Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Harderwijk

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk houdende regels omtrent de burgerlijke stand (Reglement burgerlijke stand 2020)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHarderwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk houdende regels omtrent de burgerlijke stand (Reglement burgerlijke stand 2020)
CiteertitelReglement burgerlijke stand 2020
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Deze regeling vervangt het Reglement burgerlijke stand 2018.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. boek 1 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  2. artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  3. artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  4. artikel 3 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  5. artikel 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  6. artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand
  7. artikel 5 van de Wet rechten burgerlijke stand
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-05-2020nieuwe regeling

28-04-2020

gmb-2020-115766

20h0000622 / h200010199

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk houdende regels omtrent de burgerlijke stand (Reglement burgerlijke stand 2020)

Het college van burgemeester en wethouders;

 

Gelet op het bepaalde in artikelen 1:16, 1:16a en 1:16c boek 1 Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit Burgerlijke Stand 1994 en artikelen 4 en 5 van de wet rechten burgerlijke Stand:

 

Overwegende dat op 1 januari 2020 de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) in werking is getreden

 

Besluiten vast te stellen de volgende reglement:

 

Reglement burgerlijke stand van de gemeente Harderwijk 2020

Artikel 1 Begripsbepaling

Het Reglement verstaat onder:

 

  • a.

    de wet: Boek I van het Burgerlijk Wetboek (BW)

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Bbs)

  • c.

    voltrekking: de dag en tijdstip waarop een huwelijksvoltrekking of de (omzetting van een) registratie van een partnerschap door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand plaatsvindt

  • d.

    huwelijk: een huwelijk of (de omzetting van) een geregistreerde partnerschap

  • e.

    bruidspaar: diegenen die hun verzoek voor het aangaan van een huwelijk of een geregistreerde partnerschap schriftelijk hebben vastgelegd bij de gemeente

  • f.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk

  • g.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Harderwijk of een andere gemeente als zodanig aangewezen door het college (art. 1:16 lid 2 BW)

  • h.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Harderwijk of van een andere gemeente, of een persoon als bedoeld in artikel 2 onder f Uitvoeringsbesluit Ambtenarenwet 2017

  • i.

    gemeentehuis: alle locaties die conform artikel 4 van dit reglement door of namens het college zijn aangewezen, waar de ambtenaar van de burgerlijk stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand hun werkzaamheden uitvoeren (artikel 1 Bbs)

  • j.

    KCC: Klant Contact Centrum, bestaand uit de Stadswinkel (balie en receptie) en het Callcenter (telefonie)

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Voor aanwijzing tot ambtenaar van de burgerlijke stand komen alleen zij in aanmerking die in dienst zijn van de gemeente Harderwijk, of van een andere gemeente en werkzaam zijn binnen het vakgebied Burgerzaken.

  • 2.

    Voor aanwijzing tot bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand komt in aanmerking een persoon, al dan niet werkzaam voor de gemeente Harderwijk.

  • 3.

    Voor aanwijzing tot onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand komt in aanmerking een lid van het gemeentebestuur van de gemeente Harderwijk.

  • 4.

    Tot onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen voor de voltrekking van één enkel huwelijk (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand worden aangewezen. Hiervoor moet uiterlijk 6 weken voor de voltrekking de volgende stukken worden overlegd:

    • a.

      verzoek eenmalige aanwijzing, bijlage 1 bij dit reglement;

    • b.

      geldig benoemings/aanwijzingsbesluit tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • c.

      geldige beëdigingsakte van een rechtbank in Nederland;

    • d.

      (kopie) geldig legitimatiebewijs.

  • 5.

    Tot onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de voltrekking van slechts één enkel huwelijk kan een persoon worden aangewezen. Hiervoor moet uiterlijk 12 weken voor de voltrekking de volgende stukken worden overlegd:

    • a.

      verzoek eenmalige aanwijzing bijlage 2 bij dit reglement;

    • b.

      (kopie) geldig legitimatiebewijs;

    • c.

      Verklaring omtrent Gedrag, wat niet ouder is dan 6 maanden voorafgaand aan het verzoek;

    • d.

      Uittreksel uit de Basisregistratie personen, wat niet ouder is dan een maand voorafgaand aan het verzoek.

  • 6.

    Een aanwijzingsverzoek als bedoeld in het vierde en vijfde lid wordt in ieder geval afgewezen als:

    • a.

      het huwelijk een kosteloos- of een eenvoudig huwelijk als bedoeld in artikel 6, of een huwelijk in een bijzonder huis als bedoeld in artikel 1:64 van de wet betreft;

    • b.

      het verzoek buiten de genoemde termijn is ontvangen;

    • c.

      bij de voltrekking een beëdigde verklaring moet worden afgenomen zoals bedoeld in artikel 1.45 en 1.45a van de wet.

  • 7.

    Als een huwelijk zal worden voltrokken door een persoon, die op grond van het vijfde lid wordt aangewezen gelden nadere regels, welke zijn neergelegd in bijlage 3 bij deze regeling.

  • 8.

    Een benoeming die heeft plaatsgevonden vóór de totstandkoming van dit reglement worden beschouwd als een aanwijzing als bedoeld in artikel 1:16 van de wet.

