Organisatie | Ermelo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ermelo houdende regels omtrent het stimuleren van aardgasvrij wonen (Subsidieregeling proeftuin aardgasvrij wonen Wijk van de Toekomst Ermelo 2020 tot en met 2025) |
Citeertitel | Subsidieregeling proeftuin aardgasvrij wonen Wijk van de Toekomst Ermelo 2020 tot en met 2025 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervalt op 1 januari 2026.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-05-2020 | nieuwe regeling | 28-04-2020 | e20001441 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ermelo;
overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren om de Wijk van de Toekomst aardgasvrij te maken
gelet op titel 4:2 van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Ermelo 2019;
gelet op het Programma Duurzaamheid 2016-2020;
gelet op de subsidiebeschikking d.d. 07-04-2020, zaaknummer 2019-008280. van de Provincie Gelderland aan gemeente Ermelo inzake Gelderse proeftuin aardgasvrije wijk;
besluit vast te stellen de Subsidieregeling proeftuin aardgasvrij wonen Wijk van de Toekomst Ermelo 2020 tot en met 2025:
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Bestaande woning: een woning die bij inwerkingtreding van deze regeling in gebruik is genomen als zelfstandige woning zoals bedoeld in artikel 7:234 BW, in particulier eigendom is, ligt in de Wijk van de Toekomst en volgens het bestemmingsplan dan wel het omgevingsplan bestemd is voor permanente bewoning;
Energielabel: het energielabel voor woningen dat met de klassen A (groen, zeer zuinig) tot en met G (rood, zeer onzuinig) aangeeft hoe energiezuinig een huis is in vergelijking met soortgelijke huizen. Een energiezuinig huis heeft goede isolatie, isolatieglas, energiezuinige verwarming en zonnepanelen. Het energielabel kan per woning worden opgezocht en verbeteringen kunnen digitaal worden doorgegeven;
Deze subsidieregeling heeft tot doel de transitie naar aardgasvrij wonen voor aanvragers te ondersteunen. Door gebruik te maken van een duurzaam alternatief in plaats van aardgas wordt bijgedragen aan het Programma Duurzaamheid om Ermelo energieneutraal te maken in 2030.
Het college kan subsidie verlenen voor het treffen van fysieke gebouw-gebonden maatregelen aan een bestaande woning in de Wijk van de Toekomst.
De subsidie wordt gegeven in het kader van een proeftuinregeling van de provincie Gelderland. De transitie wordt in twee fasen bereikt.
Fase 1 is het uitvoeren van isolatiemaatregelen aan de bestaande woning gericht op het aardgasvrij wonen tot minimaal energielabel B.
Fase 2 is het uitvoeren van installatiemaatregelen aan de bestaande woning waarbij het resultaat is aardgasvrij wonen.
Artikel 4. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen en hoogte van de subsidie
Een subsidie kan worden verleend voor:
de helft van de werkelijke kosten van de installatietechnische maatregelen om een bestaande woning in de Wijk van de Toekomst in Ermelo, die nog niet aardgasvrij is en die minimaal energielabel B heeft, om te vormen naar een aardgasvrije woning. Onder deze installatietechnische maatregelen worden fysieke gebouw-gebonden installaties gerekend voor de warmtetechniek en het verwijderen van de aardgasaansluiting van een bestaande woning door de netbeheerder. De activiteiten worden uitgevoerd door een deskundig bedrijf of zo mogelijk en wettelijk toegestaan door zelfwerkzaamheden van de aanvrager;
indien er een combinatie van de activiteiten, genoemd in het eerste, tweede en derde lid, wordt aangevraagd, bedraagt de totale toe te kennen subsidie maximaal € 12.000,00 per bestaande woning. Voor de isolatiemaatregelen wordt maximaal € 6.000,00 verleend per bestaande woning. Als er minder budget wordt besteed aan isolatiemaatregelen, mag het overschot overgeheveld worden naar het budget van € 6.000,00 dat beschikbaar is voor installatiemaatregelen tot een totaal van maximaal € 12.000,00 per bestaande woning;
uitsluitend als de bestaande woning volledig aardgasvrij is gemaakt en er nog subsidiegeld beschikbaar is uit het aardgasvrije budget voor die woning, kan subsidie verleend worden voor de helft van de aanschafkosten voor een inductiekookplaat of een ander emissieloos kooktoestel en/of emissieloze oven tot een maximum van € 350,00 per toestel;
Artikel 5. Kosten die niet voor subsidie in aanmerking komen
De volgende kosten komen niet in aanmerking voor subsidie:
In totaal kan tot en met 31 december 2025 maximaal € 12.000,00 aan subsidie onder deze subsidieregeling per bestaande woning verleend worden voor de activiteiten die genoemd zijn onder artikel 4 binnen het tijdvak 1 oktober 2018 tot en met 31 december 2025. Bij een tussentijdse wijziging van eigenaar blijft het nog beschikbare budget gekoppeld aan de bestaande woning.
