Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gelderland

Verordening van Provinciale Staten van de provincie Gelderland houdende regels omtrent de werkgeverscommissie Statengriffie (Verordening werkgeverscommissie Statengriffie Gelderland 2020)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGelderland
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingVerordening van Provinciale Staten van de provincie Gelderland houdende regels omtrent de werkgeverscommissie Statengriffie (Verordening werkgeverscommissie Statengriffie Gelderland 2020)
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie Statengriffie Gelderland 2020
Vastgesteld doorprovinciale staten
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81 van de Provinciewet
  2. artikel 152 van de Provinciewet
  3. afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-06-2020nieuwe regeling

10-06-2020

prb-2020-3820

2020-002356- PS2020-116

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van Provinciale Staten van de provincie Gelderland houdende regels omtrent de werkgeverscommissie Statengriffie (Verordening werkgeverscommissie Statengriffie Gelderland 2020)

Bekendmaking van het besluit van 10 juni 2020- zaaknummer 2020-002356- PS2020-116 tot vaststelling van een regeling

 

Provinciale Staten van Gelderland

Gelezen het initiatiefvoorstel d.d. 20 februari 2020 van dhr. Bos;

 

Gelet op de artikelen 81 en 152 van de Provinciewet alsmede afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

Gelet op beslispunt XI van besluit PS2019-774 waarmee Provinciale Staten het Personeelshandboek provincie Gelderland, zoals vastgesteld door Gedeputeerde Staten, ook van toepassing hebben verklaard op de arbeidsovereenkomsten van de medewerkers van de griffie waarvoor Provinciale Staten de werkgeversrol vervullen.

 

Besluiten

 

  • I.

    Vast te stellen de navolgende Verordening werkgeverscommissie Statengriffie Gelderland 2020

Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    Provinciale Staten hebben een werkgeverscommissie.

  • 2.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren. Onder werkgeverschap vallen de bevoegdheden die voortvloeien uit Titel 10 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, de Ambtenarenwet 2017, de CAO Provinciale sector en Titel II, Hoofdstuk VII, paragraaf 3 van de Provinciewet zoals die door Provinciale Staten aan haar zijn gedelegeerd. De werkgeverscommissie is niet bevoegd uitvoering te geven aan de bevoegdheden als bedoeld in artikel 104, artikel 104a, tweede lid, artikel 104d, eerste lid en artikel 104e, eerste lid van de Provinciewet.

  • 3.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van Provinciale Staten behorende rechtshandelingen en beslissingen.

  • 4.

    De werkgeverscommissie kan volmacht geven aan de griffier voor de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel.

Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie is een politiek breed samengestelde commissie en bestaat uit vijf leden uit Provinciale Staten.

  • 2.

    De plaatsvervangend voorzitter van Provinciale Staten is lid en tevens voorzitter van de werkgeverscommissie.

  • 3.

    De overige leden van de werkgeverscommissie worden door Provinciale Staten uit hun midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van Provinciale Staten.

  • 4.

    De leden van de werkgeverscommissie wijzen uit hun midden een plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 5.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek. Het lid doet hiervan schriftelijk mededeling aan de voorzitter van Provinciale Staten. Het ontslag gaat in als de opvolger door Provinciale Staten is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van Provinciale Staten;

    • c.

      indien Provinciale Staten van oordeel zijn dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 6.

    De voorzitter van Provinciale Staten kan worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn om daarin een informerende en adviserende rol te vervullen.

Artikel 3. Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4. Ondersteuning van de commissie

De griffier staat de werkgeverscommissie terzijde en draagt zorg voor het secretariaat. Hij kan met de provinciesecretaris nadere afspraken maken over ondersteuning van de commissie.

Artikel 5. Besluitvorming

  • 1.

    Beslissingen komen tot stand bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2.

    Beslissingen worden alleen genomen als in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6. Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3.

    Indien een Statenlid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang.

Artikel 8. Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9. Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de Provinciale Staten van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking en treedt in werking op 10 juni 2020.

Artikel 12. Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als “Verordening werkgeverscommissie Statengriffie Gelderland 2020”.

 

 

  • II.

    Aan de werkgeverscommissie een volmacht te verlenen die luidt als volgt:

     

    De werkgeverscommissie is voor de uitvoering van de taken en bevoegdheden als bedoeld in artikel 1, tweede en derde lid van de Verordening werkgeverscommissie Statengriffie Gelderland 2020, bevoegd alle privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten voor het aangaan, wijzigen en uitvoeren van de arbeidsovereenkomst met inachtneming van het bepaalde in Titel 10 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, de Cao Provinciale Sector en de Ambtenarenwet 2017 en het toepassen en uitvoeren van het Personeelshandboek provincie Gelderland.

 

  • III.

    De volmacht die PS bij besluit PS2019-774 onder besluitpunt IV hebben verleend aan de griffier in te trekken.

 

  • IV.

    Het Reglement van Orde Provinciale Staten van Gelderland 2019 als volgt te wijzigen:

     

    Artikel 3, zevende lid onder d vervalt.

 

  • V.

    Dit besluit treedt in werking op 10 juni 2020.

Provinciale Staten van Gelderland

voorzitter griffier

Gepubliceerd te Arnhem

namens Provinciale Staten van Gelderland,

Bob Roelofs

Griffier