Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zutphen

Regeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over een tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Regeling tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten gemeente Zutphen 2020)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZutphen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over een tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Regeling tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten gemeente Zutphen 2020)
CiteertitelRegeling tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten gemeente Zutphen 2020
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 35 van de Participatiewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-05-202001-01-2020Nieuwe regeling

19-05-2020

gmb-2020-131347

165311

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over een tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Regeling tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten gemeente Zutphen 2020)

 

Ons kenmerk: 165311

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen,

 

overwegende, dat:

  • -

    de gemeenteraad via een amendement op de meerjarenraming 2020-2022 geld beschikbaar heeft gesteld om een ‘voorziening maatwerk medische kosten’ te bekostigen;

  • -

    deze tegemoetkoming bedoeld is om de effecten van de bezuinigingen voor vooral de kwetsbare groep van chronisch zieken en mensen met een beperking enigszins te compenseren;

  • -

    deze hiervoor in het leven te roepen regeling gedeeltelijke compensatie biedt voor structurele (medische) kosten als gevolg van een chronische ziekte of een (structurele) beperking;

  • -

    deze regeling daarmee een preventieve werking heeft;

 

gelet op artikel 35 van de Participatiewet;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de

 

Regeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over een tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Regeling tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten gemeente Zutphen 2020)

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze regeling verstaat onder:

  • a.

    Bbz: Besluit bijstandverlening zelfstandigen;

  • b.

    bijzondere bijstand: de bijstand, als bedoeld in artikel 35 van de wet;

  • c.

    college: het college van burgemeester en wethouders;

  • d.

    Ioaw: de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

  • e.

    Ioaz: de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

  • f.

    UWV: Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen;

  • g.

    voorliggende voorziening: elke voorziening waar de aanvrager of het gezin aanspraak op kan maken, dan wel een beroep op kan doen, ter verwerving van middelen of ter bekostiging van specifieke uitgaven;

  • h.

    Wajong: de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten;

  • i.

    wet: de Participatiewet.

 

Artikel 2 Reikwijdte regeling

Voor een tegemoetkoming op grond van deze regeling komt een persoon in aanmerking die op het moment van de aanvraag:

  • a.

    18 jaar of ouder is, en

  • b.

    ingeschreven staat in de Basisregistratiepersonen van de gemeente Zutphen en de Nederlandse nationaliteit heeft of een geldige verblijfstitel, en

  • c.

    een uitkering op grond van de wet, de Ioaw, de Ioaz, Bbz, zak- en kleedgeld bij verblijf in een inrichting, periodieke bijzondere bijstand, Wajong ontvangt of een inkomen heeft dat niet hoger is dan 130% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm, zoals vastgelegd in de wet, en

  • d.

    aantoonbaar chronisch ziek is of een (structurele) beperking heeft.

Artikel 3 Criteria aanvraag

  • 1.

    Op de datum van de aanvraag is één van de onderstaande situaties van toepassing:

    • a.

      de aanvrager heeft in het jaar van de aanvraag kosten in verband met de aanschaf van een gehandicaptenparkeerkaart;

    • b.

      de aanvrager kan zich in het jaar van de aanvraag bij geen enkele zorgverzekeraar aanvullend verzekeren vanwege een betalingsachterstand en/ of opname in de wanbetalersregeling;

    • c.

      de aanvrager is in het jaar van de aanvraag vanwege zijn chronische ziekte of structurele beperking aangewezen op een uitgebreide aanvullende zorgverzekering met een zeer hoge dekking voor eigen bijdragen medicijnen of voor specialistische handelingen (‘toppolis’).

  • 2.

    In afwijking van het bepaalde in het eerste lid komt een aanvrager in aanmerking voor een tegemoetkoming op grond van deze regeling als hij aannemelijk maakt dat hij in het jaar van de aanvraag anderszins structurele kosten heeft als gevolg van een chronische ziekte of (structurele) beperking waarvoor geen voorliggende voorziening (gedeeltelijke) compensatie biedt.

  • 3.

    Niet als kosten in de zin van deze regeling worden beschouwd:

    • a.

      kosten die voortvloeien uit het feit dat de aanvrager zich niet of onvoldoende heeft verzekerd tegen ziektekosten, terwijl hij wel de mogelijkheid hiertoe heeft;

    • b.

      de bijdrage in de kosten voor bijzondere bijstand als gevolg van aanwezige draagkracht, zoals bedoeld in hoofdstuk 9.5.4 van de Beleidsvoorschriften werk, inkomen en participatie gemeente Zutphen 2019.

