Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Venlo

Subsidieregel Toerisme en recreatrie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVenlo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregel Toerisme en recreatrie
CiteertitelSubsidieregel Toerisme en Recreatie
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerprecreatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-06-2020nieuwe regeling

06-05-2020

gmb-2020-148553

1536314

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregel Toerisme en recreatrie

Burgemeester en wethouders van de gemeente Venlo;

gezien het voorstel van 6 mei 2020;

gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening 2020 van de gemeente Venlo, zoals vastgesteld tijdens de vergadering van de gemeenteraad van 11 januari 2020,

 

besluiten:

tot het vaststellen van de subsidieregel Toerisme en recreatie.

Subsidieregel Toerisme en recreatie

1. Grondslag art. 3, AsV2020/overwegingen/aanleiding

Op deze subsidieregeling is van toepassing de Algemene Subsidieverordening Venlo 2020.

2. Beleidskader/-doelstellingen

  • a.

    De basis voor deze subsidieregel is:

    • 1.

      het toeristisch recreatief actieprogramma

    • 2.

      het regionaal actieprogramma vrijetijdseconomie.

(1)

De basis voor het toeristisch recreatief actieprogramma, oftewel TRAP*, is de toeristische visie “Venlo: groenste gemeente aan de Maas” die door de gemeenteraad is vastgesteld.

In deze visie worden voor de toeristische ontwikkeling en positionering van onze gemeente drie speerpunten onderscheiden:

  • 1.

    Arcen, met een belangrijke functie t.a.v. grootschalig toeristisch verblijf, wellness en dagrecreatie;

  • 2.

    Centrum Venlo, met een belangrijke functie t.a.v. funshoppen, het culturele aanbod en (boven)regionale evenementen;

  • 3.

    Kloosterdorp Steyl, met een belangrijke functie t.a.v. bezinnings- en cultuurtoerisme met een bijzonder karakter passend binnen de context van het Kloosterdorp.

Deze drie speerpunten worden verbonden door de blauwe ader de Maas die eveneens toeristische ontwikkelpotentie heeft. Voor het groene buitengebied van de gehele gemeente Venlo is het van belang de recreatieve routestructuren (wandelen en fietsen) kwalitatief te verbeteren en beleefbaar te maken én de ontwikkeling van pleisterplaatsen te ondersteunen en te verbinden met natuur en cultuurhistorische bezienswaardigheden.

(2)

Het regionale actieprogramma Vrijetijdseconomie Noord-Limburg dat in de afzonderlijke gemeenten is vastgesteld. Hierin is de ambitie vastgelegd om in regionaal verband de vrijetijdssector met een focus op familierecreatie te versterken, zodanig dat een groei van de jaarlijkse bestedingen van 25% tot 2025 wordt gerealiseerd.

Het actieprogramma onderscheidt daarbij vijf actielijnen met concrete projectvoorstellen.

  • 1.

    Vitale verblijfsrecreatie, stimuleren van de verblijfsrecreatieve sector om waar nodig te vitaliseren en te investeren in kwaliteit;

  • 2.

    Vitale dagrecreatie, regionale concurrentiekracht vergroten door de attractiewaarde te vergroten met diverse grote – en een scala aan kleinschalige dagattracties;

  • 3.

    Versterken vrijetijdslandschap, bestaande omgevingskwaliteiten op sleutelplekken versterken om daarmee de belevingswaarde en onderscheidend vermogen van de regio te vergroten;

  • 4.

    Crossovers, samen met ondernemers uit andere economische sectoren praktisch aan de slag gaan met kansrijke cross-overs;

  • 5.

    Effectieve regiomarketing, regiomarketing op basis van SMART-doelen en aansluitend bij meest recente trend en ontwikkelingen.

 

  • a.

    In aanmerking voor subsidie komen:

    • 1.

      projecten die een bijdrage leveren aan het versterken van het toeristisch product;

    • 2.

      projecten die een bijdrage leveren aan de versterking van één van de drie toeristische speerpunten Arcen, stedelijk centrum en/of Steyl;

    • 3.

      projecten die een bijdrage leveren aan versterking en/of beleving van de recreatieve routestructuren;

    • 4.

      projecten die een bijdrage leveren aan versterking van de recreatieve betekenis van de Maas

    • 5.

      projecten die een bijdrage leveren aan de regionale samenwerking op het terrein van de vrijetijdseconomie zoals beschreven in de actielijnen van het regionaal actieprogramma vrijetijdseconomie;

 

3. Doelgroep subsidie

Binnen deze subsidieregeling kunnen alleen in aanmerking komen: privaatrechtelijk rechtspersoon werkzaam in sector toerisme en recreatie of toeristische promotie en marketing.

4. Aanvraagprocedure

Projectideeën voor het opvolgende jaar kunnen in het kader van het TRAP jaarlijks worden ingediend voor 1 oktober.

