Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Twenterand

Besluit mandaat, volmacht en machtiging gemeente Twenterand 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTwenterand
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit mandaat, volmacht en machtiging gemeente Twenterand 2020
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 10:9 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-06-2020Vervanging regeling

12-05-2020

gmb-2020-148984

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit mandaat, volmacht en machtiging gemeente Twenterand 2020

Inleiding

Het mandaatbesluit moet passend zijn bij de visie op de organisatie zoals geformuleerd in

de nota Heroriëntatie op de ambtelijke organisatie (Lea, robuust, deskundig) van H.J. ten Brinke 18 mei 2015.

In genoemde nota wordt gesproken over medewerkers die eigen verantwoordelijkheid en initiatief nemen en persoonlijk leiderschap tonen. Het past in deze visie om waar mogelijk en wenselijk mandaten neer te leggen bij medewerkers, die daardoor zelf besluiten mogen nemen en/of ondertekenen, in naam van het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 1 Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    afdoeningsmandaat: de bevoegdheid om in naam van het college of de burgemeester besluiten te nemen inclusief de ondertekeningsbevoegdheid. Afdoeningsmandaat (A) verleent aan de gemandateerde de gehele bevoegdheid om namens het college of de burgemeester besluiten te nemen en af te doen zonder hun tussenkomst binnen de grenzen van het verleende mandaat. Bij afdoeningsmandaat ondertekent degene die het besluit namens het college of de burgemeester heeft genomen ook de uitgaande stukken (brieven, besluiten). Afdoeningsmandaat impliceert dus het ondertekeningsmandaat. De mandaten die in de bijlage zijn opgenomen zijn alle afdoeningsmandaten, tenzij een (O) aangeeft dat er alleen ondertekeningsmandaat is verstrekt of een uitzondering geldt zoals omschreven in de kolom Opmerkingen;

  • b.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van Twenterand;

  • c.

    de burgemeester: de burgemeester van Twenterand als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de gemeente in en buiten rechte;

  • d.

    de Algemeen Directeur/secretaris: de Algemeen Directeur/gemeentesecretaris van Twenterand;

  • e.

    medewerkers: degenen die in dienst zijn bij de gemeente Twenterand en/of door de gemeente Twenterand zijn ingehuurd;

  • f.

    de gemeente: de gemeente als publiekrechtelijk lichaam alsmede de gemeente als privaatrechtelijke rechtspersoon;

  • g.

    de raad: de gemeenteraad van Twenterand;

  • h.

    mandaat: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester besluiten te nemen;

  • i.

    ondermandaat: een door een gemandateerde verleend mandaat van een aan hem gemandateerde bevoegdheid aan een derde;

  • j.

    ondertekeningsmandaat: de bevoegdheid om een besluit, dat door het college of de burgemeester is genomen, te ondertekenen. Ondertekeningsmandaat is een mandaat waarbij de gemandateerde slechts tot ondertekening bevoegd is van een door het college of de burgemeester zelf genomen besluit. Het besluit wordt dus niet ambtelijk (in naam van het college of de burgemeester) genomen, maar door het college of de burgemeester zelf. In Twenterand worden alle besluiten die door het college of de burgemeester zelf worden genomen, ook door het college (burgemeester en secretaris) of de burgemeester ondertekend. In deze gevallen worden geen ondertekeningsmandaten verleend. Naar buiten toe wordt hiermee het passende gewicht gegeven aan een door het college of de burgemeester zelf genomen besluit.

  • k.

    volmacht: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

  • l.

    machtiging: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn (feitelijke handelingen).

Artikel 2  

De bevoegdheden van het college en de burgemeester worden opgedragen aan de medewerkers genoemd in de bij dit besluit behorende bijlage.

Artikel 3 Algemene uitzonderingen van mandaat

  • 1.

    Aan het college en de burgemeester blijft voorbehouden de bevoegdheid tot het nemen van beslissingen die zijn neergelegd in een document, gericht tot:

    • a.

      de Koningin en andere leden van het Koninklijk Huis;

    • b.

      de ministerraad of een daaruit gevormde onderraad of commissie, ministers en staatssecretarissen;

    • c.

      de voorzitter van de Eerste of Tweede Kamer der Staten-Generaal of van een uit die Kamer gevormde commissie;

    • d.

      de president van de Algemene Rekenkamer;

  • 2.

    Onverminderd het gestelde in het eerste lid is het mandaat niet van toepassing indien de verantwoordelijke portefeuillehouder namens het college beslist dat de aangelegenheid door het college moet worden afgedaan en indien de burgemeester beslist dat de aangelegenheid door hem moet worden afgedaan. De portefeuillehouder wordt tijdig geïnformeerd over gevoelige kwesties.

  • 3.

    Het college respectievelijk de burgemeester kan instructies geven over de wijze waarop de gemandateerde bevoegdheden worden uitgeoefend.

Artikel 4 Ondertekening

In geval van uitoefening van de bevoegdheden als bedoeld in de bijlage bij dit besluit, worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

“Burgemeester en wethouders van Twenterand,

namens dezen”,

gevolgd door de handtekening en de naam en de functie-aanduiding van de (onder)gemandateerde

c.q.

“De burgemeester van Twenterand,

namens deze”,

gevolgd door de handtekening en de naam en de functie-aanduiding van de (onder)gemandateerde

Artikel 5 Volmacht en machtiging

Voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijkgesteld de verlening van:

  • 1.

    volmacht om in naam van het college of de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • 2.

    machtiging om in naam van het college of de burgemeester handelingen te verrichten die een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

Artikel 6 Omvang van het mandaat

  • 1.

    De omschrijving “beslissen” of “uitvoeren” omvat alle mogelijke beslissingen voor zover deze passen binnen het geldende (gemeentelijk) beleid(sregels).

  • 2.

    De omschrijving “het verlenen van” betekent dat alleen het positieve besluit in mandaat mag worden genomen en voor zover dit past binnen het geldende (gemeentelijk) beleid(sregels).

Artikel 7 Regeling budgetbeheer

De toedeling van bevoegdheden geschiedt met in achtneming van de Regeling budgetbeheer.

Artikel 8 Afwezigheid

Bij afwezigheid van medewerkers aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn verleend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger.

Artikel 9 Intrekking vorige besluiten

Met ingang van het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit worden alle eerder genomen besluiten waarin mandaat is verleend aan medewerkers werkzaam bij de gemeente ingetrokken.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt op 1 juni 2020 in werking.

Artikel 11 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als "Besluit mandaat, volmacht en machtiging gemeente Twenterand 2020".

 

 

 

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van 19 mei 2020

Het college van burgemeester en wethouders

de (loco)secretaris, de burgemeester,

D.H.M. Lammertink drs. A.E.H. van der Kolk

De burgemeester,

drs. A.E.H. van der Kolk

Bevoegdhedenregister

1.