  •  

Artikel 4 Te verstrekken tegemoetkoming

  • 1.

    De hoogte van de tegemoetkoming, als bedoeld in artikel 3, is gelijk aan de Tegemoetkoming arbeidsongeschikten van het UWV (afgerond naar boven).

  • 2.

    De hoogte van de tegemoetkoming, als bedoeld in artikel 3, wordt gehalveerd:

    • a.

      in de situatie als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder a;

    • b.

      in de situatie als bedoeld in artikel 3, tweede lid, als er sprake is van meerkosten die lager zijn dan de hoogte van de tegemoetkoming als bedoeld in het eerste lid.

  • 3.

    Als er sprake is van een situatie, als bedoeld in artikel 3, tweede lid, kan bij substantiële meerkosten de tegemoetkoming, als bedoeld in het eerste lid, verdubbeld worden.

  • 4.

    Als er sprake is van een situatie, als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder b, wordt de tegemoetkoming verstrekt met de voorwaarde dat de aanvrager alle mogelijke inspanning moet verrichten om deze situatie zo snel mogelijk te beëindigen.

Artikel 5 Weigeringsgronden

  • 1.

    Een tegemoetkoming wordt geweigerd, als:

    • a.

      de aanvrager (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt is én van het UWV de Tegemoetkoming arbeidsongeschikten ontvangt;

    • b.

      de aanvrager de tegemoetkoming aanvraagt voor een van zijn kinderen én hij voor dit kind dubbele en/ of extra kinderbijslag ontvangt.

  • 2.

    Een tegemoetkoming kan geweigerd worden als de tegemoetkoming eerder is verstrekt met de voorwaarde, als bedoeld in artikel 4, derde lid, én de aanvrager niet voldaan heeft aan deze voorwaarde.

 

Artikel 6 Aanvraag en beslistermijn

  • 1.

    Een aanvraag om een tegemoetkoming wordt door middel van een daartoe door het college vastgesteld aanvraagformulier ingediend.

  • 2.

    Op een ingediende aanvraag beslist het college binnen 8 weken.

  • 3.

    In afwijking van het bepaalde in het tweede lid, beslist het college in de situatie als bedoeld in het tweede lid van artikel 3 uiterlijk binnen 12 weken.

 

Artikel 7 Hardheidsclausule

Het college kan één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan, gelet op het belang van het verstrekken van een adequate tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

 

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2020.

 

Artikel 9 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten gemeente Zutphen 2020.

 

 

 

 

 

 

 

Aldus besloten op 19 mei 2020,

Het college van burgemeester en wethouders,

De burgemeester, de secretaris,

Toelichting

 

Algemene toelichting

Waarom de Regeling chronisch zieken en gehandicapten gemeente Zutphen 2020?

De gemeenteraad van Zutphen heeft via een amendement op de meerjarenraming 2020-2022 geld beschikbaar gesteld om een ‘voorziening maatwerk medische kosten’ te bekostigen. Dit om de effecten van de bezuinigingen voor met name de kwetsbare groep van chronisch zieken en mensen met een (structurele) beperking enigszins te compenseren. In het amendement staat als toelichting:

“Veel chronisch zieken en gehandicapten hebben hoge, onvermijdelijke uitgaven. Deze mensen moeten ook kunnen rondkomen. Daarnaast moeten bezuinigingen niet het effect hebben dat ze zorgmijdend gedrag in de hand te werken.”

 

Wat is het doel?

  • 1.

    De regeling biedt gedeeltelijke compensatie voor structurele (medische) kosten als gevolg van een chronische ziekte of een (structurele) beperking.

  • 2.

    De regeling heeft een preventieve werking: zij helpt voorkomen dat mensen zorg gaan mijden omdat zij kosten niet kunnen betalen of vrezen deze niet te kunnen betalen. Naast het bieden van compensatie draagt de regeling hieraan bij door te verwijzen naar (andere) voorzieningen die in de situatie van de aanvrager relevant zijn.

  • 3.

    Door het uitvoeren van de regeling krijgt de gemeente meer inzicht in de kosten van chronisch zieken en mensen met een (structurele) beperking. De regeling kan hier vervolgens eventueel op worden aangepast.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit artikel worden de in deze regeling gehanteerde begrippen omschreven.

 

Artikel 2 Reikwijdte regeling

Bij het bepalen van de hoogte van het inkomen, als bedoeld onder c., is de kostendelersnorm niet van toepassing. Er wordt uitgegaan van het inkomen waarover iemand de beschikking heeft. Dit moet blijken uit feitelijke gegevens (bijvoorbeeld: wettelijke of minnelijke schuldsanering). Er is geen vermogenstoets.

