Organisatie | Harderwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk houdende regels omtrent bezwarencommissie (Regelement Bezwarencommissie Woonruimteverdeling Noord-Veluwe 2020) |
Citeertitel | Regelement Bezwarencommissie Woonruimteverdeling Noord-Veluwe 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Regelement Bezwarencommissie Woonruimteverdeling Noord-Veluwe 2015.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-05-2020 | nieuwe regeling | 17-12-2019 | 19h0008164 / h190105112 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk;
gelezen het voorstel aan burgemeester en wethouders van 5 december 2019,
nummer 19h0008164 / h190105112;
Vast te stellen het ‘Regelement Bezwarencommissie Woonruimteverdeling Noord-Veluwe 2020’ onder gelijktijdige intrekking van het ‘Regelement Bezwarencommissie Woonruimteverdeling Noord-Veluwe 2015’ en de inwerkingtreding hiervan te bepalen op de datum van inwerkingtreding van de ‘Huisvestingsverordening gemeente Harderwijk 2020’.
Regelement Bezwarencommissie Woonruimteverdeling Noord-Veluwe 2020
Artikel 3. Taak van de commissie
De commissie adviseert het college over een ingekomen bezwaar van een burger. De commissie geeft haar beslissing in de vorm van een advies aan het college.
Artikel 9. Waarborgen privacy van bezwaarmaker en derden
Bezwaarmaker heeft geen recht op kopieën of inzage van stukken, indien deze privacygevoelige gegevens van anderen dan hemzelf bevatten, tenzij voor het verstrekken van die gegevensschriftelijke toestemming door de betrokkene is verleend. De bezwaarmaker wordt door of namens de commissie op de hoogte gesteld of inzage in de stukken kan worden verleend, dan wel kopieën kunnen worden verstrekt. Indien de schriftelijke toestemming wel is verleend, dan is bezwaarmaker verplicht tot geheimhouding van die gegevens.
De commissie brengt binnen acht weken nadat zij kennis heeft genomen van het bezwaarschrift advies uit aan het college van de gemeente waaraan het bezwaarschrift is gericht. Als de termijn voor advies is verlengd overeenkomstig artikel 7:10 lid 3 van de Algemene wet bestuursrecht, bedraagt deze termijn veertien weken.
Als het de commissie niet mogelijk is advies uit te brengen op een zodanig tijdstip dat het college binnen de wettelijke termijn een beslissing op het bezwaarschrift kan nemen, is de commissie, op basis van artikel 14 van de Huisvestingsverordening 2020, bevoegd om namens het college de beslistermijn op het bezwaarschrift te verlengen, overeenkomstig artikel 7:10 lid 3 van de Algemene wet bestuursrecht.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente
Harderwijk in de vergadering van 17 december 2019.
Dit reglement is van toepassing voor de deelnemende gemeenten van de Noord-Veluwe. Ook andere gemeenten kunnen deelnemen.
Artikel 2. Samenstelling en benoeming leden van de commissie
In 2015 is de bestaande Klachtencommissie omgevormd naar een onafhankelijke adviescommissie, bedoeld in artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht. Deze commissie neemt enkel kennis van bezwaren in het kader van de woonruimteverdeling.
De leden van de commissie worden voor vier jaar benoemd. Na afloop van de termijn kunnen zij nogmaals voor een periode van vier jaar worden benoemd. De maximale zittingstermijn voor een lid van de commissie is acht jaar. De commissie stelt zelf een rooster van aftreden op.
De commissie is onafhankelijk, hetgeen in haar samenstelling tot uiting komt.
De commissie wordt gefaciliteerd door één of meerdere gemeenten uit de regio. Op het moment van vaststellen van dit reglement faciliteert de gemeente Putten de commissie.
Om te voorkomen dat bij elke vacature in de commissie alle colleges een benoemingsbesluit moeten nemen, is er voor gekozen het college van Putten te mandateren, op voordracht van de portefeuillehouders volkshuisvesting, de leden van de commissie te benoemen.
Artikel 3. Taak van de commissie
De commissie heeft tot taak een ingekomen bezwaar van een woningzoekende, tegen het weigeren van urgentie door de urgentiecommissie, te behandelen en hierover het college te adviseren.
