Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deurne

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Deurne houdende regels omtrent gegevensverstrekking basisregistratie (Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Deurne)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDeurne
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Deurne houdende regels omtrent gegevensverstrekking basisregistratie (Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Deurne)
CiteertitelRegeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Deurne
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 3.8 van de Aanpassingswet basisregistratie personen
  2. artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen
  3. artikel 156 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-10-201701-01-2017nieuwe regeling

18-09-2017

Gemeenteblad 2017, 383

618020

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Deurne houdende regels omtrent gegevensverstrekking basisregistratie (Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Deurne)

Burgemeester en wethouders van de gemeente Deurne

 

Gelet op de

  • Artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen

  • Wet bescherming persoonsgegevens

  • Gelet op artikel 156 Gemeentewet

  • Verordening basisregistratie personen Deurne

BESLUIT:

 

vast te stellen de volgende:

 

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Deurne

Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1.

    Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Deurne worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken;

  • 2.

    De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie;

  • 3.

    De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.

Artikel 2: Verstrekkingen aan derden

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders kan op verzoek van een derde over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Deurne en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Deurne was, gegevens uit de basisregistratie verstrekken, als de verstrekking voldoet aan het bepaalde in artikel 3;

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders kan over een ingezetene van de gemeente Deurne gegevens uit de basisregistratie verstrekken aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt;

  • 3.

    De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan;

  • 4.

    De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden

  • 5.

    Op een verstrekking als bedoeld in dit artikel is artikel 76 van de Wet bescherming persoonsgegevens van overeenkomstige toepassing.

Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden

  • 1.

    De werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belang voor de gemeente en worden aangewezen in bijlage 2 van deze regeling;

  • 2.

    De categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen in bijlage 2 van deze regeling.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dag van haar bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2017.

  • 2.

    Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Deurne.

     

Aldus vastgesteld in de vergadering van 18 september 2017.

De burgemeester,

H.J. Mak

De secretaris,

E.W.B.M. Jacobs

Bijlage 1. Tabel 1 behoort bij artikel 1 van de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Deurne en bevat een opgave van de organisatieonderdelen en de taken die deze uitvoeren waarvoor gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt (artikel 3.8 Wet BRP). De kolommen 6 t/m 8 bevatten de wijze waarop gegevens kunnen worden verstrekt.

Wie

Waarvoor

Welke gegevens

Ad hoc

Mutaties

Selecties

Verstrekkingsbeperking

Basis

Bedrijfsvoering

Beheer magazijn: interne distributie van persoons (verplicht gebruik persoonsgegevens uit de BRP)

NAW-gegevens art. 2.4; geheimhouding; onderzoek

x

x

Personen die aan de criteria voldoen

intern beheer

Bedrijfsvoering

Jubileaoverzichten t.b.v. felicitaties burgemeester, jaarlijkse lintjesdag en onderscheidingen 50, 60, 65 en jarige huwelijken 90, 100, 100+ jarigen Gedecoreerden

NAW-gegevens art. 2.4; huwelijk; geheimhouding; onderzoek

x

x

Personen die aan de criteria voldoen

lokale taak

Bedrijfsvoering

Debiteuren en crediteurenadministratie

NAW-gegevens art. 2.4; geheimhouding; onderzoek

x

x

Debiteuren en crediteuren

lokale taak

Bedrijfsvoering

bestrijding criminaliteit; aanschrijving besmettingsbrieven risicogebieden

NAW-gegevens art. 2.4; geheimhouding; onderzoek

x

x

Personen die aan de criteria voldoen

Openbare orde en veiligheid

Bedrijfsvoering

Bezwaar- en beroepsprocedures

NAW-gegevens art. 2.4; geheimhouding; onderzoek

x

Personen die aan de criteria voldoen

Awb

Bedrijfsvoering

Bijzondere opneming psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ)

