Organisatie | Harderwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk houdende regels omtrent de burgerlijke stand (Reglement burgerlijke stand 2020) |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Deze regeling vervangt het Reglement burgerlijke stand 2018.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-05-2020 | nieuwe regeling | 28-04-2020 | 20h0000622 / h200010199 |
Het college van burgemeester en wethouders;
Gelet op het bepaalde in artikelen 1:16, 1:16a en 1:16c boek 1 Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit Burgerlijke Stand 1994 en artikelen 4 en 5 van de wet rechten burgerlijke Stand:
Overwegende dat op 1 januari 2020 de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) in werking is getreden
Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
De aanwijzing van de ambtenaar, als bedoeld in artikel 2, eerste lid geldt voor de periode die in het aanwijzingsbesluit is bepaald of bij het ontbreken daarvan maximaal voor de periode die de ambtenaar in dienst is van de gemeente Harderwijk -of een andere gemeente- en bovendien werkzaam is op het vakgebied Burgerzaken.
Artikel 5 Leiding van de afdeling
De teamleider KCC is belast met de leiding van de burgerlijke stand.
De burgerlijke stand is gesloten, als de in lid 1 van dit artikel vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door het college aangewezen dagen. In bijzondere gevallen kan het college of de teamleider KCC besluiten van de openingstijden af te wijken.
In bijzondere omstandigheden kunnen ambtenaren van de burgerlijke stand ook buiten de in het eerste lid van dit artikel bepaalde openingstijden hun medewerking verlenen op verzoek van een belanghebbende als deze aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende reguliere openstelling van het bureau.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders
van de gemeente Harderwijk in haar vergadering van
onder nummer
de secretaris,
de burgemeester,
Bijlage 1. Verzoek eenmalige aanwijzing
Ondergetekenden verzoeken in verband met hun voorgenomen huwelijk / partnerschapsregistratie de in dit formulier genoemde persoon éénmalig aan te wijzen als onbezoldigd “buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand” (trouwambtenaar).
Gegevens bruidspaar/ partnerschapspaar
Voorletters + geslachtsnaam : _____________________________________________o man o vrouw
Geboortedatum en –plaats : ____ / ____ / ________ te _____________________________________
Adres : __________________________________________________ Huisnummer: _____________
Postcode / woonplaats : _________________ te __________________________________________
Telefoonnummer(s) : ________________________________________________________________
Voorletters + geslachtsnaam : _____________________________________________o man o vrouw
Geboortedatum en –plaats : ____ / ____ / ________ te _____________________________________
Datum en tijd van het huwelijk / partnerschapsregistratie
Datum : ____ / ____ / ________
Gegevens aan te wijzen ambtenaar
Voorletters + geslachtsnaam : _____________________________________________o man o vrouw
Geboortedatum en –plaats : ____ / ____ / ________ te _____________________________________
Adres : __________________________________________________ Huisnummer: _____________
Postcode / woonplaats : _________________ te __________________________________________
Telefoonnummer(s) : ________________________________________________________________
Handtekening bruid(egom) partner 1 : ___________________________________________________
Datum / Plaats : ____ / ____ / ________ te ______________________________________________
Handtekening bruid(egom) partner 2 : ___________________________________________________
Datum / Plaats : ____ / ____ / ________ te ______________________________________________
Handtekening aan te wijzen ambtenaar : ________________________________________________
Datum / Plaats : ____ / ____ / ________ te ______________________________________________
* kopie legitimatiebewijs van de trouwambtenaar
* kopie benoemings/aanwijzingsbesluit en beëdigingsakte van de trouwambtenaar
Het verzoek moet uiterlijk 6 weken voor het huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie zijn ingediend.
Een toga van de trouwambtenaar mag geen logo of wapen van een andere gemeente dan de gemeente Harderwijk bevatten.
Bijlage 2. Verzoek eenmalige aanwijzing (met beëdiging)
Ondergetekenden verzoeken in verband met hun voorgenomen huwelijk / partnerschapsregistratie de in dit formulier genoemde persoon éénmalig aan te wijzen als onbezoldigd “buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand”.