Artikel 3 Aanwijzingsperiode

  • 1.

    De aanwijzing van de ambtenaar, als bedoeld in artikel 2, eerste lid geldt voor de periode die in het aanwijzingsbesluit is bepaald of bij het ontbreken daarvan maximaal voor de periode die de ambtenaar in dienst is van de gemeente Harderwijk -of een andere gemeente- en bovendien werkzaam is op het vakgebied Burgerzaken.

  • 2.

    De aanwijzing van de ambtenaar, als bedoeld in artikel 2, tweede lid, is voor de duur van het dienstverband bij de gemeente Harderwijk of bij een andere gemeente.

  • 3.

    De aanwijzing van de ambtenaar, als bedoeld in artikel 2, derde lid is voor onbepaalde tijd.

  • 4.

    De aanwijzing van de ambtenaar, als bedoeld in artikel 2, vierde en vijfde lid is voor de duur van de voltrekking.

Artikel 4 Locatie

  • 1.

    Als gemeentehuis, voor het verrichten van wettelijke taken door de ambtenaar van de burgerlijke stand is aangewezen:

    • a.

      Huis van de Stad van de gemeente Harderwijk;

    • b.

      ziekenhuis St. Jansdal.

  • 2.

    De volgende locaties zijn permanent aangewezen voor het tot stand komen van een huwelijk:

    • a.

      Huis van de Stad, Havendam te Harderwijk;

    • b.

      Ziekenhuis St Jansdal, Wethouder Jansenlaan te Harderwijk;

    • c.

      Hospice Jasmijn, Sonnevancklaan ;

    • d.

      Oude Stadhuis, Markt te Harderwijk;

    • e.

      Stadsmuseum, Donkerstraat te Harderwijk;

    • f.

      Catharinakapel, Klooster te Harderwijk;

    • g.

      Kasteel de Essenburgh, Zuiderzeestraatweg te Hierden;

    • h.

      Dolfinarium, Strandboulevard Oost te Harderwijk;

    • i.

      Hotel Harderwijk op de Veluwe, Leuvenumseweg te Harderwijk;

    • j.

      Veluvia, Havendijk te Harderwijk;

    • k.

      Vischafslag, Havendijk te Harderwijk;

    • l.

      Molen de Hoop, Havendijk te Harderwijk.

  • 3.

    Een kosteloos- of een eenvoudig huwelijk als bedoeld in artikel 6 vindt uitsluitend plaats in het Huis van de Stad, Havendam 56 te Harderwijk.

  • 4.

    Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor één voltrekking, kan op verzoek van het bruidspaar plaatsvinden. Hiervoor moet uiterlijk 3 maanden voor de voltrekking de volgende stukken worden overlegd:

    • a.

      Verzoek trouwlocatie naar keuze, bijlage 4 bij dit reglement;

    • b.

      Overeenkomst tussen locatiebeheerder of -eigenaar en het bruidspaar;

    • c.

      (Kopie) Geldige legitimatiebewijzen van het bruidspaar.

  • 5.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

Artikel 5 Leiding van de afdeling

De teamleider KCC is belast met de leiding van de burgerlijke stand.

Artikel 6 Kosteloze en eenvoudige huwelijken

  • 1.

    Een kosteloos huwelijk:

    • -

      wordt uitsluitend zonder toespraak gesloten door een ambtenaar als bedoeld in artikel 2, lid 1;

    • -

      op maandag om 08.00 uur of om 08.15 uur;

    • -

      in een spreekkamer in het Huis van de Stad;

    • -

      alleen in het bijzijn van de getuigen.

  • 2.

    Een eenvoudig huwelijk:

    • -

      wordt uitsluitend gesloten door een ambtenaar als bedoeld in artikel 2, lid 1 of lid 2;

    • -

      op dinsdag of donderdag om 11.00 uur;

    • -

      in de trouwzaal in het Huis van de Stad;

    • -

      met een standaard toespraak waarbij de ambtenaar uitsluitend telefonisch contact met het bruidspaar heeft gehad;

    • -

      waarvoor geldt dat het bruidspaar op het moment van reserveren van de voltrekking woonachtig is in de gemeente Harderwijk.

Artikel 7 Openstelling

  • 1.

    De burgerlijke stand is voor publiek geopend:

    • a.

      voor geboorteaangifte:

      • -

        tijdens de reguliere openingstijden van de Stadswinkel

      • -

        en op maandag en donderdag van 09.30-10.30 uur in het geboorteloket (St. Jansdal).

    • b.

      voor overlijdensaangifte:

      • -

        tijdens de reguliere openingstijden van de Stadswinkel.

    • c.

      voor huwelijksvoltrekkingen:

      • -

        van maandag 08.00 tot zaterdag 23.30 uur.

  • 2.

    In afwijking van het bepaalde in het eerste lid, zijn de directeur domein Samenleving en de teamleider KCC bevoegd andere openstelling van de burgerlijke stand te bepalen.

  • 3.

    De burgerlijke stand is gesloten, als de in lid 1 van dit artikel vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door het college aangewezen dagen. In bijzondere gevallen kan het college of de teamleider KCC besluiten van de openingstijden af te wijken.

