Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nijmegen

Reglement Adviescommissie beeldende kunst

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNijmegen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Adviescommissie beeldende kunst
CiteertitelReglement Adviescommissie beeldende kunst
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-05-2020Nieuwe regeling

12-05-2020

gmb-2020-123282

Collegevergadering 12 mei 2020, nr. 4.12

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Adviescommissie beeldende kunst

Burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen;

 

gelet op artikel 84, van de Gemeentewet

 

besluiten:

 

vast te stellen het

 

Reglement Adviescommissie beeldende kunst

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    commissie: de Adviescommissie beeldende kunst;

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen;

  • c.

    opdracht: een van gemeentewege te verstrekken dan wel verstrekte opdracht tot het ontwerpen dan wel uitvoeren van een werk van beeldende kunst.

 

Artikel 2 Taken & bevoegdheden

De commissie adviseert aan het college gevraagd en ongevraagd over beeldende kunst in de openbare ruimte voor zover het betreft:

- de selectie van kunstenaars die in aanmerking kunnen komen voor een kunstopdracht;

- de formulering van een opdracht;

- een voorlopig schetsontwerp;

- een definitief schetsontwerp;

- het al dan niet tot uitvoering laten brengen van een opdracht;

- het wijzigen van lopende opdrachten;

- het verwijderen dan wel verplaatsen van bestaande kunstwerken;

- onderwerpen die via het college worden voorgelegd.

 

Artikel 3 Samenstelling, benoeming en benoembaarheid

  • 1.

    De commissie bestaat uit tenminste drie leden. De leden zijn professioneel kunstenaar c.q. werkzaam binnen verschillende richtingen en disciplines in het vakgebied van de beeldende kunst.

  • 2.

    De leden van de commissie worden door het college benoemd voor een periode van vier jaar. Zij kunnen na het verstrijken van deze termijn worden herbenoemd.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de commissie kan op eigen verzoek worden beëindigd. Het hiervoor bedoeld lid dat ontslag neemt, blijft, indien dit naar mening van de commissie mogelijk is, lid van de commissie totdat zijn opvolger de benoeming heeft aanvaard.

  • 4.

    Het college kan een commissielid tussentijds gemotiveerd uit zijn functie ontslaan.

  • 5.

    Het college wijst een secretaris aan en kan voorts andere ambtenaren aanwijzen voor deskundige ondersteuning van de commissie.

  • 6.

    Het lidmaatschap is niet verenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad of het college van de gemeente Nijmegen.

 

Artikel 4 Voorzitter & secretaris

  • 1.

    Het college benoemt een lid tot voorzitter. De leden van de commissie kiezen een vicevoorzitter uit hun midden.

  • 2.

    Het secretariaat berust bij de gemeente. De secretaris is geen lid van de commissie.

 

Artikel 5 Werkwijze

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de secretaris in overleg met de voorzitter dit nodig acht. De vergaderingen zijn niet openbaar.

  • 2.

    De bijeenroeping geschiedt door de secretaris door middel van een agenda die de te behandelen onderwerpen bevat. Een niet geagendeerd onderwerp kan besproken worden als alle leden aanwezig zijn en zij daartegen geen bezwaar hebben.

  • 3.

    Besluiten over adviezen kunnen worden genomen indien ten minste twee leden aanwezig zijn.

  • 4.

    De adviezen worden uitgebracht bij meerderheid van stemmen. Als de stemmen staken, brengt de commissie een verdeeld advies uit.

  • 5.

    Een advies aan het college wordt schriftelijk uitgebracht en van een motivering voorzien. De commissie geeft het college desgevraagd inzage in de stukken die betrekking hebben op in voorbereiding zijnde of uitgebrachte adviezen.

  • 6.

    Het college stelt op verzoek een vergaderruimte beschikbaar voor de vergaderingen van de commissie.

 

Artikel 6 Integriteit & geheimhouding

  • 1.

    Een commissielid is objectief en onpartijdig, vervult zijn taak zonder vooringenomenheid en misbruikt zijn positie op geen enkele wijze.

  • 2.

    Een commissielid meldt zijn bestaande en nieuwe (neven)functies schriftelijk aan de gemeente.

  • 3.

    Een lid dat als opdrachtgever, ontwerper of anderszins bij een door de commissie te beoordelen plan betrokken is, onthoudt zich van medewerking aan de beoordeling daarvan en is niet bij de beraadslaging, beoordeling en advisering in de vergadering aanwezig.

  • 4.

    Alles wat in een vergadering wordt besproken, is strikt vertrouwelijk. Commissieleden doen geen mededelingen aan derden over wat ter vergadering is besproken.

 

Artikel 7 Verantwoording

De commissie legt eenmaal per vier jaar aan het college verantwoording af van haar werkzaamheden. Zij draagt er zorg voor dat op een door haar te bepalen wijze de verantwoording openbaar wordt gemaakt.

 

Artikel 8 Wijze van advisering & besluitvorming

  • 1.

    Alleen de leden van de adviescommissie hebben stemrecht.

  • 2.

    De aan het college uitgebracht schriftelijke adviezen zijn openbaar, tenzij de commissie of de voorzitter uitdrukkelijk anders heeft bepaald.

  • 3.

    De adviezen van de commissie zijn niet bindend.

 

Artikel 9 Honorering en onkostenvergoeding

  • 1.

    Een lid van de commissie ontvangt een vergoeding voor bijgewoonde vergaderingen overeenkomstig de Verordening Vergoedingen bijwonen commissievergaderingen 2020.

  • 2.

    De aanwezigheid van een lid blijkt uit de voor de aanvang van de vergadering getekende presentielijst.

 

 

Artikel 10 Citeertitel – Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als "Reglement Adviescommissie beeldende kunst’’.

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking op de dag na bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van de Verordening Commissie Beeldende Kunst.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 12 mei 2020.

De secretaris

mr. drs. A.H. van Hout

De burgemeester,

drs. H.M.F. Bruls