Organisatie | Katwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Lokale vervoersvoorziening |
Citeertitel | Subsidieregeling Lokale vervoersvoorziening |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | Ritten Belbus 2018 Blad 1 Ritten Belbus 2018 Blad 2 Ritten Belbus 2018 Blad 3 |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-07-2020 | 01-07-2020 | Nieuwe regeling | 16-06-2020 | 1678318 |
1. Activiteiten die in aanmerking komen voor subsidie
Deze subsidieregeling heeft als doel te komen tot één of meerdere vormen van lokaal vervoer voor inwoners van Katwijk. Deze Lokale vervoersvoorziening dient te voorzien in de sociaal recreatieve lokale vervoersbehoefte van inwoners van Katwijk, het gaat daarbij om inwoners die als gevolg van een lichte beperking geen of slechts beperkt gebruik kunnen maken van eigen vervoer en/of openbaar vervoer. Het voorzien in deze vervoersbehoefte maakt het voor deze inwoners mogelijk om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen en mee te blijven doen aan de samenleving.
De doelstellingen, uitgangspunten en kwaliteitscriteria van de Lokale vervoersvoorziening zijn beschreven in de bijlage 1 “Katwijk mobiel”. In deze bijlage is ook meer in detail de vervoersbehoefte geschetst.
Het college zal gedurende de jaren 2021, 2022, 2023 en 2024 een jaarlijkse subsidie afgeven.
2. Aanvragers die in aanmerking komen voor subsidie
Van aanvragers die aan de volgende uitsluitingscriteria voldoen, weigert het college de aanvraag (artikel 8 lid 3 sub n Verordening):
Het college weigert de aanvraag (artikel 8 lid 3 sub n Verordening) indien aanvrager niet voldoet aan de volgende geschiktheidseisen:
Van Aanvragers die niet akkoord gaan met de volgende uitvoeringsvoorwaarden, weigert het college de aanvraag (artikel 8 lid 3 sub n Verordening):
De subsidie-ontvanger voert zijn activiteiten daar waar wenselijk samen met andere partners uit en pakt deze integraal op. De subsidie-ontvanger werkt daar waar wenselijk domein-overstijgend samen met niet voor de hand liggende partners, zoals de samenwerking tussen de formele en informele zorg of een publieke-private samenwerking.
4. Wijze van verdelen van de subsidie
Het college kent de subsidie toe aan de aanvragende partij die getuige het aan te leveren plan van aanpak in hoogste mate bijdraagt aan de gemeentelijke doelstellingen.
De ‘subsidietender’ vertoont grote overeenkomsten met een aanbestedingsprocedure. Omdat de gemeente echter een subsidiebeschikking afgeeft en niet een zogenaamde overheidsopdracht plaatst, is op deze subsidietender de Aanbestedingswet 2012 niet van toepassing en het college verklaart deze ook niet van toepassing.
Het college stelt voor het indienen van aanvragen een formulier vast. Dit formulier is samen met alle genoemde bijlagen digitaal (online) te vinden op www.detoekomstvankatwijk.nl.
In afwijking van artikel 5 Verordening overlegt de subsidie-aanvrager bij zijn aanvraag (het formulier) een plan van aanpak (max. 5 pagina’s A4, excl. inhoudsopgave en afbeeldingen). In dit plan van aanpak moet in ieder geval zijn opgenomen:
een begroting van- en een dekkingsplan voor de kosten van de activiteiten. Het dekkingsplan bevat een opgave van bij anderen aangevraagde subsidies of vergoedingen (zoals bijvoorbeeld bij de provincie) ten behoeve van dezelfde activiteiten, onder vermelding van de stand van zaken daarvan. Minstens gebruikt subsidie-aanvrager Bijlage 4 Inschrijfformulier;
Naast het formulier en een plan van aanpak legt de aanvrager de volgende gegevens over:
Een kopie van een geldige verzekeringspolis beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering die gebruikelijk is in de branche. Het standaard verzekerd bedrag is EUR 2.500.000,00 per kalenderjaar met minimale dekking per gebeurtenis van EUR 1.000.000,00. De aanvrager is daarmee verzekerd tegen wettelijke aansprakelijkheid voor risico’s die voortvloeien uit de uitoefening van zijn taken.
De aanvrager kan de gevraagde documenten volgens de op www.detoekomstvankatwijk.nl beschreven werkwijze aanleveren. Aanvragen die het college op een andere manier ontvangt, weigert het.