Gegevens bruidspaar/ partnerschapspaar
Voorletters + geslachtsnaam : _____________________________________________o man o vrouw
Geboortedatum en –plaats : ____ / ____ / ________ te _____________________________________
Adres : __________________________________________________ Huisnummer: _____________
Postcode / woonplaats : _________________ te __________________________________________
Telefoonnummer(s) : ________________________________________________________________
Voorletters + geslachtsnaam : _____________________________________________o man o vrouw
Geboortedatum en –plaats : ____ / ____ / ________ te _____________________________________
Datum en tijd van het huwelijk / partnerschapsregistratie
Datum : ____ / ____ / ________
Gegevens aan te wijzen ambtenaar:
Voorletters + geslachtsnaam : _____________________________________________o man o vrouw
Geboortedatum en –plaats : ____ / ____ / ________ te _____________________________________
Adres : __________________________________________________ Huisnummer: _____________
Postcode / woonplaats : _________________ te __________________________________________
Telefoonnummer(s) : ________________________________________________________________
Handtekening bruid(egom) partner 1 : ___________________________________________________
Datum / Plaats : ____ / ____ / ________ te ______________________________________________
Handtekening bruid(egom) partner 2 : ___________________________________________________
Datum / Plaats : ____ / ____ / ________ te ______________________________________________
Handtekening aan te wijzen ambtenaar : ________________________________________________
Datum / Plaats : ____ / ____ / ________ te ______________________________________________
* kopie legitimatiebewijs van de trouwambtenaar
* Verklaring omtrent Gedrag niet ouder dan 6 maanden
* Uittreksel uit de basisregistratie personen (inclusief gegevens over aan- of afwezigheid van curatele) niet ouder dan 1 maand.
Let op: het verzoek moet uiterlijk 12 weken voor het huwelijk / partnerschapsregistratie zijn ingediend.
Bijlage 3. Nadere regels aanwijzing ambtenaar
In het geval het huwelijk wordt voltrokken door een trouwambtenaar (als bedoeld in artikel 2 vijfde lid van dit reglement) dan gelden de volgende voorwaarden:
Datum van de voltrekking moet bekend zijn. Indien de voltrekking wordt uitgesteld nadat benoeming en beëdiging heeft plaatsgevonden moet een nieuwe benoeming en/of beëdiging plaatsvinden. Het verzoek moet opnieuw aan alle voorwaarden voldoen. Ook moeten de kosten opnieuw betaald worden.
1 Voordat een huwelijk voltrokken kan worden moet na de aanwijzing nog een beëdiging plaatsvinden (zie artikel 1:16 lid 4 BW) . Een beëdigingszitting vindt 1 x per maand (let op de termijn) op woensdag plaats bij de rechtbank Gelderland, locatie Arnhem. De gemeente Harderwijk zorgt ervoor dat de rechtbank van de aanwijzing op de hoogte wordt gebracht. Als de zittingsdatum bekend is, wordt u opgeroepen voor deze zitting. De rechtbank stuurt na de zitting de beëdigingsakte op naar de gemeente Harderwijk.
2 Voordat een huwelijk voltrokken kan worden moet er een gesprek met een trouwambtenaar van de gemeente Harderwijk hebben plaatsgevonden, om er voor te zorgen dat een voltrekking voldoet aan de eisen die de wet eraan stelt. Indien dit gesprek voor de ceremonie niet heeft plaatsgevonden, neemt de trouwambtenaar van de gemeente Harderwijk het wettelijke gedeelte (ja-woord) voor haar rekening. De aangewezen ambtenaar rest in dat geval alleen de speech.
3 Tijdens de voltrekking is de aanwezigheid van een trouwambtenaar van de gemeente Harderwijk verplicht. Zij beoordeelt of de voltrekking op de juiste (wettelijke) wijze heeft plaatsgevonden.
