Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nieuwkoop

Verordening werkgeverscommissie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNieuwkoop
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpwerkgeverscommissie, gemeenteraad

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 107 van de Gemeentewet
  3. artikel 107a van de Gemeentewet
  4. artikel 107b van de Gemeentewet
  5. artikel 107d van de Gemeentewet
  6. artikel 107e van de Gemeentewet
  7. artikel 156 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-05-2020nieuwe verordening

23-04-2020

gmb-2020-115090

2020-023

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie

 

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent namens de raad het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd, met uitzondering van het nemen van besluiten met betrekking tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst en arbeidsrechtelijke maatregelen ten aanzien van de griffier;

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoort ook de voorbereiding, vaststelling en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

  • 3.

    Indien de burgemeester de (plaatsvervangend) voorzitter van de werkgeverscommissie gemachtigd heeft voor ondertekening van de (wijziging van de) arbeidsovereenkomst van alleen de griffier, dan vallen ook deze bevoegdheden aan de werkgeverscommissie ten deel;

  • 4.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel ‘sub machtigen’ aan de griffier.

 

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit alle fractievoorzitters.

  • 2.

    De fractievoorzitter van de grootste partij is de voorzitter van de werkgeverscommissie, tenzij de leden uit hun midden een ander als voorzitter aanwijzen;

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    a. op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad, waarbij er te allen tijde ten minste drie raadsleden lid blijven; indien teveel leden tegelijk hun ontslag indienen gaat het ontslag pas in als hun opvolger door de raad is benoemd;

    b. indien het lid aftreedt als lid van de raad.

 

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

a. het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

b. het leiden van de vergaderingen;

c. het doen naleven van deze verordening;

d. het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan; indien de voorzitter zelf afwezig was bij de vergadering, zal diegene die de vergadering voor heeft gezeten de stukken en de besluiten uit die betreffende commissie vergadering ondertekenen;

e. het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

f. het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

 

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.

 

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering ten minste drie leden aanwezig zijn.

 

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

 

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste eenmaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of twee van de leden nodig wordt geacht.

 

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

 

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

 

Artikel 11 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking.

Artikel 12 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Verordening werkgeverscommissie’.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van 23 april 2020 - nummer 2020-023

Edzard van Holthe

griffier