Isolerende maatregelen die met terugwerkende kracht gesubsidieerd worden binnen het tijdvak 1 oktober 2018 tot de dag van inwerkingtreding van deze regeling moeten aantoonbaar leiden of geleid hebben tot minimaal energielabel B en uitgevoerd zijn door een deskundig bedrijf. Dit dient aangetoond te worden met een gespecificeerde factuur.
De uitvoering van de activiteiten waarvoor subsidie is verleend, moet uiterlijk één jaar na de verzenddatum van de verleningsbeschikking deugdelijk hebben plaatsgevonden met als uiterste datum 31 december 2026. Als niet aan deze voorwaarde is voldaan, wordt de subsidie teruggevorderd nadat de subsidie is vastgesteld op nihil.
In aanvulling op artikel 8, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Ermelo 2019 worden bij de aanvraag voor de activiteiten zoals genoemd in artikel 4 van deze subsidieregeling de volgende gegevens en stukken gevoegd:
In aanvulling op artikel 11, derde lid, van de Algemene subsidieverordening Ermelo 2019 weigert het college een subsidie te verlenen voor de activiteiten genoemd in artikel 4 van deze subsidieregeling als:
Artikel 10. Verdeling van het subsidieplafond
Voor iedere bestaande woning van een eigenaar is in de Wijk van de Toekomst in Ermelo een budget van maximaal € 12.000,00 beschikbaar tot en met 31 december 2025, dat niet aan de aanvrager, maar aan de bestaande woning gekoppeld is en uitsluitend bedoeld is voor het doel en de activiteiten die in de artikelen 2 en 4 van deze subsidieregeling omschreven is.
Artikel 11. Verantwoording en vaststelling van de subsidie
Verantwoording vindt plaats met de factuur van het bedrijf dat de werkzaamheden heeft uitgevoerd en / of met de betaalbewijzen van de aangeschafte materialen. Bij zelfwerkzaamheden moeten ook bewijsstukken van de werkzaamheden ingeleverd worden, bijvoorbeeld foto’s van de situatie voor en na de werkzaamheden (het resultaat). Verantwoording vindt plaats maximaal een jaar na de verzenddatum van de verleningsbeschikking, met als uiterste datum 31 december 2026. Het bewijs dat de netbeheerder de aardgasaansluiting heeft afgesloten en verwijderd, moet ingeleverd worden bij de verantwoording in de tweede fase.
Vaststelling van de subsidieaanvraag voor installatiemaatregelen (fase 2) vindt plaats nadat het doel is gerealiseerd: het aardgasvrij maken van de bestaande woning. Als dit doel niet bereikt is voor 1 januari 2026, dan kunnen de verleende subsidie(s) voor de installatiemaatregelen (fase 2) teruggevorderd worden, nadat de subsidie is vastgesteld op nihil.