4 Het bruidspaar moet in de maand voorafgaand aan de voltrekking in persoon aan de balie van het KCC komen, met een geldige legitimatiebewijs om de identiteit vast te stellen.
5 De gemeente Harderwijk stelt als dit gewenst is tegen vergoeding een toga beschikbaar.
6 De aanwijzing en beëdiging geldt voor één dag. Deze vervalt direct na de voltrekking. Het is dus niet mogelijk deze aanwijzing te gebruiken, bij eventuele volgende bruidsparen.
7 De gemeente Harderwijk is op geen enkele manier aansprakelijk voor het handelen van de aangewezen trouwambtenaar.
Bijlage 4. Verzoek trouwlocatie naar keuze
Deze aanvraag levert u in of stuurt u op naar de gemeente Harderwijk, ter attentie van de KCC. Uiterlijk 3 maanden voor de voltrekking vraagt u toestemming voor de trouwlocatie naar keuze. U ontvangt binnen 4 weken schriftelijk antwoord van ons.
Gegevens bruidspaar/ partnerschapspaar
Naam bruid(egom) / partner 1 : ________________________________________________________
Naam bruid(egom) / partner 2 : ________________________________________________________
Gegevens huwelijksvoltrekking of (omzetting) registratie partnerschap
Datum : ____ / ____ / ________
Gegevens over de trouwlocatie van uw keuze
Bij keuze voor een buitentrouwlocatie geeft u ook een binnentrouwlocatie op. Deze zijn allebei op hetzelfde terrein. Bij slecht weer wijkt u uit naar deze binnentrouwlocatie.
Keuze trouwlocatie : ________________________________________________________________
_________________________________________________________________
o binnentrouwlocatie o buitentrouwlocatie
Bij slecht weer is de binnentrouwlocatie : ___________________________________________
Contactpersoon keuzetrouwlocatie : _________________________________________________
Telefoonnummer contactpersoon : _________________________________________________
Voor ondertekening zie volgende pagina.
Handtekening bruid(egom) / partner 1 : __________________________________________________
Datum / Plaats : ____ / ____ / ________ te ______________________________________________
Handtekening bruid(egom) / partner 2 : __________________________________________________
Datum / Plaats : ____ / ____ / ________ te ______________________________________________
* kopie legitimatiebewijzen van het bruidspaar / partnerschapspaar
* overeenkomst met eigenaar / beheerder van de trouwlocatie
Naast gebouwen kunnen ook vaartuigen aangewezen worden. Zij moeten hun reguliere ligplaats hebben in de gemeente Harderwijk of een rondvaartvergunning van de gemeente Harderwijk hebben. De ceremonie moet binnen de gemeentegrens van Harderwijk plaatsvinden. De coördinaten van de plaats van de ceremonie moeten aan de ambtenaar van de burgerlijke stand worden doorgegeven.
Het verzoek met de overeenkomst moet 3 maanden vóór de voltrekking het huwelijk zijn overgelegd om tot aanwijzing als trouwlocatie over te kunnen gaan. Voor overeenkomsten die op een later tijdstip worden overgelegd, moet er rekening mee worden gehouden dat de aanwijzing als trouwlocatie niet op tijd kan worden gehonoreerd.
Het bruidspaar moet ervan op de hoogte zijn dat ingeval de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand niet gegarandeerd is en/of wanneer niet wordt voldaan aan de eisen die zijn gesteld aan een trouwlocatie, de ambtenaar de bevoegdheid heeft af te zien van de sluiting van het huwelijk/de partnerschap (er is dan geen recht op teruggave van (of een deel van) de betaalde leges).
Toelichting Reglement burgerlijke stand van de gemeente Harderwijk 2020
Het Reglement burgerlijke stand regelt een aantal zaken rondom de burgerlijke stand.
