Organisatie | Wijchen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening interne en externe klachtbehandeling gemeente Wijchen |
Citeertitel | Verordening interne en externe klachtbehandeling gemeente Wijchen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-06-2020 | 01-01-2020 | Nieuwe regeling | 28-05-2020 |
De gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Wijchen, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
in het kader van de harmonisatie van regelgeving van de gemeentes Druten en Wijchen het wenselijk is om één gelijkluidende verordening voor beide gemeentes te hanteren;
het gelet daarop noodzakelijk is enkele aanpassingen in de verordening door te voeren;
Gelezen het voorstel van het college van 28 januari 2020;
Gelet op de desbetreffende bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;
Verordening interne en externe klachtbehandeling gemeente Wijchen
de interne klachtenregeling, gebaseerd op hoofdstuk 9, titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
de externe klachtenregeling (ombudsvoorziening), gebaseerd op Hoofdstuk IV c Gemeentewet en hoofdstuk 9, titel 9.2 van de Awb.
In deze verordening wordt verstaan onder:
gedraging: de gedraging zoals bedoeld in artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht.
klager: de persoon zoals bedoeld in artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 4 vereenvoudigde afdoening
In eerste instantie zal de klachtencoördinator de klacht zelf afhandelen. De klacht wordt door de klachtencoördinator geregistreerd en binnen drie weken afgehandeld. Indien de afhandeling niet naar tevredenheid van de klager heeft plaatsgevonden, wordt alsnog de procedure gevolgd als vermeld in artikel 5.
Artikel 5 De klachtbehandeling
De bestuursorganen, elk voor zover hun bevoegdheden betreffend, machtigen de klachtbehandelaar om de klacht af te handelen en de klager in kennis te stellen van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, zijn oordeel daarover, alsmede van de eventuele conclusies die daaraan worden verbonden, zoals bedoeld in de artikelen 9:11 en 9:12 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 7 Verwijzing naar externe klachtbehandeling
Van deze mogelijkheid wordt mededeling gedaan bij de kennisgeving als bedoeld in artikel 9:12 van de Algemene wet bestuursrecht.
B EXTERNE KLACHTENREGELING/ OMBUDSVOORZIENING
Artikel 10 Onverenigbare betrekkingen
In elk geval vallen onderstaande functies onder artikel 81r, eerste lid Gemeentewet. Tot gemeentelijke ombudsman zijn niet benoembaar:
De rechtspositieregelingen, die op medewerkers in dienst van de gemeente van toepassing zijn, gelden niet ten aanzien van de gemeentelijke ombudsman.
Voor zover de gemeentelijke ombudsman dit nodig acht, maakt hij een werkinstructie voor zijn werkzaamheden.