Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Lisse

Verordening seniorenraad Lisse

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLisse
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening seniorenraad Lisse
CiteertitelVerordening seniorenraad Lisse
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 84 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-2007nieuwe regeling

19-06-2007

onbekend

www.lisse.nl, verordening seniorenraad

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening seniorenraad Lisse

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Seniorenraad: een commissie zoals bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet

  • b.

    Senioren: personen van 55 jaar of ouder

  • c.

    Gemeentelijk ouderenbeleid: beleid dat specifiek betrekking heeft op, dan wel gevolgen heeft voor de belangen van in de gemeente Lisse woonachtige senioren.

Artikel 2 Doelstellingen

De instelling van de seniorenraad heeft de volgende doelstellingen:

  • 1.

    Het vergroten van de betrokkenheid van senioren bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het (mede) voor hen gevoerde gemeentelijke beleid.

  • 2.

    Het bijdragen aan de totstandkoming of verbetering van integraal gemeentelijk ouderenbeleid, dat senioren in Lisse in staat stelt om de regie over hun eigen leven te kunnen blijven voeren.

Artikel 3 Functie en bevoegdheden

  • 1.

    De functie van de seniorenraad is het gevraagd en ongevraagd adviseren van het college van burgemeester en wethouders over de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk ouderenbeleid.

  • 2.

    De seniorenraad kan onder meer adviseren over:

    • a.

      ouderenbeleid als specifiek beleidsterrein en ouderenbeleid als onderdeel van c.q. in samenhang met de overige gemeentelijke beleidsterreinen;

    • b.

      beleidsterreinen als zorg, vervoer, huisvesting, educatie, arbeid, cultuur en recreatie;

    • c.

      de uitgangspunten en voornemens met betrekking tot het ouderenbeleid;

    • d.

      de voortgang in het vormgeven van het gemeentelijk ouderenbeleid;

    • e.

      het gevoerde ouderenbeleid in relatie tot de daarvoor vastgestelde uitgangspunten.

  • 3.

    De seniorenraad is vrij om advies uit te brengen aan andere instanties, instellingen en groeperingen die activiteiten ontplooien ten behoeve van ouderen.

  • 4.

    De seniorenraad is vrij om bovengemeentelijk advies uit te brengen.

Artikel 4 Leden

  • 1.

    De seniorenraad vormt zoveel mogelijk een afspiegeling van de oudere ingezetenen van de gemeente Lisse.

  • 2.

    De leden van de seniorenraad worden benoemd door het college van burgemeester en wethouders volgens de volgende voordracht:

    • a.

      twee leden op voordracht van de Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen;

    • b.

      twee leden op voordracht van de Katholieke Bond van Ouderen;

    • c.

      twee leden op voordracht van de Protestants Christelijke Ouderenbond;

    • d.

      twee leden op voordracht van de cliëntenraad van Woonzorgcentrum Berkhout;

    • e.

      twee leden op voordracht van de cliëntenraad van Woonzorgcentrum Rustoord.

  • 3.

    Naast de 10 voorgedragen leden werft en benoemt het college van burgemeester en wethouders vier ongebonden leden.

  • 4.

    De voorgedragen leden hebben zitting in de seniorenraad zonder last of ruggespraak en maken geen onderscheid tussen de belangen van senioren van de eigen organisatie en die van anders georganiseerde of ongeorganiseerde senioren.

  • 5.

    De leden van de seniorenraad zijn woonachtig in de gemeente Lisse of in de regio, zijn bij voorkeur 55 jaar of ouder, zijn niet in loondienst bij instellingen die zich bezighouden met ouderenzaken of bij de gemeente Lisse en zijn geen lid van de gemeenteraad.

  • 6.

    In afwijking van lid 2 kan er een ongebonden lid in plaats van een gebonden lid benoemd worden wanneer de betrokken ouderenbond/cliëntenraad niet in staat is om binnen 3 maanden nadat een vacature ontstaan is, de vacature in te vullen.