Artikel 12. Onvoorziene gevallen en hardheidsclausule
Het college kan deze subsidieregeling, met uitzondering van de artikelen 1 en 2, in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepalingen te dienen doelen.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Ermelo op
28 april 2020 onder nummer e20001441.
A.M. Weststrate,
secretaris
A.A.J. Baars,
burgemeester,
Toelichting bij de Subsidieregeling proeftuin aardgasvrij wonen Wijk van de Toekomst Ermelo 2020 tot en met 2025
De realisatie van het aardgasvrij maken van de Wijk van de Toekomst vindt stapsgewijs plaats waarbij rekening gehouden wordt met verschil in tempo van de eigenaren.
Voor iedere bestaande woning van een particuliere eigenaar is in de Wijk van de Toekomst in Ermelo een budget van € 12.000,00 beschikbaar tot en met 31 december 2025, in te zetten voor een isolatiepakket (maximaal € 6.000,00) en een installatiepakket (€ 6.000,00).
Als er voor de isolatiemaatregelen minder besteed hoeft te worden dan € 6.000,00 kan het overschot doorgeschoven worden naar het installatiepakket.
De realisatie bestaat in principe uit 2 fasen: isolatiefase en installatiefase.
Als de isolatiemaatregelen zijn uitgevoerd en minimaal energielabel B is bereikt, kan de aanvrager subsidie aanvragen voor de installatiefase.
Er zijn verschillende scenario’s waarbij deze subsidie aangevraagd kan worden.
Het aanvraagproces en de vervolgstappen worden hierbij in vereenvoudigde vorm beschreven. De details (bijvoorbeeld het toevoegen van bijlagen bij een aanvraag en het voldoen aan voorwaarden en verplichtingen) worden genoemd in de subsidieregeling per artikel. Bij deze scenario’s wordt ervan uitgegaan dat de werkzaamheden goed zijn uitgevoerd en de subsidie volgens de voorwaarden en de verplichtingen is besteed.
De isolatiewerkzaamheden moeten nog plaatsvinden en worden uitgevoerd door een deskundig bedrijf
De gemeente beoordeelt de verantwoording (onder andere door die te vergelijken met de aanvraag) en stelt de subsidie vast. Als het vastgestelde bedrag gelijk is aan het voorschot, vindt er geen betalingsverkeer meer plaats. Als het vastgestelde bedrag lager is dan het voorschot, moet de aanvrager het verschil terugbetalen aan de gemeente.
De isolatiewerkzaamheden moeten nog plaatsvinden en worden uitgevoerd door de aanvrager
De gemeente beoordeelt de verantwoording (onder andere door die te vergelijken met de aanvraag) en stelt de subsidie vast. Als het vastgestelde bedrag gelijk is aan het voorschot, vindt er geen betalingsverkeer meer plaats. Als het vastgestelde bedrag lager is dan het voorschot, moet de aanvrager het verschil terugbetalen aan de gemeente.
Met terugwerkende kracht (tijdvak 1 oktober 2018 tot de dag van inwerkingtreding van deze regeling) waarbij isolatiewerkzaamheden uitgevoerd zijn door een deskundig bedrijf
Het is niet mogelijk om subsidie aan te vragen met terugwerkende kracht voor werkzaamheden die door de aanvrager zelf zijn uitgevoerd. De gemeente kan deze werkzaamheden en de bestede kosten achteraf niet controleren.
De installatiewerkzaamheden moeten nog plaatsvinden en worden uitgevoerd door een deskundig bedrijf
De gemeente beoordeelt de verantwoording (onder andere door die te vergelijken met de aanvraag) en stelt de subsidie vast als de bestaande woning daadwerkelijk aardgasvrij is. Als het vastgestelde bedrag gelijk is aan het voorschot, vindt er geen betalingsverkeer meer plaats. Als het vastgestelde bedrag lager is dan het voorschot, moet de aanvrager het verschil terugbetalen aan de gemeente.