NAW-gegevens art. 2.4; ouders; huwelijk; geheimhouding; kinderen; gezag/curatele; onderzoek; adresverstrekking

x

Personen die aan de criteria voldoen

Wet BOPZ

Bedrijfsvoering

Rampenbestrijding; Bestrijding infectieziekten

NAW-gegevens art. 2.4; emigratie; geheimhouding; onderzoek; adresverstrekking

x

x

Personen die aan de criteria voldoen

Rampenwet/lokale regelgeving Infectieziektenwet

Bedrijfsvoering

heffen en innen van gemeentelijke belastingen/leges; invorderingsprocedure

NAW-gegevens art. 2.4; ouders; emigratie; geheimhouding; kinderen; onderzoek

x

Belastingplichtigen

Gemeentewet; lokale belasting en legesverordeningen; Invorderingswet; ar 216 Gw

Bedrijfsvoering

Waardering onroerende zaken

NAW-gegevens art. 2.4; emigratie; geheimhouding; onderzoek

x

x

Belastingplichtigen

Wet onroerende zaken

Bedrijfsvoering

Wachtgelden gemeentepersoneel

NAW-gegevens art. 2.4; ouders; emigratie; geheimhouding; kinderen; onderzoek

Personen die aan de criteria voldoen

Ambtenarenwet

Bedrijfsvoering

Pensioenen raadsleden en wethouders

NAW-gegevens art. 2.4; emigratie; geheimhouding; kinderen; onderzoek

Personen die aan de criteria voldoen

Algemene pensioenwet

Wie

Waarvoor

Welke gegevens

Ad hoc

Mutaties

Selecties

Verstrekkingsbeperking

Basis

Bedrijfsvoering

Beheer begraafplaatsadministratie begraafplaats Jacobshof

NAW-gegevens art. 2.4

x

x

Overledenen, rechthebbenden, contactpersonen uitvaartverzorgers

Wet op de lijkbezorging; lokale regelgeving

Bedrijfsvoering

Archivering niet-openbare stukken

NAW-gegevens art. 2.4; emigratie; geheimhouding; onderzoek

x

Personen die aan de criteria voldoen

Archiefwet/besluit

Beheer onderhoud en Realisatie

Klantcontactregistratie en afhandeling meldingen openbare ruimte e.o.

NAW-gegevens art. 2.4; geheimhouding; onderzoek

x

Aanvragers en belanghebbenden

lokale taak

Beheer onderhoud en Realisatie

Uitvoering toezichthoudende werkzaamheden

NAW-gegevens art. 2.4; geheimhouding; onderzoek

x

Personen die aan de criteria voldoen

Algemene wet bestuursrecht,

Wet BRPk

Klantcontactcentrum

Registratie gastouderbureau's en kinderopvangcentra

NAW-gegevens art. 2.4; geheimhouding; onderzoek

x

Aanvragers, gastouders, contactpersonen kinderopvangcentra

Wet op de kinderopvang

Klantcontactcentrum

Uitgifte parkeervergunningen en toegang centrumgebied

NAW-gegevens art. 2.4; geheimhouding; onderzoek

x

Aanvragers

Parkeerverordening, lokale taak

Klantcontactcentrum

Klantcontactregistratie

NAW-gegevens art. 2.4; geheimhouding; onderzoek

x

Personen die aan de criteria voldoen

lokale taak

Klantcontactcentrum

uitgifte van gehandicaptenparkeerkaarten

NAW-gegevens art. 2.4; emigratie; geheimhouding; onderzoek

x

Personen die aan de criteria voldoen

Besluit administratieve bepalingen inzake wegverkeer, gehandicaptenparkeerregeling

Klantcontactcentrum

beheer leerplichtadministratie leerlingenvervoer

NAW-gegevens art. 2.4; geheimhouding; gezag; onderzoek

x

x

x

Personen die aan de criteria voldoen (kind, ouders, verzorgers, voogden)

Wet op het primair onderwijs

Klantcontactcentrum

vergunningverlening, ontheffingen, vrijstellingen omgevingsrecht/milieuvergunningen