Deze projectideeën worden door de werkgroep toerisme integraal inhoudelijk beoordeeld, gewogen en van een advies voorzien in de richting van het college van B&W.

Bij de inhoudelijke beoordeling van het project worden o.a. afgewogen:

  • In welke mate het een van de drie toeristische speerpunten versterkt;

  • het multipliereffect van een project (de mate waarin de bijdrage van de gemeente een meervoud aan investeringen oplevert);

  • het onderscheidende karakter van het project;

  • het innovatieve karakter van een project.

Verder wordt gekeken naar de context van het project en de volgende afwegingen gemaakt in relatie tot andere aanvragen en overige projecten:

  • de doelgroepen die het project bedient;

  • de geografische spreiding over de speerpunt-gebieden;

  • samenwerking met andere, lokale partijen;

  • in welke mate het project regionaal toerisme, bestaande dag- of verblijfsrecreatie versterkt;

  • de marketing en communicatie van het project;

  • aan welke thema’s het project bijdraagt: informatievoorziening, productontwikkeling, arrangementen en/of promotie;

  • bijdrage aan grensoverschrijdend toerisme;

  • crossovers met andere sectoren zoals bijvoorbeeld educatie.

De projectideeën worden als programmatisch onderdeel van het TRAP ter vaststelling aan het college van B&W voorgelegd.

De formele subsidieaanvraag dient conform AsV artikel 8.3, 8 weken voor aanvang van de feitelijke uitvoering van het project te worden ingediend

5. Subsidiesoorten (structureel en/of eenmalige)

Vanuit de subsidieregel recreatie en toerisme worden eenmalige projectsubsidies verstrekt.

6. Voorwaarden/verplichtingen om voor subsidie in aanmerking te komen

Bij de subsidieaanvraag moet een projectplan met een inhoudelijke projectbeschrijving en een begroting worden ingediend.

7. Liquidatie, splitsing, fusie of faillissement

  • 1.

    Een subsidieontvanger informeert het college terstond over het voornemen een fusie aan te gaan, dan wel de organisatie te liquideren of te splitsen. Deze informatieplicht geldt ook als surseance van betaling of een faillissement aanstaande is.

  • 2.

    Verleende subsidies worden bij liquidatie, splitsing of fusie voor het nog niet gerealiseerde deel van het doel waarvoor subsidie is verleend terugbetaald aan de gemeente.

  • 3.

    Bij liquidatie worden het batig saldo van de liquidatierekening en een overblijvend eigen vermogen, voor zover deze direct of indirect gevormd zijn met subsidies van de gemeente Venlo, door het college teruggevorderd.

  • 4.

    Bij splitsing of fusie besluit het college, na overleg met de betrokken instellingen, over de bestemming van het eigen vermogen voor zover dat direct of indirect gevormd is met subsidies van de gemeente.

  • 5.

    Het is de subsidieontvanger niet toegestaan om vrije reserves te vervreemden of onder te brengen bij gelieerde instellingen, behoudens voorafgaande schriftelijke goedkeuring van het college.

8. De berekeningswijze van de subsidie(s)

  • a.

    projectinitiatiefnemer draagt zelf of samen met andere externe partijen (niet zijnde andere overheden of algemene fondsen) voor minimaal 25% bij in de projectkosten.

  • b.

    de maximale gemeentelijke subsidiebijdrage voor een project bedraagt € 25.000.

  • c.

    Het eigen vermogen van de organisatie mag maximaal 100% van de eigen begroting zijn, inclusief het aangevraagde subsidiebedrag. Het meerdere wordt op de subsidie ingehouden/ gecorrigeerd. Een uitzondering hierop zijn vermogensbestanddelen waarvoor expliciet een duidelijk vastgestelde bestemming is aangegeven inclusief een realistisch door de organisatie vastgesteld plan en tijdsplanning.

9. Wijze van uitbetaling/wijze bevoorschotting

Het toegekende bedrag zal voor 80% bevoorschot worden. Na afloop van het project, wordt na definitieve vaststelling van de subsidie, het dan resterende subsidiebedrag direct uitgekeerd.

10. Subsidieplafond

Het college stelt jaarlijks het subsidieplafond vast. Indien het subsidieplafond bereikt is, worden er geen aanvragen meer in behandeling genomen.

11. Slotbepaling inhoudende inwerkingtreding en citeertitel

1. De regeling treedt in werking op 01-01-2021. De regeling wordt aangehaald als ‘’Subsidieregel Toerisme en Recreatie’’.

12. Ondertekening college en besluitdatum.

 

Venlo, 6 mei 2020

Burgemeester en wethouders van Venlo

de secretaris, de burgemeester

Twan Beurskens, Antoin Scholten