  • 7.

    Na het vertrek van het desbetreffende ongebonden lid (dus na de zittingsperiode inclusief eventuele herbenoeming) onder lid 6 zal de betrokken ouderenbond/cliëntenraad in de gelegenheid worden gesteld wederom een kandidaat voor te dragen. Lid 6 is eveneens van toepassing.

Artikel 5 Zittingsduur, benoeming en herbenoeming

  • 1.

    Leden van de seniorenraad worden benoemd voor een periode van maximaal vier jaar en zijn maximaal twee keer herbenoembaar.

  • 2.

    (Her)benoeming van leden door het college van burgemeester en wethouders geschiedt na advies van de seniorenraad.

  • 3.

    De seniorenraad stelt een rooster van aftreden op.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de seniorenraad eindigt door:

    • a.

      ontslag op eigen verzoek, verleend door het college van burgemeester en wethouders;

    • b.

      overlijden;

    • c.

      het aflopen van de benoemingsperiode;

    • d.

      ontslag op advies van de seniorenraad, verleend door het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 6 Adviserende leden

De seniorenraad kan, door het college van burgemeester en wethouders te benoemen, adviserende leden voordragen.

Artikel 7 Tussentijdse benoeming

Bij het ontstaan van een tussentijdse vacature zijn de artikelen 4, 5 en 6 van toepassing. Het tussentijds benoemde lid vervult de zittingsperiode uit van het lid wiens plaats hij heeft ingenomen.

Artikel 8 Voorzitter, vice-voorzitter, secretaris en penningmeester

  • 1.

    Het VVSP bestaat uit vier leden. De voorzitter, vice-voorzitter, secretaris en penningmeester. Het VVSP is belast met het voorbereiden van de vergaderingen van de seniorenraad.

  • 2.

    De seniorenraad kiest uit haar midden een voorzitter, een vice-voorzitter, een secretaris en een penningmeester. De taken worden nader geregeld in het huishoudelijk reglement.

Artikel 9 Werkwijze ten aanzien van advisering

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouder zal tenminste tien weken voordat voorstellen over specifiek gemeentelijk ouderenbeleid, aan de gemeenteraad worden gedaan, de seniorenraad verzoeken om hierover advies uit te brengen, tenzij in overleg met de seniorenraad een andere termijn wordt overeengekomen.

  • 2.

    Bij voorstellen over gemeentelijk beleid dat gevolgen heeft voor de belangen van in Lisse woonachtige senioren, zal het college van burgemeester en wethouders een zo lang mogelijke termijn in acht nemen tussen het verzoek tot advisering en het moment waarop het voorstel aan de gemeenteraad wordt gedaan.

  • 3.

    De seniorenraad brengt na een verzoek tot advisering binnen zes weken zijn schriftelijke advies uit, tenzij in overleg met het college van burgemeester en wethouders een andere termijn wordt overeengekomen.

  • 4.

    Het college van burgemeester en wethouders zal binnen vier weken na het uitbrengen van een advies door de seniorenraad, schriftelijk inhoudelijk reageren op het advies. Indien het college van burgemeester en wethouders afwijkt van het advies van de seniorenraad, worden de redenen daarvan in de reactie aan de seniorenraad meegedeeld.

  • 5.

    Adviezen van de seniorenraad en de schriftelijke reactie van het college van burgemeester en wethouders worden ter kennisneming gestuurd aan de gemeenteraad.

  • 6.

    Indien de seniorenraad een advies uitbrengt aan een andere instantie dan het college van burgemeester en wethouders, ontvangt het college hiervan een afschrift.

  • 7.

    Wat betreft geheimhouding neemt de seniorenraad artikel 86 van de Gemeentewet in acht.

Artikel 10 Werkwijze ten aanzien van overleg

  • 1.

    De seniorenraad vergadert ten minste zes maal per jaar en voorts zo vaak als een meerderheid van de seniorenraad nodig acht.

  • 2.

