Organisatie | De Fryske Marren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de vergaderingen, bijeenkomsten en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van de gemeente De Fryske Marren |
Citeertitel | Reglement van Orde De Fryske Marren 2020 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-04-2020 | 13-04-2021 | nieuwe regeling | 15-04-2020 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
De secretaris is aanwezig in de raadsvergadering, hetzij voor het verstrekken van informatie dan wel - op uitnodiging van de voorzitter-, om deel te nemen aan de beraadslagingen.
Hoofdstuk 2 Toelating van leden; fracties
Artikel 8. Onderzoek geloofsbrieven; beëdiging
Voor de eerste zitting van de nieuwe raad en bij toelating tot de raad van een of meer nieuwe leden stelt de raad een commissie in bestaande uit drie leden van de raad. De commissie onderzoekt de geloofsbrieven, de daarop betrekking hebbende stukken van nieuw te benoemen leden en, indien het de eerste zitting van de nieuwe raad betreft, de processen-verbaal van de stembureaus.
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
wordt hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling gedaan aan de voorzitter. De naam van de nieuwe fractie dient getoetst te worden aan de afwijzingsgronden uit artikel G 3 van de Kieswet.
Hoofdstuk 3 Benoeming wethouders
De burgemeester kan voor de aanvang van iedere ambtstermijn dan wel bij de invulling van een vacature van wethouder opdracht geven om de kandidaat-wethouder(s) aan een risicoanalyse integriteit te onderwerpen. De burgemeester brengt over het eindresultaat daarvan verslag uit aan de raad. De risicoanalyse en de eindconclusie zijn niet openbaar.
Hoofdstuk 4 De totstandkoming van het raadsbesluit
Artikel 14. Voorzitter en griffier
De voorzitter van het Petear is belast met het leiden van de besprekingen met inachtneming van het doel en de strekking van het Petear. Waar nodig neemt hij passende maatregelen ter handhaving van de orde en het doen naleven van het reglement van orde. Hij nodigt de deelnemers aan de vergadering aan tafel, verleent het woord en sluit de behandeling van elk onderwerp af.
Artikel 15. Taken en werkwijze
Het Petear heeft de taken zoals beschreven in artikel 11, met dien verstande dat daarbij in het bijzonder de volgende bepalingen gelden:
Artikel 16. Oproep en voorlopige agenda; verzenden van stukken
De griffier draagt er zorg voor dat de ontwerpagenda plus bijbehorende stukken tijdig aan de agendacommissie worden verzonden. Indien het college nog spoedstukken wil toevoegen, dient dat op de dag van de agendacommissie uiterlijk om 15.00 uur naar de leden van de agendacommissie te kunnen worden verzonden.
Indien voor stukken op grond van artikel 25 of 86 van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd blijven deze stukken, in afwijking van het tweede lid, onder berusting van de griffier en verleent de griffier de leden van de raad en de commissieleden inzage. Commissieleden kunnen alleen inzage krijgen in stukken die betrekking hebben op het Petear waarvan zij deelnemer zijn.
In spoedeisende gevallen kan de agendacommissie ná het verzenden van de schriftelijke oproep tot uiterlijk 48 uur voor de aanvang van een vergadering een aanvullende agenda opstellen. Hij draagt er daarbij zorg voor dat de daarbij behorende stukken eveneens uiterlijk 48 uur voor de aanvang van de vergadering in het bezit zijn van de raadsleden.
Artikel 17. Zittingsduur en vacatures
De zittingsperiode van een commissielid en dat van de voorzitter van een Petear eindigt met het einde van de zittingsperiode van de raad, of wanneer betrokkene geen deel meer uitmaakt van de raad of wanneer door de fractievoorzitter een ander commissielid wordt voorgedragen ter benoeming door de raad. Een verzoek tot benoeming van een ander commissielid wordt gelijktijdig met een verzoek tot ontslag van het eerder benoemde lid gericht aan de raad.
Paragraaf 3 De raadsvergadering: Debat en Beslút
Artikel 19. De raadsvergadering: Debat en Beslút.
Na afloop van het Petear vindt de raadsvergadering plaats. De raadsvergadering is verdeeld in twee onderdelen, te weten Debat en Beslút. Tussen beide onderdelen is een schorsing. De raadsvergadering eindigt in principe uiterlijk om 22.30 uur. Bij het niet tijdig afronden van de agenda van de vergadering worden de resterende punten doorgeschoven naar een volgend Debat en Beslút.
Artikel 20. Oproep en voorlopige agenda
In spoedeisende gevallen kan de voorzitter van de raad ná het verzenden van de schriftelijke oproep tot uiterlijk 48 uur voor de aanvang van een vergadering een aanvullende agenda opstellen. Hij draagt er daarbij zorg voor dat de daarbij behorende stukken eveneens uiterlijk 48 uur voor de aanvang van de vergadering in het bezit zijn van de raadsleden.
