Organisatie | Fryslân |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân houdende regels omtrent de invoering van een subsidieregeling ten behoeve van Fysieke investeringen in machines voor niet-kerende grondbewerking specifiek voor loonbedrijven in het Friese veenweidegebied van de provincie Fryslân (Fysieke investeringen NKG loonbedrijven Veenweide 2020) |
Citeertitel | Fysieke investeringen NKG loonbedrijven Veenweide 2020 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Bijlage I Regeling NKG Loonbedrijven Veenweide |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-05-2020 | nieuwe regeling | 26-05-2020 | GS000529 |
Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân;
Overwegende dat het wenselijk is dat loonbedrijven in de agrarische sector in het Friese veenweidegebied extra kunnen investeren in verduurzaming van hun machines, toegesneden op een werkwijze die past bij landbouwbedrijven in het kwetsbare veenweidegebied, waardoor veengrond ten behoeve van bewerking niet meer gekeerd hoeft te worden, dan wel alleen nog oppervlakkig bewerkt hoeft te worden, en daarmee een bijdrage wordt geleverd aan het terugdringen van de bodemdaling en aan het terugdringen van veenoxidatie en klimaateffecten van het Friese veenweidegebied;
Subsidieregeling Investeringen in Niet-kerende Grondbewerking voor Loonbedrijven in het Veenweidegebied in Fryslân 2020.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.2 Geografisch toepassingsbereik
Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan loonbedrijven die gevestigd zijn in één van de postcodes opgenomen in bijlage I van deze regeling.
De subsidie heeft tot doel de aanschaf van machines voor niet- kerende grondbewerking te stimuleren welke machines een bijdrage leveren aan het terugdringen van bodemdaling en aan het terugdringen van veenoxidatie in het veenweidegebied en als zodanig bijdragen aan de doelen van de Feangreidefisy Fryslân, te weten:
De subsidie wordt verdeeld onder de volledige aanvragen, op volgorde van binnenkomst, die tijdig, binnen het tijdvak genoemd in artikel 1.4 zijn ingediend en ook voor het overige voldoen aan de criteria gesteld bij deze regeling, waarbij geldt dat aanvragen uit categorie A uit bijlage II als eerste worden gehonoreerd.
Gedeputeerde Staten van Fryslân:
Drs. A.A.M. Brok, voorzitter
R. Bouius-Riemersma, MBA MMA , secretaris
Met deze regeling willen we loonbedrijven in het Friese veenweidegebied stimuleren en ondersteunen om te investeren in verduurzaming van hun bedrijfsmethode van grondbewerking in het veenweidegebied. Het Friese veenweidegebied is met betrekking tot deze regeling beperkt tot een bepaald postcodegebied. Dit heeft te maken met waar het zwaartepunt van de Friese veenweide is gesitueerd. Het postcodegebied waarbinnen de aanvrager dient te zijn gevestigd is neergelegd in bijlage I. De regeling is vooral bedoeld om de aanschaf van machines te stimuleren, die oppervlakkige, niet-kerende grondbewerking mogelijk maken (in plaats van kerende grondbewerking) en daardoor veenoxidatie en bodemdaling vertragen.
Gedeputeerde Staten van Fryslân hebben middels bijlage II behorende bij deze regeling een lijst vastgesteld met daarop de investeringen die in dit verband relevant zijn voor loonbedrijven.
Ook de aanschaf van gebruikte machines is subsidiabel.
Er kan zowel op basis van een offerte als op basis van een factuur een aanvraag worden ingediend. Voor beide geldt evenwel dat datum van de offerte noch de aanschafdatum op de factuur vóór 15 januari 2020 mag liggen. Deze datum is gekozen omdat al enige tijd aan de branche aangekondigd is dat in het voorjaar van 2020 deze regeling in werking zal treden. Er wordt vanuit gegaan dat daarmee het stimulerend effect van de regeling wordt bereikt.
Het is mogelijk een aanvraag voor meerdere machines in te dienen; het maximale subsidiebedrag per aanvrager is 40% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 16.000,=. Subsidies lager dan € 5.000 worden niet verstrekt (behoudens hetgeen hierover gesteld is in artikel 4 lid 6).