Personeel en organisatie

4

2.

Sociaal domein

6

3.

Ruimtelijk domein

8

4.

Aanbesteding/inkoop

16

5.

Overeenkomsten

18

6.

Grondzaken

19

7.

Archiefwet

20

8.

Burgerzaken

20

9.

Diversen

21

 

 

Nr.

Bevoegdheden

Mandaat/volmacht

Afdoenings-mandaat (incl. onderteke-ning; behoudens uitzonde-ringen bij opmer-kingen)

 

Onderman-daat/ volmacht

Mandaat, volmacht of machtiging

Bijzonderheden

 

 

 

 

 

 

 

1

Personeel en organisatie

 

 

 

 

 

 

Arbeidsovereenkomst

 

 

 

 

 

1.1

Openstellen vacatures

Gemeentesecretaris/ algemeen directeur

A

 

volmacht

 

1.2

Sluiten arbeidsovereenkomst managers, bestuursadviseur, concerncontroller (artikel 2.1 cao gemeenten)

Gemeentesecretaris/ algemeen directeur

 

A/O

 

volmacht

 

1.3

Sluiten arbeidsovereenkomst andere medewerkers dan bedoeld in 1.2. (artikel 2.1 cao gemeenten)

Gemeentesecretaris/ algemeen directeur

A

 

volmacht

Op voordracht manager + ondertekening door manager/teamleider

1.4

Sluiten payrollovereenkomst + detachering (externe inhuur) (artikel 2.6 cao gemeenten)

Gemeentesecretaris/ algemeen directeur

A/O

Manager

Teamleider

volmacht

Volmacht aan manager/teamleider nadat de gemeentesecretaris/ algemeen directeur positief beslist heeft op een adviesnota

1.5

Sluiten oproepovereenkomst, stage-overeenkomst (artikel 2.4 en 2.9 cao gemeenten)

Manager

Teamleider

A/O

 

volmacht

 

1.6

Banenafspraak (artikel 2.7 cao gemeenten)

Manager

Teamleider

A/O

 

volmacht

 

1.7

Werkervaringsplaats (artikel 2.7 cao gemeenten)

Manager

Teamleider

A/O

 

volmacht

 

1.8

Afzien van beëindiging arbeidsovereenkomst bij bereiken AOW-gerechtigde leeftijd (artikel 2.10 cao gemeenten)

Gemeentesecretaris/ algemeen directeur

 

A

 

volmacht

Ondertekening door manager/teamleider

 

Salaris, toelagen en vergoedingen

 

 

 

 

 

1.9

Vaststellen en waarderen functies managers, bestuursadviseur, concerncontroller (artikel 3.1 cao gemeenten)

Gemeentesecretaris/ algemeen directeur

A/O

 

volmacht

 

1.10

Vaststellen en waarderen functies andere medewerkers dan bedoeld in 1.8. (artikel 3.1 cao gemeenten)

Gemeentesecretaris/ algemeen directeur

A/O

 

volmacht

Op voordracht manager

1.11

Overeenkomen salaris (artikel 3.3 cao gemeenten)

Manager

A/O

 

volmacht

 

1.12

Salarisverhoging (artikel 3.4 cao gemeenten)

Manager

A/O

 

volmacht

 

1.13

Verlaging salarisschaal/salaris (artikel 3.5 cao gemeenten)

Manager

A/O

 

volmacht

 

1.14

Promotie (artikel 3.6 cao gemeenten)

Manager

A/O

 

volmacht

 

1.15

Toelages en vergoedingen (Hoofdstuk 3, paragrafen 3 en 4 cao gemeenten)

Manager

A/O

Teamleider

volmacht

Voor zover van toepassing

1.16

Toestemming overwerk- en vergoeding (artikel 3.19 cao gemeenten)

Manager

A/O

Teamleider

volmacht

 

 

Arbeidsduur en werktijden

 

 

 

 

 

1.17

Tijdelijke uitbreiding arbeidsduur (artikel 5.1 cao gemeenten)

Manager

Teamleider

A/O

 

volmacht

 

1.18

Besluiten over werktijden (artikelen 5.4 en 5.5 cao gemeenten)

Manager

A/O

Teamleider

volmacht

 

 

Vakantie en verlof

 

 

 

 

 

1.19

Besluiten over vakantie en verlof (artikel 6.1 tot en met 6.14 cao gemeenten)

Manager

A/O

Teamleider

volmacht

 

 

Arbeidsongeschiktheid

 

 

 

 

 

1.20

Besluiten met betrekking tot arbeidsongeschiktheid (artikelen 7.1 tot en met 7.5 cao gemeenten)

Manager

Teamleider

A/O

 

volmacht

 

1.21

Besluiten met betrekking tot duurzame inzetbaarheid

Manager

Teamleider

A/O

 

volmacht

 

 

Boventalligheid

 

 

 

 

 

1.22

Alle besluiten met betrekking tot van-werk-naar-werk contract, evaluatie en tussentijdse beëindiging (Hoofdstuk 9 cao gemeenten)

Manager

A/O

 

volmacht

 

 

Rechten en plichten

 

 

 

 

 

1.23

Schorsing (artikel 11.4 cao gemeenten)

Gemeentesecretaris/ algemeen directeur

A/O

 

volmacht

Op voordracht manager

 

Lokaal overleg met vakbonden

 

 

 

 

 

1.24

Vakbondsverlof (artikel 12.4 cao gemeenten)

Manager

A/O

Teamleider

volmacht

 

 

Overig

 

 

 

 

 

1.25

Aanwijzing als toezichthouder (medewerkers aanwijzen als toezichthouder als bedoeld in artikel 5.11 Awb)

Manager

A/O

Teamleider

mandaat

Op 13 november 2018 vastgesteld

1.26

Tijdelijke externe benoemen als toezichthouder Wabo (Tijdelijke externe medewerker benoemen tot onbezoldigd ambtenaar ivm Wabo toezicht)

Manager

A/O

Teamleider

volmacht

 

1.27

Scholing volgen (In staat stellen scholing te volgen als bedoeld in artikel 7:611a Burgerlijk Wetboek

Manager

A/O

Teamleider

volmacht

 

1.28

Aanzegverplichting (Werknemer informeren over voortzetting arbeidsovereenkomst als bedoeld in artikel 7:668 Burgerlijk Wetboek)

Manager

A/O

Teamleider

volmacht

 

1.29

Opzegging (ook tijdens proeftijd) (Opzegging arbeidsovereenkomst als bedoeld in artikel 7:672 en 7:676 Burgerlijk Wetboek)

Manager

A/O

Teamleider

volmacht

 

 

2

Sociaal domein

 

 

 

 

 

2.1

Intrekking van de indicatiebeschikking of herindicatiebeschikking indien de dienstbetrekking van betrokkene door het college of de werkgever is opgezegd om een dringende reden, zoals bedoeld in artikel 12 lid 3 c Wet sociale werkvoorziening

r Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

2.2

Garantie WSW

Consulent

A

 