Voor het aanvragen van subsidie gelden afwijkende termijnen. Aanvragers moeten aanvragen volledig indienen tussen 1 juli 2020, 0:01 uur en 1 oktober 2020, 23.59 uur. Aanvragen die niet volledig zijn of die niet op tijd zijn ingediend, kan het college weigeren.
6. Wijze waarop het college aanvragen beoordeelt
Het college kan aanvragen weigeren op basis van de in artikel 8 Verordening genoemde gevallen.
Het college beoordeelt eerst of de aanvraag compleet en op tijd is ingediend. Is de aanvraag niet compleet of op tijd ingediend, dan kan het college de aanvraag weigeren.
Het college beoordeelt daarna of de aanvrager niet aan één van de in hoofdstuk 2 genoemde uitsluitingscriteria voldoet. Voldoet de aanvrager aan één van de uitsluitingscriteria, dan weigert het college de aanvraag.
Het college beoordeelt voorts of de aanvrager aan alle in hoofdstuk 2 genoemde geschiktheidseisen voldoet. Voldoet de aanvrager niet aan één van de geschiktheidseisen, dan weigert het college uw aanvraag.
Volledig en tijdig ingediende aanvragen van geschikte aanvragers beoordeelt het college als volgt.
Een beoordelingscommissie van minimaal twee inhoudelijk betrokken beleidsmedewerkers van het Cluster Beleid Sociale Leefomgeving beoordeelt de aanvragen onder voorzitterschap van het Team Inkoop (dat niet mee beoordeelt).
De beoordelingscommissie beoordeelt op basis van het plan van aanpak de volgende onderdelen:
De beoordeling vindt plaats op basis van de volgende criteria:
De leden van de beoordelingscommissie beoordelen de genoemde onderdelen op basis van de genoemde criteria eerst afzonderlijk van elkaar. Elk lid geeft dus eerst individueel een score aan een onderdeel op basis van de genoemde criteria. De beoordeling is absoluut, wat betekent dat (leden van) de beoordelingscommissie aanvragen niet ten opzichte van elkaar beoordelen. Als de leden van de beoordelingscommissie individuele oordelen hebben afgegeven, komen zij daarna in de beoordelingscommissie op basis van consensus tot een eindoordeel per onderdeel.
De beoordelingscommissie maakt gebruik van onderstaande tabel om tot een score te komen:
De beoordelingscommissie rangschikt hierna de beoordeelde aanvragen. Het geeft daarna advies aan het college om aanvragen overeenkomstig te honoreren. Als aanvragen gelijk eindigen in de rangschikking dan voert de beoordelingscommissie onder toezicht van de Team Inkoop een loting uit om het aantal te honoreren aanvragen terug te brengen tot één.
Het college kan in zijn besluitvorming op de gedane aanvragen alleen gemotiveerd van het advies van de beoordelingscommissie afwijken. Het college streeft ernaar uiterlijk op 30 oktober 2020 op de aanvragen te beslissen.
7. Wijze waarop het college de subsidie uitbetaalt
Het college verleent een subsidie via een beschikking op de aanvraag. In de verleningsbeschikking bepaalt het college of het een voorschot uitbetaalt. In de verleningsbeschikking kan het college aanvullende voorwaarden opnemen over verantwoording. In de verleningsbeschikking is opgenomen wanneer de subsidie-ontvanger een aanvraag tot vaststelling indient.
Met de verleningsbeschikking wordt eveneens een uitvoeringsovereenkomst opgesteld. In deze uitvoeringsovereenkomst worden op basis van het plan van aanpak van de aanvrager nadere afspraken gemaakt over de door de aanvrager te ontplooien activiteiten. In deze overeenkomst zullen indien noodzakelijk bepalingen rondom privacy en security worden opgenomen, die als dan in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming in een verwerkersovereenkomst worden vastgelegd. Ook zullen indien noodzakelijk bepalingen rondom duurzaamheid worden opgenomen. De uitvoeringsovereenkomst en de subsidiebeschikking zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en kunnen niet los van elkaar gelezen worden.
Naast de in artikel 10, 12, 13 en 14 Verordening en (mogelijk) in de subsidiebeschikking opgenomen verantwoordingsverplichtingen, geldt het volgende.
Subsidie-ontvanger heeft periodiek een ‘tellen en vertellen’ gesprek met de accounthouder van de gemeente om de voortgang en effecten te bespreken.
Binnen 4 weken na elk kwartaal levert Subsidie-ontvanger een rapportage op.