  • 4.

    Als de termijn, die de burgerlijke stand op grond van het tweede lid gesloten is, vier of meer achtereenvolgende dagen omvat, wijst de teamleider KCC, binnen deze periode een dag en uur aan waarop het doen van aangiften van geboorten en overlijden is toegestaan.

  • 5.

    De besluiten, genomen op grond van het tweede en derde lid van dit artikel, worden tenminste een week van tevoren op de voor de gemeente Harderwijk gebruikelijke wijze bekend gemaakt.

  • 6.

    In bijzondere omstandigheden kunnen ambtenaren van de burgerlijke stand ook buiten de in het eerste lid van dit artikel bepaalde openingstijden hun medewerking verlenen op verzoek van een belanghebbende als deze aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende reguliere openstelling van het bureau.

Artikel 8 Mandaat

  • 1.

    De teamleider KCC en de ambtenaar van de burgerlijke stand is bevoegd namens het college op grond van artikel 2 vierde en vijfde lid een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aan te wijzen.

  • 2.

    De teamleider KCC en de ambtenaar van de burgerlijke stand is bevoegd namens het college op grond van artikel 4 derde lid een locatie voor een dag aan te wijzen.

  • 3.

    De directeur domein Samenleving en de teamleider KCC zijn bevoegd de bijlagen, behorend bij dit reglement, aan te passen.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit reglement wordt aangehaald onder de naam "Reglement burgerlijke stand 2020" en treedt, nadat zij op voorgeschreven wijze is bekend gemaakt in werking op 1 mei 2020.

  • 2.

    Gelijktijdig met de inwerkingtreding van het 'Reglement burgerlijke stand 2020' wordt het 'Reglement burgerlijke stand 2018, ingetrokken.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders

van de gemeente Harderwijk in haar vergadering van

onder nummer

de secretaris,

de burgemeester,

Bijlage 1. Verzoek eenmalige aanwijzing

Ondergetekenden verzoeken in verband met hun voorgenomen huwelijk / partnerschapsregistratie de in dit formulier genoemde persoon éénmalig aan te wijzen als onbezoldigd “buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand” (trouwambtenaar).

 

 

Gegevens bruidspaar/ partnerschapspaar

 

Bruid(egom) / partner 1

Voorletters + geslachtsnaam : _____________________________________________o man o vrouw

 

Geboortedatum en –plaats : ____ / ____ / ________ te _____________________________________

 

Adres : __________________________________________________ Huisnummer: _____________

 

Postcode / woonplaats : _________________ te __________________________________________

 

Telefoonnummer(s) : ________________________________________________________________

 

 

Bruid(egom) / partner 2

Voorletters + geslachtsnaam : _____________________________________________o man o vrouw

 

Geboortedatum en –plaats : ____ / ____ / ________ te _____________________________________

 

 

 

Datum en tijd van het huwelijk / partnerschapsregistratie

 

Datum : ____ / ____ / ________

 

Tijdstip : ____ / ____ uur

 

 

 

Gegevens aan te wijzen ambtenaar

 

Voorletters + geslachtsnaam : _____________________________________________o man o vrouw

 

Geboortedatum en –plaats : ____ / ____ / ________ te _____________________________________

 

Adres : __________________________________________________ Huisnummer: _____________

 

Postcode / woonplaats : _________________ te __________________________________________

 

Telefoonnummer(s) : ________________________________________________________________

 

 

 

Gegevens ondertekening:

 

Handtekening bruid(egom) partner 1 : ___________________________________________________

 

Datum / Plaats : ____ / ____ / ________ te ______________________________________________

 

 

Handtekening bruid(egom) partner 2 : ___________________________________________________

 

Datum / Plaats : ____ / ____ / ________ te ______________________________________________

 

 

Handtekening aan te wijzen ambtenaar : ________________________________________________

 

Datum / Plaats : ____ / ____ / ________ te ______________________________________________

 

Bijlagen:

* kopie legitimatiebewijs van de trouwambtenaar

* kopie benoemings/aanwijzingsbesluit en beëdigingsakte van de trouwambtenaar

 

Let op:

Het verzoek moet uiterlijk 6 weken voor het huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie zijn ingediend.

 

Een toga van de trouwambtenaar mag geen logo of wapen van een andere gemeente dan de gemeente Harderwijk bevatten.

 

Door vermelding van uw persoonsgegevens op dit formulier geeft u toestemming voor het volgende:

De persoonsgegevens in dit formulier worden gebruikt voor de afgifte van een aanwijzingsbesluit tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Het aanwijzingsbesluit -en de daarin opgenomen persoonsgegevens- wordt opgeslagen in het archief van de gemeente. Deze wordt niet langer bewaard dan het doel waarvoor de gegevens zijn verstrekt. Er is een folder beschikbaar in de Stadswinkel hoe de gemeente uw gegevens behandelt.

Bijlage 2. Verzoek eenmalige aanwijzing (met beëdiging)

Ondergetekenden verzoeken in verband met hun voorgenomen huwelijk / partnerschapsregistratie de in dit formulier genoemde persoon éénmalig aan te wijzen als onbezoldigd “buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand”.