Als de bestaande woning nog niet daadwerkelijk aardgasvrij is, wordt gewacht met het vaststellen van de subsidieaanvraag/-aanvragen uit de tweede fase tot het bewijs geleverd wordt dat de bestaande woning aardgasvrij is of tot het einde van de looptijd van deze regeling. Als de bestaande woning dan niet aardgasvrij is, worden de subsidies uit de tweede fase teruggevorderd.
De installatiewerkzaamheden moeten nog plaatsvinden en worden uitgevoerd door de aanvrager
De gemeente beoordeelt de verantwoording (onder andere door die te vergelijken met de aanvraag) en stelt de subsidie vast als de bestaande woning daadwerkelijk aardgasvrij is. Als het vastgestelde bedrag gelijk is aan het voorschot, vindt er geen betalingsverkeer meer plaats. Als het vastgestelde bedrag lager is dan het voorschot, moet de aanvrager het verschil terugbetalen aan de gemeente.
Als de bestaande woning nog niet daadwerkelijk aardgasvrij is, wordt gewacht met het vaststellen van de subsidieaanvraag /-aanvragen uit de tweede fase tot het bewijs geleverd wordt dat de bestaande woning aardgasvrij is of tot het einde van de looptijd van deze regeling. Als de bestaande woning dan niet aardgasvrij is, worden de subsidies uit de tweede fase teruggevorderd.
Met terugwerkende kracht (tijdvak 1 oktober 2018 tot de dag van inwerkingtreding van deze regeling) waarbij installatiewerkzaamheden uitgevoerd zijn door een deskundig bedrijf
Als de bestaande woning nog niet daadwerkelijk aardgasvrij is, wordt gewacht met het vaststellen van de subsidieaanvraag/-aanvragen uit de tweede fase tot het bewijs geleverd wordt dat de bestaande woning aardgasvrij is of tot het einde van de looptijd van deze regeling. Als de bestaande woning dan niet aardgasvrij is, worden de subsidies uit de tweede fase teruggevorderd.
Het is niet mogelijk om subsidie aan te vragen met terugwerkende kracht voor werkzaamheden die door de aanvrager zelf zijn uitgevoerd. De gemeente kan deze werkzaamheden en de bestede kosten achteraf niet controleren.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Onder aanvrager wordt verstaan een natuurlijke persoon. De subsidie is niet bedoeld voor rechtspersonen waaronder VvE’s en zakelijke vastgoedeigenaren.
Bestaande woning is geen nieuw te bouwen woning; het aardgasvrij bouwen van nieuwbouw is dus uitgesloten van deze regeling.
Geschikte installatiemaatregelen zijn nog volop in ontwikkeling. Om die reden is gekozen voor een proces in twee fasen. Met de isolatiefase kan direct gestart worden.
Nieuwe ontwikkelingen bieden nieuwe kansen om een bestaande woning volledig aardgasvrij te maken in de tweede fase. In die fase moet wel het uiteindelijke doel bereikt worden om de bestaande woning daadwerkelijk aardgasvrij te maken.
Artikel 4. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen en hoogte van de subsidie
Het subsidieproces start met een energieadvies van een bedrijf dat door de gemeente Ermelo is gecontracteerd. Voor de uitvoering van de geadviseerde maatregelen, kan subsidie aangevraagd worden.
In het advies zullen maatregelen geadviseerd worden waardoor de bestaande woning voldoet aan minimaal energielabel B. Het kan voorkomen dat dit hoge kosten met zich meebrengt terwijl het resultaat voor het einddoel (aardgasvrij wonen) ook via een andere weg bereikt kan worden.
In dit soort situaties kan bij de subsidieaanvraag gemotiveerd afgeweken worden van de geadviseerde maatregelen.
