Organisatie | Maastricht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene regels tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen COVID-19 |
Citeertitel | Algemene regels tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen COVID-19 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-06-2020 | 02-11-2020 | nieuwe regeling | 21-05-2020 |
De burgemeester van Maastricht,
Gelet op artikel 2 lid 2 onder b van de Terrasverordening gemeente Maastricht;
Gezien de landelijk gestelde regels in het kader van de Corona-aanpak over de wijze van horeca- en terrasexploitatie en het daarbij in achtnemen van de 1,5 meter afstand,
Gezien de behoefte van horecaondernemers met een terrasvergunning om uitbreiding van het bestaande terras,
Overwegende dat de burgemeester in het licht van de maatregelen in het kader van de Corona-aanpak tijdelijk ruimte wil bieden voor extra terrasexploitatie zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid, de bereikbaarheid en de leefbaarheid.
vast te stellen de navolgende algemene regels
Algemene regels tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen COVID-19
Een horecaondernemer in bezit van een vergunning (op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet) of horecaexploitatievergunning (op grond van artikel 2.3.1.2 lid 1 van de Algemene Plaatselijke Verordening) en een terrasvergunning (op grond van de Terrasverordening of op grond van artikel 2.1.5.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening) kan terras vestigen en exploiteren buiten de afmeting van de plattegrond van de aan hem verleende terrasvergunning tot uiterlijk 1 september 2020 indien:
Het totaal aantal uit te zetten terrasstoelen (in de terrasuitbreiding inclusief het vergunde terras) niet meer bedraagt dan het totaal aantal m2 vergunde terrasruimte vermenigvuldigd met 1,25.1
Alvorens over te kunnen gaan tot het plaatsen van een tijdelijke terrasuitbreiding zonder vergunning moet melding worden gedaan bij horeca@maastricht.nl. Bij de melding wordt overgelegd:
De burgemeester behoudt zich het recht voor om – ongeacht het feit dat aan de meldingscriteria is voldaan – vanuit een oogpunt van openbare orde en/of veiligheid en/of maatregelen in het kader van het voorkomen van verdere verspreiding van het Covid 19-virus – de gemelde tijdelijke verruiming van de terrasruimte te verbieden/niet langer toe te staan.
Deze regels treden in werking op 1 juni 2020.
De burgemeester van Maastricht,
Toelichting Algemene regels tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen COVID-19
Zoals in de algemene toelichting op de aanpak tijdelijke uitbreiding terrassen is weergegeven, kan extra terrasruimte worden ingenomen als voldaan wordt aan bepaalde algemene regels.
Op basis van artikel 2 lid 2 onder b van de Terrasverordening heeft de burgemeester de bevoegdheid om in aangewezen gevallen algemene regels te stellen in plaats van de vergunningsplicht te hanteren. De aangewezen gevallen zijn ‘die gevallen waarbij een horecabedrijf momenteel een geldige terras(vergunning) heeft, maar vanwege de coronamaatregelen behoefte heeft aan een tijdelijke uitbreiding van het bestaand terras voor de periode tot 1 september 2020 en voldoet aan de hier onder a tot en met m genoemde voorwaarden.’
Het is zo dat deze algemene regels niet voor alle horecaondernemers goed zullen uitpakken. De beschikbaarheid van ruimte is afhankelijk van de locatie. Op sommige plekken is er wel extra ruimte voor terrassen, op andere locaties niet. Echter dit mag geen argument zijn om deze algemene regels niet vast te stellen en de ruimte niet te geven daar waar dat kan.
De verantwoordelijkheid voor het nakomen van deze algemene regels ligt bij de horecaondernemer. Daarom is het van belang dat de horecaondernemer de actualiteit van de maatregelen volgt. De algemene regels kunnen worden aangepast aan de hand van de actuele stand van de landelijke/ regionale maatregelen en de drukte in de stad.
In het begin van 2020, voor alle Corona maatregelen, is de Terrasverordening gemeente Maastricht vastgesteld door de gemeenteraad. In artikel 2 van de Terrasverordening is de vergunningsplicht vastgelegd. Zonder vergunning van de burgemeester kan geen horecaterras worden gevoerd. Het tweede lid van artikel 2 stelt dat er geen vergunningsplicht geldt voor door de burgemeester aangewezen gevallen, mits algemene regels worden nageleefd.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Lid 1 De basis ligt in de Terrasverordening. Zo ook de begripsomschrijvingen.
Artikel 2 Algemene regels voor tijdelijke uitbreiding van bestaande terrassen
De horecaondernemer die in bezit is van een vergunning op grond van artikel 3 DHW of artikel 2.3.1.2 lid 1 APV en een terrasvergunning, kan terrasmeubilair plaatsen buiten de huidige afbakening van de terrasvergunning (dus in de terrasuitbreiding) in de periode tot 1 september 2020 indien:
Voordat klanten en gasten op de horecaterrassen kunnen plaatsnemen, moeten zij veilig op de plaats van bestemming kunnen komen. Daarom wordt te allen tijde voorrang verleend aan het voetgangersplan en de voetgangersstromen. Ook alle updates van dit plan zijn hiermee van overeenkomstige toepassing. Het voetgangersplan kan worden geüpdatet aan de hand van de situatie en de drukte.
Parkeerplaatsen/wegen zijn bedoeld om te parkeren/voor het wegverkeer. Deze kunnen niet zomaar ingenomen worden door terrasexploitatie. Wil men dat wel dan valt het verzoek niet onder deze algemene regels en dient een plan ingeleverd te worden, zodat met de gemeente gekeken kan worden naar alternatieve parkeerplaatsen of het laten vervallen van parkeerplaatsen.
Tussen (de grens van) de terrasuitbreiding (die het dichts bij de horecalokaliteit ligt) en de horecalokaliteit niet meer dan 30 meter ligt; Het terras ligt in de directe nabijheid van de horecalokaliteit. Dit is concreet gemaakt aan de hand van de eis dat het begin van het terras (gezien vanuit de horecalokaliteit) op niet meer dan 30 meter ligt. Het eind van het terras wordt bepaald aan de hand van de maximaal aantal stoelen en tafels dat geplaatst wordt.
Bij de aanmelding dienen enkele stukken te worden overgelegd, die worden vermeld in artikel 3.
Deze bepaling geeft de burgemeester de mogelijkheid om – indien de openbare orde en/of veiligheid en/of maatregelen in het kader van het voorkomen van verdere verspreiding van het Covid 19-virus dit vragen – alsnog/op een later tijdstip de gemelde tijdelijke verruiming van de terrasruimte te verbieden/niet langer toe te staan. Dit kan bijvoorbeeld aan de orde zijn, indien de terrasexploitatie op enig moment toch tot te veel drukte leidt.
De algemene regels treden in werking op het moment dat de horeca weer geopend mag zijn.