Mandaat

 

2.3

Afgeven verklaringen ex art. 285 Faillissementswet i.h.k.v. de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen

Directeur Stadsbank

A

 

Mandaat

 

2.4

Besluiten over het toekennen beschikkingen m.b.t. kinderopvang voor geïndiceerde kinderen

Consulent

A

 

Mandaat

 

2.5

Uitvoering van de Leerplichtwet

Leerplichtambtenaar

A

 

Mandaat

 

2.6

Het opleggen van boetes en het verwerken van het verantwoordingsformulier op basis van de Wet inburgering, het Besluit inburgering, de Regeling inburgering en de Verordening Wet inburgering gemeente Twenterand 2010

Consulent

A

 

Mandaat

 

2.7

Uitvoering Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

2.8

Beslissingen in het kader van de Meedoenregeling studietoeslag

 

Consulent

A

 

Mandaat

 

2.9

Uitvoering Participatiewet, IOAW, IOAZ en Wsw

Consulent

Medewerker teugvordering en verhaal

 

A

 

Mandaat

 

2.10

Opleggen van Boetes in het kader van de Participatiewet, IAOW en IOAZ <50 k

Consulent

A

 

Mandaat

 

2.11

Opleggen van Boetes in het kader van de Participatiewet, IAOW en IOAZ >50 k

Consulent

A

 

Mandaat

Na overleg met manager

2.12

Verlenen en vaststellen loonkostensubsidie in het kader van de Participatiewet

Consulent

A

 

Mandaat

 

2.13

Beslissing datering en parafering van de slotrapportage

Manager

A

 

Machtiging

Volmacht

 

2.14

Kwartaaldeclaraties en jaaropgaven aan ministerie

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

2.15

Uitvoering van de Bbz 2004

ROZ

A

 

 

 

2.16

Uitvoering van de WMO en Regeling gehandicaptenparkeerkaart

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

2.17

Uitvoering van de Jeugdwet

Consulent

A

 

Mandaat

 

2.18

Beslissen op aanvraag in het kader van Cultureel Arrangement

Manager

A

 

Mandaat

 

2.19

Uitvoering van de Algemene subsidieverordening Twenterand m.b.t.

subsidie vaststellen, verlenen en weigeren

afsluiten uitvoeringsovereenkomst

intrekken en wijzigen van subsidieverlening en subsidievaststelling

terugvorderen van onverschuldigde betaalde subsidie;

verlening van voorschotten

Behandelend medewerker

 

 

 

 

A

A

 

A

A

 

A

 

Mandaat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leerlingenvervoer

 

 

 

 

 

2.20

Uitvoering leerlingenvervoer m.b.t.:

toekenning, weigering en wijziging deelname aan vervoer

verstrekken, weigeren en aanpassen vergoedingen

vaststellen eigen bijdragen

inwinnen medische adviezen

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Ruimtelijk domein

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.1

Uitvoering van het Bouwbesluit

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.2

Uitvoering van de Bouwverordening voor zover elders niet geregeld

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.3

Uitvoering van de Brandbeveiligingsverordening

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.4

Afdoening gehele administratieve procedure voor besluiten ex art. 13 t/m 15 Woningwet in zowel de voorbereidingsfase als na verlening van het besluit

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.5

Rechtsoordeel dat voor een bepaald werk geen omgevingsvergunning nodig is

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

Na overleg met de senior

3.6

Administratieve procedure in het kader van de voorbereiding en de beslissing op de aanvraag omgevingsvergunning (Wabo)

Betreft: toezending bewijs van ontvangst van de vergunningaanvraag (art. 3.1 lid 2 Wabo) en bericht (art. 3.1 lid 3 Wabo), aanhoudingsbeslissing (art. 3.3 leden 1 en 4, 3.4 lid 1, 3.5 lid 1 Wabo), doorbreken (art. 3.3 lid 3 Wabo) en mededelen van de aanhouding (art. 3.6 Wabo), kennisgeving van de vergunningaanvraag (art. 3.8 Wabo), verlenging van de beslistermijn en het bekend maken van deze beslissing (art. 3.9 lid 2 en 3.12 lid 8 Wabo), zenden van de aanvraag naar bestuursorgaan dat bevoegd is een verklaring van geen bedenkingen te verlenen (art. 2.27 Wabo).

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.7

Afdoening gehele administratieve procedure voor de toepassing van de artikel 2.12 leden 1 en 3 Wabo in zowel de voorbereidingsfase als na verlening van het besluit voor zover hier niet anders is aangegeven

 

 

Behandelend medewerker

 

 

 

Betreft afwijkingen, vergunningen met instandhoudingster-mijn, bouwwerken van ondergeschikte betekenis, verklaringen van geen bedenkingen, voorbereidingsbesluiten en aanlegvergunningen

3.8

Besluitvorming omtrent de toepassing van art. 2.12 lid 1 sub a. onder 1° Wabo

 

 

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

Alleen positieve besluiten waartegen geen zienswijzen zijn ingebracht. Indien tegen het voornemen een zienswijze is ingediend, dient de portefeuille houder te paraferen

3.9

Beslissen op aanvraag omgevingsvergunning die volledig in overeenstemming is met alle regels/voorschriften inclusief beslissingen omtrent de verlening van een tijdelijke omgevingsvergunning en toepassing van afwijkingen ex art. 2.12 lid 2 Wabo

Behandelend medewerker

 

A

 

Mandaat

 

 

 

3.10

Beslissen op aanvraag omgevingsvergunning die volledig in overeenstemming is met alle regels/voorschriften zonder toepassing van de afwijkingsbevoegdheid als bedoeld in art. 2.12 Wabo

Behandelend medewerker

 

A

 

 

 

 

 

Mandaat

Voorheen: vrijstellingen en ontheffingen

 

3.11

Beslissen op aanvraag omgevingsvergunning als bedoeld in art. 2.1 sub a. en c. Wabo en die volledig in overeenstemming is met alle regels/voorschriften inclusief beslissingen omtrent de toepassing van de in het bestemmingsplan of de beheersverordening opgenomen regels inzake afwijking ex art. 2.12 lid 1 sub a. onder 1 ° Wabo

 

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

 

 

3.12

Beslissen op aanvraag omgevingsvergunning die volledig in overeenstemming is met alle regels/voorschriften inclusief beslissingen omtrent de toepassing van artikel 2.12 lid 1 sub a. onder 2° Wabo

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.13

Beslissen omtrent het wel of niet in behandeling nemen van een aanvraag omgevingsvergunning

Behandelend medewerker

 

A

 

Mandaat

 

3.14

Beslissen op verzoek tot intrekking omgevingsbouwvergunning door belanghebbende (art. 2.33 Wabo)

Behandelend medewerker

A O

 

