Organisatie | Best |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Instructie voor de griffier gemeente Best 2020 |
Citeertitel | Instructie voor de griffier gemeente Best 2020 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 107a, tweede lid, van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-06-2020 | Nieuwe regeling | 22-06-2020 |
De griffier draagt er zorg voor dat zijn vervanging tijdens verlof of afwezigheid vanwege andere redenen adequaat geregeld is en de raad daarover geïnformeerd wordt.
Artikel 107a Gemeentewet schrijft voor dat de raad in een instructie nadere regels stelt over de taak en de bevoegdheden van de griffier. De Instructie uit 2002 is herzien waarbij gebruik gemaakt is van de modelinstructie van de VNG en instructies van enkele andere gemeenten, zonder deze overigens te kopiëren.
Artikel 1 Algemene ondersteuning
In dit artikel wordt de griffier gepositioneerd als de eerste adviseur van de gemeenteraad. Het gaat dus niet alleen om secretariële ondersteuning, maar ook om inhoudelijke ondersteuning zoals bedoeld in lid 3. In lid 2 wordt geregeld dat de griffier een belangrijke rol speelt in de informatievoorziening aan de raad. De griffier kan hierbij ten behoeve van de raad optreden als intermediair tussen de raad enerzijds en het college en de burgemeester anderzijds. Lid 4 gaat in op de budgetbewaking namens de raad.
In diverse andere verordeningen worden taken aan de griffier toebedeeld. In lid 6 wordt daar kortheidshalve naar verwezen. Hierbij kan o.a. gedacht worden aan bepalingen uit onder andere het Reglement van Orde voor de raad, de verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning, de verordening op de werkgeverscommissie en de verordening op het onderzoeksrecht van de raad (artikel 155a Gemeentewet).
In artikel 19 Gemeentewet wordt nog steeds gesproken over de burgemeester die de oproeping voor de raad verzendt. In de meeste gemeenten wordt inmiddels gewerkt met een presidium dat zich bezig houdt met de agendering voor de bijeenkomsten van de raad. Het is vanzelfsprekend dat de griffier deze commissie ondersteunt.
Artikel 3 Bijstand raadsvoorzitter en overige voorzitters
Artikel 107 b Gemeentewet schrijft voor dat de griffier in de vergaderingen van de raad aanwezig is. De griffier of een van zijn vervangers treedt daarnaast ook op tijdens andere vergaderingen als ambtelijk ondersteuner van de voorzitter.
Artikel 4 Secretariaat en verslaglegging
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 5 Communicatie van en voor de raad
De raad vertegenwoordigt alle inwoners van de gemeente. Het is van belang dat inwoners ook worden geïnformeerd omtrent hetgeen zich in en rondom de raad afspeelt. De griffier draagt hier zorg voor door het publiceren van raadsagenda’s en raadsvoorstellen op internet e.d. Communicatie door de griffier vindt altijd plaats namens de gehele raad. Burgers en instellingen kunnen op hun beurt ook interesse tonen in de raad. De griffier verstrekt informatie over de werkwijze van de raad en de mogelijkheden tot burgerparticipatie.
De griffier ondersteunt de gemeenteraad onder meer door afstemmingsoverleggen te voeren met de burgemeester en de gemeentesecretaris. Ook met de (voorzitters van de) Auditcommissie en de rekenkamercommissie onderhoudt de griffier contacten. De griffier neemt deel aan regionale afstemming met andere griffiers en onderhoudt contacten met externe partners.
De andere bij de griffie werkzame werknemers vallen onder het gezag van de griffier. De griffier stelt het jaarplan vast, dit is het spoorboekje van de griffie voor een bepaald jaar, vergelijkbaar met een afdelingsplan. Het ligt voor de hand dat het jaarplan voor de vaststelling wordt besproken met de werkgeverscommissie. De werkgeverscommissie treedt namens de raad op als werkgever (opdrachtgever) voor de griffier.
De Gemeentewet bepaalt in artikel 107 dat de raad de griffier benoemt en ontslaat. Ten aanzien van het personeel op de griffie is in artikel 107e lid 2 bepaald dat de raad bevoegd is de op de griffie werkzame ambtenaren te benoemen en te ontslaan. De gemeenteraad is dus het bevoegd gezag. In de verordening op de werkgeverscommissie raadsgriffie gemeente Best 2019 worden nadere regels gesteld over de wijze waarop de griffier verantwoording aflegt aan de raad. De werkgeverscommissie stelt een mandaatregeling voor de griffier op. De personeelsleden van de griffie leggen verantwoording af aan de griffier en de griffier aan de werkgeverscommissie.
Artikel 9 Afwezigheid griffier
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
In dit artikel wordt geregeld op welke wijze om dient te worden gegaan met onvoorziene situaties. In de regel vindt er overleg plaats met de werkgeverscommissie en/of de burgemeester als voorzitter van de raad. Zo nodig worden de fractievoorzitters geïnformeerd.