Onverminderd het bepaalde in artikel 11, is de vergadering in de Debatfase bedoeld voor het uitwisselen van standpunten tussen fracties onderling en het voeren van een debat over voorstellen aan de raad.
Artikel 26. Deelnemers, procedure
Wanneer de voorzitter vaststelt dat het Debat kan worden afgesloten of wanneer de voor de behandeling gestelde tijd is verstreken stelt hij vast of het betreffende voorstel kan worden doorgeleid naar het Beslút, hetzij dezelfde avond hetzij tijdens de volgende besluitvormende vergadering. Hij kan de raad desgewenst hiertoe een voorstel doen waarover de raad onmiddellijk beslist.
De voorzitter en elk lid van de raad kan in voorkomende gevallen een voorstel doen over de spreektijd van de leden van de raad en de leden van het college. Het voorstel kan bevatten een agendapunt, de volledige agenda of een bepaalde periode.
Artikel 31. Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaat, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk zonder toestemming van de voorzitter interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen.
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot nader onderling beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Artikel 33. Besluitenlijst en digitaal verslag
De leden, de voorzitter, de wethouders en de griffier hebben het recht, een voorstel tot verandering aan de raad te doen indien de besluitenlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft wat besloten is. Een voorstel tot verandering dient zoveel mogelijk voor het begin van de vergadering vóór het vaststellen van de besluitenlijst bij de griffier te worden ingediend.
De besluitenlijst, alsmede het multimediale verslag van het verloop van de vergadering wordt opgesteld c.q. tot stand gebracht onder de zorg van de griffier. De besluitenlijst wordt zo spoedig mogelijk na vaststelling en ondertekening door voorzitter en griffier op de gemeentelijke website geplaatst. De besluitenlijst is openbaar, behoudens het bepaalde in de artikelen 23 lid 5 en 25 Gemeentewet.
Na voordat de raad tot stemming overgaat, heeft ieder lid het recht zijn uit te brengen stem kort te motiveren.
Paragraaf 4 Procedures bij stemmingen
Artikel 37. Algemene bepalingen over stemming.
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat de voorzitter de elektronische stemming heeft beëindigd dan wel, indien het bepaalde in lid 4 van toepassing is, voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 39. Stemming over personen
Het stembureau of de voorzitter onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 40. Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Hoofdstuk 5 Rechten van leden voor de Raadsvergaderingen
Elk (sub)amendement en elk voorstel moet om in behandeling genomen te kunnen worden schriftelijk en tenminste ondertekend door één raadslid bij de voorzitter worden ingediend, tenzij de voorzitter - met het oog op het eenvoudige karakter van het voorgestelde- oordeelt, dat met een mondelinge indiening kan worden volstaan.
Artikel 45. Initiatiefvoorstel
De voorzitter plaatst het voorstel op de agenda van de eerstvolgende vergadering na ontvangst van een reactie van het college als bedoeld in het vorige lid dan wel nadat de hiervoor gegeven termijn is verstreken, tenzij de agenda hiervoor reeds verzonden is. In dit laatste geval wordt het voorstel op de agenda van de daaropvolgende vergadering geplaatst.
De behandeling van het voorstel vindt plaats nadat alle op de agenda voorkomende voorstellen en onderwerpen zijn behandeld, tenzij de raad oordeelt dat het voorstel met het oog op de orde van de vergadering tezamen met een ander geagendeerd voorstel of onderwerp eerder dient te worden behandeld of het voorstel eerst voor advies naar het college dient te worden gezonden. In het laatste geval bepaalt de raad in welke vergadering het voorstel opnieuw geagendeerd wordt.
Het verzoek tot het houden van een debat bij interpellatie wordt, behoudens in -naar het oordeel van de voorzitter- spoedeisende gevallen, ten minste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk via de griffier bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen wordt verlangd alsmede de te stellen vragen.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad en het college. Bij de vaststelling van de agenda van de eerstvolgende raadsvergadering na indiening van dat verzoek, wordt over het verzoek besloten, waarbij de raad tevens bepaalt bij welk agendapunt de interpellatie wordt geplaatst.
Artikel 48. Schriftelijke vragen
Als de vraag ten minste 48 uur voor aanvang van een raadsvergadering is ingediend, vindt mondelinge beantwoording plaats in de eerstvolgende raadsvergadering, tenzij het college of de burgemeester de griffier in kennis stelt dat dit onmogelijk is, waarbij tevens aangegeven wordt binnen welke termijn beantwoording zal plaatsvinden.
Hoofdstuk 7 Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 52. Verslag; verantwoording
Een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, kan verslag doen van zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn (geweest).