NAW-gegevens art. 2.4; emigratie; geheimhouding; onderzoek

x

Aanvragers, vergunninghouders, belanghebbenden

Wabo, Wet op Milieubeheer

Klantcontactcentrum

Toezicht- en handhaving op het gebied van de openbare ruimte: - opsporing strafbare feiten/strijdigheid met vergunningverlening - opmaken proces-verbaal tegen overtredingen

NAW-gegevens art. 2.4; emigratie; geheimhouding; onderzoek; adresverstrekking

x

Personen die aan de criteria voldoen

Algemene wet bestuursrecht, diverse landelijke en lokale regelgeving

Klantcontactcentrum

Verlenen van vergunningen, ontheffingen, vrijstellingen; behandelen van meldingen en kennisgevingen

NAW-gegevens art. 2.4; emigratie; geheimhouding; onderzoek

x

Aanvragers, vergunninghouders, belanghebbenden

Winkeltijdenwet Wet op de Kansspelen

Wie

Waarvoor

Welke gegevens

Ad hoc

Mutaties

Selecties

Verstrekkingsbeperking

Basis

Klantcontactcentrum

Verlenen van vergunningen, ontheffingen, vrijstellingen; behandelen van meldingen en kennisgevingen

NAW-gegevens art. 2.4; emigratie; geheimhouding; verblijfstitel; onderzoek

x

Aanvragers, vergunninghouders, belanghebbenden

A.P.V.

Klantcontactcentrum

Vergunningverlening Drank- en horecawet

NAW-gegevens art. 2.4; emigratie; nationaliteit; geheimhouding; kinderen; gezag/curatele; verblijfstitel; onderzoek

x

Aanvragers en belanghebbenden

Drank- en horecawet

Klantcontactcentrum

Volmachtverlening verkiezingen; beheer bestand Stembureauleden

NAW-gegevens art. 2.4; emigratie; nationaliteit; geheimhouding; verblijfstitel; kiesrecht; onderzoek

x

Aanvragers, (kandidaat) stembureauleden; kiesgerechtigden

Kieswet

Klantcontactcentrum

Registratie gevonden en verloren voorwerpen

NAW-gegevens art. 2.4; emigratie; geheimhouding; onderzoek

x

x

Aanvragers, melders

Burgerlijk Wetboek

Klantcontactcentrum

Behandelen aanvragen naturalisatie/optie tot Nederlander

volledige gegevens persoonslijst

x

x

x

Aanvragers en gerelateerden

Nationaliteitswet

Klantcontactcentrum

Bijhouding/beheer basisregistratie Personen

volledige gegevens persoonlijst BRP; aangehaakte gegevens

x

x

x

ingeschrevenen, ingezetenen

Wet basisregistratie personen

Klantcontactcentrum

Opmaken akten en verstrekking afschriften/uittreksels uit akten

volledige gegevens persoonslijst BRP; aangehaakte gegevens

x

x

x

Personen die aan de criteria voldoen

Wet op de Burgerlijke Stand

Klantcontactcentrum

Beheer begraafplaatsadministratie

NAW-gegevens art. 2.4; emigratie; geheimhouding; onderzoek

x

x

x

Overledenen,rechthebbenden, contactpersonen, uitvaartverzorgers

Wet op de lijkbezorging; lokale regelgeving;

Klantcontactcentrum

Bijhouden gemeentelijk kadaster

NAW-gegevens art. 2.4; geheimhouding; onderzoek

x

Zakelijke gerechtigden

Kadasterwetgeving

Klantcontactcentrum,

Uitgifte tijdelijke verhuurvergunningen Urgentietoekenning Registratie woningzoekenden; uitgifte huisvestingsvergunning