 

Gegevens bruidspaar/ partnerschapspaar

 

Bruid(egom) / partner 1

 

Voorletters + geslachtsnaam : _____________________________________________o man o vrouw

 

Geboortedatum en –plaats : ____ / ____ / ________ te _____________________________________

 

Adres : __________________________________________________ Huisnummer: _____________

 

Postcode / woonplaats : _________________ te __________________________________________

 

Telefoonnummer(s) : ________________________________________________________________

 

 

Bruid(egom) / partner 2

 

Voorletters + geslachtsnaam : _____________________________________________o man o vrouw

 

Geboortedatum en –plaats : ____ / ____ / ________ te _____________________________________

 

 

 

Datum en tijd van het huwelijk / partnerschapsregistratie

 

Datum : ____ / ____ / ________

 

Tijdstip : ____ / ____ uur

 

 

Gegevens aan te wijzen ambtenaar:

 

Voorletters + geslachtsnaam : _____________________________________________o man o vrouw

 

Geboortedatum en –plaats : ____ / ____ / ________ te _____________________________________

 

Adres : __________________________________________________ Huisnummer: _____________

 

Postcode / woonplaats : _________________ te __________________________________________

 

Telefoonnummer(s) : ________________________________________________________________

 

 

 

Gegevens ondertekening

 

Handtekening bruid(egom) partner 1 : ___________________________________________________

 

 

Datum / Plaats : ____ / ____ / ________ te ______________________________________________

 

 

Handtekening bruid(egom) partner 2 : ___________________________________________________

 

 

Datum / Plaats : ____ / ____ / ________ te ______________________________________________

 

 

Handtekening aan te wijzen ambtenaar : ________________________________________________

 

 

Datum / Plaats : ____ / ____ / ________ te ______________________________________________

 

 

 

Bijlagen:

* kopie legitimatiebewijs van de trouwambtenaar

* Verklaring omtrent Gedrag niet ouder dan 6 maanden

* Uittreksel uit de basisregistratie personen (inclusief gegevens over aan- of afwezigheid van curatele) niet ouder dan 1 maand.

 

Let op: het verzoek moet uiterlijk 12 weken voor het huwelijk / partnerschapsregistratie zijn ingediend.

 

Door vermelding van uw persoonsgegevens op dit formulier geeft u toestemming voor het volgende:

De persoonsgegevens in dit formulier worden gebruikt voor de afgifte van een aanwijzingsbesluit tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. De gegevens van de aangewezen trouwambtenaar worden doorgegeven aan de rechtbank ter voorbereiding van de beëdiging. Het aanwijzingsbesluit -en de daarin opgenomen persoonsgegevens- wordt opgeslagen in het archief van de gemeente. Deze wordt niet langer bewaard dan het doel waarvoor de gegevens zijn verstrekt. Er is een folder beschikbaar in de Stadswinkel hoe de gemeente uw gegevens behandelt.

 

Bijlage 3. Nadere regels aanwijzing ambtenaar

In het geval het huwelijk wordt voltrokken door een trouwambtenaar (als bedoeld in artikel 2 vijfde lid van dit reglement) dan gelden de volgende voorwaarden:

De ambtenaar moet:

  • minimaal 18 jaar zijn,

  • niet onder curatele staan en

  • van onbesproken gedrag zijn.

 

Datum van de voltrekking moet bekend zijn. Indien de voltrekking wordt uitgesteld nadat benoeming en beëdiging heeft plaatsgevonden moet een nieuwe benoeming en/of beëdiging plaatsvinden. Het verzoek moet opnieuw aan alle voorwaarden voldoen. Ook moeten de kosten opnieuw betaald worden.

 

Overige voorwaarden:

1 Voordat een huwelijk voltrokken kan worden moet na de aanwijzing nog een beëdiging plaatsvinden (zie artikel 1:16 lid 4 BW) . Een beëdigingszitting vindt 1 x per maand (let op de termijn) op woensdag plaats bij de rechtbank Gelderland, locatie Arnhem. De gemeente Harderwijk zorgt ervoor dat de rechtbank van de aanwijzing op de hoogte wordt gebracht. Als de zittingsdatum bekend is, wordt u opgeroepen voor deze zitting. De rechtbank stuurt na de zitting de beëdigingsakte op naar de gemeente Harderwijk.

 

2 Voordat een huwelijk voltrokken kan worden moet er een gesprek met een trouwambtenaar van de gemeente Harderwijk hebben plaatsgevonden, om er voor te zorgen dat een voltrekking voldoet aan de eisen die de wet eraan stelt. Indien dit gesprek voor de ceremonie niet heeft plaatsgevonden, neemt de trouwambtenaar van de gemeente Harderwijk het wettelijke gedeelte (ja-woord) voor haar rekening. De aangewezen ambtenaar rest in dat geval alleen de speech.

 

3 Tijdens de voltrekking is de aanwezigheid van een trouwambtenaar van de gemeente Harderwijk verplicht. Zij beoordeelt of de voltrekking op de juiste (wettelijke) wijze heeft plaatsgevonden.

