Organisatie | Barneveld |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de raad van de gemeente Barneveld tot vaststelling van de Beleidskaders huisvesting arbeidsmigranten gemeente Barneveld |
Citeertitel | Besluit van de raad van de gemeente Barneveld tot vaststelling van de Beleidskaders huisvesting arbeidsmigranten gemeente Barneveld |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-06-2020 | 10-02-2020 | Nieuwe regeling | 05-02-2020 | 338 |
Op basis van literatuur en ervaringen van andere gemeenten worden allereerst de volgende algemene basisvoorwaarden voor short stay huisvesting voor arbeidsmigranten in gemeente Barneveld van belang geacht:
Voor personen die niet staan ingeschreven in het BRP wordt een aanslag toeristenbelasting opgelegd. Het gaat om een verblijf waar een vergoeding tegenover staat. De belasting wordt geheven van degene die de gelegenheid tot verblijf biedt. Deze kan de belasting verhalen op degene voor wie de belasting wordt opgelegd.
In de verdere ruimtelijke afweging (wanneer aan de basisvoorwaarden is voldaan), zal onder andere worden gekeken naar:
In geval van (nieuwbouw van) grotere woongebouwen voor meerdere arbeidsmigranten gaat vanuit ruimtelijk oogpunt de voorkeur uit naar gemengde gebieden en (randen van) bedrijventerreinen. Deze gemengde gebieden zijn naar aard en opzet doorgaans beter geschikt voor een combinatie van functies, waaronder ook huisvesting. Vaak liggen deze gebieden tussen de woonwijken en bedrijventerreinen, aan de randen van de bebouwde kom.
1.2 Huisvestingsmogelijkheden in Barneveld
Met inachtneming van de hiervoor genoemde algemene basisvoorwaarden zijn er in relatie tot de ligging van de werkgelegenheidslocaties en aanwezige voorzieningen verschillende woonvormen denkbaar op verschillende plekken binnen de gemeente Barneveld. Schematisch is dit als volgt samen te vatten.
Tabel 1 Mogelijke huisvestingsvormen in relatie tot ligging en beoogde capaciteit
Er zijn 4 woonvormen ten behoeve short- en mid-stay denkbaar:
1.2.1 Reguliere woningen in de bebouwde kom
Huisvesting van arbeidsmigranten is nu ook al aanwezig in Barneveld, waaronder in reguliere woningen. Arbeidsmigranten wonen op verschillende plekken (bebouwde kom, buitengebied, recreatieterreinen), waarbij de bestemming en het gebruik soms goed is geregeld, maar in andere gevallen ook strijdig is met het bestemmingsplan omdat bijvoorbeeld een woning bedoeld is voor de zelfstandige huisvesting van één afzonderlijk huishouden. Huishouden is dan gedefinieerd als ‘persoon of groep personen die een huishouden voert, waarbij sprake is van een onderlinge verbondenheid en continuïteit in de samenstelling ervan’. Bij arbeidsmigranten is hier geen sprake van.
Om tegemoet te komen aan het huisvestingsvraagstuk van arbeidsmigranten, vooral ook ten behoeve van short- en midstay, zal de bestaande woningvoorraad ook in enige mate kunnen worden ingezet. De nadruk zal, mede gezien de druk op de woningmarkt, echter komen te liggen op nieuwbouw van woongebouwen. De woningen kunnen dan worden verkamerd in de vorm van onzelfstandige eenheden of in een aantal zelfstandige wooneenheden worden verhuurd. De geactualiseerde huisvestingsverordening maakt dit mogelijk voor woningen met een WOZ-waarde van € 300.000,- of hoger.
De groep arbeidsmigranten die langdurig of permanent wil blijven wonen in Nederland is aangewezen op de reguliere markt en daarvoor gelden de gewone regels voor wonen (en bij huur ook de woonruimteverdelingsregels).
1.2.2 Herbestemmen van leegstaande kantoren/bedrijven in gemengde gebieden of bedrijventerreinen
Het omzetten van bijvoorbeeld kantoorgebouwen naar arbeidsmigrantenhuisvesting blijkt in Barneveld, mede vanwege de beperkte leegstand alsook vanwege de kosten van het adequaat aanpassen van deze panden naar huisvesting, niet eenvoudig te zijn. Daar komt bij dat sommige bedrijvenlocaties ook vanuit milieuhinder niet inzetbaar zijn voor een woonfunctie. Barneveld wil deze mogelijkheid bieden in gemengde gebieden of op bedrijventerreinen voor zover dit mogelijk is.
