Organisatie | Huizen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Huizen houdende regels omtrent tijdelijke terrasuitbreiding Gemeente Huizen |
Citeertitel | Beleidsregels Tijdelijke Terrasuitbreiding gemeente Huizen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervalt op 1 oktober 2020.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-06-2020 | nieuwe regeling | 29-05-2020 |
Op 15 maart 2020 heeft het kabinet als onderdeel van de coronamaatregelen de sluiting van de horeca afgekondigd. Per 1 juni 2020 mogen de terrassen, met inachtneming van de door de Rijksoverheid opgestelde Coronamaatregelen en de regels opgenomen in de geldende noodverordening COVID-19 van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek, weer geëxploiteerd worden.
De ondernemers in Huizen kunnen niet wachten om weer regie te krijgen over hun eigen onderneming en om weer open te gaan voor publiek. Omdat er op de terrassen rekening moet worden gehouden met de 1,5 meter eis heeft een aantal ondernemers aangegeven ruimte nodig te hebben om de terrassen goed te kunnen inrichten. Met creatieve oplossingen kan getracht worden deze ruimte te creëren, maar sommige ondernemers hebben ook een verzoek ingediend voor meer fysieke ruimte. Het vergroten van bestaande terrassen kan ondernemers helpen om een groter deel van de reguliere terrascapaciteit te behouden waardoor de ondernemers, ten aanzien van hun terras, zoveel als mogelijk terug kunnen keren naar de verdiensten van voor de uitbraak van het coronavirus.
De gemeente Huizen wil de ondernemers hierin zoveel mogelijk ondersteunen en stimuleren en er tegelijkertijd voor zorgen dat dit veilig en in overeenstemming gebeurt met algemene wet- en regelgeving. Dit alles zonder de belangen van omwonenden en andere belanghebbenden uit het oog te verliezen. Daarom heeft het college op 28 mei 2020 ingestemd met het tijdelijk in gebruik nemen tot 1 oktober 2020 van extra terrasruimte, bij bestaande terrassen, waarbij deze extra ruimte direct verband houdt met de verloren ruimte vanwege het in acht nemen van de 1,5 meter eis.
In aanvulling op het collegebesluit van 28 mei 2020 heeft het college deze Beleidsregels Tijdelijke Terrasuitbreiding opgesteld. Deze beleidsregels geven de uitgangspunten weer die de basis vormen om de uitbereiding van de terrassen praktisch mogelijk te maken. Met deze beleidsregels streeft de gemeente naar transparantie en duidelijkheid voor ondernemers, consumenten, handhavers en bewoners.
2. Juridisch kader en exploitatievergunningen
Er is voor gekozen om de uitbreiding van de terrassen mogelijk te maken door een tijdelijke annex op de bestaande exploitatievergunningen op te stellen, waarbij een individuele toets nodig is. Hierdoor is maatwerk gewaarborgd en kan een verzoek tot uitbreiding van het terras snel worden beoordeeld. Alle regelgeving die van toepassing is op de bestaande exploitatievergunning blijft van kracht behalve als er in deze Beleidsregels Tijdelijke Terrasuitbreiding een uitzondering op is gemaakt of indien in de tijdelijke wijziging van de exploitatievergunning afwijkende regels of voorschriften zijn opgenomen. Toestemming voor een tijdelijke terrasuitbreiding maakt andere toestemmingsvereisten niet ongedaan. Het belangrijkste voorbeelden daarvoor zijn het gebruik van parkeerplaatsen en laad- en losplaatsen waarvoor een apart besluit nodig kan zijn.
Op grond van artikel 2.28 van de Algemene plaatselijke verordening (APV) is de burgemeester de bevoegdheid toegekend te beslissen op aanvragen om een exploitatievergunning voor een horecabedrijf en het bijbehorende terras op basis van een aantal criteria. Bij de invulling van de Beleidsregels Tijdelijke Terrasuitbreiding worden deze criteria eveneens gewogen. Deze zijn:
3. Verruiming naar type locaties
Verruiming wordt overwogen op de volgende type locaties (onderstaande opsomming is niet limitatief):
in straten: als er voldoende ruimte resteert voor voetgangers en om overige verkeersstromen veilig af te wikkelen. Dit kan ook gerealiseerd worden met flankerende maatregelen, zoals voetgangers naar de rijbaan en afsluiten voor auto en/of fietsverkeer, indien de bereikbaarheid, de toegankelijkheid van voorzieningen en het algeheel functioneren van het verkeersnetwerk daar mogelijkheid toe geven;
4. Verruiming gebruik van het tijdelijke terras
Bij alcohol schenkende horecabedrijven wordt afwijking van de drank- en horecavergunning voor tijdelijk verruimde terrassen gedoogd (voor het overige gelden de voorschriften van de Drank- en Horecawet onverkort voor de terrasuitbreiding). Het schenken van alcohol op terrassen bij horecabedrijven zonder drank- en horecavergunning wordt niet toegestaan, ook niet als zij deelnemen aan een gezamenlijk terras.
