsen van fietsen die buiten de stalling staan naar de rekken van de stalling. Dit dient dan wel op een of andere manier te worden aangegeven.

De spoedeisende bestuursdwang wordt als volgt vormgegeven:

  • op de Venlose stations staan de borden: “het is verboden fietsen buiten de aangegeven ruimte te stallen. Fietsen buiten de aangegeven stalling worden verwijderd (APV).” Ook staan er borden met de tekst: “uw fiets hoort in de (openbare) stalling en wordt hier zo nodig naar toe verplaatst”.

  • een derde voert de fietsen af naar zijn opslag met daarbij een lijst van de fietsen die het betreft.

  • de derde registreert de fietsen binnen 24 uur en maakt hiervan melding bij politie en gemeente.

  • een burger die zijn buiten de stalling geplaatste fiets kwijt is, kan van informatie worden voorzien op het NS-station, bij de gemeente of bij de politie: allen kennen de gevolgde bestuursdwangprocedure;

  • de fietsen worden gedurende 6 weken opgeslagen bij het opslagpunt van de derde of korter wanneer de eigenaar zijn fiets ophaalt.

  • een telefonische melding van iemand die zijn fiets kwijt is, wordt meteen gecheckt. Wanneer de fiets inderdaad is meegevoerd, wordt de beller diezelfde dag hierover geïnformeerd.

  • de eigenaar van de fiets dient bij het Klanten Contact Centrum (KCC) € 20,- te betalen, zijnde de bestuursdwangkosten.

  • de eigenaar kan vervolgens met behulp van de kwitantie, de fietssleutel en een beschrijving van zijn fiets, de fiets ophalen bij het opslagpunt van de derde, te Venlo. Team Veiligheid en wijkgericht werken draagt zorg voor de toezending van de beschikking spoedeisende bestuursdwang aan de overtreder.

  • Na 6 weken kan de derde de fiets verkopen of verwerken. Mocht de eigenaar van de fiets binnen 3 jaar na verkoop van de fiets kunnen aantonen dat het zijn fiets is, dan heeft hij alsnog recht op de opbrengst. De verwachting is dat dit niet vaak zal voorkomen. De gemeente zal op dat moment in overleg met de derde in een passende oplossing voorzien.

2B. Fietswrakken

Het is mogelijk om in de APV een artikel op te nemen dat bepaalt dat fietsen die in verwaarloosde toestand verkeren niet op of aan de weg mogen staan. Op basis van dit artikel kan handhavend worden opgetreden (bestuursdwang).

In de praktijk gaat het echter vaak om dermate verwaarloosde fietsen, dat de vraag legitiem is of sprake is van het feitelijk verwijderen van afval uit de openbare ruimte.

Een fiets die voldoet aan de volgende criteria wordt beschouwd als een afvalstof die niet overeenkomstig de regels voor het aanbieden van afvalstoffen is aangeboden:

  • A.

    Het betreft een fiets die rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud verkeert. Hiervan is sprake als ten minste twee van de volgende onderdelen ontbreken of onherstelbaar zijn beschadigd: wielen, stuur, zadel, pedalen, aandrijfmechanisme (ketting, tandwielen).

  • B.

    De fiets bevindt zich in een kennelijk verwaarloosde toestand. Hiervan is sprake als een fiets kenmerken vertoont zoals planten en/of gras tussen de wielen, aangroei van mos, kapotte, verteerde of ontbrekende banden, een stoflaag of ernstige roestvorming.

  • C.

    De fiets heeft een negatieve economische waarde. Hiervan is sprake als de kosten van herstel van de fiets hoger zijn dan de economische waarde van de fiets in de aangetroffen staat.

Deze procedure wordt als volgt vormgegeven:

  • de toezichthouders melden de locatie waar een fietswrak staat aan OGO;

  • de medewerkers van OGO halen de fietsen op;

  • daarnaast haalt OGO elke 6 weken zelf de fietswrakken op de stations op;

  • de fietswrakken worden direct verwerkt door OGO.

