Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Schouwen-Duiveland

Verordening nadere inrichting Rekenkamer gemeente Schouwen-Duiveland 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSchouwen-Duiveland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening nadere inrichting Rekenkamer gemeente Schouwen-Duiveland 2020
CiteertitelVerordening nadere inrichting Rekenkamer gemeente Schouwen Duiveland 2020
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81a van de Gemeentewet
  2. artikel 81b van de Gemeentewet
  3. artikel 81c van de Gemeentewet
  4. artikel 81j van de Gemeentewet
  5. artikel 81k van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-05-202001-05-2020Nieuwe regeling

07-05-2020

gmb-2020-143475

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening nadere inrichting Rekenkamer gemeente Schouwen-Duiveland 2020

De raad van de gemeente Schouwen-Duiveland;

Gezien het voorstel van het presidium van 5 maart 2020;

gelet op het bepaalde in de artikelen 81a, 81b, 81c en 81j en 81k van de Gemeentewet;

Besluit:

vast te stellen de Verordening nadere inrichting Rekenkamer gemeente Schouwen-Duiveland 2020

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze verordening wordt verstaan onder Rekenkamer gemeente Schouwen-Duiveland: een organisatie ex artikel 81 a tot en met 81k van de Gemeentewet.

Artikel 2 Samenstelling

De Rekenkamer bestaat uit drie personen, inclusief de voorzitter.

Artikel 3 Vergoeding en tegemoetkoming in kosten

1. Leden van de Rekenkamer ontvangen voor hun reguliere werkzaamheden een vergoeding, die voor de voorzitter gelijk is aan 260% en voor de leden gelijk is aan 200% van de vergoeding als bedoeld in artikel 3.1.1, eerste lid, van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

2. Tot de reguliere werkzaamheden behoren:

a. voorbereiden en bijwonen vergaderingen Rekenkamer;

b. verzorgen jaarverslag en opstellen jaarplan;

c. communicatie met gemeenteraad;

d. begeleiden onderzoek.

3. Indien leden van de Rekenkamer op basis van een expliciet besluit van de Rekenkamer zelf onderzoekwerkzaamheden verrichten ontvangen zij daarvoor een vergoeding van € 65 per uur. Het bedrag wordt jaarlijks per 1 januari aangepast overeenkomstig de indexering van de vergoeding als bedoeld in artikel 3.1.1, eerste lid, van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

4. De leden ontvangen een vergoeding voor de door hen noodzakelijk gemaakte reiskosten voor het bijwonen van de vergaderingen en voor reis- en verblijfkosten voor reizen zowel binnen de gemeente als daarbuiten, gemaakt voor de uitoefening van de functie.

5. De reiskosten wordt vergoed op basis van: a. de kosten voor het gebruik van openbaar vervoer; b. bij gebruik van een eigen auto het maximumbedrag dat door een werkgever aan een werknemer per afgelegde kilometer onbelast kan worden verstrekt; c. bij gebruik van een eigen auto worden tevens de eventuele parkeer-, veer- en tolkosten vergoed; d. boetes en naheffingsaanslagen voor parkeren worden niet vergoed.

6. De verblijfkosten worden vergoed op basis van de financiële arbeidsvoorwaarden hieromtrent voor de ambtenaren werkzaam in de sector Rijk.

7. Alle vergoedingen en kosten worden uitbetaald op basis van een gespecificeerde declaratie en bewijsstukken. Het declaratieformulier en de bewijsstukken worden binnen 3 maanden na factuurdatum of betaling ingediend.

8. De betaling vindt plaats binnen 1 maand na het indienen van de declaratie.

Artikel 4 Secretariaat

De Rekenkamer kan zich laten ondersteunen door een secretaris.

Artikel 5 Budget

1. De Rekenkamer is bevoegd binnen het bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van zijn taken.

2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van: a. de vergoeding en tegemoetkoming in kosten als bedoeld in artikel 3; b. de inhuur van de secretaris; c. de inhuur van externe onderzoekers die door de Rekenkamer zijn ingeschakeld; d. mogelijke overige uitgaven die de Rekenkamer nodig oordeelt voor de goede uitoefening van zijn taak.

3. De Rekenkamer verantwoordt de baten en lasten van het vorige begrotingsjaar in het jaarverslag, bedoeld in artikel 185 van de Gemeentewet.

4. Indien in enig jaar een wezenlijke onderschrijding op het budget wordt voorzien informeert de Rekenkamer de raad tussentijds. Eventuele onderbesteding van het jaarbudget kan jaarlijks via het jaarrekeningsaldo worden meegenomen naar het volgende begrotingsjaar tot een maximumbedrag van het jaarbudget, dit teneinde jaarlijkse fluctuaties in de onderzoekuitgaven op te kunnen vangen.

5. In het Reglement van Orde regelt de rekenkamer de interne verdeling van de financiële taken en verantwoordelijkheden.

Artikel 6 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 mei 2020.

Artikel 7 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening nadere inrichting Rekenkamer gemeente Schouwen Duiveland 2020.

Vastgesteld door de raad van de gemeente Schouwen-Duiveland in zijn openbare vergadering van 7 mei 2020.

De gemeenteraad van Schouwen-Duiveland,

T. van Oostenbrugge, G.C.G.M. Rabelink,

Griffier, Voorzitter