Mandaat

 

3.15

Intrekken van omgevingsvergunning voor het onderdeel ‘bouwen’ (art. 2.29 t/m 2.33 Wabo)

Behandelend medewerker

 

A

 

Mandaat

 

3.16

Beslissen op aanvraag omgevingsvergunning voor het onderdeel slopen (art. 2.2 lid 1 Wabo)

Behandelend medewerker

 

A

 

Mandaat

 

3.17

Beslissen op principeaanvraag om een omgevingsvergunning voor het onderdeel ‘bouwen’ inclusief de toepassing van de in het bestemmingsplan of de beheersverordening opgenomen regels inzake afwijking ex art. 2.12 lid 1 sub a. onder 1 ° Wabo

Behandelend medewerker

 

A

 

Mandaat

 

3.18

Opstellen van een ontwerpbesluit m.b.t. een aanvraag waarop de afd. 3.4 Awb (uniforme openbare voorbereidingsprocedure) van toepassing is als bedoeld in artikel 3.10 Wabo

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.19

Kennis geven en mededelen van het ontwerpbesluit als bedoeld in de artikelen 3.11 t/m 3.17 Awb

Behandelend medewerker

 

A

 

Mandaat

 

3.20

Beslissen op aanvraag waarop afd. 3.4 Awb van toepassing is mits geen zienswijzen naar voren zijn gebracht als bedoeld in artikel 3:18 Awb

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.21

Opstellen en verzenden verslag mondelinge zienswijzen

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.22

Bekend maken en mededelen van het besluit als bedoeld in de artikelen 3:41 t/m 3:45 Awb

Behandelend medewerker

A

Mandaat

 

3.23

Zenden van de aanvraag naar het bestuursorgaan dat bevoegd is een verklaring van geen bedenkingen te geven als bedoeld in

artikel 2.27 Wabo juncto artikel 3.11 lid 1 Wabo

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.24

Zenden van zienswijzen en adviezen, die mede betrekking hebben op het ontwerpbesluit, naar het bestuursorgaan dat bevoegd is een verklaring van geen bedenkingen te geven als bedoeld in artikel 3:11 lid 3 Wabo

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.25

Zenden van het ontwerpbesluit en de daarop betrekking hebbende stukken naar het bestuursorgaan dat bevoegd is een verklaring van geen bedenkingen te geven en in bij of krachtens AMvB aangewezen categorieën gevallen de daarbij aangewezen bestuursorganen als bedoeld in artikel 3:12 lid 4 Wabo

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.26

Toezenden van de beschikking op de aanvraag aan gedeputeerde staten of de inspecteur als bedoeld in artikel 3.13 lid 1 Wabo

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.27

Bekend maken van de beschikking op de aanvraag tegelijkertijd met het aanwijzingsbesluit als bedoeld in artikel 3.13 lid 4 Wabo

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.28

Beslissen tot weigering van de omgevingsvergunning

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

het mandaat geldt niet indien de uitgebreide voorbereidingsprocedure van toepassing is (par. 3.3 Wabo).

3.29

Mededelen van en zenden van een door het bevoegd gezag ambtshalve gegeven beschikking tot wijziging van een omgevingsvergunning of voorschriften van een omgevingsvergunning of tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 3.15 lid 1 Wabo

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.30

Beslissen op melding ingevolge art. 8.40 Wet Milieubeheer

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.31

Beslissen op verzoek tot hogere grenswaarden in het kader van de Wet geluidhinder

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.32

Afdoening gehele administratieve procedure aanvragen Monumentenwet en Erfgoedverordening in zowel de voorbereidingsfase als na verlening vergunning

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

Incl. verzoek goedkeuring minister en GS

3.33

Uitvoering van de Verordening Duurzaamheidslening Twenterand

Behandelend medewerker

 

A

 

 

Collegebesluit

12 juli 2011

3.34

Uitvoering Besluit Woninggebonden subsidies:

- planindiening en gereed melding

- toestemming verkoop premiekoopwoningen en

uitvoering anti speculatiebeding

Behandelend medewerker

A

 

 

Mandaat

 

3.35

Uitvoering Regeling Woonconsumenten

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.36

Beheer woonwagenlocatie

Behandelend medewerker

A

 

Machtiging

 

3.37

Beslissen op aanvraag plaatsen en bewonen stacaravans

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.38

Beslissen op verzoeken om subsidie op grond van de Verordening duurzaam bouwen bestemmingsplan Weemelanden

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.39

Afdoening gehele administratieve procedure t.b.v. de voorbereiding tot vaststelling van bestemmingsplannen

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.40

Afdoening gehele administratieve procedure t.b.v. het verkrijgen van een onherroepelijke goedkeuring op vastgestelde bestemmingsplannen

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.41

Principebesluit nemen over planologische medewerking herziening bestemmingsplan en/of binnenplanse wijziging bestemmingsplan

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.42

In procedure brengen van voorontwerpbestemmingsplan

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.43

In procedure brengen van ontwerpbestemmingsplan inclusief beantwoording van de inspraakreacties en vooroverlegreacties

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.44

Afhandeling van de gehele administratieve procedure m.b.t. verzoeken om tegemoetkoming in schade ex artikel 6.1 Wro inclusief het instellen van een planschadebeoordelingscommissie

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.45

Afdoening gehele administratieve procedure t.b.v. de toepassing van art. 2.12 Wabo

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.46

 

Beslissingen omtrent de toepassing van art. 2.12 leden 1 en 3 Wabo

 

 

Behandelend medewerker

 

 

A O

 

Mandaat

 

3.47

Brief n.a.v. een controle waarbij wel een overtreding is vastgesteld maar waarbij geen sprake is van gevaar of aantoonbaar verwijtbaar handelen

Behandelend medewerker

A

 

 

Mandaat

Niet gericht op rechtsgevolg

3.48

Voornemen tot herstelsanctie zoals last onder bestuursdwang of last onder dwangsom (vooraanschrijving)

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

Niet gericht op rechtsgevolg

3.49

Besluit om begunstigingstermijn te verlengen tot maximaal zes weken na de beslissing op bezwaar/beroep

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.50

Afhandeling gehele administratieve procedure t.b.v. besluit ex art. 13 t/m 15 Woningwet

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.51

Beslissen op verzoek tot intrekking omgevingsvergunning door vergunninghouder (art. 2.33 Wabo)

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.52

Intrekken van omgevingsvergunning anders dan op verzoek van vergunninghouder met uitzondering van de activiteit zoals genoemd in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wabo (artikelen 2.29 en 2.33 Wabo)

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.53

Stilleggen bouwwerkzaamheden welke in overtreding zijn met artikel 2.1 Wabo juncto artikel 5.17 Wabo. Dit eventueel in combinatie met het opleggen van een last onder dwangsom