Evaluatiegesprekken worden op uitvoerend-, management- en bestuurlijk niveau gevoerd.
Eén keer per jaar wordt een klanttevredenheidsonderzoek en een stakeholdersbijeenkomst gehouden om effecten en werkwijze te evalueren.
Zijn er nog vragen over deze subsidietender of de bijlagen dan kunnen deze worden gesteld door middel van het invullen van bijgaand vragenformulier (Bijlage 5 Vragen). Er is voor deze procedure één vragenronde gepland. Dit betekent dat van aanvrager een proactieve en zorgvuldige houding wordt verwacht.
Vragen worden bij voorkeur vroegtijdig doch uiterlijk op 31 juli 2020 om 23:59 uur via inkoop@katwijk.nl ingediend met verwijzing naar document en paragraaf en waar mogelijk met motivering/toelichting. De gemeente zal de geanonimiseerde vragen zo spoedig mogelijk doch uiterlijk op 14 augustus 2020 beantwoorden in de nota van inlichtingen, die gepubliceerd wordt op www.detoekomstvankatwijk.nl.
Aanvrager heeft de mogelijkheid voor de nota van inlichtingen vragen over en/of tekstvoorstellen voor wijziging van documenten met motivering in te dienen. Gemeente behoudt zich het recht voor om tekstvoorstellen al dan niet aangepast over te nemen. De documenten worden als bijlage bij de nota van inlichtingen gevoegd.
Eventuele wijzigingen en aanvullingen op de documenten in de nota van inlichtingen dient de aanvrager onvoorwaardelijk te accepteren. Deze wijzigingen en aanvullingen gaan voor in rangorde op de bepalingen in deze subsidietender.
Combinatievorming en onderaannemerschap
De situatie kan zich voordoen dat een aanvrager niet zelfstandig de te subsidiëren activiteiten kan of wil uitvoeren. Het college beoordeelt een combinatie van twee of meer aanvragers die een aanvraag indienen als één aanvrager. De combinatie dient daarom een zogenaamde penvoerder te hebben die door de andere leden van de combinatie onherroepelijk en onvoorwaardelijk is gemachtigd hen te vertegenwoordigen. Het vormen van een combinatie ná het ontvangen van een verlenings- of vaststellingsbeschikking is alleen mogelijk met schriftelijke goedkeuring van het college. Wanneer aanvragers als combinatie een aanvraag indienen, dienen alle leden van de combinatie afzonderlijk een eigen verklaring (UEA) (bijlage 1) over te leggen.
Een hoofdaannemer kan een aanvraag indienen met onderaannemers. Als een aanvrager een aanvraag indient als hoofdaannemer dient deze de onderaannemers bekend te maken op zijn eigen verklaring (UEA) (bijlage 3). Het inzetten van onderaannemers ná het ontvangen van een verlenings- of vaststellingsbeschikking is alleen mogelijk met schriftelijke goedkeuring van het college. Wanneer een hoofdaannemer een aanvraag indient met onderaannemers, dient de hoofdaannemer alle gevraagde documenten en bewijsstukken aan te kunnen leveren zoals beschreven in deze subsidieregeling. Het college kan onderaannemers weigeren.
Sociaal recreatief vervoer in Katwijk
De gemeente Katwijk heeft besloten tot een nieuwe invulling van het lokale sociaal recreatieve vervoer te komen, dit als aanvulling op het reeds bestaande regionale vervoer in de vorm van de Regiotaxi.
In dit document schetsen we de huidige inrichting van het sociaal recreatieve vervoer en schetsen we als referentiekader een mogelijke vorm, inhoud en omvang van de gevraagde dienstverlening.
2 Het huidige sociaal recreatieve vervoer in Katwijk
Dit is het door het ministerie VWS ingekochte bovenregionale vervoer. Het sluit aan op regionale vervoer zoals georganiseerd in de vorm van de Regiotaxi. De gemeente draagt geen verantwoordelijkheid voor Valys.
Het regionale sociaal recreatieve Wmo-vervoer is regionaal ingekocht door de GR Holland Rijnland, de ingekochte dienstverlening heet Regiotaxi. De regiotaxi richt zich primair op het regionale sociaal recreatieve vervoer, ook lokale ritten worden echter uitgevoerd met de Regiotaxi. Inwoners kunnen via het Wmo-loket een indicatie krijgen en zijn met die indicatie gerechtigd om gebruik te maken van de regiotaxi. Er wordt een eigen bijdrage gehanteerd voor het gebruik van de regiotaxi. De indicatie bevat een maximum aan af te leggen zones per jaar. De regiotaxi vervoert reizigers over een afstand van maximaal 5 zones, als een reiziger een grotere afstand wil afleggen dan betaalt die reiziger voor die extra zones een hoger tarief. De regiotaxi is uitsluitend bedoeld voor sociaal recreatief gebruik, tegelijkertijd is de constatering dat de regiotaxi met enige regelmaat gebruikt wordt voor vervoer naar en van dagbesteding en voor bezoek aan ziekenhuizen.