1.2.3 Nieuwbouw van grotere woongebouwen in gemengde gebieden of bedrijventerreinen
Gezien de omvang van het aantal arbeidsmigranten dat in gemeente Barneveld werkzaam is en het feit dat de bestaande woningvoorraad vanwege de krapte op de woningmarkt beperkt inzetbaar is voor kamergewijze verhuur, is het zeer reëel om te veronderstellen dat er in Barneveld 1 of meerdere nieuwe woongebouwen komen ten behoeve van vooral short-stay op logiesbasis. Locaties in gemengd gebied en op bedrijventerreinen blijken in de praktijk het meeste geschikt te zijn en zorgen voor korte reisafstanden voor de arbeidsmigranten, waardoor ze ook lopend of per fiets naar het werk kunnen.
Gezien de ligging van de bedrijventerreinen in de gemeente, ligt met name nieuwbouw in (de omgeving van) Barneveld, Voorthuizen en wellicht ook Kootwijkerbroek voor de hand.
Er dient op locatie een beheerder aanwezig te zijn (liefst 24 uur), zeker ook in de avonduren en woont hier eventueel. Deze persoon (of dit echtpaar) houdt behalve dagelijks onderhoud ook inschrijvingen in BRP en nachtregister bij en is aanspreekpunt voor zowel de omgeving als de gemeente (waaronder team Veiligheid) en andere instanties.
Aangezien deze woongebouwen in de vorm van logiesplekken worden verhuurd, zullen deze aantallen niet meetellen in de woningbouwafspraken met provincie Gelderland en regio FoodValley.
1.2.4 Benutten van vrijkomende agrarische bebouwing/functieverandering in het buitengebied
De komende jaren zullen er in het buitengebied steeds meer agrarische bedrijfsgebouwen worden gesloopt of van functie veranderen als gevolg van schaalvergroting en bedrijfsbeëindigingen.
Het functieveranderingsbeleid buitengebied, met als doel te komen tot een verbeterde ruimtelijke kwaliteit van het buitengebied door sloop van (voormalige) agrarische bedrijfsgebouwen, biedt mogelijkheden voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Ter compensatie van sloop van deze bebouwing wordt (met inzet van sloopmeters) ruimte gegeven om ontwikkelingen mogelijk te maken, zoals woningen of niet-agrarische bedrijven. Op of in de nabijheid van bedrijventerrein of nabij een woonkern wil de gemeente Barneveld derhalve meewerken aan het mogelijk maken van huisvesting voor arbeidsmigranten, met in achtneming van de genoemde basisvoorwaarden en aanvullende spelregels:
1.3 Indicatie van spreiding over Barneveld
Wanneer de verschillende huisvestingsvormen op een rij worden gezet in relatie tot de gewenste ligging en maximale capaciteit ontstaat een indicatie van hoe de spreiding ervan over gemeente Barneveld er uit kan zien.
Tabel 2 Mogelijke huisvestingsvormen in relatie tot ligging en indicatieve capaciteit per kern
Deze tabel laat zien dat uitgaande van een meer ideale ligging in gemengde gebieden of op bedrijventerreinen circa 70% van de capaciteit in deze gebieden terecht komt. Door de spreiding en te kiezen voor niet al te grote concentraties (en met inachtneming van de gewenste minimale onderlinge loopafstand van ten minste 200 meter) blijft de relatieve betekenis (en mogelijke overlast) voor de inwoners van Barneveld beperkt. Huisvesting in bestaande woningen en op functieveranderingslocaties in het buitengebied spelen een secundaire rol om aan de omvang van de vraag te kunnen voldoen.
Als gemeente staan we geen grote complexen met honderden arbeidsmigranten op 1 locatie voor. Beheersbaarheid en leefbaarheid in relatie tot de schaal van de kernen zijn hierbij belangrijke kernwaarden.
Gezien de spreiding van de werkgelegenheid is het niet verwonderlijk dat de indicatieve capaciteit zich vooral in de kern Barneveld concentreert.
Met deze indicatieve capaciteit wordt in belangrijke mate aan het huisvestingsvraagstuk (van 660 tot 880 personen die in de gemeente Barneveld werkzaam zijn) in Barneveld tegemoet gekomen. Uiteraard zullen al deze ontwikkelingen niet per direct gerealiseerd worden. De ervaringen die worden opgedaan, zullen worden meegenomen in volgende ontwikkelingen en kunnen tot aanscherping of aanpassing van het beleid leiden.
De huisvesting van arbeidsmigranten met één of meerdere minderjarige kinderen wordt niet toegestaan in de hiervoor bedoelde woonvormen die worden verhuurd aan volwassenen arbeidsmigranten. Deze combinatie wordt onwenselijk geacht. Deze arbeidsmigranten met kinderen dienen zich in te schrijven bij Huiswaarts.nu en/of zullen ondertussen een beroep moeten doen op de particuliere huur- of koopwoningmarkt. Indien er initiatieven ontstaan die volledig voor deze arbeidsmigranten met kinderen worden ingezet, kan gemotiveerd naar een dergelijk verzoek worden gekeken.
Deze beleidskaders treden in werking op de dag na die van de bekendmaking en werken terug tot 10 februari 2020.