 

4 Het bruidspaar moet in de maand voorafgaand aan de voltrekking in persoon aan de balie van het KCC komen, met een geldige legitimatiebewijs om de identiteit vast te stellen.

 

5 De gemeente Harderwijk stelt als dit gewenst is tegen vergoeding een toga beschikbaar.

 

6 De aanwijzing en beëdiging geldt voor één dag. Deze vervalt direct na de voltrekking. Het is dus niet mogelijk deze aanwijzing te gebruiken, bij eventuele volgende bruidsparen.

 

7 De gemeente Harderwijk is op geen enkele manier aansprakelijk voor het handelen van de aangewezen trouwambtenaar.

Bijlage 4. Verzoek trouwlocatie naar keuze

Deze aanvraag levert u in of stuurt u op naar de gemeente Harderwijk, ter attentie van de KCC. Uiterlijk 3 maanden voor de voltrekking vraagt u toestemming voor de trouwlocatie naar keuze. U ontvangt binnen 4 weken schriftelijk antwoord van ons.

 

Gegevens bruidspaar/ partnerschapspaar

 

Naam bruid(egom) / partner 1 : ________________________________________________________

 

Naam bruid(egom) / partner 2 : ________________________________________________________

 

 

Gegevens huwelijksvoltrekking of (omzetting) registratie partnerschap

 

Datum : ____ / ____ / ________

 

Tijdstip : ____ / ____ uur

 

 

Gegevens over de trouwlocatie van uw keuze

Bij keuze voor een buitentrouwlocatie geeft u ook een binnentrouwlocatie op. Deze zijn allebei op hetzelfde terrein. Bij slecht weer wijkt u uit naar deze binnentrouwlocatie.

 

Keuze trouwlocatie : ________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________

o binnentrouwlocatie o buitentrouwlocatie

 

Bij slecht weer is de binnentrouwlocatie : ___________________________________________

 

Contactpersoon keuzetrouwlocatie : _________________________________________________

 

Telefoonnummer contactpersoon : _________________________________________________

 

 

Voor ondertekening zie volgende pagina.

 

 

Door vermelding van uw persoonsgegevens op dit formulier geeft u toestemming voor het volgende:

De persoonsgegevens in dit formulier worden gebruikt voor de afgifte van een aanwijzingsbesluit tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. De gegevens van de aangewezen trouwambtenaar worden doorgegeven aan de rechtbank ter voorbereiding van de beëdiging. Het aanwijzingsbesluit -en de daarin opgenomen persoonsgegevens- wordt opgeslagen in het archief van de gemeente. Deze wordt niet langer bewaard dan het doel waarvoor de gegevens zijn verstrekt.Er is een folder beschikbaar in de Stadswinkel hoe de gemeente uw gegevens behandelt.

 

 

Gegevens ondertekening

 

Handtekening bruid(egom) / partner 1 : __________________________________________________

 

Datum / Plaats : ____ / ____ / ________ te ______________________________________________

 

 

Handtekening bruid(egom) / partner 2 : __________________________________________________

 

Datum / Plaats : ____ / ____ / ________ te ______________________________________________

 

Bijlagen

* kopie legitimatiebewijzen van het bruidspaar / partnerschapspaar

* overeenkomst met eigenaar / beheerder van de trouwlocatie

 

Eisen

  • -

    De trouwlocatie moet voldoen aan de eisen van toegankelijkheid en openbaarheid, veiligheid, openbare orde en goede zeden en goede smaak:

  • -

    De trouwlocatie moet zich bevinden binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Harderwijk.

  • -

    De trouwlocatie moet tijdens de ceremonie openbaar zijn. De trouwlocatie moet toegankelijk zijn voor mindervaliden.

  • -

    De trouwlocatie moet beschikken over voldoende parkeervoorzieningen.

  • -

    Een voltrekking kan in de buitenlucht plaatsvinden. Er moet op hetzelfde terrein wel een mogelijkheid zijn uit te wijken naar een binnentrouwlocatie.

  • -

    De trouwlocatie mag niet in strijd zijn met de openbare orde en goede zeden. (bv begraafplaats, coffeeshop of een bordeel)

  • -

    De trouwlocatie moet representatief zijn, als huis der gemeente en passen bij de ceremonie van een huwelijk of de (omzetting van) partnerschapsregistratie.

  • -

    De trouwlocatie moet voldoen aan de gebruikelijke bouwtechnische eisen.

  • -

    Het gebruik van het gebouw als trouwlocatie mag niet in strijd met de bestemming zijn.

  • -

    De eigenaar/beheerder van het gebouw moet voorzover van toepassing voldoen aan de vergunningsplicht.

  • -

    De voltrekking vindt plaats door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand. De trouwambtenaar is de gemeentelijke vertegenwoordiger en uitsluitend verantwoordelijk voor het rechtsgeldig tot stand komen van het huwelijk.

  • -

    De verantwoordelijkheid dat het pand voldoet aan de huidige veiligheidseisen, conform de richtlijnen van de brandweer, in ieder geval voor wat betreft de gebruiksvergunningen, bouwconstructie, vluchtwegen en brandblusapparaten ligt bij de eigenaar/beheerder.