Voor het aanvragen van subsidie voor al uitgevoerde maatregelen binnen het aangegeven tijdvak hoeft geen energieadvies meer aangevraagd te worden, maar moet wel een bewijs overgelegd worden waaruit blijkt dat de isolerende maatregelen geleid hebben tot of zullen leiden tot minimaal energielabel B.
Bij het verwijderen van de aardgasaansluiting bestaan de werkzaamheden van de netbeheerder uit het weghalen van de meter, de aansluitkast en de leiding in de grond. Aardgas verdwijnt daarmee volledig uit de bestaande woning.
Het maximaal beschikbare budget voor het aardgasvrij maken van de bestaande woning
(€ 12.000,00) is opgedeeld in een gedeelte voor isolatiemaatregelen (€ 6.000,00) en een gedeelte voor installatiemaatregelen (€ 6.000,00). Het is toegestaan om een eventueel overschot uit het beschikbare budget voor isolatiemaatregelen over te hevelen naar het beschikbare budget voor installatiemaatregelen, als het maximale beschikbare budget per bestaande woning van
€ 12.000,00 niet wordt overschreden.
De eigenaar van woning A vraagt € 4.000,00 subsidie aan voor isolatiemaatregelen van zijn bestaande woning. Na uitvoering voldoet zijn bestaande woning aan energielabel B. De aanvrager start nu met de installatiemaatregelen voor het aardgasvrij maken van zijn bestaande woning. Hij mag daarvoor nog in totaal € 8.000,00 aan subsidie aanvragen.
De subsidieregeling is bedoeld voor fysieke gebouw-gebonden maatregelen. Kooktoestellen vallen hier niet onder. Als de bestaande woning volledig aardgasvrij is gemaakt en er is nog subsidiegeld over uit het aardgasvrije budget dat voor die woning is bestemd, dan kan een subsidieaanvraag ingediend worden voor de aanschaf van een kooktoestel. Maximaal wordt de helft van de aanschafkosten vergoed tot een maximum van € 350,00 per toestel.
De subsidieaanvraag voor een kooktoestel kan ook tegelijkertijd ingediend worden met de aanvraag voor installatiemaatregelen als duidelijk is dat deze maatregelen leiden tot het volledig aardgasvrij wonen én er subsidiegeld overblijft uit het aardgasvrije budget voor een kooktoestel.
Artikel 5. Kosten die niet voor subsidie in aanmerking komen
Vanwege de negatieve effecten op de luchtkwaliteit komen de in het tweede lid genoemde maatregelen niet voor subsidie in aanmerking.
Deze subsidieregeling heeft uitsluitend betrekking op specifieke maatregelen aan de bestaande bouw.
Als de aanvrager de gesubsidieerde maatregelen combineert met verbouwingswerkzaamheden – zoals een aanbouw of een uitbouw – dan vallen de (isolatie- en installatietechnische) kosten buiten deze subsidieregeling.
Het college kan besluiten dat kosten die niet of onvoldoende bijdragen aan het doel van de regeling, niet voor subsidie in aanmerking komen. Daarbij kan worden gedacht aan materiaalkosten voor het vervangen van een vloer van de bestaande woning, het isoleren van een garage of de afwerking van een wand na isolerende of installerende maatregelen.
De gemeente behoudt zich het recht voor om externe expertise in te schakelen voor de beoordeling van de kosten en haalbaarheid van de aanvraag.
Deze subsidieregeling is bedoeld voor het bereiken van het doel (aardgasvrije woningen), waarbij dit doel stapsgewijs bereikt kan worden. Daarom kunnen meerdere subsidieaanvragen ingediend worden voor iedere volgende stap om het doel te bereiken.
Het beschikbare subsidiebedrag per bestaande woning in de Wijk van de Toekomst van maximaal
€ 12.000,00 is gekoppeld aan de bestaande woning. De eigenaar vraagt aan, maar bij een tussentijdse wisseling van eigenaar kan de nieuwe eigenaar uitsluitend subsidie aanvragen tot het maximum dat voor die bestaande woning beschikbaar is. Het subsidiebedrag kan het maximum van € 12.000,00 voor alle (en in combinatie van) onder artikel 4 genoemde activiteiten niet overstijgen.