Wanneer een lid van de raad een persoon als bedoeld in het eerste lid ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, besluit de raad over het toestaan daarvan. De regels voor het vragen van inlichtingen, vastgesteld in artikel 53, zijn van overeenkomstige toepassing.
Hoofdstuk 8 Besloten raadsvergadering
Op een besloten raadsvergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 55. Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen, wordt, indien daarom wordt verzocht, door het college als orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het college overleg gevoerd.
Hoofdstuk 9 Toehoorders en pers
Artikel 57. Geluid- en beeldregistraties
Degene die in de vergaderzaal tijdens de raadsvergadering geluid- dan wel beeldregistraties wil maken, doet hiervan mededeling aan de voorzitter en gedraagt zich naar zijn aanwijzingen.
Artikel 58. Verbod gebruik mobiele telefoons
In de raadszaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het hoorbaar gebruik van mobiele telefoons of andere digitale communicatiemiddelen en computerapparatuur, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, niet toegestaan.
Artikel 59. Bijzondere situaties
In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist de raad op voorstel van de voorzitter.
Artikel 60. In werking treden en naamgeving
Toelichting Reglement van Orde De Fryske Marren 2020
Betekenis en doorwerking voorstel Werkgroep Vergaderstructuur
Het voorstel van de Werkgroep Vergaderstructuur d.d. 21 september 2018 maakt waar nodig (ter toelichting) deel uit van dit reglement. Het besluitvormingsproces is opgedeeld in drie fases: de informatieve fase, de debatfase en de besluitvormende fase.
De informatieve fase is bedoeld voor ontmoeting tussen raad en samenleving. De opzet is relatief informeel en binnen het onderdeel is ruimte voor parallelle activiteiten en gesprekken op locatie. In het Petear vindt een gesprek plaats over een onderwerp van de agenda van de komende tijd of een onderwerp dat op een andere manier onder de aandacht is of wordt gebracht. Betrokkenen en deskundigen spreken informeel met raadsleden en commissieleden. Ter ondersteuning kunnen ambtenaren aanwezig zijn. Het gesprek vindt primair plaats tussen raad en deelnemers, om de benodigde informatie voor de beeldvorming te verzamelen. De rol van het college is daarmee toehoorder en het college kan alleen in voorkomende gevallen corrigeren op feitelijke onjuistheden. De juridische vorm van een bijeenkomst van het Petear is een vergadering van een commissie als bedoeld in artikel 82 Gemeentewet. In de debatfase bespreken raadsleden raadsvoorstellen met elkaar. Doel is primair om na te gaan of iedereen de juiste en voldoende informatie heeft en te komen tot een oordeel over het voorstel. Tweede pijler van de debatfase is het uitwisselen van standpunten, het voeren van een debat en het inbrengen en/of bespreken van moties en amendementen. De juridische vorm van het debat is een raadsvergadering als bedoeld in artikel 20 Gemeentewet. Het spreekt voor zich dat dit plaatsheeft in een raadsvergadering als bedoeld in artikel 20 Gemeentewet.
De stukken die ter besluitvorming aan de raad worden voorgelegd, maken een opeenvolgend proces door, zodat er binnen de fracties tussen de verschillende onderdelen van de BOB-structuur (Beeldvorming, Opinievorming, Besluitvorming) telkens gelegenheid is voor overleg en nadere informatie. De ontmoetingen met inwoners en deskundigen is stap nummer één. Het Debat is stap nummer 2. Deze stap vindt altijd twee weken later plaats. Op dezelfde avond, na het debat, kan de raad besluiten nemen, maar indien nodig kan de besluitvorming ook twee weken later plaatsvinden. Zijn er echt veel wijzigingen in een raadsvoorstel, dan kan het stuk desgewenst opnieuw voor het Debat, of het Petear worden voorgelegd. Het principe is dus dat er op één avond een voorstel in het Debat besproken én besloten wordt. De raad kan in voorkomend geval besluiten om van dit principe af te stappen.
De vergaderingen van de raad (Debat en Beslút) vinden in de regel plaats in een cyclus van twee weken . Deze beginnen nadat de bijeenkomst(en) van het Petear is/zijn afgerond. Zowel de bijeenkomst van het Petear als de raadsvergadering wordt gehouden in het gemeentehuis, Heremastate 1 te Joure, dan wel op een door de agendacommissie te bepalen andere plaats. De voorzitter van de raad of de agendacommissie kunnen in bijzondere gevallen een andere dag en aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen.
De voorzitter van de raad voert hierover, wanneer het gaat om een raadsvergadering, overleg met de fractievoorzitters in het fractievoorzittersoverleg. In spoedeisende situaties is het mogelijk dat de voorzitter zonder overleg een oproep voor een raadsvergadering aan de raadsleden verzendt.