Het reglement heeft betrekking op de aanwijzing en werkzaamheden van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand. Ook heeft het reglement betrekking op het aanwijzen van locaties als gemeentehuis, speciaal voor het sluiten van huwelijken en (omzetten) van partnerschapsregistraties. Verder regelt het reglement hoe een kosteloos, of een eenvoudig huwelijk of (de omzetting van een) partnerschapsregistratie in de gemeente Harderwijk plaatsvindt. In het reglement worden ook de openingstijden geregeld van de burgerlijke stand en de momenten waarop een huwelijk kan worden gesloten, een partnerschap kan worden geregistreerd of een geregistreerd partnerschap kan worden omgezet in een huwelijk.
Als laatste worden een aantal bevoegdheden in dit reglement gemandateerd.
Op 1 januari 2020 is de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) in werking getreden. Een gevolg hiervan is dat de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand niet meer benoemd worden maar aangewezen. Het Reglement burgerlijke stand van de gemeente Harderwijk 2020 is hierop aangepast.
Waar in de toelichting gesproken wordt over een huwelijk wordt ook een geregistreerd partnerschap of de omzetting van een partnerschap in een huwelijk bedoeld.
In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement beschreven.
Het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt nadrukkelijk gemaakt. Een ambtenaar van de burgerlijke stand verricht alle werkzaamheden die uit de wet voortvloeien (artikel 16a lid 1 Boek 1 Burgerlijk Wetboek). Een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand daarentegen kan uitsluitend worden belast met werkzaamheden die te maken hebben met het voltrekken van een huwelijk (artikel 16a lid 2 Boek 1 Burgerlijk Wetboek).
In dit reglement is het begrip (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand uitgebreid met het gegeven dat een ambtenaar ook in dienst kan zijn van een andere gemeente. Dit is vooruitlopend op een mogelijke samenwerking met de gemeenten Ermelo en Zeewolde.
Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
In dit artikel wordt bepaald wie als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Harderwijk kan worden aangewezen. Artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek (BW) vormt hiervoor de wettelijke basis.
Ambtenaar van de burgerlijke stand
Voor benoeming tot ambtenaar van de burgerlijke stand, als bedoeld in het eerste lid, gold dat alleen personen die werkzaam waren in het Klant Contact Centrum konden worden benoemd. In dit reglement is dit losgelaten en uitgebreid naar personen die werkzaam zijn binnen het vakgebied Burgerzaken. Dit is vooruitlopend op een mogelijke samenwerking met de gemeenten Ermelo en Zeewolde. Mocht er een vorm van een samenwerking gaan plaatsvinden dan komt een ambtenaar van de burgerlijke stand van een andere gemeente in aanmerking voor een aanwijzing.
Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt specifiek aangewezen voor het voltrekken van huwelijken. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in vaste dienst (lid 2), burgemeester, wethouders en raadsleden (lid 3) en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die voor één huwelijk wordt aangewezen. Hierbij wordt een verschil gemaakt tussen een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand uit een andere gemeente (lid 4), of een persoon die niet eerder aangewezen en beëdigd is (lid 5).
Door het opnemen van het vierde lid, is het mogelijk een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één huwelijk aan te wijzen en onder welke voorwaarden dit wordt toegestaan. Deze aan te wijzen buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand moet op moment van het verzoek reeds (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn, dus benoemd of aangewezen en beëdigd zijn in een andere gemeente. Indien de aanwijzing van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand niet meer geldig is, of van rechtswege is vervallen, dan kan op grond van het vijfde lid een aanwijzing en beëdiging plaatsvinden. Dit geldt ook voor personen die niet eerder ambtenaar van de burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn geweest.
In het besluit van 24 januari 2017 werd benoeming en beëdiging voor één dag toegestaan van een persoon tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Het vijfde lid voorziet hierin.
In hetzelfde besluit werd gevraagd om een borging in het reglement van de burgerlijke stand in te bouwen ter voorkoming van onrechtmatigheden omtrent het sluiten van huwelijken. Hier is uitvoer aan gegeven in het zevende lid. Dit lid bepaald dat als een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijk stand moet worden aangewezen op grond van het vijfde lid, er nadere regels gelden. Deze regels zijn opgenomen in bijlage 3 bij het reglement.