De subsidieregeling kan met terugwerkende kracht toegepast worden vanaf 1 oktober 2018 tot de dag van inwerkingtreding van deze regeling voor werkzaamheden die onder de subsidieregeling vallen en al uitgevoerd zijn door een deskundig bedrijf.
Als de werkzaamheden nog niet gestart zijn op de dag van inwerkingtreding van deze regeling, moet er eerst subsidie aangevraagd worden voordat de werkzaamheden uitgevoerd gaan worden.
Het is niet mogelijk om subsidie aan te vragen met terugwerkende kracht voor werkzaamheden die door de aanvrager zelf zijn uitgevoerd. De gemeente kan deze werkzaamheden en de bestede kosten achteraf niet controleren.
Met terugwerkende kracht wordt geen subsidie verleend voor zonnepanelen of (emissieloze) kooktoestellen (zie artikel 5 derde lid).
Binnen één jaar na de beschikkingsdatum moeten de activiteiten volledig zijn uitgevoerd. Er zijn situaties denkbaar waarbij dit, bijvoorbeeld door externe factoren, niet haalbaar is. De aanvrager is verplicht om dit bij de subsidieaanvraag te vermelden. Het college kan in dat geval akkoord gaan met de afwijkende uitvoeringsperiode.
Artikel 10 Verdeling van het subsidieplafond
Het subsidieplafond (vermeld in artikel 9 van deze subsidieregeling) wordt verdeeld over de bestaande woningen van eigenaren in de Wijk van de Toekomst in Ermelo. Daardoor is per bestaande woning maximaal € 12.000,00 beschikbaar voor het bereiken van het doel dat in artikel 2 van deze subsidieregeling is beschreven, door middel van de activiteiten die in artikel 4 van deze subsidieregeling zijn genoemd.
Dit beschikbare subsidiebedrag wordt gekoppeld aan de bestaande woning en kan niet benut worden door de aanvrager als hij een andere woning koopt of bewoont.
Aan dit budget kunnen geen rechten worden ontleend. Subsidie wordt uitsluitend verleend en vastgesteld op grond van een subsidieaanvraag. Als het doel van deze subsidieregeling bereikt wordt voor een bestaande woning zonder dat het beschikbare bedrag volledig is benut, vervalt het overgebleven bedrag aan de gemeente. De gemeente zal dit bedrag benutten voor een andere wijk met hetzelfde doel of terugstorten aan de Provincie Gelderland die deze subsidie beschikbaar heeft gesteld aan de gemeente Ermelo.
Artikel 12 Onvoorziene gevallen en hardheidsclausule
Het is denkbaar dat de verordening niet of onvoldoende voorziet in een situatie die zich voordoet. Daarvoor biedt het eerste lid een algemene oplossing.
Het tweede lid ziet op de tegenovergestelde situatie, namelijk dat iets wel geregeld is op een wijze die bij nader inzien onwenselijk is voor de desbetreffende individuele casus.
Het opnemen van een hardheidsclausule opent de mogelijkheid voor het college om artikelen van deze subsidieregeling buiten toepassing te laten of daarvan af te wijken, wanneer strikte toepassing voor een belanghebbende onbillijke of onevenredige gevolgen heeft. De toepassing van de hardheidsclausule blijft beperkt tot bijzondere individuele gevallen, die een aanvullende belangenafweging noodzakelijk maken. De te treffen voorziening, die niet in de subsidieregeling is voorzien, dient altijd binnen de doelstellingen van de subsidie te passen. Het gebruik van de hardheidsclausule is een uitzondering: het college is in principe gehouden aan toepassing van de regeling, op grond van beginselen als gelijkheid en rechtszekerheid.