In bijlage II van de regeling zijn de categorieën investeringen beschreven waarvoor op grond van deze regeling aanvragen kunnen worden ingediend.
Daarbij hebben investeringen uit categorie A de voorkeur. Een aanvrager kan zowel investeringen uit categorie A als uit categorie B aanvragen. De verdeling van de subsidie gaat per categorie. Allereerst worden de aanvragen uit categorie A gehonoreerd en wel op volgorde van binnenkomst. Pas als er na deze verdeling nog subsidiemiddelen beschikbaar zijn, komen de investeringen uit categorie B in beeld. Ook hiervoor geldt dat de verdeling plaatsvindt op volgorde van binnenkomst. Mochten er nu zoveel geldige aanvragen op één dag binnenkomen dat het subsidieplafond wordt overschreden indien deze allen zouden worden toegekend, dan zal de notaris tussen deze aanvragers loten. Om ook het laatste restje subsidie te kunnen toekennen, kan het zijn dat de aanvrager die op grond van de loting als laatste in aanmerking komt, alleen nog het restant van de middelen ontvangt (alleen in dit specifieke geval kan de subsidie lager zijn dan € 5.000,00, namelijk het restant van het beschikbare budget).
Bij de subsidieaanvraag dient een factuur van de aanschaf of een offerte van de aanschaf te worden overgelegd. Wordt de aanvraag op basis van een factuur ingediend dan wordt bij de subsidietoekenning de subsidie gelijk vastgesteld.
Indien de aanvraag op basis van offerte wordt ingediend, dient na aanschaf de factuur te worden ingediend waarna de subsidie ambtshalve wordt vastgesteld. In beide gevallen wordt de subsidie na toekenning voor 100% uitgekeerd. Indien sprake is van verlening op basis van een offerte dan is sprake van een voorschot.
De subsidie wordt verleend met toepassing van de De-minimis. (Zie: https://europadecentraal.nl/onderwerp/staatssteun/de-minimissteun/)
Wanneer overheden steun verlenen aan bepaalde ondernemingen, kan dit de concurrentieverhoudingen verstoren. Dat is ongunstig voor het handelsverkeer en wordt gezien als verboden staatssteun.
Steun onder een bepaald bedrag wordt niet als staatsteun beschouwd. Een aanvrager dient bij zijn aanvraag dan ook een de-minimisverklaring te overleggen waaruit blijkt dat de onderneming niet de drempel van 200.000 euro per drie jaar per onderneming overschrijdt.
Bij de subsidieverlening aan uw onderneming controleren wij of aan de eisen van de de-minimisverklaring voldaan is. Met het formulier Verklaring de-minimissteun toont u aan dat met de huidige subsidieverlening de steundrempels niet zijn overschreden.
Samenvatting belangrijkste kenmerken van deze openstelling:
Bijlage I Postcodes Regeling Niet-kerende grondbewerking Loonbedrijven Veenweide
[Vanwege de omvang van deze bijlage en de technische beperkingen van het systeem zal deze bijlage aan de linkerzijde van deze pagina te downloaden zijn.]
Bijlage II, Machines als bedoeld in artikel 1.1 lid f.
Behorende bij de regeling voor machines voor NKG voor loonbedrijven in het Friese veenweidegebied
Machines als bedoeld in artikel 1.1. lid f van de Regeling zijn:
Systemen en werktuigen die gericht zijn op oppervlakkige, niet-kerende bodembewerking, al dan niet in combinatie met direct zaaien en mest toedienen, die ingezet worden in de melkveehouderij.
Er komen in deze regeling, specifiek gericht op veenweide, slechts enkele types machines of systemen in aanmerking voor subsidie.
Aanvragen betreffende categorie A machines krijgen voorrang in afhandeling van aanvragen. Indien daarna nog budget resteert, komen aanvragen voor categorie B machines vervolgens alsnog in aanmerking voor behandeling.
Machines en systemen die voor deze regeling in aanmerking komen:
En combinaties met de bovengenoemde machines, zoals om tegelijk in één werkgang te zaaien, mest toe te dienen, enz.
Niet subsidiabel zijn de aanschaf van: