Organisatie | Heusden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Protocol cameratoezicht en opname gesprekken van de gemeente Heusden |
Citeertitel | Protocol cameratoezicht en opname gesprekken van de gemeente Heusden |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-05-2020 | nieuwe publicatie | 04-05-2020 |
Het college van Heusden heeft in de vergadering van 4 mei 2020
het ‘Protocol cameratoezicht en opname gesprekken van de gemeente Heusden’ vast te stellen.
Protocol cameratoezicht en opname gesprekken van de gemeente Heusden
Het cameratoezicht heeft tot doel de veiligheid van medewerkers en klanten te vergroten en eigendommen te bewaken. De camera’s hebben zowel een preventief (afschrikeffect door grotere pakkans) als repressief (ondersteuning bij opsporing naar aanleiding van calamiteiten of crimineel gedrag) doel. Incidenten als diefstal, beschadiging van eigendommen, overval, fraude, ongewenst en agressief gedrag worden met het cameratoezicht tegengegaan en geregistreerd.
Het opnemen van gesprekken heeft tot doel de veiligheid van medewerkers te vergroten en agressie te voorkomen. De medewerkers kunnen zelf de opnameknop indrukken bij een onveilige situatie.
Het protocol bevat afspraken over hoe de gemeente de tot een persoon herleidbare data, voortkomend uit cameraopnames en gespreksopname, registreert, (bewijslast) verzamelt en bewaart.
Artikel 1. Algemeen uitgangspunt
De opnames worden alleen gebruikt voor het doel waarvoor ze zijn verzameld. De beelden en gespreksopnamen worden dus uitdrukkelijk niet gebruikt voor het volgen en controleren van medewerkers. Het opvragen van opgenomen beelden en het terugluisteren van de gespreksopname zal daarom ook pas gebeuren, wanneer er een incident heeft plaatsgevonden. Er wordt geen gebruik gemaakt van verborgen camera’s of geluidsopnamen.
Artikel 2. Locaties van de beveiligingscamera’s
De beveiligingscamera’s hangen bij:
Het klantcontactcentrum wordt uitgerust met een opnameknop.
Artikel 3. Beveiliging en beheer van opnameapparatuur en opnames
Artikel 4. Toegang tot de opnameapparatuur en opnames
De toegang tot de opname apparatuur en de opgenomen beelden en gespreksopnamen is belegd bij de betreffende managers. De gemeentesecretaris en de manager P&O krijgen bij een (vermoeden van een) incident toegang tot de beelden en geluidsfragmenten die zijn gemaakt voor het nemen van een passende maatregel of actie.
Onder speciale omstandigheden of bij speciale situaties (zoals verkiezingen) kunnen de camera’s worden afgeplakt.
De beelden die door de beveiligingscamera’s worden opgenomen, worden maximaal vier weken bewaard. De gespreksopnamen worden maximaal één week bewaard. Als op de beelden en geluidsopnamen een incident hoor- of zichtbaar is, mogen de beelden en gespreksopname langer worden bewaard en wel totdat het incident is opgelost.
Artikel 7. Informeren medewerkers en klanten
Artikel 8. Rechten van medewerkers
De ondernemingsraad heeft ingestemd met dit cameratoezicht en de opname van gesprekken. Voor de rechten van de medewerkers wordt verwezen naar het privacybeleid van de gemeente Heusden.
In situaties waarin dit protocol niet voorziet, beslist de gemeentesecretaris.
Het ‘cameraprotocol gemeente Heusden’, dat is vastgesteld door het college van Heusden op 13 december 2016, wordt hierbij ingetrokken.
Dit protocol treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van Heusden op 4 mei 2020.