Daarbij zal de commissie onder meer de gevolgde procedure toetsen aan de wet en de afgesproken werkwijze. Het advies van de commissie geeft het college houvast en kan niet ongemotiveerd ter zijde worden gelegd.
Artikel 4. Procedure behandeling van het bezwaar
Dit artikel geeft aan wie een bezwaar bij de commissie kan indienen: een ieder die door een beslissing op grond van de Huisvestingsverordening Noord-Veluwe 2020 rechtstreeks in zijn belang is getroffen.
Voorts is aangegeven op welke wijze een bezwaar dient te worden ingediend. Een bezwaar zal pas in behandeling worden genomen indien een besluit van de urgentiecommissie schriftelijk ter kennis van bezwaarmaker is gebracht. Het bezwaar wordt ingediend bij het college.
Door of namens het college wordt advies van de commissie gevraagd.
Artikel 5. Ontvangst van het bezwaar
Binnen twee weken nadat het bezwaar is ontvangen, krijgt de bezwaarmaker van of namens de commissie hier een schriftelijke bevestiging van. Tevens wordt de bezwaarmaker meegedeeld op welke wijze en binnen welke termijn het bezwaar zal worden behandeld.
Indien een bezwaar niet-ontvankelijk wordt verklaard, zal dit schriftelijk en met redenen omkleed aan de bezwaarmaker kenbaar worden gemaakt.
Artikel 6. Voorbereiding van de vergadering van de commissie
De urgentiecommissie, tegen wiens besluit het bezwaar is gericht, wordt in de gelegenheid gesteld om schriftelijk op het bezwaar te reageren, door het indienen van een verweerschrift. De commissie stelt een termijn waarbinnen deze reactie moet zijn ontvangen.
Minimaal een week voor behandeling van het bezwaar in de vergadering van de commissie, wordt aan bezwaarmaker, alsmede aan een vertegenwoordiger van de urgentiecommissie, een uitnodiging verzonden om ter vergadering hun zienswijze aangaande het bezwaar kenbaar te maken. In deze uitnodiging vermeldt de commissie de plaats, de datum en het tijdstip van de behandeling. Bezwaarmaker en urgentiecommissie ontvangen de op het bezwaar betrekking hebbende stukken. Bezwaarmaker kan zich laten vertegenwoordigen door een gemachtigde. Hij dient dit vooraf aan de commissie kenbaar te maken. De bezwaarmaker kan zich bij de behandeling van het bezwaar tevens door een deskundige laten bijstaan.
Artikel 7. Behandeling van het bezwaar
Dit artikel regelt wie toegang heeft tot de vergadering. De bezwaarmaker wordt in de gelegenheid gesteld om ter vergadering zijn bezwaar toe te lichten en te reageren op alle stukken die op de zaak betrekking hebben. Ook de urgentiecommissie krijgt de gelegenheid een reactie op het bezwaar te geven.
Artikel 8. Werkwijze en plichten van de commissie
De vergaderfrequentie van de commissie is gesteld op eenmaal per jaar, tenzij de behandeling van binnengekomen bezwaren aanleiding is om de frequentie op te voeren, mede gezien de wettelijke termijn van afhandeling. In de praktijk zal de commissie gemiddeld elke twee maanden bijeenkomen.
De commissie houdt een register bij van het aantal binnengekomen bezwaren en de wijze van afdoening daarvan. Jaarlijks brengt de commissie aan de colleges en aan de woningcorporaties verslag uit over haar werkzaamheden.
Artikel 9. Waarborgen privacy van bezwaarmaker en derden
Bezwaarmaker krijgt geen toegang tot stukken waarin de gegevens van derden zijn opgenomen, zolang die derde daarvoor geen toestemming heeft gegeven. Bovendien is bepaald dat de commissieleden tot geheimhouding van privacygevoelige gegevens verplicht zijn.
In dit artikel wordt de termijn geregeld waarbinnen de commissie een advies over een ingekomen bezwaar aan het college uitbrengt. De commissie stelt de bezwaarmaker van haar advies in kennis.
De onderlinge beraadslagingen van de commissie zijn besloten. De commissie kan alleen maar tot een advies komen als meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is. Aangegeven is wat er in het advies moet worden opgenomen.
Artikel 11. Vaststelling en wijziging van reglement
Het reglement wordt door de colleges vastgesteld. De commissie moet echter worden gehoord over de voorgestelde wijzigingen.