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

Portefeuillehouder direct informeren

3.54

Besluit gebaseerd op art. 1a, 1b en 13 t/m 15 Woningwet

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

De uitoefening van deze gemandateerde bevoegdheden geldt enkel en alleen bij spoedeisend belang

3.55

Herstelsanctie overtreding 1.1a,17.1,17.2,17.4, 18.18 Wet milieubeheer en art. 13 Wet bodembescherming

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

De uitoefening van deze gemandateerde bevoegdheden geldt enkel en alleen bij spoedeisend belang

3.56

Besluit tot toepassen van spoedeisende bestuursdwang (artikel 5:31 Awb)

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

Portefeuillehouder

direct informeren

3.57

Besluit opleggen last onder dwangsom bij illegale (zend)feesten

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

Portefeuillehouder direct informeren

3.58

Beslissing op een verzoek om handhaving van een niet-belanghebbende

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

Portefeuillehouder informeren

3.59

Besluit tot invordering

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.60

Besluit vaststellen hoogte verschuldigde kosten toepassing bestuursdwang (artikel 5:25 lid 6 Awb)

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.61

Besluit opheffen, schorsen of verminderen last onder dwangsom (artikel 5:34 Awb)

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.62

Het geheel of gedeeltelijk intrekken van een herstelsanctie als voldaan is aan de lastgeving

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.63

Besluit tot het meevoeren en opslaan van zaken zoals bedoeld in artikel 5:29 Awb

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.64

Het opmaken en ondertekenen van het proces-verbaal van het meevoeren en opslaan van zaken zoals bedoeld in artikel 5:29 Awb

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.65

Handhaving van het gemeentelijk eigendomsrecht

Behandelend medewerker

A

 

Volmacht

 

3.66

Afdoening gehele administratieve procedure exploitatieplan ex art. 2.1 en 2.12 lid 1 b Wabo in samenhang met art. 6.12 Wro

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.67

Beslissen omtrent ontvankelijkheid verzoeken om tegemoetkoming in schade ex artikel 6.1 Wro

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.68

Administratieve procedure t.b.v. uitvoering van de Bomenverordening in samenhang met artikel 2.2 lid 1 sub g Wabo

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.69

Besluitvorming uitvoering Bomenverordening waaronder herplantplicht

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.70

Beslissen op verzoeken om vergunning of instemmingsbesluit voor werkzaamheden in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels of leidingen

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.71

Beslissen op verzoek om vergunning voor dammen en duikers

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.72

Beslissen op verzoek om vergunning voor aansluiting op gemeenteriool

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.73

Aanschrijving tot aansluiting op gemeenteriool

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

 

3.74

Beslissen op verzoek tot wijzigingen in de lokale openbare verlichting

Behandelend medewerker

A

 

Machtiging

 

3.75

Toestemming verlenen tot het leggen van dammen en duikers in sloten in eigendom/beheer gemeente

Behandelend medewerker

A

 

Machtiging

 

3.76

Toestemming/vergunning verlenen voor het dempen van de bermsloot

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.77

Vaststellen routes huisvuilinzameling incl. inzameldagen

Behandelend medewerker

A

 

Machtiging

 

3.78

Beschikbaar stellen van gemeentelijk afzetmateriaal, dranghekken etc.

Behandelend medewerker

A

 

 

Machtiging

 

3.79

Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdende met voorbereiding en realisering van projecten

Projectleiders

 

Behandelend

medewerker

A

 

Mandaat, Machtiging, Volmacht

 

3.80

Aanschrijving tot aanpassen groen conform de Algemeen Plaatselijke Verordening

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.81

Vaststellen schema zout strooien

Teamleider

A

 

Machtiging

 

3.82

Het doen van aangifte bij politie van diefstal, beschadiging c.a. van gemeente-eigendommen inclusief de zwembaden en de sporthallen

Alle medewerkers

A

 

Machtiging

Collegebesluit d.d. 25/10/2011

3.83

Kadastrale aanwijzing namens de gemeente

Behandelend

medewerker

A

 

Machtiging

 

3.84

Verstrekken van inlichtingen uit kadaster

Behandelend medewerker

A

 

Machtiging

 

3.85

Beslissen op verzoek om subsidie op grond van het Bomenfonds

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.86

Privaatrechtelijke toestemming geven vellen of het doen vellen houtopstand

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wet BAG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.87

Uitvoering van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen (Wet BAG)

 

Behandelend medewerker

 

A

 

Mandaat

 

3.88

Het opmaken van processen-verbaal van constatering, zoals bedoeld in artikel 10 lid 1 b Wet BAG

 

Behandelend medewerker

 

A

 

Mandaat

 

3.89

Het opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet BAG aangewezen brondocument zijn opgenomen

 

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.90

Het toekennen van nummers en het wijzigen en intrekken van de toekenning

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verkeer en vervoer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.91

Het verlenen van ontheffingen (art. 149, lid 1, sub d, 150 Wegenverkeerswet/RVV 1990 (art. 87) en de Awb)

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.92

Het nemen van verkeersbesluiten (art. 18, lid 1, sub d jo. art. 20 Babw en de Abw)

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.93

Het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen (art. 17 Wegenverkeerswet 1994 jo. art. 34 BABW)

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.94

Beslissen op het aanstellen van verkeersbrigadiers

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.95

Beslissen op grond van art. 22 Wet vervoer gevaarlijke stoffen

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.96

Het verlenen van een ontheffing voor brede land-

bouwvoertuigen

RDW

A

 

 

Collegebesluit

21 mei 2013

3.97

Het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen i.v.m. de uitvoering van werkzaamheden tot herstel of reconstructie van wegen of straten

Behandelend medewerker

A

 

Machtiging

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gemeentelijke binnensport-accommodaties

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.98

Uitvoering van “de regels en voorwaarden betreffende het in gebruik geven van de gemeentelijke binnensportaccommodaties”

Behandelend medewerker

A

 

Machtiging

 

3.99

Wijziging van “de regels en voorwaarden betreffende het in gebruik geven van de gemeentelijke binnensportaccommodaties”

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

Na overleg met portefeuillehouder

3.100

Inschakelen tijdelijk personeel zwembaden en sporthallen

Coördinator sportaccommodaties

A

 

Machtiging

Binnen grenzen begroting

3.101

Uitvoeren of laten uitvoeren van reclame-uitingen in gemeentelijke binnensportaccommodaties en zwembaden

Coördinator sportaccommodaties

A

 

Machtiging

 

 

 

 

 

 

 

 

 

APV en bijzondere wetten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.102

Uitvoering APV m.b.t. afgifte collectevergunningen

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.103

Beslissen op aanvraag om een standplaatsvergunning

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.104

Beslissen over gebruik openbare weg voor bijzondere doeleinden

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.105

Beslissen op aanvraag om vergunning voor het houden van een evenement

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.106

Uitvoering brandbeveiligingsverordening

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

Na advies brandweer

22 maart 2014

3.107

Beslissen op verzoek om vergunning op

basis van de APV voor zover elders niet geregeld (met uitzondering van de exploitatievergunning)