2C. Wees(brom)fietsen

APV

Van weesfietsen kan worden gesproken wanneer fietsen gedurende een langere periode ergens onafgebroken gestald staan. Hoewel dit geen hinderlijke of ontsierende gevolgen heeft, heeft dit wel één belangrijk nadeel: het gaat ten koste van de beschikbare stallingsruimte. Dit speelt met name op de stations te Venlo en in de Venlose binnenstad.

Voor het kunnen aanpakken van de problematiek van weesfietsen is in het verleden een tweede lid aan artikel 5:12 van de APV Venlo toegevoegd:

“Het is verboden op door het college aangewezen openbare plaatsen fietsen of bromfietsen langer dan vier weken onafgebroken te laten staan (weesfietsen) in het belang van het beheer van de openbare ruimte.”

Om op basis van dit lid 2 te kunnen optreden tegen wees(brom)fietsen moet het gebied waar deze problematiek wordt verwacht als zodanig worden aangewezen. Hierna kan pas worden gestart met handhavend optreden. Met de NS is reeds in 2010 afgesproken om de drie stations in de gemeente allen aan te wijzen als gebied waar het verboden is om langer dan vier weken een (brom)fiets te stallen (aanwijzingsbesluit college d.d. 5 oktober 2010). In 2015 is daar de binnenstad bijgekomen.

Voor een gedeelte van Vastenavondkamp/Smeliënkamp wordt nu eenzelfde besluit genomen. Hierbij dient het gebied aangewezen te worden waarbinnen geen weesfietsen mogen worden achtergelaten. In overleg met team Veiligheid en wijkgericht werken en de politie is afgesproken dat het om het volgende gebied dient te gaan: het gebied begrensd door de Drie decembersingel, Burgemeester Gommansstraat, Henriette Roland Holstlaan, Eindhovenseweg, Alberickstraat en Nieuwborgstraat met inbegrip van deze straten.

Toepassing bestuursdwang

Het bovenstaande tweede lid van artikel 5:12 van de APV biedt de mogelijkheid om weesfietsen in een aangewezen gebied te verwijderen. Hierbij is er in de regel geen aanleiding voor toepassing van spoedeisende bestuursdwang. Dit bekent dat de weesfiets dient te worden voorzien van een label waarop een begunstigingstermijn wordt gesteld.

De bestuursdwang wordt als volgt vormgegeven:

  • bij de fietsstallingsgebieden van de drie stations zijn borden opgehangen met een tekst van de volgende strekking: “het is verboden fietsen langer dan vier weken onafgebroken te stallen. Fietsen die langer worden gestald worden verwijderd (APV). Informatie over verwijderde fietsen is te verkrijgen bij de gemeente Venlo, tel. 14077.”

  • In Vastenavondkamp/Smelienkamp en het aangewezen gebied in de binnenstad zullen geen borden worden geplaatst daar dit strikt juridisch niet noodzakelijk is; er zal daar enkel met labels worden gewerkt;

  • De gemeentelijke toezichthouders labelen alle fietsen in de stalling met een datum, op dusdanige wijze dat bij gebruik van de fiets het label scheurt.

  • De fietsen waarvan het label na vier weken nog in tact is, worden voorzien van een nieuw label aan het stuur. Op dit label wordt aangekondigd dat de fietsen na 48 uur worden verwijderd;

  • De gemeentelijke toezichthouders controleren na de begunstigingstermijn of de weesfiets er nog is;

  • de toezichthouder en/of een derde voert de fietsen af naar het opslagpunt van de derde met daarbij een lijst van de fietsen die het betreft;

  • de derde registreert de fietsen en maakt hiervan melding bij politie en gemeente binnen 24 uur;

  • een burger die zijn fiets kwijt is, kan van informatie worden voorzien bij de gemeente of bij de politie: allen kennen de gevolgde bestuursdwangprocedure;

  • de fietsen worden gedurende 6 weken opgeslagen bij het opslagpunt van de derde of korter wanneer de eigenaar zijn fiets ophaalt;

  • een telefonische melding van iemand die zijn fiets kwijt is, wordt meteen gecheckt. Wanneer de fiets inderdaad is meegevoerd, wordt de beller diezelfde dag hierover geïnformeerd;

