Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Maasgouw

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Maasgouw houdende regels omtrent het werkgeverschap voor de griffie (Verordening werkgeverscommissie Griffie gemeente Maasgouw 2020)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMaasgouw
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Maasgouw houdende regels omtrent het werkgeverschap voor de griffie (Verordening werkgeverscommissie Griffie gemeente Maasgouw 2020)
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie Griffie gemeente Maasgouw 2020
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening Werkgeverscommissie Griffie Maasgouw 2018.

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-05-2020nieuwe regeling

03-03-2020

gmb-2020-122879

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Maasgouw houdende regels omtrent het werkgeverschap voor de griffie (Verordening werkgeverscommissie Griffie gemeente Maasgouw 2020)

De raad van de gemeente Maasgouw,

 

Gelezen het voorstel van de Werkgeverscommissie;

 

gelet op ;

 

B E S L U I T :

 

1. de ‘Verordening Werkgeverscommissie Griffie Maasgouw 2018’ in te trekken;

2. vast te stellen de ‘Verordening Werkgeverscommissie Griffie gemeente Maasgouw 2020’

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door raad aan haar zijn gedelegeerd;

  • 2.

    De commissie heeft volmacht tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met het personeel van de griffie en voor het nemen van alle uitvoeringsmaatregelen die met de arbeidsovereenkomst verband houden;

  • 3.

    De werkgeverscommissie kan met betrekking tot de aan haar overdragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel volmacht verlenen aan de griffier.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit drie vertegenwoordigers (fractievoorzitters vanuit het presidium;

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd;

  • 3.

    De werkgeverscommissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter;

  • 4.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek: het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad en het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 5.

    De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als adviseur.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter van de commissie draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met de secretaris afspraken over eventuele incidentele of structurele ondersteuning.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is;

  • 3.

    Bij het staken van de stemmen heeft de voorzitter een beslissende stem.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter, één van de leden of de griffier nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Intrekken oude verordening en inwerkingtreding nieuwe verordening

  • 1.

    Met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze verordening wordt de ‘Verordening Werkgeverscommissie Griffie Maasgouw 2018’ ingetrokken

  • 2.

    De ‘Verordening werkgeverscommissie Griffie gemeente Maasgouw 2020’ treedt in werking op 1 januari 2020.

Artikel 11 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening werkgeverscommissie Griffie gemeente Maasgouw 2020’.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Maasgouw,

d.d. 03-03-2020,

De raad voornoemd;

De griffier,

H.M.L. van Soest

De voorzitter,

S.H.M. Strous