Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tubbergen

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Tubbergen houdende regels omtrent de werkgeverscommissie en arbeidsvoorwaarden griffie (Verordening werkgeverscommissie griffie Tubbergen 2020)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTubbergen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Tubbergen houdende regels omtrent de werkgeverscommissie en arbeidsvoorwaarden griffie (Verordening werkgeverscommissie griffie Tubbergen 2020)
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie griffie Tubbergen 2020
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening werkgeverscommissie griffie Tubbergen 2017.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 107 van de Gemeentewet
  3. artikel 107a van de Gemeentewet
  4. artikel 107b van de Gemeentewet
  5. artikel 107d van de Gemeentewet
  6. artikel 107e van de Gemeentewet
  7. artikel 156 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-06-202001-01-2020nieuwe regeling

20-04-2020

gmb-2020-139254

14B

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Tubbergen houdende regels omtrent de werkgeverscommissie en arbeidsvoorwaarden griffie (Verordening werkgeverscommissie griffie Tubbergen 2020)

 

De raad van de gemeente Tubbergen,

 

gelezen het voorstel van het presidium van 9 maart 2020, nr. 14A;

 

gelet op:

  • 1.

    artikel 83, eerste lid, van de Gemeentewet;

  • 2.

    artikel 107 van de Gemeentewet;

  • 3.

    artikel 107a van de Gemeentewet;

  • 4.

    artikel 107b van de Gemeentewet;

  • 5.

    artikel 107d van de Gemeentewet;

  • 6.

    artikel 107e van de Gemeentewet;

  • 7.

    artikel 156 van de Gemeentewet.

besluit:

 

  • 1.

    De Verordening werkgeverscommissie en arbeidsvoorwaarden griffie Tubbergen vast te stellen;

  • 2.

    mevrouw G.M.M. Schreijer als tweede plaatsvervangend griffier van de gemeente Tubbergen aan te wijzen.

Verordening werkgeverscommissie en arbeidsvoorwaarden griffie Tubbergen

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
  • 1.

    Er is een commissie aangeduid als “werkgeverscommissie”.

  • 2.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren.

  • 3.

    Aan de werkgeverscommissie worden de bevoegdheden gedelegeerd die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde rechtspositionele voorschriften en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de aanwijzing van de griffier (107 lid 1), het aangaan en beëindigen van de arbeidsovereenkomst (107 lid 2), de vaststelling van de instructie van de griffier (107a lid 2), de vervanging van de griffier (107d, eerste lid) en vaststelling en wijziging van de organisatie van de griffie (107e, eerste lid ).

  • 4.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van de overige op de griffie werkzame ambtenaren mandateren aan de griffier.

  • 5.

    De burgemeester is als vertegenwoordiger van de rechtspersoon bevoegd om uitvoering te geven aan besluiten van de werkgeverscommissie.

  • 6.

    De burgemeester kan de griffier volmacht verlenen om de besluiten van de werkgeverscommissie en de aan de griffier gemandateerde bevoegdheden uit te voeren voor de overige op de griffie werkzame ambtenaren.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit alle fractievoorzitters van alle in de raad vertegenwoordigde partijen.

  • 2.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt bij eindiging van het fractievoorzitterschap of bij beëindiging van het raadslidmaatschap

  • 4.

    De commissie benoemt uit zijn midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 5.

    De voorzitter van de raad is informant en adviseur van de werkgeverscommissie en kan worden uitgenodigd om in de vergadering aanwezig te zijn.

Artikel 3 Taken voorzitter werkgeverscommissie

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De griffier staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

  • 1.

    De griffier draagt zorg voor het opstellen van een conceptbesluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

  • 2.

    De vastgestelde besluitenlijst wordt door de voorzitter, tenminste één lid en door de griffier getekend.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden, in het belang als bedoeld in artikel 10, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien waarop geheimhouding is opgelegd, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie.

  • 4.

    De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. De commissie kan geheimhouding opleggen op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste eenmaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Arbeidsvoorwaarden

De ambtelijke regelingen en arbeidsvoorwaarden van de bedrijfsvoeringsorganisatie Noaberkracht Dinkelland Tubbergen, zoals die nu luiden en zoals die nader zullen worden vastgesteld, vinden toepassing op de griffier en de overige ambtenaren van de griffie. Indien toepassing daarvan een ongewenste of onredelijke situatie zou opleveren, kan de werkgeverscommissie besluiten hiervan af te wijken.

Artikel 11 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de commissie.

Artikel 12 Slotbepalingen

  • 1.

    De Verordening werkgeverscommissie griffie Tubbergen 2017 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Artikel 9 van het Delegatiebesluit 2017 komt te vervallen.

  • 3.

    De verordening treedt met terugwerkende kracht in werking te rekenen met ingang van 1 januari 2020 en kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie griffie Tubbergen 2020'.

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 20 april 2020

De raadsgriffier,

De voorzitter,