  • de eigenaar van de fiets dient bij het KCC € 20,- te betalen, zijnde de bestuursdwangkosten;

  • de eigenaar kan vervolgens met behulp van de kwitantie, de fietssleutel en een beschrijving van zijn fiets, de fiets na een telefonische afspraak ophalen bij de derde te Venlo;

  • team Veiligheid en wijkgericht werken draagt zorg voor de toezending van de beschikking bestuursdwang aan de overtreder;

  • de fietsen worden gedurende 6 weken opgeslagen bij het opslagpunt van de derde of korter wanneer de eigenaar zijn fiets ophaalt. Na 6 weken kan de derde de fiets verwerken. Mocht de eigenaar van de fiets binnen 3 jaar na verkoop van de fiets kunnen aantonen dat het zijn fiets is, dan heeft hij alsnog recht op de opbrengst. De verwachting is dat dit niet vaak zal voorkomen. De gemeente zal op dat moment in overleg met de derde in een passende oplossing voorzien.

2D. Gevonden fietsen

Een onbeheerde zaak is een zaak die de eigenaar, zonder dat het zijn bedoeling was, is kwijtgeraakt. Ten aanzien van deze categorie fietsen kan de huidige (civielrechtelijke) procedure blijven voortbestaan.

3. LABELS voor aan de fietsen

3A. (Brom)Fietsen die niet juist zijn gestald

  • Groen waarschuwingslabel waarop wordt aangegeven dat het stallen van fietsen alleen in de rekken is toegestaan en daar zonodig naar toe kan worden verplaatst.Bij het verwijderen van onjuist gestalde fietsen mag spoedeisende bestuursdwang worden toegepast. Dit betekent dat het groene waarschuwingslabel -in juridisch opzicht- optioneel is.

3C. Wees(brom)fietsen

  • “Technisch” oranje label, dat dusdanig om het wiel wordt bevestigd dat het scheurt als de fiets wordt gebruikt. Dit label hoeft -uit juridisch oogpunt- geen tekst te bevatten, maar het is voor het publiek wel prettig om te weten waar de labels vandaan komen. Het label dient daarom de naam / logo van de gemeente te bevatten en bijvoorbeeld de tekst “controle van fietsen die langer dan vier weken in de rekken staan”. Daarnaast dient de datum van labelen te worden vastgelegd. Dit kan ofwel op het label gebeuren ofwel intern, bij de inplanning van een weesfietsenactie.

  • Rood label waarop bestuursdwang wordt aangekondigd. De tekst op het label is als volgt: “Uw fiets staat meer dan 4 weken onafgebroken gestald. Dat is verboden ex art. 5:12 APV. U krijgt 48 uur de tijd om uw fiets te verwijderen. Daarna vindt verwijdering plaats op uw kosten (€ 20,-). Informatie is verkrijgbaar bij het Klanten Contact Centrum (KCC) (14077). Datum: ….”

4. Communicatie

Publicatie

Het verwijderen van fietsen buiten de stallingen wordt aangekondigd in de media. Verder wordt algemeen bekend gemaakt dat weesfietsen voortaan naast op de stations en in de binnenstad ook in Vastenavondkamp/Smeliënkamp (kunnen) worden verwijderd. Dit zal via VenlOnline plaatsvinden en kan worden gedeeld via Facebook en Twitter met daarbij een link naar een pagina op www.venlo.nl met informatie over wat te doen als je fiets is verwijderd.

Afstemming

De betrokken medewerkers van de politie, de derde, NS en de gemeente dienen tussentijds te evalueren, zodat ervaringen uit te praktijk waar nodig leiden tot nieuwe en/of aanvullende afspraken.

5. Citeertitel en inwerkingtreding

Deze notitie kan worden aangehaald als: Beleidsnotitie handhaving overlast stallen (brom)fietsen 2020”. Deze notitie treedt in werking daags na publicatie. De Beleidsnotitie overlast (brom)fietsen 2016 vastgesteld d.d. 15 december 2015 wordt hierbij ingetrokken.

Venlo, 7 juli 2020

Burgemeester en wethouders van Venlo

de secretaris, de burgemeester

Twan Beurskens, Antoin Scholten