Organisatie | Wijchen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Aanvulling reglement van orde voor digitale vergaderingen van de gemeenteraad van Wijchen 2020 |
Citeertitel | Aanvulling reglement van orde voor digitale vergaderingen van de gemeenteraad van Wijchen 2020 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-06-2020 | 01-09-2020 | Nieuwe regeling | 28-05-2020 |
De raad van de gemeente Wijchen;
Gelezen het voorstel van het presidium van 19 mei 2020;
Overwegende dat het Reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad en andere werkzaamheden van de gemeenteraad niet afdoende voorziet in de mogelijkheid van digitale beraadslagingen en besluitvorming;
Gelet op artikel 16 van de Gemeentewet en de tijdelijke wet digitale beraadslaging en besluitvorming provincies, gemeenten, waterschappen en openbare lichamen Bonaire, Sint-Eustatius en Saba;
De aanwezigheid wordt vastgesteld door middel van het afroepen van de naam door de voorzitter en bevestiging door het raads- of commissielid, zodra hij/zij in beeld is. Vereist is dat de raads- of commissieleden zichtbaar en hoorbaar zijn, zodanig dat de voorzitter en de (commissie)griffier de identiteit zonder twijfel kan vaststellen. Op basis van deze gegevens stelt de (commissie)griffier de presentielijst op.
Hoofdstuk 2 – Raadsvergadering
De openbare videovergaderingen van de gemeenteraad worden gestreamd en kunnen door een ieder op afstand gevolgd worden via: www.wijchen.nl/vergaderingen.
De voorzitter noemt per agendapunt op welke raadsleden en welk collegelid deelnemen aan de beraadslaging over dit agendapunt en kondigt hierbij ook de volgorde van de sprekers aan. De overige genodigden die geen woordvoerder zijn op dat agendapunt zetten, totdat hun agendapunt aan bod komt, hun camera en microfoon uit.
Indien een woordvoerder wenst te interrumperen, maakt hij dit kenbaar aan de voorzitter door gebruik te maken van de hand-opsteken functie van Microsoft Teams. Indien de hand-opsteken functie niet werkt, mag de woordvoerder indien deze wenst te interrumperen dit mondeling kenbaar maken bij de voorzitter. De interrumpeerder krijgt het woord zodra de voorzitter dit geeft. De spreker waarop geïnterrumpeerd wacht tot de voorzitter hem/haar weer het woord geeft.
Artikel 7. Storing bij stemming
Indien alle overige raadsleden hun stem hebben uitgebracht, controleert de voorzitter of de technische problemen bij het raadslid dat nog niet zijn/haar stem heeft uitgebracht, maar wel deelnam aan de vergadering, zijn verholpen. Indien de technische problemen zijn verholpen, brengt het raadslid alsnog zijn/haar stem uit. Indien ook op dat moment de technische problemen nog niet zijn verholpen, wordt de stemming gesloten.
Artikel 8. Schriftelijke stemming
Raadsleden ontvangen per post een gewaarmerkt stembriefje, inclusief retourenvelop. Deze stembriefjes worden door ieder raadslid persoonlijk of per brief ingeleverd bij de griffie na afloop van een vergadering. De voorzitter bepaalt het tijdstip waarop de stembriefjes uiterlijk moeten zijn ontvangen en zo nodig de volgorde waarin de stembriefjes zijn ontvangen.
Als het vergaderquorum niet wordt gehaald kan de voorzitter een nieuwe vergadering beleggen welke ten minste 24 uur na de oproep daartoe kan plaatsvinden. In die vergadering mag dan echter slechts beraadslaagd en besloten worden over de onderwerpen die voor de eerste vergadering geagendeerd stonden. Voor een geldige stemming is vereist dat meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden daaraan heeft deelgenomen.
Hoofdstuk 3 – Commissievergadering
Iedere fractievoorzitter meldt uiterlijk 24 uur voorafgaand aan de vergadering de woordvoerders per agendapunt van de commissievergadering aan bij de griffie.
De voorzitter noemt per agendapunt op welke commissieleden en welk collegelid deelnemen aan de beraadslaging over dit agendapunt en kondigt hierbij ook de volgorde van de sprekers aan. De overige genodigden die geen woordvoerder zijn op dat agendapunt zetten, totdat hun agendapunt aan bod komt, hun camera en microfoon uit.
Indien een woordvoerder wenst te interrumperen, maakt hij dit kenbaar aan de voorzitter door gebruik te maken van de hand-opsteken functie van Microsoft Teams. Indien de hand-opsteken functie niet werkt, mag de woordvoerder indien deze wenst te interrumperen dit mondeling kenbaar maken bij de voorzitter. De interrumpeerder krijgt het woord zodra de voorzitter dit geeft. De spreker waarop geïnterrumpeerd wacht tot de voorzitter hem/haar weer het woord geeft.
Artikel 16. Inwerkingtreding en citeertitel
Dit reglement treedt in werking met ingang van de dag na die waarop het bekend is gemaakt en vervalt op 1 september 2020. Het tijdstip waarop deze verordening vervalt kan bij besluit van de voorzitter worden bepaald op een ander tijdstip, met dien verstande dat dit tijdstip steeds ten hoogste twee maanden na het tijdstip ligt waarop de ‘Tijdelijke wet digitale beraadslaging en besluitvorming provincies, gemeenten, waterschappen en openbare lichamen Bonaire, Sint-Eustatius en Saba’ zou vervallen.