Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Roerdalen

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Roerdalen houdende regels omtrent werkgeverscommissie griffie (Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Roerdalen 2020)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRoerdalen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Roerdalen houdende regels omtrent werkgeverscommissie griffie (Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Roerdalen 2020)
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie griffie gemeente Roerdalen 2020
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening werkgeverscommissie griffie.

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 107 van de Gemeentewet
  3. artikel 107a van de Gemeentewet
  4. artikel 107b van de Gemeentewet
  5. artikel 107d van de Gemeentewet
  6. artikel 107e van de Gemeentewet
  7. artikel 156 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-05-2020nieuwe regeling

28-04-2020

gmb-2020-116806

2020/04/28/05B

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Roerdalen houdende regels omtrent werkgeverscommissie griffie (Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Roerdalen 2020)

De raad van de gemeente Roerdalen,

 

gelezen het voorstel van de Werkgeverscommissie griffie d.d. 2 maart 2020;

 

gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet;

 

het volgende besluit genomen:

 

Besluit:

  • 1.

    de ‘Verordening werkgeverscommissie griffie’ in te trekken;

  • 2.

    vast te stellen de ‘Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Roerdalen 2020’

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door raad aan haar zijn gedelegeerd, met inbegrip van de behandeling van klachten jegens het griffiepersoneel;

  • 2.

    De commissie heeft volmacht tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met het personeel van de griffie en voor het nemen van alle uitvoeringsmaatregelen die met de arbeidsovereenkomst verband houden;

  • 3.

    De werkgeverscommissie kan met betrekking tot de aan haar overdragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel volmacht verlenen aan de griffier.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit de plaatsvervangend voorzitter van de raad en de voorzitters van de fracties in de gemeenteraad;

  • 2.

    De voorzitter van de werkgeverscommissie wordt gekozen door en uit de leden van de werkgeverscommissie;

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt bij beëindiging van het plaatsvervangend voorzitterschap van de raad en het fractievoorzitterschap;

  • 4.

    De voorzitter van de raad, de burgemeester, kan worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en kan optreden als informant en/of als adviseur.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter van de commissie draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over interne ondersteuning. De werkgeverscommissie kan zich ook extern doen ondersteunen.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is;

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier zorgt voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter, één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Intrekken oude verordening en inwerkingtreding nieuwe verordening

  • 1.

    Met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze verordening wordt de ‘Verordening werkgeverscommissie griffie’, zoals vastgesteld in de vergadering van 20 december 2012, ingetrokken;

  • 2.

    De ‘Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Roerdalen 2020’ treedt in werking op 1 januari 2020.

Artikel 11 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Roerdalen 2020’.

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 28 april 2020.

De gemeenteraad van Roerdalen,

De griffier,

R.J.J. Notermans

De voorzitter,

mr. M.D. de Boer-Beerta