Het zesde lid vermeld in welke gevallen een aanwijzingsverzoek tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt afgewezen. Een aanwijzingsverzoek wordt onder andere afgewezen als het voorgenomen huwelijk een kosteloos-, een eenvoudig, of een bijzonder huwelijk is. Zie hierover ook de toelichting onder artikel 6.
Het achtste lid is nieuw opgenomen. Hiermee wordt geregeld dat een benoemingen die voor 1 januari 2020 heeft plaatsgevonden, beschouwd worden als een aanwijzing. De benoemde (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand hoeven niet opnieuw aangewezen worden.
De vergoeding aan (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand in de zin van artikel 2 het eerste en tweede lid van dit reglement vindt plaats op basis van een arbeidsrechtelijke overeenkomst.
De ambtenaren als bedoeld in het derde, vierde en vijfde lid zijn onbezoldigd, omdat het niet de bedoeling is om een persoon, die door het bruidspaar zelf wordt aangebracht om hun huwelijk te voltrekken, te betalen voor zijn of haar dienst.
In artikel 1:16, lid 2 BW is bepaald dat een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode kan worden aangewezen.
De aanwijzing tot ambtenaar van de burgerlijke stand is verbonden aan de periode die in het aanwijzingsbesluit is bepaald of dat de ambtenaar van de burgerlijke stand in dienst is van een gemeente en werkzaam is op het vakgebied Burgerzaken. Op het moment dat een ambtenaar van de burgerlijke stand het vakgebied verlaat, vervalt ook de aanwijzing. Een ambtenaar van de burgerlijke stand verricht specialistische taken op grond van het Burgerlijk Wetboek, waaronder het opmaken van authentieke akten. Het is gewenst deze taken alleen door een vakspecialist uit te laten voeren.
De aanwijzing tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals bedoeld in het tweede lid, is voor de duur van het dienstverband, tenzij er in de ontslagbrief expliciet is opgenomen dat de aanwijzing in stand blijft. Hiermee wordt mogelijk gemaakt dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand na zijn of haar dienstverband bij onze gemeente huwelijken kan blijven voltrekken.
Op het moment dat de voltrekking op ons verzoek is kan dit bezoldigd plaatsvinden.
De aanwijzingsperiode voor bestuurders, als bedoeld in het derde lid, is voor in onbepaalde tijd.
Op grond van artikel 2 is het mogelijk om aangewezen te worden tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één huwelijk. De termijn voor dergelijke aanwijzingen is vanzelfsprekend een dag.
Een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand verricht, op grond van artikel 1 Besluit Burgerlijke Stand, zijn ambtswerkzaamheden in het gemeentehuis. Dit artikel regelt welke locaties permanent zijn aangewezen en welke mogelijkheden er zijn een locatie voor één huwelijk te laten aanwijzen.
De reguliere burgerlijke stand werkzaamheden, zoals het opmaken van akten vinden plaats in de locaties genoemd onder het eerste lid.
In het tweede lid zijn locaties opgenomen die permanent zijn aangewezen als trouwlocatie.
Het derde lid bepaald dat een kosteloos of een eenvoudig huwelijk uitsluitend voltrokken kan worden in het Huis van de Stad.
Het vierde lid maakt het mogelijk een trouwlocatie op verzoek van een bruidspaar / partners voor één dag aan te wijzen.
Artikel 1:63 BW bepaalt dat een huwelijk in het openbaar in het gemeentehuis moet worden gesloten. Het begrip gemeentehuis wordt binnen de gemeente Harderwijk ruim uitgelegd. Een huwelijk kan daarom ook in de buitenlucht worden gesloten. Dit is alleen mogelijk als er aan een aantal eisen wordt voldaan. Er moet bijvoorbeeld een volwaardige binnenlocatie voorhanden zijn op het moment dat het weer of een andere omstandigheid een huwelijk in de buitenlucht niet toelaat. Een andere belangrijke voorwaarde is de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand. Deze moet gewaarborgd zijn. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand mag op de huwelijksdag weigeren het huwelijk te sluiten als de hij of zij van mening is dat de veiligheid niet is gewaarborgd.