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.108

Beslissen op verzoek ontheffing sluitingsuurhoreca-inrichtingen

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.109

Beslissen op melding voor uitritten en uitwegen

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

 

3.110

Beslissen op kennisgeving kleine kansspelen

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.111

Beslissen op aanvraag om loterijvergunning

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.112

Beslissen op aanvraag om vergunning speelautomaten

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.113

Beslissen op een aanvraag om vergunning op grond van de Drank- en horecawet voor nieuw te vestigen horeca-inrichtingen

 

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.114

Beslissen op alle overige aanvragen om vergunning/ontheffing op grond van de Drank- en horecawet

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.115

Uitvoering van de Winkeltijdenwet

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.116

Uitvoering van de Wet op de Dierenbescherming

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

3.117

Verblijfsontzegging op grond van de APV

Chef afdeling Twenterand regiopolitie

A

 

Mandaat

 

3.118

Het indienen van een adviesaanvraag bij het Bureau BIBOB i.v.m. mogelijk misbruik van vergunningen, subsidies en aanbestedingen

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

Na overleg met portefeuillehouder

 

 

 

 

 

 

 

4

Aanbesteding en inkoop

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.1

Het aanvragen (en gunnen) van offertes t.b.v. diensten, leveringen of werken, waarbij volgens het aanbestedingsbeleid de enkelvoudig onderhands procedure gevolgd dient te worden (opdrachtwaarde tot €30.000).

 

Het gunnen van aanbestedingen en afsluiten van de daarbij behorende overeenkomst t.b.v. diensten, leveringen of werken, waarbij volgens het aanbestedingsbeleid de enkelvoudige onderhandse aanbestedingsprocedure gevolgd dient te worden.

Behandelend medewerker

 

 

 

 

 

 

 

 

A

 

Volmacht

De beslissingen dienen niet strijdig te zijn met het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid.

 

 

Tekenen overeenkomsten door manager in verband met vierogen-principe

4.2

Het houden van aanbestedingen, het aanvragen van offertes t.b.v. diensten, leveringen of werken, waarbij volgens het aanbestedingsbeleid de meervoudig onderhandse aanbestedingsprocedure gevolgd dient te worden.

Behandelend medewerker

 

A

 

Volmacht

De beslissingen dienen niet strijdig te zijn met het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid.

Op basis van een ingevuld startformulier ingediend bij de inkoopcoördinator/-adviseur.

4.3

Het gunnen van aanbestedingen en afsluiten van de daarbij behorende overeenkomst t.b.v. diensten, leveringen of werken, waarbij volgens het aanbestedingsbeleid de meervoudig onderhandse aanbestedingsprocedure gevolgd dient te worden.

Behandelend medewerker

 

A

 

Volmacht

De beslissingen dienen niet strijdig te zijn met het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid.

Overeenkomsten getekend door: gemandateerde en inkoopcoördinator/-adviseur.

4.4

Het houden van aanbestedingen t.b.v. diensten, leveringen of werken, waarbij volgens het aanbestedingsbeleid de nationale of Europese aanbestedingsprocedure gevolgd dient te worden.

Behandelend medewerker

 

A

 

Volmacht

De beslissingen dienen niet strijdig te zijn met het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid.

Informatieplicht richting de portefeuillehouder.

Op basis van een ingevuld startformulier ingediend bij de inkoopcoördinator/-adviseur.

4.5

Het gunnen van aanbestedingen en afsluiten van de daarbij behorende overeenkomst t.b.v. diensten, leveringen of werken, waarbij volgens het aanbestedingsbeleid de nationale of Europese aanbestedingsprocedure gevolgd dient te worden.

Gemeentesecretaris/

Algemeen directeur

 

Manager

A

 

Mandaat

De beslissingen dienen niet strijdig te zijn met het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid.

Voor de ondertekening is geen adviesnota nodig.

Overeenkomsten getekend door: gemandateerde en inkoopcoördinator/-adviseur.

4.6

Het verstrekken van opdrachten of aangaan van nadere overeenkomsten welke voortvloeien uit een (raam)overeenkomst

Behandelend medewerker

 

A

 

Volmacht

 

4.7

Het geven van inkoopadvies bij het ontstaan van een inkoopbehoefte van

  • diensten of leveringen >30K excl. BTW

werken > 50K excl. BTW

Inkoopcoördinator

 

A

Inkoopadvi-seur

 

Volmacht

Het betreft een advies inzake de te volgen inkoopprocedure. Maakt onderdeel uit van de uitvoering van het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid. Bijvoorbeeld middels startformulier

4.8

Het gemotiveerd afwijken van het inkoopbeleid tot de Europese Drempel

Gemeentesecretaris/

algemeen directeur

 

A

 

Volmacht

Instemming door inkoopcoördinator en manager.

4.9

De door het adviesbureau Energie Makelaar aangegeven koopmomenten effectueren c.q. posities innemen i.v.m. de Europese aanbestedingsprocedure voor de levering van aardgas en elektra in de periode 2013-2015 in samenwerking met de 14 Twentse gemeenten

Werkgroep bestaande uit leden van de gemeenten Rijssen-Holten, Hellendoorn, Almelo, Hengelo en Hof van Twente

A

 

Mandaat

Collegebesluit

22 maart 2011

4.10

Het afwijken van het inkoopbeleid door het volgen van de procedure enkelvoudig onderhands bij het aanvragen en gunnen van offertes bij de aanleg van kabels en leidingen door netbeheerders op bedrijventerreinen, terwijl de kosten boven het drempelbedrag liggen.

Behandelend medewerker

A

 

Volmacht

Op basis van een ingevuld startformulier ingediend bij de inkoopcoördinator/-adviseur.

5

Overeenkomsten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.1

De voorbereiding en het besluiten tot het aangaan, ondertekenen en ontbinden van:

- stage- en detacheringsovereenkom- sten (7)

- planschadeovereenkomsten (1, 2 en 3);

- beheersovereenkomsten m.b.t. het gebruik van de openbare ruimte n.a.v. burgerinitiatieven (1,2 en 3);

- groenonderhoudsovereenkomsten met sociale werkvoorziening (1,2 en 3);

- adaptieovereenkomsten voor rotondes (1,2 en 3)

- verkoopovereenkomsten m.b.t. grond binnen exploitaties in bestemmingsplannen (1 en 8)

- samenwerkingsovereenkomsten in relatie met planologische besluitvorming (1 en 8) inclusief de daarin opgenomen goedkeuringen, ontheffingen, toestemmingen e.d.

