Organisatie | Het Hogeland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit maatschappelijke ondersteuning Het Hogeland 2021 |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-22371.html
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2021 | Gewijzigde regeling | 15-12-2020 | |||
12-05-2020 | 01-01-2020 | 01-01-2021 | Herziene regeling | 28-04-2020 |
Alle begrippen die in dit besluit worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de wet, het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015, de Algemene wet bestuursrecht en de van toepassing zijnde verordening.
Artikel 3. Bouwkundige of woontechnische woningaanpassing en roerende woonvoorzieningen
Artikel 6. Hoogte persoonsgebonden budget Begeleiding Individueel, Begeleiding Groep en Kortdurend Verblijf, niet zijnde inzet uit het sociale netwerk
Artikel 10. Hoogte persoonsgebonden budget hulpmiddelen
De hoogte van het persoonsgebonden budget voor hulpmiddelen wordt vastgesteld aan de hand van de opgave van de gecontracteerde aanbieder voor hulpmiddelen, waarbij wordt uitgegaan van de goedkoopst adequate uitvoering.
Artikel 11. Vaststelling persoonsgebonden budget voor bijzondere hulpmiddelen
In afwijking van artikel 10 van dit Besluit geldt dat, voor hulpmiddelen die buiten het reguliere verstrekkingenbeleid van de gemeente en als zodanig niet zijn ingekocht, tenminste twee offertes worden overlegd.
Artikel 12. Afschrijving hulpmiddelen
Voor hulpmiddelen die buiten het kernassortiment vallen of middels een persoonsgebonden budget zijn verkregen hanteert de gemeente in beginsel de volgende systematiek ten aanzien van de afschrijving. Het onderstaand afschrijvingsschema is van toepassing bij de weigeringsgrond genoemd in artikel 13 lid 1 sub e Wmo-verordening
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Het Hogeland op 15 december 2020
H.J. Bolding, burgemeester
P.P.M. van Vilsteren, secretaris
Bijlage 1 Kwaliteitseisen begeleiding
Komt uit: Uitvoerdersovereenkomst begeleiding individueel en/of begeleiding groep
BASISEISEN KWALITEIT UITVOERDER
Om goed uitvoering te kunnen geven aan deze dienstverleningsvoorwaarden wordt van uitvoerder vereist dat deze gedurende de looptijd van de uitvoerdersovereenkomst aan onderstaande basiseisen kwaliteit voldoet. Ter bewijs kan het cluster de geselecteerde uitvoerder te allen tijde vragen haar bewijsmiddelen te doen toekomen, waaruit opgemaakt kan worden dat zij hier inderdaad aan voldoet.
1. Uitvoerder is te allen tijde verantwoordelijk en aansprakelijk voor een optimale uitvoering van de dienstverlening.
2. Uitvoerder voldoet, werkt conform en houdt zich gedurende de looptijd van de uitvoerdersovereenkomst te allen tijde aan de verplichtingen voortvloeiende uit de voor haar geldende en op het moment van toepassing zijnde vigerende wet- en regelgeving en de vigerende landelijke kwaliteitseisen/kwaliteitsstandaarden.
3. Uitvoerder voert zijn werkzaamheden uit op basis van de dienstverleningsopdracht als verstrekt door de gemeentelijke toegangsverlener.
4. Uitvoerder is toegerust voor het continu en kwalitatief leveren van de vereiste verantwoorde dienstverlening.
5. Uitvoerder communiceert actief met gemeente(n) (waaronder de sociale teams), heeft voldoende kennis van de Sociale Kaart, is continue op de hoogte van de beschikbare informele zorg en algemene voorzieningen en informeert het cluster hierover.
6. Uitvoerder hanteert en werkt volgens de laatst geldende relevante cao.
7. Uitvoerder is er verantwoordelijk voor dat de door hem te verstrekken voorziening van goede kwaliteit is. Dat betekent dat deze:
a. Veilig, doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht wordt gerealiseerd;
b. Beantwoordt aan de stand van wetenschap en praktijk voor zover noodzakelijk/gebruikelijk is in de kring van beroepsgenoten en voortvloeiende uit de professionele standaard(en);
c. Is afgestemd op de reële behoefte en welbevinden van cliënt en op andere vormen van zorg, ondersteuning of begeleiding die de cliënt of diens gezin ontvangt;
d. Is verstrekt in overeenstemming met de op uitvoerder rustende verantwoordelijkheid, voortvloeiende uit de professionele standaard;
e. Is verstrekt met respect voor en inachtneming van rechten van cliënt;
8. Uitvoerder draagt zorg voor een adequaat toezicht op de uitvoering van de werkzaamheden welke onder zijn verantwoordelijkheid worden uitgevoerd.
9. Uitvoerder is ervoor verantwoordelijk dat de arbeidsomstandigheden waar hij invloed op heeft en kan hebben een veilige uitvoering van de werkzaamheden voor medewerkers en cliënten garanderen.
Uitvoerder signaleert en handelt bij vermoedens van mishandeling zoals is vastgelegd in de van toepassing zijnde Wet Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling en heeft hiervoor de medewerkers geschoold;
11. Uitvoerder signaleert eventuele overbelasting van aanwezige mantelzorgers en/of sociaal netwerk en rapporteert dit aan gemeente/pijlerpartner.
12. Uitvoerder zorgt ervoor dat haar medewerkers adequaat handelen in geval van signalen, die wijzen op bedreiging van de veiligheid van cliënt en deze signalen onverwijld doorgeleiden naar de betreffende gemeente of door gemeente aan te wijzen derde(n) en in overleg met het cluster worden omgezet in concrete acties door uitvoerder dan wel door inschakeling van andere bij cliënt betrokken dienstverlenende instanties en professionals op het gebied van wonen, welzijn, participatie, hulp en zorg.
13. Uitvoerder volgt de aanbevelingen op van de gemeentelijk toezichthouders of de toezichthouders die de opdracht daartoe hebben gekregen van de gemeenten;
14. Uitvoerder verplicht zich tot het meedenken en uitvoeren van de transformatieopdracht zoals gesteld in de beleidsnota van de gemeente en houdt zich voortdurend bezig met het verder ontwikkelen van het kwaliteitsbeleid volgens de eigen professionele standaard;
15. Uitvoerder bewaakt resultaten aan de hand van de in het uitvoeringsplan met cliënt geformuleerde doelen en gewenste resultaten.
16. Uitvoerder past de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen in de publieke en semipublieke sectoren (WNT) toe.
17. Uitvoerder verklaart dat zijn medewerkers, die beroepsmatig met cliënten in contact kunnen komen in het kader van onderhavige opdracht, door hem gescreend zijn op goed gedrag en dat zij geen strafbare feiten gepleegd hebben of hiertoe een poging hebben gedaan. Uitvoerder laat medewerkers hiertoe ook expliciet een eigen verklaring ondertekenen. Uit de verklaring blijkt dat medewerker zich bij ondertekening bewust is van de juridische gevolgen bij een onjuiste verklaring. Uitvoerder staat hiervoor garant.
18. Aanbieder verklaart minimaal te beschikken over één van de volgende certificeringen:
- HKZ Keurmerk Algemeen/HKZ Light;
- Keurmerk Kwaliteitswaarborg Zorgboerderijen (Federatie Landbouw en Zorg).
Indien aanbieder door het zorgkantoor in 2014 in het kader van kwaliteitsborging is beoordeeld, akkoord is bevonden en een contract van het zorgkantoor heeft ontvangen, dan wordt aanbieder door de samenwerkende gemeenten aangemerkt als zijnde te voldoen aan bovenstaand criterium.
19. Uitvoerder is ingeschreven in het register van de Kamer van Koophandel.
20. Uitvoerder is per 1 januari 2016 in het bezit van een AGB of WZA code en beschikt over een gedegen bedrijfsadministratie, die strekt tot de tijdige levering van gegevens aan gemeenten binnen de door gemeenten aangegeven termijn welke aansluit bij de perioden die door het CAK worden gehanteerd, waaronder de 4 wekelijkse productie-realisatiecijfers.
21. Uitvoerder voldoet aan de op dat moment geldende versie gegevensuitwisseling iWmo en is vanaf ingangsdatum overeenkomst in staat gegevens uit te wisselen via iWmo en weet hoe iWmo is te gebruiken.
22. Eisen t.a.v. medewerkers/vrijwilligers die vervoer van de cliënt uitvoeren:
a. Is in het bezit van een geldig rijbewijs voor het betreffende voertuig;
b. Medewerker heeft affiniteit met de doelgroep en kennis hoe om te gaan met deze doelgroep;
c. Heeft (indien van toepassing) kennis en ervaring met het vastzetten van rolstoelen en zorgt er voor dat deze veilig worden vastgezet in een voertuig speciaal bestemd voor rolstoelvervoer. Uitvoerder hanteert hierbij de Code Veilig Vervoer Rolstoelinzittenden;
d. Zorgt er voor dat de inwoner veilig en comfortabel vervoerd wordt, waaronder toezicht op het gebruik van de autogordel;
e. Is bekend met het omgaan van hulpmiddelen zoals het opvouwen van een rollator.
23. Eisen t.a.v. het vervoersmiddel waarin de cliënt wordt vervoerd:
a. Het voertuig is verzekerd voor wettelijke aansprakelijkheid (WA) en inzittenden-verzekering;
b. Het voertuig is veilig, voldoet aan de wettelijke vereisten en is schoon en rookvrij.
Bijlage 2 Kwaliteitseisen huishoudelijke ondersteuning
Komt uit convenant: Uitvoering Huishoudelijke ondersteuning in de Wet maatschappelijke ondersteuning
1. Gemeenten en Aanbieders komen overeen dat het document “Kwaliteitskader verantwoorde zorg” van toepassing is op dit Convenant, voor zover daar in dit Convenant niet van wordt afgeweken.
2. Gemeenten en Aanbieders komen overeen dat Aanbieders voldoen aan de Kwaliteitswet Zorginstellingen, althans dat Aanbieders voldoen aan de kwaliteitsregelingen zoals deze in deze wet zijn vastgelegd bij het uitvoeren van de Huishoudelijke ondersteuning voor de Gemeenten, voor zover daar in dit Convenant niet van wordt afgeweken.
3. Gemeenten en Aanbieders komen overeen dat de Aanbieders de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector toepassen, althans dat de wijze waarop Aanbieders omgaan met klachten en deze afhandelen, in lijn is met het gestelde in deze wet tijdens het uitvoeren van de Huishoudelijke ondersteuning voor de Gemeenten, voor zover daar in dit Convenant niet van wordt afgeweken.
4. Gemeenten en Aanbieders komen overeen dat Aanbieders de medezeggenschap van Cliënten waarborgen conform de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen, althans de wijze waarop Aanbieders deze medezeggenschap van Cliënten waarborgen is in lijn met voornoemde wet bij het uitvoeren van de opdracht Huishoudelijke ondersteuning voor de Gemeenten, voor zover daar in dit Convenant niet van wordt afgeweken.
5. Gemeenten en Aanbieders komen overeen dat Aanbieders een privacyreglement toepassen bij het aanbieden van de Huishoudelijke ondersteuning dat minstens voldoet aan de eisen van de Wet bescherming persoonsgegevens.