Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling welzijn voor innovatieve wijkgerichte initiatieven Den Haag 2020 |
Citeertitel | Subsidieregeling welzijn voor innovatieve wijkgerichte initiatieven Den Haag 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Subsidieregeling welzijn voor innovatieve wijkgerichte initiatieven Den Haag 2020 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-12-2021 | wijziging | 07-12-2021 | RIS310830 DPZ/10208697 | ||
31-05-2021 | 09-12-2021 | wijziging | 23-03-2021 | RIS308223 DPZ/10087099 | |
01-06-2020 | 31-05-2021 | Nieuwe regeling | 26-05-2020 |
Deze regeling is het vervolg op de Subsidieregeling voor innovatieve, kleinschalige en wijkgerichte welzijnsinitiatieven Den Haag 2019 en een belangrijk instrument bij de vernieuwing van het Haagse welzijnslandschap. In het coalitieakkoord 2019-2022: Samen voor de Stad is afgesproken dat opnieuw middelen voor innovatie binnen welzijn ter beschikking worden gesteld. Deze middelen zijn zowel beschikbaar voor kleinere organisaties als de grotere, bestaande welzijnsorganisaties, die het reguliere professionele welzijnswerk uitvoeren. Volgend jaar zal de regeling verdere aanscherping krijgen op basis van de nieuwe visie op welzijn waaraan we gelijktijdig werken. Maar ook tot die tijd willen we innovatie blijven stimuleren.
De subsidieregeling is bedoeld voor initiatieven die op een vernieuwende of onderscheidende manier met de opgaves op het gebied van welzijn in wijken en buurten aan de slag gaan. Het uiteindelijke doel is om te leren over nieuwe en andere manieren om de welzijnsopgaven in de wijken effectiever en doeltreffender aan te pakken. Omdat de regeling is beoogd als vliegwiel, worden de indieners uitgedaagd om gedurende de looptijd al na te denken over bestendiging na afloop van het gefinancierde project.
De Subsidieregeling voor kleinschalige, wijkgerichte en innovatieve welzijnsinitiatieven Den Haag 2019 is eind vorig jaar geëvalueerd. Belangrijke lessen uit de evaluatie zijn om de criteria duidelijk te omschrijven, begrippen eenduidig te formuleren, meer richting te geven bij het doen van een aanvraag en een reële afhandelingstermijn op te nemen. Deze nieuwe regeling voorziet hierin. Ook de aanbeveling om de looptijd van projecten te verruimen, tevens een wens in het coalitieakkoord, zodat activiteiten de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen en te beklijven is overgenomen.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag,
gelet op artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014,
besluit vast te stellen de Subsidieregeling welzijn voor innovatieve wijkgerichte initiatieven Den Haag 2020.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 1:4 bedoelde activiteiten.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan professionele welzijnsorganisaties en kleine organisaties als bedoeld onder artikel 1:1 die naar het oordeel van het college voldoende kennis hebben van de Haagse wijk en het welzijnsvraagstuk waarop de activiteit die zij willen ontplooien betrekking heeft.
Artikel 1:7 Hoogte van de subsidie
Het totaal van de onder deze regeling verstrekte subsidie per aanvrager betreft maximaal € 100.000.
Hoofdstuk 2 Aanvraag subsidie en termijnen
de aanvrager maakt voor het doen van een aanvraag gebruik van het voor deze regeling vastgestelde aanvraagformulier waarin een format voor een projectplan is opgenomen met daarin:
a. een onderbouwde beschrijving van de welzijnsopgave in buurt of wijk waar de activiteit betrekking op heeft;
b. een beschrijving van het waarom van de activiteit, voor wie het bedoeld is en in hoeverre de activiteit vernieuwend of onderscheidend is wat betreft aanpak, methodiek of welzijnsopgave, en aanvullend is op en verwachte meerwaarde heeft ten opzichte van bestaande aanpakken, voorzieningen en activiteiten in de buurt of wijk;
c. een omschrijving van het doel van de activiteit;
d. aangegeven hoe er wordt samengewerkt met andere betrokkenen;
e. aangegeven hoe de beoogde resultaten inzichtelijk gemaakt worden;
f. een beschrijving van het maatschappelijk effect dat verwacht wordt;
g. een beschrijving van de wijze waarop de activiteiten bestendigd kunnen worden na afloop van het project; en
h. zo mogelijk bewijs van eerder opgedane ervaring met vergelijkbare activiteiten.
Hoofdstuk 4 Verplichtingen en betaling
Onverminderd de artikelen 4:37 van de wet en artikel 15 tot en met 18 van de verordening kan het college de subsidieontvanger bij subsidieverlening verplichten:
indien de subsidieontvanger voor het uitoefenen van zijn activiteiten huisvesting behoeft en de huisvestingslasten onderdeel uitmaken van de te verstrekken subsidie, de activiteiten van de subsidieontvanger te laten plaatsvinden in of op gemeentelijk vastgoed, voor zover het gemeentelijk vastgoed geschikt is om deze activiteiten uit te oefenen, dan wel daartoe redelijkerwijs geschikt te maken is;
indien de uitoefening van de activiteiten van de subsidieontvanger niet plaatsvindt in of op gemeentelijk vastgoed, om de huisvesting waarin de activiteiten plaatsvinden, in medegebruik te geven of te verhuren aan andere subsidieontvangers van de gemeente teneinde meervoudig of gezamenlijk gebruik van het betreffende vastgoed te realiseren.
Hoofdstuk 5 Eindverantwoording en vaststelling na verlening
Artikel 5:1 Indieningstermijn aanvraag tot vaststelling
In afwijking van artikel 20, eerste lid, van de verordening dient de subsidieontvanger de aanvraag tot vaststelling in uiterlijk 12 weken nadat de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht.
Hoofdstuk 6 Overige bepalingen
Het college kan een of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing ervan gelet op het belang van het doel van deze regeling leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juni 2020 en vervalt op een door het college te bepalen tijdstip.
De Subsidieregeling welzijn voor innovatieve, kleinschalige en wijkgerichte initiatieven Den Haag 2019 wordt ingetrokken.
De bepalingen van de Subsidieregeling welzijn voor innovatieve, kleinschalige en wijkgerichte initiatieven Den Haag 2019 blijven van toepassing op subsidies die vóór 1 juni 2020 zijn verstrekt op basis van de Subsidieregeling welzijn voor innovatieve, kleinschalige en wijkgerichte initiatieven Den Haag 2019.
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling welzijn voor innovatieve wijkgerichte initiatieven Den Haag 2020.
Het college van burgemeester en wethouders,
De in het eerste lid genoemde doelstellingen, zoals vastgesteld in PBS/2018.179, betreffen:
Een aanvrager kan voor meerdere projecten subsidie aanvragen, maar het totaal aan subsidie dat verstrekt kan worden aan een aanvrager vanuit deze regeling bedraagt niet meer dan in totaal € 100.000 per kalenderjaar.
Deze bepalingen in het eerste lid in de onderdelen a. tot en met c. zijn alleen van toepassing indien de aanvrager is aan te merken als een onderneming.