 

De aanvrager moet op grond van het bepaalde onder d. aantonen dat er sprake is van een chronische ziekte of een (structurele) beperking.

Dit kan geverifieerd worden aan de hand van bijvoorbeeld:

  • -

    een verklaring van de huisarts;

  • -

    een diagnosebrief van een specialist;

  • -

    een diabetespaspoort;

  • -

    een geldige gehandicaptenparkeerkaart.

Als gegevens over chronische ziekte of (structurele) beperking al bekend zijn bij het college (Wmo, Jeugd, Participatie), kan de verificatie plaatsvinden op basis van deze gegevens. Om dit te kunnen verifiëren wordt de aanvrager gevraagd om toestemming te geven om dit intern te verifiëren.

 

Artikel 3 Criteria aanvraag

Eerste lid: De eigen bijdrage voor de bepaalde medicijnen kunnen hoog oplopen. De meest uitgebreide aanvullende verzekering vergoedt een maximaal bedrag van € 250,- via de aanvullende verzekering. Een beperkt aantal aanvullende verzekeringen vergoedt de kosten voor kosten voor medicijnen tot een veel hoger bedrag. Dit bedrag kan oplopen tot meer dan € 4000,-. In een dergelijke situatie spreek je van een ‘toppolis’. De extra kosten voor deze ‘toppolissen’ bedragen op jaarbasis vaak meer dan € 250,-.

 

Derde lid: Er wordt van uitgegaan dat mensen een aanvullende (zorg)verzekering afsluiten die aansluit bij hun (medische) situatie. Voor mensen met een laag inkomen biedt de gemeente de mogelijkheid om een collectieve zorgverzekering, de Gemeentepolis, af te sluiten. Binnen deze Gemeentepolis is er een uitgebreid aanvullend pakket voor mensen met structureel hoge zorgkosten.

 

Artikel 4 Te verstrekken tegemoetkoming

De tegemoetkoming is in principe gelijk aan het bedrag van de Tegemoetkoming arbeidsongeschikten (van het UWV). Wanneer de kosten lager zijn dan dit bedrag wordt de tegemoetkoming gehalveerd. Dat geldt voor de situatie onder artikel 3, eerste lid, onder a (GPK). Ook is het mogelijk dat de meerkosten bij de maatwerkbeoordeling lager zijn dan bedoeld bedrag; ook dan wordt de tegemoetkoming gehalveerd. Wanneer bij de maatwerkbeoordeling sprake is van substantiële meerkosten, dan wordt het bedrag verdubbeld. Substantieel betekent in dat geval méér dan € 500,-. Meerkosten zijn de kosten die overblijven na aftrek van alle voorzieningen waarop aanspraak gemaakt kan worden.

De volgende kosten worden in ieder geval gecompenseerd, conform onderstaand schema. Hierbij is al rekening gehouden met gedeeltelijke vergoeding vanuit een andere voorziening.

 

Kostensituatie

Kosten op jaarbasis

Compensatie/vergoeding

Gehandicaptenparkeerkaart

Leges: € 145,-

€ 91,50

Aanvullende verzekering geweigerd en/ of in wanbetalers (en chronisch ziek)

Minstens € 250,-

€ 183,-

Top polis voor specifieke dekkingen*

Minstens € 250,-

€ 183,-

 

 

Artikel 5 Weigeringsgronden

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting

 

Artikel 6 Aanvraag en beslistermijn

Situaties als bedoeld in het tweede lid van artikel 3 worden intern beoordeeld. Daarbij bestaat de mogelijkheid om de aanvrager ook te horen. De beoordeling wordt zoveel mogelijk administratief/ ambtelijk afgehandeld (controle van de situatie, check op voorliggende voorzieningen etc.). Het horen gebeurt ten minste door een ervaringsdeskundige en een inhoudelijk deskundige, daarbij ondersteund door een ambtenaar. Minimaal eens in de drie maanden komt men daarvoor bij elkaar.

 

Artikel 7 Hardheidsclausule

Op grond van dit artikel kan het college één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan, gelet op het belang van het verstrekken van een adequate tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard. Dit kan echter alleen in die gevallen die niet zijn voorzien ten tijde van het vaststellen van de regeling. Wordt een geval onder de hardheidsclausule gebracht, dan heeft dit tot gevolg dat de regeling op dit punt moet worden aangepast. Het geval is immers voorzienbaar geworden.

 

Artikel 8 Inwerkingtreding

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

 

Artikel 9 Citeertitel

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.