  • -

    Het bruidspaar en de eigenaar/beheerder van de trouwlocatie sluiten een overeenkomst. De gemeente maakt geen onderdeel uit van de overeenkomst. De gemeente is niet verantwoordelijk voor problemen die zich zouden kunnen voordoen met de toegankelijkheid en parkeerfaciliteiten.

  • -

    Er moet een kleedruimte en een toiletruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand aanwezig zijn.

  • -

    De vergoeding die de eigenaar/beheerder vraagt, kosten voor de inrichting en aankleding en de benodigde vergunningen en verzekeringen komen geheel voor rekening van het bruidspaar.

  • -

    Als de trouwlocatie een gebouw is met een religieuze bestemming (bijvoorbeeld een kerk of moskee) en er ook een religieus huwelijk plaatsvindt, moet het burgerlijk huwelijk vóór het religieuze huwelijk plaatsvinden.

  • -

    Naast gebouwen kunnen ook vaartuigen aangewezen worden. Zij moeten hun reguliere ligplaats hebben in de gemeente Harderwijk of een rondvaartvergunning van de gemeente Harderwijk hebben. De ceremonie moet binnen de gemeentegrens van Harderwijk plaatsvinden. De coördinaten van de plaats van de ceremonie moeten aan de ambtenaar van de burgerlijke stand worden doorgegeven.

  • -

    De gemeente is niet aansprakelijk voor eventuele schadeclaims als de trouwlocatie op dag van de huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie niet, niet tijdig of niet volledig beschikbaar is voor de plechtigheid.

  • -

    Het verzoek met de overeenkomst moet 3 maanden vóór de voltrekking het huwelijk zijn overgelegd om tot aanwijzing als trouwlocatie over te kunnen gaan. Voor overeenkomsten die op een later tijdstip worden overgelegd, moet er rekening mee worden gehouden dat de aanwijzing als trouwlocatie niet op tijd kan worden gehonoreerd.

  • -

    Het college van burgemeester en wethouders behoudt zich het recht voor om niet tot aanwijzing als huwelijkstrouwlocatie over te gaan als niet aan bovenstaande criteria wordt voldaan of als er geen (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand beschikbaar is.

  • -

    Het bruidspaar moet ervan op de hoogte zijn dat ingeval de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand niet gegarandeerd is en/of wanneer niet wordt voldaan aan de eisen die zijn gesteld aan een trouwlocatie, de ambtenaar de bevoegdheid heeft af te zien van de sluiting van het huwelijk/de partnerschap (er is dan geen recht op teruggave van (of een deel van) de betaalde leges).

     

Toelichting Reglement burgerlijke stand van de gemeente Harderwijk 2020

Inleiding

Het Reglement burgerlijke stand regelt een aantal zaken rondom de burgerlijke stand.

Het reglement heeft betrekking op de aanwijzing en werkzaamheden van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand. Ook heeft het reglement betrekking op het aanwijzen van locaties als gemeentehuis, speciaal voor het sluiten van huwelijken en (omzetten) van partnerschapsregistraties. Verder regelt het reglement hoe een kosteloos, of een eenvoudig huwelijk of (de omzetting van een) partnerschapsregistratie in de gemeente Harderwijk plaatsvindt. In het reglement worden ook de openingstijden geregeld van de burgerlijke stand en de momenten waarop een huwelijk kan worden gesloten, een partnerschap kan worden geregistreerd of een geregistreerd partnerschap kan worden omgezet in een huwelijk.

Als laatste worden een aantal bevoegdheden in dit reglement gemandateerd.

 

Op 1 januari 2020 is de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) in werking getreden. Een gevolg hiervan is dat de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand niet meer benoemd worden maar aangewezen. Het Reglement burgerlijke stand van de gemeente Harderwijk 2020 is hierop aangepast.

 

Waar in de toelichting gesproken wordt over een huwelijk wordt ook een geregistreerd partnerschap of de omzetting van een partnerschap in een huwelijk bedoeld.

 

Artikel 1 Begripsbepaling

In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement beschreven.

Het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt nadrukkelijk gemaakt. Een ambtenaar van de burgerlijke stand verricht alle werkzaamheden die uit de wet voortvloeien (artikel 16a lid 1 Boek 1 Burgerlijk Wetboek). Een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand daarentegen kan uitsluitend worden belast met werkzaamheden die te maken hebben met het voltrekken van een huwelijk (artikel 16a lid 2 Boek 1 Burgerlijk Wetboek).

 

In dit reglement is het begrip (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand uitgebreid met het gegeven dat een ambtenaar ook in dienst kan zijn van een andere gemeente. Dit is vooruitlopend op een mogelijke samenwerking met de gemeenten Ermelo en Zeewolde.

 

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

In dit artikel wordt bepaald wie als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Harderwijk kan worden aangewezen. Artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek (BW) vormt hiervoor de wettelijke basis.