- verkoopovereenkomsten m.b.t. grond buiten exploitaties tot maximaal € 75.000,00 (1 en 8);

- verkoopovereenkomsten m.b.t. overtollig meubilair van de gemeente (1, 2 en 3);

- verkoopovereenkomsten m.b.t. openbaar groen (1 en 8);

- mediationovereenkomst inclusief de vertegenwoordiging van de gemeente tijdens de mediation (1, 2 en 3);

- verhuurovereenkomsten m.b.t. individuele volkstuinen (1, 2 en 3);

- overeenkomsten m.b.t. informatisering en automatisering (2 en 5);

- verhuur- en gebruiksovereenkomsten m.b.t. gemeentelijke sportaccommodaties (1,2 en 3);

- gebruiksovereenkomst passantenhavens (1,2 en 3);

- (cliëntspecifieke) overeenkomsten m.b.t. Wmo en Jeugd (2 en 3);

- overeenkomsten met niet gecontracteerde zorg- en jeugdhulpaanbieders (4);

- opnemen/tekenen anti-speculatiebeding (3).

1.Teamleider

2. Senior

3. Behandelend

Medewerker

 

4. Voorzitter van de BC OZJT

5. Informatie- strateeg

6. Vastgoedjurist

7. Medewerker team P&O

8. Manager

A

 

 

 

 

Mandaat, volmacht en machtiging

Stage- en detache-

ringsovereenkomsten in overleg met de manager/teamleider/

senior

 

 

 

 

.

5.2

Taken voortvloeiende uit de overeenkomst inzake de overname garantieverplichtingen voor eigen woningen.

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

M.u.v. beslissingen tot wel/niet akkoord gaan met gedwongen verkoop

5.3

De voorbereiding en het besluiten tot het aangaan, ondertekenen en ontbinden van overeenkomsten die niet nader genoemd zijn in dit mandaatbesluit en waarbij het bedrag lager is dan € 25.000,00

Behandelend medewerker

 

A

 

Mandaat, volmacht en machtiging

Als bedoeld in artikel 160 lid 1 e Gemeentewet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Grondzaken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.1

Het voeren van correspondentie en het insturen van gegevens over onteigeningszaken op grond van de Onteigeningswet

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

6.2

Het voorbereiden en het uitvoeren van besluiten op grond van de Wet voorkeursrecht gemeenten

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

6.3

 

De uitvoering van het Besluit voorkeursrecht gemeenten

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

6.4

Het aanbieden van bouwgrond in bestemmingsplannen.

 

Behandelend medewerker

A

 

Volmacht/

Machtiging

Inclusief ondertekening

6.5

Correspondentie inzake het opmaken van akten tot aankoop, verkoop, huur, verpachten of in gebruik geven van onroerend goed en vestiging en opheffing van zakelijke rechten

Behandelend medewerker

A

 

Volmacht/ machtiging

Betreft niet het tekenen van overeenkomsten/

akten (zie 5.1)

6.6

De vertegenwoordiging van de gemeente bij buitengerechtelijke rechtshandelingen, voor zover het betreft het doen opmaken en ondertekenen van notariële akten en stukken, welke nodig zijn ter uitvoering van besluiten van de raad en van het college van burgemeester en wethouders

Behandelend medewerker

A

 

Volmacht/ machtiging

Na goedkeuring vastgoedjurist.

Tevens in het kader van financiële hulpverlening.

De volmacht mag worden doorgegeven aan een medewerker van een notariskantoor die daarvan alleen gebruik mag maken nadat de ontwerpakte/stukken door de gemeente zijn goedgekeurd.

 

 

 

 

 

 

 

7

Archiefwet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.1

Uitvoering Archiefwet m.b.t.:

- archiefbescheiden in geordende en toegankelijke staat brengen

- vernietigen archiefbescheiden

- aanmaken selectielijsten van voor vernietiging in aanmerking komende bescheiden

- vervangen archiefbescheiden door reproducties teneinde de gereproduceerde bescheiden te vernietigen

- overbrengen archiefbescheiden ouder dan 20 jaar naar archiefbewaarplaats

Behandelend medewerker

A

 

Machtiging

 

7.2

Uitvoering Archiefverordening m.b.t.:

- acquisitie van particulieren of particuliere organisaties

- ten behoeve van derden onderzoek doen naar in de archiefbewaarplaats berustende archieven/ verzamelingen en afbeeldingen/afschriften/ uittreksels/bewerkingen verstrekken

- eens in de twee jaar verslag doen aan het college omtrent het gevoerde beheer van de archiefbewaarplaats

Behandelend medewerker

A

 

Machtiging

 

 

 

 

 

 

 

 

8

Burgerzaken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.1

Uitvoering Kieswet m.b.t.:

- afgifte kiezerspassen

- regeling volmacht

- uitreiking nieuwe oproepingskaarten

- afgifte kiezerslegitimatiekaarten

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

8.2

Uitvoering Wet basisregistratie personen

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

8.3

Uitvoering Rijkswet op het Nederlanderschap en optieverzoeken (naturalisatieverzoeken)

 

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

8.4

Uitvoering Wet bescherming persoonsgegevens

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

8.5

Uitvoering Paspoortwet, Paspoortuitvoeringsregeling Nederland en Besluit Paspoortgelden

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

8.6

Uitvoering Wegenverkeerswet, Wegenverkeersreglement en hierop gebaseerde Ministeriële regelingen m.b.t. rijbewijzen

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

8.7

Aannemen van verzoeken om verklaringen omtrent gedrag

Behandelend medewerker

A

 

Machtiging

Verzoeken dienen te worden doorgestuurd naar de minister van Justitie

8.8

Uitvoering Verordening op het gebruik en beheer gemeentelijke begraafplaatsen Twenterand inclusief de toepassing van de hardheidsclausule i.v.m. de uitgifte van graven en de verlenging van grafrechten

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

8.9

Uitvoering Wet op de Lijkbezorging m.b.t.:

- stellen afwijkende termijn

- zorg voor lijkbezorging

- verlof tot ontleding

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

8.10

Stukken ter legalisatie handtekeningen

Behandelend medewerker

A

 

Machtiging

 

8.11

Afschriften van de gemeentelijke basisregistratie

personen

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

8.12

Bewijs van Nederlanderschap

Behandelend medewerker

A

 

Machtiging

 

8.13

Attestatie de Vita

Behandelend medewerker

A

 

Machtiging

 

8.14

Verzoeken om geslachtsnaamwijziging

Behandelend medewerker

A

 

Machtiging

 

8.15

Aanwijzing trouwlocaties

Teamleider

A

 

Machtiging

 

8.16

Het benoemen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Portefeuillehouder

Algemeen bestuurlijke zaken

A

 

Mandaat

Is bepaald in artikel 2 lid 3 van het Regelement burgerlijke stand

 

 

 

 

 

 

 

9

Diversen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.1

Voorbereiding aanvragen koninklijke en andere onderscheidingen

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

9.2

Afhandeling schadegevallen inclusief bijbehorende correspondentie

Behandelend medewerker

A

 