In bijlage 4 “Verzoek trouwlocatie naar keuze” bij dit reglement zijn onder eisen deze voorwaarden opgenomen.
Artikel 5 Leiding van de afdeling
Artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand zegt dat het college, voor zoveel nodig, een ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijst die belast is met de dagelijkse leiding.
De teamleider van het Klant Contact Centrum heeft de algemene leiding over de burgerlijke stand. Zij is geen ambtenaar van de burgerlijke stand, maar dit is voor de dagelijkse leiding niet noodzakelijk.
De ambtenaar van de burgerlijke stand is zelf inhoudelijk verantwoordelijk voor de te verrichten werkzaamheden.
Artikel 6 Kosteloze en eenvoudige huwelijken
Op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand is de gemeente Harderwijk verplicht minimaal twee keer per week bruidsparen de gelegenheid te geven kosteloos een huwelijk te sluiten. In dit artikel staat hoe een kosteloos huwelijk in Harderwijk plaatsvindt.
Een eenvoudig huwelijk, als bedoeld in het tweede lid, is een huwelijk met een sober karakter voor een laag tarief. Nieuw is de voorwaarde dat het bruidspaar op het moment van reserveren een inwoner van de gemeente Harderwijk moet zijn.
Een eenvoudig huwelijk is niet kostendekkend. Hier is nadrukkelijk voor gekozen, om een alternatief te zijn tussen een kosteloos en een regulier huwelijk. Het tekort wordt aangevuld vanuit de algemene middelen, waardoor deze mogelijkheid alleen aangeboden wordt voor onze inwoners. Voor bruidsparen die in een andere gemeente wonen staat alleen de weg van de kosteloze of de reguliere huwelijken open
Voor kosteloze en eenvoudige huwelijken geldt dat deze niet voltrokken kunnen worden door een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit heeft voornamelijk te maken met de aard van ceremonies. Beide huwelijken lenen zich niet voor eigen invulling.
Artikel 1:16c BW verplicht het college de openingstijden van het bureau burgerlijke stand te bepalen.
De ambtenaar van de burgerlijke stand verricht de verschillende werkzaamheden, met uitzondering van de huwelijksvoltrekkingen, tijdens de openingstijden van de Stadswinkel. Op maandag en donderdag van 9.30 uur tot en met 10.30 uur is het geboorteloket in het ziekenhuis St Jansdal geopend uitsluitend voor het doen van geboorteaangifte
Door het gewijzigd gebruik van het Stadhuis, als Huis van de Stad, is het mogelijk huwelijken in de trouwzaal van het Stadhuis op ieder gewenst tijdstip en dag te sluiten, met uitzondering van de zondag.
Nieuw is opgenomen het vierde lid. Het komt voor dat de Stadswinkel vier of meer achtereenvolgende dagen gesloten is. Dit is voor het opmaken van een geboorte- en/of overlijdensakte niet gewenst. Met dit artikel wordt geregeld dat de teamleider van het KCC binnen deze periode een tijdstip kan aanwijzen dat het bureau burgerlijke stand geopend is voor het doen van geboorte- en/of overlijdensaangifte.
Om adequaat te kunnen handelen zijn de volgende taken gemandateerd aan de teamleider KCC en de ambtenaar van de burgerlijke stand:
In het reglement zijn een aantal bijlages opgenomen. Als blijkt dat een wijziging in één van de bijlages noodzakelijk is, is het niet gewenst om alleen voor een gewijzigde bijlage dit reglement opnieuw ter vaststelling aan te bieden. Om die reden worden de directeur van het domein Samenleving en de teamleider KCC in het vierde lid gemandateerd om de bijlages aan te passen.