NAW-gegevens art. 2.4; emigratie; ouders; nationaliteit; geheimhouding; kinderen; verblijfstitel; gezag/curatele; onderzoek; adresverstrekking

x

Aanvrager, gemachtigden van aanvragers en belanghebbenden

Leegstandswet; Huisvestigingswet

Ruimte & Samenleving

Wijkregie, enquêtes, statistieken; beleid leefomgeving

NAW-gegevens art. 2.4; geheimhouding; onderzoek

x

x

Personen die aan de criteria voldoen

lokale taak; beleidsontwikkeling

Ruimte & Samenleving

Uitvoering Gemeenschappelijke Regelingen

Gegevens noodzakelijk voor de uitvoering van de gemeenschappelijke regelingen

x

x

x

Personen die aan de criteria voldoen

de gemeenschappelijke regeling

Wie

Waarvoor

Welke gegevens

Ad hoc

Mutaties

Selecties

Verstrekkingsbeperking

Basis

Ruimte & Samenleving

Uivoering van gemandateerde taken door de gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten. Cliëntenadministratie maatschappelijke ondersteuning; gehandicaptenvoorzieningen (incl. fraudeonderzoek)

NAW-gegevens art. 2.4; emigratie; nationaliteit; geheimhouding; curatele; verblijfstitel; onderzoek; adresverstrekking

x

x

Aanvragers en belanghebbenden

Wet maatschappelijke ondersteuning en gerelatateerde regelingen

GR Peelgemeenten

Ruimte & Samenleving

Uitvoering van gemandateerde taken door de gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten. Cliëntenadministratie Participatiewet, Werk en bijstand schuldhulpverlening (incl.fraudeonderzoek)

NAW-gegevens art. 2.4; emigratie; ouders; nationaliteit; geheimhouding; kinderen; gezag/curatele; verblijfstitel; onderzoek; adresverstrekking

x

x

Aanvragers, gerelateerden, uitkeringsgerechtigden

Participatiewet,

Wet op de schuldhulpverlening

GR Peelgemeenten

Ruimte & Samenleving

Uitvoering van gemandateerde taken door de gemenschappelijke regeling Senzer. Cliëntadministratie Participatiewet, werk- en bijstand, IOAW/IAOZ (incl. fraudeonderzoek)

NAW-gegevens art. 2.4; emigratie; nationaliteit; geheimhouding; curatele; verblijfstitel; onderzoek; adresverstrekking

x

x

Aanvragers, relateerde, uitkeringsgerechtigden

Participatiewet, GR Senzer

Bijlage 2 behorend bij artikel 3 regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Deurne, aangewezen derden.

De gemeente mag op grond van art. 3.9 Wet BRP zelf bepalen aan wie zij gegevens verstrekt. Aan deze vrijheid worden wel grenzen gesteld. Het is aan het gemeentebestuur om vast te stellen in welke gevallen de verstrekking, van inwoners en overleden inwoners, in het belang van de gemeente is. De kaders van artikel 3.9 Wet BRP en de gemeentelijke regeling zijn bepalend. Verstrekking blijft achterwege als de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wbrp verzocht heeft om geheimhouding).

Wie

Waarvoor

Welke gegevens

Verstrekkings-beperking

Leges

Basis

Bewindvoerder/(bewindvoerders-kantoor)

Slechts voor het achterhalen van gegevens van de cliënt voor taken die onder het bewind vallen. Bijvoorbeeld als de

bewindvoerder het adres van zijn cliënt wil achterhalen.

Let op: besluit van bewind- voering moet in kopie bij de aanvraag zitten.

Maximaal degegevens genoemd in art. 3.9, lid 4

Wet BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

BuitenlandseEU- overheidsorganen

Werkzaamheden met een gemeentelijk (Nederlands) maatschappelijk belang. Zie toelichting*1

Maximaal degegevens genoemd in art. 3.9, lid 4

Wet BRP

Mogelijk

Vraag de burger, die geen beperking heeft aangevraagd toch om toestemming voor de verstrekking.

Ja

Art. 3.9 Wet BRP (beperkte verstrekkingsmogelijkheden)

Buitenlandseniet-EU- overheidsorganen

Werkzaamheden met een gemeentelijk (Nederlands) maatschappelijk belang. Alleen verstrekken indien een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie in de verstrekking van die gegevens voorziet. Art. 76 Wet bescherming persoonsgegevens is van toepassing.

