Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Breda

Besluit van de burgemeester van de gemeente Breda houdende tijdelijke regels omtrent terrassen Breda 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBreda
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de burgemeester van de gemeente Breda houdende tijdelijke regels omtrent terrassen Breda 2020
CiteertitelTijdelijke nadere regels terrassen Breda 2020
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Breda/111794/CVDR111794_2.html
  2. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Breda/611200/CVDR611200_2.html
  3. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Breda/376936/CVDR376936_2.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-07-2020nieuwe regeling

22-06-2020

gmb-2020-168434

868030

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de burgemeester van de gemeente Breda houdende tijdelijke regels omtrent terrassen Breda 2020

De Burgemeester van Breda:

 

Gelet op:

 

artikel 10 van de Buitenruimteverordening Binnenstad Breda 2005; artikel 2:4A en artikel 2:4C van de Algemene plaatselijke verordening Breda 2018; het Besluit plaatsing terrassen op openbare plaatsen 2009.

 

Overwegende dat:

  • -

    het gewenst is om nadere regels vast te stellen in verband met de noodmaatregelen die in het kader van het coronavirus/COVID-19 zijn genomen en de beperkte mogelijkheden voor de horeca om te exploiteren;

  • -

    gelet op de eis van anderhalve meter, het de verwachting is dat er per saldo minder stoelen passen op een terras, zelfs met de uitbreiding;

  • -

    de gemeente op een verantwoorde wijze tegemoet wil komen aan de algemene wens vanuit de horeca om meer ruimte te krijgen voor de exploitatie van terrassen;

  • -

    deze nadere regels een aanvulling zijn op de Buitenruimteverordening Binnenstad Breda 2005 en het Besluit plaatsing terrassen op openbare plaatsen 2009.

     

Besluit vast te stellen de:

 

Tijdelijke nadere regels terrassen Breda 2020.

Artikel 1 Reikwijdte

  • 1.

    Deze nadere regels hebben een tijdelijk karakter en zijn (als noodbeleid) van kracht tot het moment dat weer sprake is van reguliere exploitatiemogelijkheden voor de horeca. De Buitenruimteverordening Binnenstad Breda 2005 en het Besluit plaatsing terrassen op openbare plaatsen 2009 blijven van toepassing.

  • 3.

    Deze nadere regels zijn een aanvulling op de regelingen zoals genoemd in het vorige lid.

Artikel 2 Algemene bepalingen

  • 1.

    (Samenwerkende) horecaondernemers die hun terras tijdelijk uit willen breiden dienen dat via de sneltoets aan te vragen via https://corona.breda.nl/sneltoets-tiideliik-initiatief-andere-corona-vragen

  • 2.

    Terrassen die opgenomen zijn op de tekening van 29 mei 2020 (bijlage) hoeven niet meer gemeld te worden.

  • 3.

    Bij de beoordeling wordt gekeken of de uitbreiding in redelijkheid past bij het betreffende horecabedrijf, om oneerlijke concurrentie te voorkomen.

  • 4.

    Bij de inrichting van solitair gelegen terrassen geldt de norm zoals aangegeven in lid 3; daarbij wordt uitgegaan van de (gezamenlijke) oppervlakte van de betreffende lokaliteiten.

  • 5.

    Lid 3. en 4. gelden ook voor de uitbreiding van terrassen op eigen terrein als hiervoor ruimte in het openbare gebied gevraagd wordt.

  • 6.

    De extra terrassen mogen pas vanaf 12.00 uur geplaatst worden.

  • 7.

    Binnen een uur na sluitingstijd moeten de extra terrassen zijn verwijderd.

Artikel 3 Streven naar een gelijk speelveld voor horecaondernemers

  • 1.

    Deze regels voor tijdelijke terrasverruiming zijn alleen van toepassing voor horecaondernemers in de gemeente Breda die in het bezit zijn van een Drank- en Horecavergunning of in het bezit zijn van een exploitatievergunning in de daarvoor aangewezen gebieden. Deze regels zijn ook van toepassing op alcoholvrije bedrijven buiten de aangewezen gebieden voor de exploitatievergunning.

  • 2.

    De aanvraag voor extra terrasruimte dient zoveel mogelijk op een eerlijke wijze en in goed overleg met betrokkenen zoals winkeliers en bewoners en collega horecaondernemersevenredigheid te gebeuren.

  • 3.

    Een aanvraag kan door een individueel horecabedrijf gedaan worden of gezamenlijk door horecaondernemers in een straat of gebied. Breed gedragen collectieve verzoeken die aan alle belangstellende ondernemers in het gebied ruimte bieden om op een gelijkwaardige manier mee te doen gaan voor.

  • 4.

    De bij de uitvoering van deze regels gehanteerde uitgangspunten zijn: maatwerk, gelijk speelveld, evenredige verdeling en gelijke mogelijkheden.

Artikel 4 Maatwerk via een gebiedsafspraak

  • 1.

    Voor de binnenstad van Breda worden in samenspraak met Koninklijke Horeca Nederland en, indien nodig, ook in andere gebieden met een gebiedsafspraak nadere zaken vastgelegd, zoals een kaart met de maximale uitbreidingsruimte.

  • 2.