    Er vindt minimaal twee maal per jaar overleg plaats tussen de portefeuillehouder ouderenbeleid (en eventueel andere collegeleden) en de seniorenraad.

  • 3.

    De seniorenraad kan leden van de gemeenteraad, functionarissen van de gemeente en andere personen uitnodigen tot het bijwonen van de vergaderingen en het voeren van het woord.

  • 4.

    Vergaderingen van de seniorenraad zijn openbaar, tenzij agendapunten nopen tot beslotenheid en/ of een meerderheid van de seniorenraad een besloten vergadering wenst.

  • 5.

    De vergaderingen worden op de gebruikelijke wijze ter openbare kennis gebracht.

  • 6.

    Met inachtneming van hetgeen in deze verordening is bepaald kan de seniorenraad zelf nadere regels stellen ten aanzien van zijn werkwijze.

Artikel 11 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden bij meerderheid van stemmen genomen.

  • 2.

    Alle aanwezige leden hebben stemrecht. Bij voltalligheid zijn dat 5 organisaties met 2 stemmen elk, inclusief het VVSP zijn er 14 stemmen in totaal.

  • 3.

    Wanneer de stemmen mochten staken dan is de stem van de voorzitter beslissend.

Artikel 12 Instellen ad hoc werkgroepen

  • 1.

    De seniorenraad kan, al dan niet uit zijn midden, ad hoc werkgroepen instellen.

  • 2.

    De seniorenraad regelt de taak, het samenstellen en de werkwijze van de werkgroepen.

Artikel 13 Faciliteiten

  • 1.

    De seniorenraad krijgt voor de uitoefening van zijn functie de beschikking over een jaarlijks door het college van burgemeester en wethouders vast te stellen budget van minimaal 1.591 euro (prijspeil 2003).

  • 2.

    Het toekennen van het budget geschiedt op basis van een begroting die de seniorenraad voor 1 april van het jaar voorafgaand aan het begrotingsjaar indient bij het college van burgemeester en wethouders.

  • 3.

    Het college van burgemeester en wethouders benoemt een ambtenaar als vast contactpersoon van de Seniorenraad Lisse. Deze contactpersoon biedt minimaal 10 uur per maand ambtelijke ondersteuning bestaande uit:

    • a.

      vervullen van de functie van vast aanspreekpunt voor de seniorenraad;

    • b.

      de reproductie en verzending van agenda en stukken;

    • c.

      het reserveren van vergaderzalen in het gemeentehuis;

    • d.

      ondersteuning bij het opstellen van adviezen aan het college van burgemeester en wethouders;

    • e.

      bekendmaking van de vergaderingen op de gebruikelijke wijze zoals genoemd in artikel 11 lid 5.

  • 4.

    De kosten van reproductie en verzending van de stukken en de vergaderfaciliteiten maken deel uit van de ambtelijke ondersteuning en komen dus niet ten laste van het jaarlijkse budget.

  • 5.

    De seniorenraad brengt jaarlijks, uiterlijk drie maanden na afloop van het kalenderjaar, een schriftelijk verslag uit over zijn werkzaamheden aan het college van burgemeester en wethouder en aan de gemeenteraad. Tevens wordt, uiterlijk drie maanden na afloop van het boekjaar, een financieel jaarverslag aan het college van burgemeester en wethouders en aan de gemeenteraad aangeboden.

Artikel 14 Inwerkingtreding, geschillen en intrekking

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na de publicatie ervan.

  • 2.

    Indien er geschillen of problemen ontstaan waarvoor deze verordening geen oplossing biedt, treft het college van burgemeester en wethouder een voorziening.

  • 3.

    De Verordening Seniorenraad Lisse vastgesteld op 1 juli 2003 wordt ingetrokken op de datum van inwerkingtreding van deze verordening.

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Seniorenraad Lisse.

Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Lisse in zijn openbare vergadering van 19 juni 2007.

G.M.J. Diependaal C. Langelaar

loco-secretaris voorzitter