In sommige bestemmingsplannen laten de bestemmingen van gronden waar een verruimd terras op zal komen te liggen het gebruik van de gronden als terras niet toe. Gedurende de periode dat de Beleidsregels Tijdelijke Terrassen van toepassing zijn kan eventuele strijdigheid met het bestemmingsplan worden gedoogd.
Verruiming van de bestaande vergunning m.b.t. de openingstijden is niet toegestaan. De burgemeester is bevoegd om, als de omstandigheden daartoe aanleiding geven, aan de toestemming voor uitbreiding van een terras andere, minder ruime, sluitingstijden te verbinden die moeten worden nageleefd bij de exploitatie van het uitgebreide terras.
5. Beperkende voorwaarden voor ondernemers
Aan de tijdelijke uitbreiding van de terrassen worden in het algemeen onderstaande beperkende voorwaarden gesteld. Deze voorwaarden zijn niet limitatief. Bij de beoordeling van een verzoek tot tijdelijke verruiming van het terras vindt een individuele toetsing plaats waarbij maatwerk noodzakelijk is. Hoewel het belang van ondernemers in deze tijden zwaar wordt gewogen, worden de belangen van omwonenden gewaarborgd door te kijken naar onder andere de openingstijden, de locatie van het tijdelijke uit te bereiden terras en het vereiste van toestemming voor terrassen voor andermans gevel.
De ondernemer dient direct omwonenden en bedrijven schriftelijk in kennis te stellen van de reden van de tijdelijke terrasuitbreiding en de wijze waarop de ondernemer voornemens is om aan de vereisten van de uitbreiding te voldoen. In deze brief dient de ondernemer de naam en het mobiele telefoonnummer van een contactpersoon van uw horecabedrijf op te nemen. Een afschrift van deze brief dient de ondernemer te mailen naar omgeving@huizen.nl.
Het plaatsen van terrasmeubilair en eventuele overige objecten moet zodanig worden uitgevoerd dat er geen schade aan openbaar terrein of gemeentelijke dan wel particuliere eigendommen ontstaat. Eventuele kosten voor het herstel van schade aan openbaar wegdek en/of gemeentelijke eigendommen zijn voor rekening van de houder van dit besluit.
6. Indienen verzoek tot uitbreiding terras
Een verzoek tot tijdelijke verruiming van het terras kan door een exploitant van een horecabedrijf
met exploitatievergunning op eenvoudige wijze worden ingediend bij het Team Vergunningen Toezicht en Handhaving (team VTH) van de gemeente Huizen. Het afdelingshoofd, de teamleider en de coördinatoren van het team VTH kunnen in mandaat namens de burgemeester op de aanvragen beslissen. Van de indiener wordt gevraagd zo exact mogelijk aan te geven wat de plek en de maatvoering van het aangevraagde terras is. Die indiener dient daarnaast de inrichting van het terras in beeld te brengen. Hierbij wordt in ieder geval ingegaan op het 1,5 meter beleid, de looplijnen en de in- en uitgangen. Verder dient de ondernemer de omwonenden en belanghebbenden schriftelijk te informeren over de reden van de tijdelijke terrasuitbreiding en hoe hij van plan is om aan de vereisten te gaan voldoen.
7. Intrekken exploitatievergunning tijdelijke terrasuitbreiding
De ondernemer is verantwoordelijk voor een goede uitvoering van de tijdelijke terrasuitbreiding. Als de geldende regelgevingen en/of de extra voorschriften door de ondernemer niet worden nageleefd behoudt de burgemeester zich het recht voor om, op grond van artikel 1.6 APV, aanvullende voorschriften aan de vergunning te verbinden, handhavend op te treden of in het uiterste geval de vergunning in te trekken als de openbare orde en veiligheid en/of de woon- en leefsituatie in de omgeving van de tijdelijke terrasuitbreiding aangetast worden door de exploitatie van het terras. Hierbij geldt in beginsel het volgende uitgangspunt:
1ste overtreding: mondelinge waarschuwing
8. Duur tijdelijke terrasverruiming
De tijdelijke terrasverruiming is tijdelijk en geldt voorshands tot 1 oktober 2020. Tussentijdse wijziging van de Beleidsregels Tijdelijke Terrasuitbreiding is mogelijk. Aanpassing en intrekking van de tussentijdse vergunning is ook mogelijk: als blijkt dat de claim op de openbare ruimte van andere, geprioriteerde gebruikers toeneemt kan dat gevolgen hebben voor de beleidsregels en de op basis daarvan afgegeven toestemmingen.