Organisatie | Beekdaelen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent werktijden (Werktijdenregeling gemeente Beekdaelen 2020) |
Citeertitel | Werktijdenregeling gemeente Beekdaelen 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Werktijdenregeling gemeente Beekdaelen 2019.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-05-2020 | 01-01-2020 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 14-01-2020 |
De werktijdenregeling geldt voor alle medewerkers. De regeling bestaat uit een standaard- en een bijzondere regeling.
De standaardregeling geldt voor de medewerkers die zelf regelruimte hebben bij het bepalen van hun werktijden.
De bijzondere regeling geldt voor medewerkers waarvoor de individuele werktijden eenzijdig door het college worden vastgesteld. Het college bepaalt welke functies en of functiegroepen onder de bijzondere regeling vallen. Deze functies en/of functiegroepen worden met instemming van de Ondernemingsraad opgenomen in Bijlage A van deze regeling (buitendienst en bode).
De formele arbeidsduur is bij een voltijd arbeidsovereenkomst gemiddeld 36 uur per week en maximaal 1836 uur per jaar.
Bij een deeltijd arbeidsovereenkomst is de formele arbeidsduur per week het aantal uur zoals in de aanstelling is vermeld. De formele arbeidsduur per jaar wordt naar rato berekend.
De feitelijke arbeidsduur kan afwijken van de formele arbeidsduur, met inachtneming van de artikelen uit hoofdstuk 5 Cao Gemeenten en de Arbeidstijdenwet.
De bedrijfstijd wordt op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag vastgesteld van 7:00 uur tot 22:00 uur.
De medewerker werkt per dag maximaal 11 uur en minimaal 3 uur. De arbeidsduur is maximaal 50 uur per week.
De medewerker die tussen de 5,5 uur en 10 uur per dag werkt, dient minimaal een half uur pauze te nemen. De pauzetijd kan ineens of in 2 delen worden opgenomen.
Wanneer een medewerker meer dan 10 uur per dag werkt, heeft hij minimaal recht op 45 minuten pauze. De pauzetijd moet minimaal in 2 delen worden opgenomen.
Voor de medewerker van de buitendienst gelden vaste werktijden. Van maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 16.30 uur. De middagpauze wordt gehouden op het dichtstbijzijnde gemeentelager of op de werkplek in de auto (keuze medewerker). De kleine pauze in de ochtend of middag op de werkplek zelf.
In afwijking van het gestelde onder lid 5 is de arbeidstijd bij tropische temperaturen (27 graden Celsius of meer) van 7.00 tot 14.00 uur, zonder onderbreking voor middagpauze. De beslissing wordt genomen op basis van de weersvoorspelling van de dag ervoor 12.00 uur site L1 weer.
Artikel 5 Tijd- en verlofregistratie
De medewerker registreert zijn gewerkte tijd en verlof. Hiertoe wordt door de werkgever een efficiënt en gebruiksvriendelijk systeem ter beschikking gesteld.
Bij afwezigheid wegens ziekte, bijzonder verlof of opleiding wordt het aantal uur geregistreerd dat de medewerker minder werkt dan hij op de betreffende dag volgens de afgesproken c.q. vastgelegde werktijden had moeten werken.
Bij medewerkers die onder de standaardregeling vallen vindt bezoek aan (paramedische) hulpverleners, tandarts en dergelijke plaats in eigen tijd. Medewerkers die onder de bijzondere regeling vallen gaan in principe in eigen tijd naar (paramedische) hulpverleners, tandarts en dergelijke. Is dit niet mogelijk, dan worden hier individuele afspraken over gemaakt.
Paragraaf 2 De standaardregeling
Artikel 8 Bezetting en werkafspraken
De medewerkers van een zelf organiserend team zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de bezetting binnen het team.
Binnen het zelf organiserend team maken medewerkers een keer per jaar basisafspraken over de werktijden, verlof en werkplanning binnen het dagvenster. Deze afspraken worden schriftelijk vastgelegd als daar aanleiding toe is of als dat wordt afgesproken binnen het team. De volgende onderwerpen dienen in ieder geval te worden besproken:
Dit onderwerp wordt besproken tijdens een HR-gesprek en tijdens het teamoverleg.
Uitgangspunt bij het maken van de basisafspraken over werktijden is een efficiënte en effectieve bedrijfsvoering, een goede procesgang van de werkzaamheden in het team, de bereikbaarheid voor interne en externe klanten, een optimale samenwerking in en tussen de teams en voor de medewerker een goede balans tussen werk en privé.
Bijstelling van de afspraken vindt in overleg plaats. Als de basisafspraken schriftelijk zijn vastgelegd of als de leidinggevende of de medewerker daarom verzoekt, worden de bijstellingen schriftelijk vastgelegd.
Wanneer de medewerker binnen het dagvenster werkzaamheden moet verrichten buiten de afgesproken werktijden, wordt de gewerkte tijd gecompenseerd in overleg met de leidinggevende dan wel binnen het zelf organiserend team. De uiteindelijke beslissing wordt genomen door de leidinggevende.
Artikel 10 Onvoorziene gevallen
In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan het college een bijzondere voorziening treffen.
Artikel 11 Citeertitel en inwerkingtreding
Deze regeling kan worden aangehaald als de ‘Werktijdenregeling gemeente Beekdaelen 2020’ en treedt in werking met ingang van 1 januari 2020.
Per deze datum vervalt: de ‘werktijdenregeling gemeente Beekdaelen 2019’, in werking getreden met ingang van 1 januari 2019.