Er zijn momenteel ca. 2.100 inwoners van Katwijk met een indicatie voor de Regiotaxi. Ongeveer de helft daarvan maakt ook echt gebruik van de dienstverlening en daar de helft van (ca. 300) reist zeer regelmatig. Er worden ca. 1.500 ritten per maand gemaakt. Jaarlijkse kosten voor de regiotaxi bedragen ca. € 280.000 (netto, de eigen bijdrage die reizigers betalen is al verrekend). Genoemd bedrag betreft het jaar 2018.
De Belbus was tot 1 september 2019 de voorziening voor het lokale sociaal recreatieve vervoer. Inwoners konden via het Wmo-loket een indicatie krijgen en waren met die indicatie gerechtigd om gebruik te maken van de Belbus. In de Belbus konden geen rolstoelen of scootmobielen meegenomen worden, daarmee was de Belbus alleen geschikt voor reizigers met een lichte beperking. Bij een meer dan lichte beperking werd meesttijds een indicatie voor de Regiotaxi afgegeven.
Er waren ca. 2.000 inwoners van Katwijk met een indicatie voor de Belbus. Er werden ca. 3.600 ritten per maand gemaakt. 80% van de ritten begon en eindigde binnen de gemeente Katwijk, 20% had een bestemming of herkomst buiten de gemeente. Die 20% betrof ritten naar een beperkt aantal instellingen/adressen in de regio. Jaarlijkse kosten voor de Belbus op basis van de realisatie van de 1e helft van 2019 bedragen ca. € 350.000 (netto, de eigen bijdrage die reizigers betalen was hierin al verrekend).
Collectief sociaal recreatief vervoer is één van de instrumenten die ingezet worden in het kader van de Wmo. In basis is het doel dan ook om burgers te helpen zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen blijven wonen en deel kunnen nemen aan de maatschappij.
Met de Regiotaxi voert de gemeente Katwijk haar wettelijke taak uit, aansluitend daarop heeft de gemeente de wens om een voorziening in het leven te roepen die specifiek op de lokale vervoersbehoefte gericht is. Dit wordt gedaan om zo veel als mogelijk maatwerk te kunnen bieden in het beantwoorden van vervoersvragen. Lokaal vervoer in deze betekent vervoer binnen de gemeentegrenzen.
Het sociaal recreatief vervoer kent een aantal uitgangspunten.
Op hoofdlijn ziet de behoefte aan sociaal recreatief vervoer er als volgt uit1:
Om tot in detail zicht te geven op de hoeveelheid ritten en de ritpatronen van het lokale vervoer zijn als bijlage databestanden toegevoegd. Deze databestanden bevatten alle ritgegevens van 10 maanden in het jaar 2018. Er is gekozen voor dat jaar omdat dat het laatste jaar is waarin de Belbus gedurende het hele jaar operationeel was. De databestanden hebben een xls formaat.
Deze kwaliteitscriteria zijn opgesteld in een aantal bijeenkomsten met vertegenwoordigers van reizigers, er is gesproken met P-raad en een aantal ouderenbonden. Er wordt grote waarde gehecht aan deze criteria. Een aantal criteria dient gelezen te worden als gewenst minimale niveau van dienstverlening (vb de bedrijfstijden van het Callcenter), andere dienen gelezen te worden als richtlijn/ambitie (vb de mate van levensreddende handelingen waarover de chauffeur beschikt, de vriendelijkheid en behulpzaamheid van een chauffeur).
3.4.2 Ter referentie: mogelijke inrichting van de lokale vervoersvoorziening
Binnen de Katwijkse samenleving is een beeld ontstaan over hoe de lokale vervoersvoorziening eruit zou kunnen zien. Dit beeld dient als referentiekader gebruikt worden in het uitwerken van de plannen voor de lokale vervoersvoorziening. Hoewel de gemeente als opdrachtgever waarde hecht aan dit referentiekader staan de doelstellingen en uitgangspunten centraal. Daarmee wordt bedoeld dat indien het bereiken van doelen en uitgangspunten erom vraagt tot een andere inrichting van het lokale vervoer te komen het toegestaan is af te wijken van het referentiekader.