 

Ambtenaar van de burgerlijke stand

Voor benoeming tot ambtenaar van de burgerlijke stand, als bedoeld in het eerste lid, gold dat alleen personen die werkzaam waren in het Klant Contact Centrum konden worden benoemd. In dit reglement is dit losgelaten en uitgebreid naar personen die werkzaam zijn binnen het vakgebied Burgerzaken. Dit is vooruitlopend op een mogelijke samenwerking met de gemeenten Ermelo en Zeewolde. Mocht er een vorm van een samenwerking gaan plaatsvinden dan komt een ambtenaar van de burgerlijke stand van een andere gemeente in aanmerking voor een aanwijzing.

 

Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt specifiek aangewezen voor het voltrekken van huwelijken. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in vaste dienst (lid 2), burgemeester, wethouders en raadsleden (lid 3) en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die voor één huwelijk wordt aangewezen. Hierbij wordt een verschil gemaakt tussen een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand uit een andere gemeente (lid 4), of een persoon die niet eerder aangewezen en beëdigd is (lid 5).

 

Door het opnemen van het vierde lid, is het mogelijk een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één huwelijk aan te wijzen en onder welke voorwaarden dit wordt toegestaan. Deze aan te wijzen buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand moet op moment van het verzoek reeds (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn, dus benoemd of aangewezen en beëdigd zijn in een andere gemeente. Indien de aanwijzing van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand niet meer geldig is, of van rechtswege is vervallen, dan kan op grond van het vijfde lid een aanwijzing en beëdiging plaatsvinden. Dit geldt ook voor personen die niet eerder ambtenaar van de burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn geweest.

 

In het besluit van 24 januari 2017 werd benoeming en beëdiging voor één dag toegestaan van een persoon tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Het vijfde lid voorziet hierin.

In hetzelfde besluit werd gevraagd om een borging in het reglement van de burgerlijke stand in te bouwen ter voorkoming van onrechtmatigheden omtrent het sluiten van huwelijken. Hier is uitvoer aan gegeven in het zevende lid. Dit lid bepaald dat als een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijk stand moet worden aangewezen op grond van het vijfde lid, er nadere regels gelden. Deze regels zijn opgenomen in bijlage 3 bij het reglement.

 

Het zesde lid vermeld in welke gevallen een aanwijzingsverzoek tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt afgewezen. Een aanwijzingsverzoek wordt onder andere afgewezen als het voorgenomen huwelijk een kosteloos-, een eenvoudig, of een bijzonder huwelijk is. Zie hierover ook de toelichting onder artikel 6.

 

Het achtste lid is nieuw opgenomen. Hiermee wordt geregeld dat een benoemingen die voor 1 januari 2020 heeft plaatsgevonden, beschouwd worden als een aanwijzing. De benoemde (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand hoeven niet opnieuw aangewezen worden.

 

Bezoldigd/Onbezoldigd

De vergoeding aan (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand in de zin van artikel 2 het eerste en tweede lid van dit reglement vindt plaats op basis van een arbeidsrechtelijke overeenkomst.

De ambtenaren als bedoeld in het derde, vierde en vijfde lid zijn onbezoldigd, omdat het niet de bedoeling is om een persoon, die door het bruidspaar zelf wordt aangebracht om hun huwelijk te voltrekken, te betalen voor zijn of haar dienst.

 

Artikel 3 Aanwijzingsperiode

In artikel 1:16, lid 2 BW is bepaald dat een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode kan worden aangewezen.

 

De aanwijzing tot ambtenaar van de burgerlijke stand is verbonden aan de periode die in het aanwijzingsbesluit is bepaald of dat de ambtenaar van de burgerlijke stand in dienst is van een gemeente en werkzaam is op het vakgebied Burgerzaken. Op het moment dat een ambtenaar van de burgerlijke stand het vakgebied verlaat, vervalt ook de aanwijzing. Een ambtenaar van de burgerlijke stand verricht specialistische taken op grond van het Burgerlijk Wetboek, waaronder het opmaken van authentieke akten. Het is gewenst deze taken alleen door een vakspecialist uit te laten voeren.

 

De aanwijzing tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals bedoeld in het tweede lid, is voor de duur van het dienstverband, tenzij er in de ontslagbrief expliciet is opgenomen dat de aanwijzing in stand blijft. Hiermee wordt mogelijk gemaakt dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand na zijn of haar dienstverband bij onze gemeente huwelijken kan blijven voltrekken.

Op het moment dat de voltrekking op ons verzoek is kan dit bezoldigd plaatsvinden.

 

De aanwijzingsperiode voor bestuurders, als bedoeld in het derde lid, is voor in onbepaalde tijd.

 

Op grond van artikel 2 is het mogelijk om aangewezen te worden tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één huwelijk. De termijn voor dergelijke aanwijzingen is vanzelfsprekend een dag.

 

Artikel 4 Locatie

Een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand verricht, op grond van artikel 1 Besluit Burgerlijke Stand, zijn ambtswerkzaamheden in het gemeentehuis. Dit artikel regelt welke locaties permanent zijn aangewezen en welke mogelijkheden er zijn een locatie voor één huwelijk te laten aanwijzen.

 

De reguliere burgerlijke stand werkzaamheden, zoals het opmaken van akten vinden plaats in de locaties genoemd onder het eerste lid.