Zie toelichting*1

Maximaal degegevens genoemd in art. 3.9, lid 4

Wet BRP

Mogelijk

Vraag de burger, die geen beperking heeft aangevraagd toch om toestemming voor de verstrekking.

Ja

Art. 3.9 Wet BRP (beperkte verstrekkingsmogelijkheden)

Buitenlandse rechtspersonen (Voorbeeld: instellingen voor sociale zorg en zekerheid)

Werkzaamheden met een gemeentelijk (Nederlands) maatschappelijk belang.

Zie toelichting *1

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4

Wet BRP

Mogelijk

Vraag de burger, die geen beperking heeft aangevraagd toch om toestemming voor de verstrekking.

Ja

Art. 3.9 Wet BRP (beperkte verstrekkingsmogelijkheden)

 

Wie

Waarvoor

Welke gegevens

Verstrekkings-beperking

Leges

Basis

Overheidsorganen van de Caribische landen (Aruba, Curaçao en Sint Maarten) en het Caribisch deel van Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en

Saba)

Vertrekkingen anders dan op grond van art. 3.12 van de Wet BRP (gegevensuitwisseling in het kader van de bijhouding)

Zie toelichting *2

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4

Wet BRP

Mogelijk

Vraag de burger, die geen beperking heeft aangevraagd toch om toestemming voor de verstrekking

Ja

Art. 3.9 Wet BRP (beperkte verstrekkingsmogelijkheden)

Crematoria, begraafplaatsen

(niet-gemeentelijke)

Bijhouding begraafplaats- administratie en uitvoering Wet op de Lijkbezorging

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4

Wet BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen van andere gemeenten zijn buitengemeentelijke overheidsorganen (artikel 3.5 Wet BRP)

Instellingen of organisaties ten behoeve van bijvoorbeeld: maatschappelijke dienstverlening, algemene/geestelijke gezondheidszorg, kinderopvang, jeugdwelzijnswerk, ouderenzorg, gehandicaptenzorg, werkvoorziening, etc.

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang, op het terrein van zorgverlening

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4

Wet BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Kredietbank (privaatrechtelijk, bijvoorbeeld een stichting)

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang, op het terrein van kredietverstrekking/schuldhulpverlening

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4

Wet BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Migrantenorganisaties (bijv. Stichting vluchtelingenwerk)

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang, op het terrein van migrantenzorg

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4

Wet BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Organisaties genoemd in bijlage 4

van het Besluit basisregistratie personen

Werkzaamheden genoemd in bijlage 4 Besluit brp, wanneer een systematische bevraging van gegevens in de basisregistratie personen is mislukt

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Ouderenorganisaties

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang, op het terrein van ouderenzorg

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

 

Wie

Waarvoor

Welke gegevens

Verstrekkings-beperking

Leges

Basis

Patiëntenverenigingen

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang, op het terrein van patiëntenzorg

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Pensioenfondsen

Bijhouding administratie

op het terrein van pensioenvoorzieningen

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

(Rechts) personen die niet in de gemeentelijke verordening benoemd zijn

Doel kan verschillend van aard zijn per aanvrager.

Met schriftelijke toestemming van betrokkene (persoon/gezaghouder)

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4

Wet BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Reclassering/verslaaf- denzorg

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang, op het terrein van begeleiding en zorgverlening

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Thuiszorgorganisaties

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang, op het terrein van zorgverlening

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4

Wet BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Uitvaartverzorgers

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang, op het terrein van uitvaartverzorging.

Voor verstrekking akten burgerlijke stand, lees het NVVB nieuwsbericht “Advies inzake de afhandeling van aangiften van overlijden in het buitenland”.

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4

Wet BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Veilig Thuis

Het uitvoeren van de taken, bedoeld in artikel 4.1.1, tweede lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 dan wel uitvoering van de Jeugdwet (voorbeelden: huiselijk geweld, kindermishandeling).

