Organisatie | Harderwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk houdende regels omtrent sociale huurwoningen (Richtlijn Urgentie 2020) |
Citeertitel | Richtlijn Urgentie 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Richtlijn urgentie 2015.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-05-2020 | nieuwe regeling | 17-12-2019 | 19h0008164 / h190105112 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk;
gelezen het voorstel aan burgemeester en wethouders van 5 december 2019,
met nummer 19h0008164 / h190105112;
Vast te stellen de ‘Richtlijn urgentie 2020’ onder gelijktijdige intrekking van de ‘Richtlijn urgentie 2015’ en de inwerkingtreding hiervan te bepalen op de datum van inwerkingtreding van de Huisvestingsverordening gemeente Harderwijk 2020.
Op dit moment is de vraag naar sociale huurwoningen groter dan het beschikbare aanbod in de regio Noord-Veluwe. Dit betekent in veel gevallen dat woningzoekenden niet direct kunnen verhuizen. Woningzoekenden houden daar rekening mee door zich tijdig in te schrijven en inschrijfduur op te bouwen. Op die manier zijn mensen voorbereid op geplande en ongeplande veranderingen in hun woonbehoefte. Denk aan gezinsuitbreiding, wisseling van baan of het beginnen of beëindigen van een relatie. Deze life-events laten zich niet altijd plannen maar het is vrij aannemelijk dat mensen hier op enig moment mee te maken krijgen. Van de meeste mensen mag daarom worden verwacht dat ze zich hierop voorbereiden.
Soms is de aanleiding om te verhuizen zo noodlottig, dat vrijwel niemand daarop is voorbereid. Als iemand in zo’n geval snel (andere) woonruimte nodig heeft, is het mogelijk om urgentie aan te vragen. Met een urgentieverklaring kan iemand met voorrang reageren op de beschikbare woningen in de regio. Gevolg is wel dat andere woningzoekenden daardoor langer moeten wachten, daarom wordt alleen bij uitzondering urgentie verleend. Een onafhankelijke commissie beoordeelt namens Burgemeester en Wethouders per aanvraag of voorrang gerechtvaardigd is. Voorliggende richtlijnen schetsen het kader. Deze richtlijnen worden na 1 jaar geëvalueerd.
Het aanvragen van een urgentieverklaring kost € 100,-. Voor aanvragers met een inkomen onder of op het bijstandsniveau, geldt een gereduceerd tarief van € 50,-.
Een aanvraag wordt pas na ontvangst van de bijdrage in behandeling genomen.
Aanvrager ontvangt daarvoor bericht van het secretariaat van de urgentiecommissie. Als de aanvraagkosten tot problemen leiden kan de aanvrager de urgentiecommissie vragen om een betalingsregeling
Beoordeling van een urgentieaanvraag
Mede aan de hand van de aangeleverde informatie, neemt de urgentiecommissie een besluit over het verlenen van urgentie. Aanvrager wordt hierover per mail of brief geïnformeerd.
Is er aanvullende informatie nodig dan kan het secretariaat van de commissie een externe adviseur inschakelen.
Wat gebeurt er als urgentie niet wordt verleend?
Indien het verzoek wordt afgewezen, ontvangt de aanvrager een brief met de motivering van het besluit. Het staat de aanvrager vrij om bij burgemeester en wethouders bezwaar in te dienen tegen het besluit van de urgentiecommissie.
Wat gebeurt als de urgentie wel wordt verleend?
Indien het verzoek wordt toegewezen, wordt er een urgentieverklaring met het besluit van de urgentiecommissie aan aanvrager verstuurd. Deze wordt door het secretariaat van de commissie ook direct opgevoerd bij de inschrijving als woningzoekende.
Met de urgentieverklaring kan worden gereageerd op alle passende woningen in de regio die via het huurportaal worden aangeboden. Daarbij moet uiteraard wel worden voldaan aan de voorwaarden die worden gesteld bij een woningadvertentie, waaronder het passend toewijzen.
Geldigheidsduur urgentieverklaring
Een verleende urgentie vervalt na 6 maanden. Als deze termijn wordt overschreden is alleen verlenging mogelijk indien aanvrager kan aantonen dat er ondanks actieve inzet in de gehele regio geen geschikte woning beschikbaar is gekomen of er door overmacht niet kon worden gereageerd
De urgentiecommissie kan de urgentieverklaring intrekken als blijkt dat er bij de aanvraag onjuiste gegevens zijn verstrekt, of als de situatie veranderd is waardoor aanvrager niet meer urgent woningzoekend is.
De secretaris van de urgentiecommissie bepaalt of de aanvraag voldoet aan alle genoemde punten van één of meerdere van de toewijzingsgronden. Is dat niet het geval, wordt de aanvraag niet ontvankelijk verklaard. Indien nodig krijgt de aanvrager vier weken de tijd om de aanvraag alsnog op orde te maken.
Aanvrager kan aantonen dat de woonlasten (huur of hypotheeklasten) zodanig hoog zijn dat het besteedbare inkomen na aftrek van de woonlasten lager is dan het bedrag dat resteert als de normhuur als bedoeld in artikel 17 lid 2 van de Wet op de huurtoeslag wordt afgetrokken van de bijstandsnorm die voor aanvrager geldt c.q. voor zijn situatie zou gelden. De betaalbaarheidsproblemen zijn het gevolg van een niet-verwijtbare en onvoorziene inkomensdaling;
Medische en/of psychische problematiek
Aanvrager kan aantonen dat de reisafstand en/of de beschikbare wijze van vervoer tussen de huidige woning en de voorziening in de regio Noord-Veluwe voor zorg- of hulpverlening waar aanvrager of een gezinslid op is aangewezen, een onaanvaardbare belasting in termen van medisch risico, reistijd en/of kosten tot gevolg heeft.