Machtiging/ volmacht

Eventueel met inschakeling verzekeraar

9.3

Procedurele aspecten inzake afhandeling interne en externe klachten

Klachtencoördinator

A

 

Mandaat

Regeling interne klachtenbehandeling

9.4

Aanpassen van de verzekerde bedragen

Behandelend medewerker

A

 

Machtiging

Na overleg met desbetreffende afdeling

9.5

Voorbereidingshandelingen afsluiten verzekeringen

Medewerker verzekeringen

A

 

Machtiging

 

9.6

Het voegen als benadeelde partij in het strafproces

Medewerker verzekeringen

A

 

Mandaat

 

9.7

Besluiten op een aanvraag dwangsom bij niet tijdig beslissen

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

9.8

Voorbereiding en vertegenwoordiging als verweerder in bezwaar-, (hoger) beroepsprocedures, voorlopige voorzieningen in het kader van de Awb en privaatrechtelijke rechtsgedingen

Behandelend medewerker

A

 

Volmacht

 

9.9

Besluiten op grond van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

9.10

Besluiten of er inspraak wordt verleend en op welke wijze

Behandelend medewerker

 

 

 

 

9.11

Het afgeven en ondertekenen van legitimatiebewijzen toezichthouders overeenkomstig de Awb en de Regeling model legitimatiebewijs toezichthouders Awb

Medewerker team P&O (functiecode BM 106)

A

 

Mandaat

Collegebesluit 23 december 2008

 

 

9.12

Uitvoering gemeentelijk onderwijsachterstandenplan en educatie:

 

  • termijn stellen m.b.t. verstrekken vereiste gegevens

afdoen verantwoordingsformulier

Behandelend medewerker

 

 

A

 

 

 

 

 

 

Mandaat

 

9.13

Het tekenen en afhandelen van de vergunningen op basis van de Leegstandswet

Behandelend medewerker

A

Medewerker Volkshuisvesting

Mandaat

Collegebesluit

8 febr. 2011

9.14

Het ondertekenen van de subsidieaanvragen m.b.t. MEVO II (Meerjarenprogramma externe veiligheid Overijssel)

Manager

O

 

Mandaat

Collegebesluit

12 april 2011

9.15

Het tekenen en afhandelen van de beschikkingen m.b.t. de Tijdelijke stimuleringsregeling Woningbouw 2009 (1e, 2e en 3e tranche)

Manager

A

 

 

Mandaat

Collegebesluit

28 juni 2011

9.16

De uitvoering van de Verordening Duurzaamheidsleningen Twenterand

Manager

A

 

Mandaat

Collegebesluit

12 juli 2011

9.17

Het uitvoeren van de maatwerkvoorzieningen beschermd wonen en opvang Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015

College van burgemeester en wethouders Almelo

A

 

 

Collegebesluit

18 december 2014

9.18

Besluiten tot een machtiging tot uithuisplaatsing in het kader van een ondertoezichtstelling

Raad voor de kinderbescherming

A

 

 

 

9.19

Het ondertekenen van persoonlijke vervoersplannen in het kader van het GoOV

Behandelend medewerker

A

 

Volmacht

 

9.20

Het doen uitgaan van brieven die uitsluitend mededelingen, inlichtingen of feitelijke informatie bevatten (met uitzondering van brieven die persoonlijk zijn gericht aan de burgemeester of wethouder)

Alle medewerkers

 

A

 

Mandaat

De brieven mogen niet gericht zijn op enig rechtsgevolg, noch een beleidsopvatting of –voornemen weergeven.

9.21

Het verdagen van de beslissing op een bezwaarschrift o.g.v. art. 7:10 leden 3 en 4 Awb

 

Behandelend medewerker

 

 

A

 

 

 

 

 

Mandaat

 

9.22

Uitvoering voorbereidingsprocedures afd. 3.2 Awb, afd. 3.4 Awb, afd. 4.1.1. Awb, afd. 4.1.2. Awb

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

9.23

Kennisgeving van redelijke beslistermijn (art. 4:14 Awb)

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

 

9.24

Het beslissen op verzoeken om informatie als bedoeld in de Wet Openbaarheid van Bestuur en Wet hergebruik van overheidsinformatie

Behandelend medewerker

 

A

 

Mandaat

De behandeling van Wob-verzoeken gericht aan de raad is gedelegeerd aan het college.

9.25

Het in ontvangst nemen van een deurwaardersexploot bestemd voor de gemeente

Behandelend medewerker

A

 

Machtiging

Informeren van teamleider/senior

9.26

Het verrichten van feitelijke handelingen

Behandelend medewerker

 

A

 

Machtiging

Niet gericht op enig rechtsgevolg en passend binnen het gemeentelijk beleid.

9.27

Uitvoeren van de Nota representatie

promotionele activiteiten

besluiten op en het afhandelen van verzoeken

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

College informeren

9.28

 

Besluiten over en afhandelen van sponsorverzoeken

Behandelend medewerker

A

 

Mandaat

College informeren

9.29

Het accorderen en tekenen van betalingsborderellen

Comptabele/Effectuerings-ambtenaar

A

 

Volmacht

 

9.30

Uitvoering Regeling hypotheekverstrekking ambtenaren

Behandelend medewerker

A

Behandelend

medewerker

Mandaat

 

9.31

Het aanvragen van subsidie

Behandelend medewerker

A

 

Volmacht

 

9.32

Beslissen op bezwaarschriften m.b.t.

het sociaal domein (incl. gehandicaptenparkeerkaart)

personeelszaken

Wet openbaarheid van bestuur

Wet hergebruik overheidsinformatie

dwangsombesluiten niet tijdig beslissen

zelfstandige schadebesluiten

huisverboden

Wet Damocles (art. 13b Opiumwet)

 

indien conform het advies van de (voorzitter van de) commissie bezwaarschriften wordt besloten

Manager

A

 

Mandaat

Uitgesloten zijn beslissingen op bezwaarschriften m.b.t.

ruimtelijk domein (incl. handhavings- besluiten);

subsidies;

verkeersbe-sluiten;

APV (bv evenementen vergunningen)

Drank- en horeca;

raadsbesluiten

9.33

Het aanvragen van vergunningen/doen van meldingen

Behandelend medewerker

A

 

Volmacht

 

9.34

Bij een gedraging van:

 

college van burgemeester en wethouders

 

burgemeester

 

wethouder

 

algemeen directeur/gemeentesecretaris

 

manager en klachtencoördinator

 

teamleider

 

senior

 

ambtenaar van de burgerlijke stand

 

medewerker

is de klachtbehandelaar:

 

burgemeester

 

 

locoburgemeester

 

burgemeester

 

burgemeester

 

algemeen directeur/ gemeentesecretaris

 

manager

 

manager

 

manager

 

manager

 

A

 

Mandaat

Collegebesluit 28 april 2020