 

In het tweede lid zijn locaties opgenomen die permanent zijn aangewezen als trouwlocatie.

 

Het derde lid bepaald dat een kosteloos of een eenvoudig huwelijk uitsluitend voltrokken kan worden in het Huis van de Stad.

 

Het vierde lid maakt het mogelijk een trouwlocatie op verzoek van een bruidspaar / partners voor één dag aan te wijzen.

Artikel 1:63 BW bepaalt dat een huwelijk in het openbaar in het gemeentehuis moet worden gesloten. Het begrip gemeentehuis wordt binnen de gemeente Harderwijk ruim uitgelegd. Een huwelijk kan daarom ook in de buitenlucht worden gesloten. Dit is alleen mogelijk als er aan een aantal eisen wordt voldaan. Er moet bijvoorbeeld een volwaardige binnenlocatie voorhanden zijn op het moment dat het weer of een andere omstandigheid een huwelijk in de buitenlucht niet toelaat. Een andere belangrijke voorwaarde is de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand. Deze moet gewaarborgd zijn. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand mag op de huwelijksdag weigeren het huwelijk te sluiten als de hij of zij van mening is dat de veiligheid niet is gewaarborgd.

In bijlage 4 “Verzoek trouwlocatie naar keuze” bij dit reglement zijn onder eisen deze voorwaarden opgenomen.

 

Artikel 5 Leiding van de afdeling

Artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand zegt dat het college, voor zoveel nodig, een ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijst die belast is met de dagelijkse leiding.

 

De teamleider van het Klant Contact Centrum heeft de algemene leiding over de burgerlijke stand. Zij is geen ambtenaar van de burgerlijke stand, maar dit is voor de dagelijkse leiding niet noodzakelijk.

De ambtenaar van de burgerlijke stand is zelf inhoudelijk verantwoordelijk voor de te verrichten werkzaamheden.

 

Artikel 6 Kosteloze en eenvoudige huwelijken

Op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand is de gemeente Harderwijk verplicht minimaal twee keer per week bruidsparen de gelegenheid te geven kosteloos een huwelijk te sluiten. In dit artikel staat hoe een kosteloos huwelijk in Harderwijk plaatsvindt.

 

Een eenvoudig huwelijk, als bedoeld in het tweede lid, is een huwelijk met een sober karakter voor een laag tarief. Nieuw is de voorwaarde dat het bruidspaar op het moment van reserveren een inwoner van de gemeente Harderwijk moet zijn.

Een eenvoudig huwelijk is niet kostendekkend. Hier is nadrukkelijk voor gekozen, om een alternatief te zijn tussen een kosteloos en een regulier huwelijk. Het tekort wordt aangevuld vanuit de algemene middelen, waardoor deze mogelijkheid alleen aangeboden wordt voor onze inwoners. Voor bruidsparen die in een andere gemeente wonen staat alleen de weg van de kosteloze of de reguliere huwelijken open

 

Voor kosteloze en eenvoudige huwelijken geldt dat deze niet voltrokken kunnen worden door een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit heeft voornamelijk te maken met de aard van ceremonies. Beide huwelijken lenen zich niet voor eigen invulling.

 

Artikel 7 Openstelling

Artikel 1:16c BW verplicht het college de openingstijden van het bureau burgerlijke stand te bepalen.

 

De ambtenaar van de burgerlijke stand verricht de verschillende werkzaamheden, met uitzondering van de huwelijksvoltrekkingen, tijdens de openingstijden van de Stadswinkel. Op maandag en donderdag van 9.30 uur tot en met 10.30 uur is het geboorteloket in het ziekenhuis St Jansdal geopend uitsluitend voor het doen van geboorteaangifte

 

Door het gewijzigd gebruik van het Stadhuis, als Huis van de Stad, is het mogelijk huwelijken in de trouwzaal van het Stadhuis op ieder gewenst tijdstip en dag te sluiten, met uitzondering van de zondag.

 

Nieuw is opgenomen het vierde lid. Het komt voor dat de Stadswinkel vier of meer achtereenvolgende dagen gesloten is. Dit is voor het opmaken van een geboorte- en/of overlijdensakte niet gewenst. Met dit artikel wordt geregeld dat de teamleider van het KCC binnen deze periode een tijdstip kan aanwijzen dat het bureau burgerlijke stand geopend is voor het doen van geboorte- en/of overlijdensaangifte.

 

Artikel 8 Mandaat

Om adequaat te kunnen handelen zijn de volgende taken gemandateerd aan de teamleider KCC en de ambtenaar van de burgerlijke stand:

  • -

    de aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één huwelijk

  • -

    de aanwijzing van een locatie voor één huwelijk

 

In het reglement zijn een aantal bijlages opgenomen. Als blijkt dat een wijziging in één van de bijlages noodzakelijk is, is het niet gewenst om alleen voor een gewijzigde bijlage dit reglement opnieuw ter vaststelling aan te bieden. Om die reden worden de directeur van het domein Samenleving en de teamleider KCC in het vierde lid gemandateerd om de bijlages aan te passen.