N.B.: deze organisatie is een samenvoeging van de Stichting Huiselijk Geweld (SHG) en het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK)

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4

Wet BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk of filantropisch doel

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang (voorbeelden: Rode Kruis, Astmafonds, Lilianefonds, Nierstichting, Bloedbank)

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4

Wet BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Woningbouwverenigingen/

woningcorporaties

Werkzaamheden met een maatschappelijk belang (bijv. tegengaan illegale (spook)

bewoning)

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4

Wet BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Ziekenhuizen

Patiëntenzorg, verlenen medische zorg, innen rekeningen i.v.m. verleende zorg

Zie toelichting *3

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4

Wet BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Toelichting  

De genoemde instellingen zijn gemeentelijk aangewezen derden, tenzij men aantoonbaar gemandateerd is taken uit te voeren voor een overheidsorgaan, in dat geval betreft het een overheidsorgaan. De gemeentelijk aangewezen derde moeten voldoen aan de criteria genoemd in artikel 3.9 Wet BRP.

  • 1.

    Gegevens worden alleen aan aangewezen derden verstrekt als deze nodig zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden, die zijn aangemerkt als gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.

  • 2.

    De verstrekking is alleen toegestaan als dit noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan. Ook als de verstrekking in het belang is van een inwoner van de gemeente, dan kan dat worden aangemerkt als een gemeentelijk belang.

  • 3.

    Er worden geen gegevens verstrekt aan (aangewezen) derden als sprake is van gebruik voor enig winstoogmerk of commercieel belang.

Verstrekking aan buitenlandse overheidsinstellingen of buitenlandse rechtspersonen (*1) 

De BRP is er voor de Nederlandse overheid. Verstrekkingen aan andere verzoekers (derden) worden expliciet mogelijk gemaakt door de Wet BRP.De verstrekking aan buitenlandse overheidsorganen (ongeacht of dit nationale, regionale of gemeentelijke overheden in het land zelf zijn dan wel ambassades en consulaten van die landen in Nederland) of buitenlandse rechtspersonen is niet expliciet geregeld in de Wet BRP.Dit betekent dat de verstrekking aan buitenlandse overheidsinstellingen of buitenlandse rechtspersonen moet gerechtvaardigd worden door een gemeentelijk (Nederlands) maatschappelijk  belang’. Dat kan zijn hetfeit dat de buitenlandse verzoeker de gegevens nodig heeft voor de uitvoering van een Nederlands algemeen verbindend voorschrift (art. 3.6) of voor een doel dat, met het oog op eenpubliek belang, expliciet in de gemeentelijke regeling is voorgeschreven (art.3.9). Bijvoorbeeld aan verstrekking van gegevens aan private, niet commerciële instellingen op het terrein van zorg (bijvoorbeeld: ziekenhuizen) of maatschappelijk welzijn in buitenlandse grensgemeenten, waar ook de eigen inwoners gebruik van maken (bijv. vermindering wachtlijsten in de Nederlandse instellingen).

   

Caribische landen en het Caribische deel van Nederland (*2)

De Caribische landen zijn: Aruba, Curaçao en Sint-Maarten. Onder het Caribisch deel van Nederland vallen: Bonaire, Sint-Eustatius en Saba (openbare lichamen BES). De Wet BRP is geen rijkswet en daarom alleen van toepassing op het Europees deel van Nederland. De Wet Basisadministraties persoonsgegevens BES is alleen van toepassing op het Caribische deel van Nederland (openbare lichamen BES). Aruba, Curaçao en Sint-Maarten zijn zelfstandige Caribische landen binnen het Nederlandse Koninkrijk en hebben hun eigen landsverordeningen. Ten aanzien van deze landen en de openbare lichamen is het mogelijk om gegevens uit de BRP te verstrekken op grond van:

 

  • 1.

    artikel 3.12 Wet BRP / artikel 43 Besluit BRP: de gegevensuitwisseling op grond van dit artikel vindt plaats in het kader van de bijhouding van de BRP en de bevolkingsadministraties van de Caribische landen en het Caribische deel van Nederland (PIVA).