Deze vraagafhankelijke vervoersvorm is de meest directe vervanging van de belbus. Het bestaat uit kleine elektrische voertuigen die worden ingezet om reizigers van deur tot deur te vervoeren. Deze ritten kunnen gecombineerd worden indien vervoerspatronen dat mogelijk maken, daarmee zullen regelmatig meerdere reizigers tegelijkertijd van het voertuig gebruik maken.
De voertuigen zijn geschikt voor de openbare weg en kunnen 4 personen vervoeren, inclusief chauffeur. In een aantal Nederlandse gemeenten is intussen ervaring opgedaan met deze voertuigen, deze ervaringen zijn zeer positief. Voorbeelden zijn Dordrecht4, Midden Delfland en Alphen a/d Rijn.
Afbeelding 3.4.2a Wijkhopper in actie in Dordrecht.
Toegang tot Katwijk rijdt vindt plaats door het afgeven van een indicatie. Dit is een indicatie voor mensen met een lichte beperking, feitelijk de indicatie waarmee reizigers voorheen toegang tot de Belbus kregen.
Onder de naam ANWB Automaatje5 is in een groot aantal Nederlandse gemeenten intussen deze voorziening in het leven geroepen. Met ANWB AutoMaatje vervoeren vrijwilligers met gebruik van hun eigen auto hun minder mobiele plaatsgenoten tegen een onkostenvergoeding van € 0,30 per kilometer. Doordat de ANWB kennis, software, begeleiding, training en materiaal gratis beschikbaar stelt, kunnen gemeenten snel en zonder grote investeringen deze vervoerservice opzetten. Mensen zo lang mogelijk mobiel houden en laten deelnemen aan het sociaal maatschappelijk verkeer is de reden dat de ANWB deze vervoerservice heeft opgezet, dit sluit (niet toevallig) naadloos aan bij de doelstelling van de Wmo. Het initiatief is lokaal georganiseerd en heeft geen winstoogmerk.
Hoewel deze voorziening nu genoemd staat in het kader van het vervangen van de Belbus en dus primair tot doel heeft lokaal vervoer te bieden, is het natuurlijk niet uitgesloten dat er (boven)regionale ritten gemaakt gaan worden. Dat hangt volledig af van de bereidheid die de vrijwilligers daartoe hebben.
Afbeelding 3.4.2b Start van ANWB-automaatje in regio-gemeente.
Katwijk rijdt mee is toegankelijk voor alle inwoners van Katwijk, er is geen sprake van indicaties.
Onder de naam Fietsmaatjes is in een aantal Nederlandse gemeenten een concept uitgerold. Stichting Fietsmaatjes Nederland6 heeft dit concept ontworpen en helpt daar waar lokaal de wens is tot uitrol te komen. Fietsmaatjes is er voor mensen die er graag op uit gaan met de fiets maar dit door een beperking niet meer zelfstandig kunnen, in het concept worden deze mensen “gasten” genoemd. Deze gasten worden gekoppeld aan een vrijwilliger. Samen maken de gast en vrijwilliger fietstochten op een duofiets. Door Fietsmaatjes hebben de gasten meer sociale contacten, zijn gasten vaker buiten, en zijn ze meer in beweging. Samen lekker fietsen en genieten.
Relevant hierin is dat binnen de gemeentegrenzen van Katwijk al meerdere duofietsen aanwezig zijn. Deze duofietsen zijn eigendom van een aantal zorginstellingen en worden tot nu toe voornamelijk gebruikt ten behoeve van de cliënten van die zorginstellingen.
Katwijk fietst is toegankelijk voor alle inwoners van Katwijk, er is geen sprake van indicaties.
3.4.3 Inzet van personele capaciteit ten behoeve van de lokale vervoersvoorziening
De beschikbare financiële ruimte voor de lokale vervoersvoorziening is slechts toereikend indien op innovatieve wijze invulling wordt gegeven aan de voorziening. Dat betekent dat ook zeer kritisch gekeken moet worden naar de personele inzet: inzet van bijvoorbeeld vrijwilligers, werkzoekenden en statushouders dient een serieuze plek te krijgen in het geheel.
Bijlage 3: Eigen verklaring (UEA)
zie ook: https://www.pianoo.nl/nl/regelgeving/aanbestedingswet/uniform-europees-aanbestedingsdocument/interactieve-pdf-uniform#downloaden