    Bij trouwerijen, uitvaarten of (weg)werkzaamheden moeten de tijdelijke terrassen wijken voor het maken van foto’s en een eventuele auto of anders, e.e.a. passend bij de ceremonie.

Artikel 5 Gezondheid voorop

  • 1.

    Bij de terrasinrichting en terrasexploitatie dient de horeca-exploitant zich primair te houden aan de voorschriften gesteld in de vigerende noodverordening en/of landelijke regelgeving.

  • 2.

    Koninklijke Horeca Nederland heeft met het “Protocol Heropening Horeca” (d.d. 11 mei 2020) aangegeven hoe de horeca kan zorgen voor maximale hygiëne, het voortdurend in acht nemen van voldoende afstand; de communicatie hiervan en het toezicht hierop. De ondernemer dient zich hier aan te houden.

Artikel 6 Geen overlast voor de omgeving

  • 1.

    De terrasverruiming mag naar het oordeel van de burgemeester niet tot overmatige overlast situaties leiden.

  • 2.

    De bereikbaarheid van winkels, horeca en andere voorzieningen mag door de terrasverruiming niet beperkt worden, tenzij hierover in goed overleg en naars ieders tevredenheid onderlinge afspraken zijn gemaakt.

  • 3.

    De doorgang voor het reguliere verkeer (auto’s, fietsers, voetgangers etc.) dient (veilig) gewaarborgd te worden, tenzij hiervoor in overleg met de gemeente specifieke verkeersmaatregelen zijn overeengekomen en geregeld.

  • 4.

    Voor mensen met een beperking moet voldoende ruimte aanwezig te zijn om te passeren en op het terras te kunnen plaatsnemen.

  • 5.

    Op de uitbreiding van het horeca terras mag geen muziek ten gehore worden gebracht

  • 6.

    De horeca-exploitant ziet er op toe dat de 1,5 meter afstand-norm op het terras wordt nageleefd door het personeel en de (terras)bezoekers en bezoekers die zich niet aan de 1,5 meter afstand- norm houden worden hierop aangesproken dan wel van het terras verwijderd door de horecaexploitant.

  • 7.

    De horecaexploitant draagt er zorg voor dat de weg beschikbaar blijft voor het gebruikelijke verkeer en dat op pleinen dient rekening wordt gehouden met de gebruikelijke rijbaan.

  • 8.

    De terrassen mogen geen belemmeringen vormen voor het bevoorradingsverkeer en afvalinzameling, tenzij hierover met wederzijdse instemming onderlinge afspraken zijn gemaakt.

Artikel 7 Veilig

  • 1.

    De horecaexploitant draagt er zorg voor dat de bereikbaarheid voor de hulpdiensten te allen tijde is gegarandeerd en dat brandkranen altijd bereikbaar zijn.

  • 2.

    De horecaexploitant is te allen tijde verantwoordelijk voor de (brand)veiligheid in de extra ruimte en het tijdig weg kunnen halen van terras.

  • 3.

    De horecaexploitant draagt er zorg voor dat voor de brandweer en andere hulpverleningsdiensten een ruimte van 4,5m breed en 4,20m hoog vrijgehouden wordt. In overleg met de brandweer kan hier van worden afgeweken.

  • 4.

    De ruimte die over blijft binnen de 4,5m en het afgesproken pad, kan alleen worden opgevuld met tafels en stoelen, na overleg met de brandweer. Ander meubilair is niet toegestaan tenzij de brandweer hiervoor akkoord heeft gegeven. Plantenbakken, parasols en dergelijke zijn niet toegestaan tenzij de brandweer akkoord heeft gegeven.

  • 5.

    Er kan in de toestemming aanvullend worden bepaal at éénrichtingsverkeer voor voetgangers moet worden ingesteld om daardoor meer gebruik te kunnen maken van ruimte, terwijl de veiligheid binnen de looppaden geborgd wordt.

Artikel 8 Vergunning en handhaving

  • 1.

    Op eerste aanwijzing van het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, gemeentelijke toezichthouders, de politie of de brandweer dient de horecaexploitant van het tijdelijke terras de in gebruik genomen openbare grond vrij te maken.

  • 2.

    De regeling gaat uit van high trust, high penalty. Het vertrouwen wordt gegeven aan de ondernemers om met de omgeving afspraken te maken.

  • 3.

    Bij het overtreden van de bepalingen in het besluit en van deze regeling wordt de toestemming voor het extra terras ingetrokken.

Artikel 9 Hardheidsclausule

De burgemeester kan voor de toepassing van deze regels afwijken in geval:

  • a.

    de feitelijke toestand of omstandigheden met betrekking tot de horeca-inrichting en/of de exploitatie daarvan hem daartoe aanleiding geven en/of

  • b.

    de feitelijke, actuele situatie en een noodverordening dan wel landelijke wetgeving hem daartoe aanleiding geeft.

Artikel 10  

Deze nadere regels treden in werking op de dag na bekendmaking.

Bijlage:

Kaart terrassenplan Binnenstad van 29 mei 2020

Breda, 22 juni 2020

dr. P.F.G. Depla,

Burgemeester

Bijlage Kaart terrassenplan Binnenstad van 29 mei 2020