  • 2.

    artikel 3.9 Wet BRP: overheidsorganen van de Caribische landen en het Caribisch deel van Nederland zijn aan te merken als derde in de zin van de Wet BRP. Dit maakt verstrekking op grond van artikel 3.9 Wet BRP mogelijk.

Ziekenhuizen (*3)

Ziekenhuizen zijn aangewezen derden die systematische gegevens kunnen opvragen via de landelijke centrale voorziening (artikel 3.3 Wet BRP). Er is in de Wet BRP niet geregeld dat ziekenhuizen ook recht hebben op verstrekkingen buiten de landelijke centrale voorziening om. In de praktijk kunnen er wel schriftelijke verzoeken van ziekenhuizen bij gemeenten binnenkomen. Om verstrekking na een schriftelijk verzoek mogelijk te maken, zijn deze in deze regeling opgenomen met alle beperkende voorwaarden van artikel 3.9 Wet BRP. Verstrekking is ook toegestaan in verband met openstaande rekeningen. Deze verstrekking kan dan gezien worden als een verlengde van de verleende zorg.

 

Toelichting Regeling gegevensverstrekking BRP Deurne

 

Algemeen

Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.

 

De wetgever vervangt met ingang van 6 januari 2014 het wettelijk kader voor de GBA door dat van de Wet basisregistratie personen (Wbrp). Voor de zeer korte termijn heeft dit als gevolg, dat het bestaande gemeentelijk kader voor de GBA-systemen aangepast moet worden aan de nieuwe wet en dat landelijk gegevens beschikbaar komen van personen die een relatie hebben met de Nederlandse overheid en/of niet in Nederland woonachtig zijn.

 

Onder de GBA diende het gemeentebestuur bij of krachtens verordening kaders te stellen voor het gebruik van GBA-gegevens binnen de eigen organisatie en de verstrekking van gegevens aan bepaalde derden. Op grond van de Wbrp is het verplicht kaders te stellen voor het verstrekken van gegevens aan derden.

 

De wetgever laat het aan het inzicht van het gemeentebestuur over, om dit al dan niet voor het intern gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat de het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatie­voorziening deel uitmaakt. De onderhavige regeling voorziet in een nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan de organen van de gemeente Deurne.

 

Deze regeling voorziet daarnaast in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Deurne en van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet de gemeente Deurne aan de vereisten zoals gesteld in de Wbrp.

 

De gemeenteraad heeft besloten de regeling van verstrekkingen aan derden en aan organen van de gemeente Deurne over te laten aan het college van burgemeester en wethouders. De regeling van de verstrekkingen aan derden heeft de raad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 Gemeentewet.

 

Begripsbepalingen

De begrippen uit de Wbrp die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wbrp. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.

 

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeente Deurne beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.

 

Ingeschrevene en ingezetene

De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Deurne.

 

Derde

Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Deurne woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Deurne op grond van artikel 3.2 Wbrp.

 

Zolang de Wbrp door de gemeente Deurne wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Deurne beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.

 

Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Deurne woonachtig zijn, dient de gemeente Deurne het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.

 

Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden

Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang

De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden reeds voorzien in de wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Deurne. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.

 

Derden met schriftelijke toestemming

Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.

 

Beperkt set aan gegevens

Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden. 

Artikel 76

 

Vertrekking naar een land buiten de Europese UnieVoor de verstrekking van gegevens aan een land buiten de Europese Unie is artikel 76 van de Wet bescherming persoonsgegevens van toepassing. Dit betekent dat voorafgaand aan het nemen van een besluit over de verstrekking van persoonsgegevens aan dat land, wordt nagegaan of er voor de verwerking en het gebruik van de persoonsgegevens een passend beschermingsniveau is gewaarborgd, overeenkomstig art. 76 Wbp.

 

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

De regeling gegevensverstrekking BRP Deurne, waarmee deze regeling kan worden geciteerd, treedt inwerking op de dag na de dag van haar bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2017 en vervangt de regeling van 14 oktober 2014.