Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Noord-Brabant

Besluit van de hoor- en adviescommissie voor de behandeling van bezwaarschriften en klachten van de provincie Noord-Brabant van 16 april 2020, houdende tijdelijke aanvullende procedureregels voor de behandeling van bezwaarschriften, administratieve beroepschriften en klaagschriften in verband met COVID-19-maatregelen (Aanvullende procesregeling hoor- en adviescommissie bezwaarschriften en klachten Noord-Brabant in verband met COVID-19-maatregelen)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNoord-Brabant
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingBesluit van de hoor- en adviescommissie voor de behandeling van bezwaarschriften en klachten van de provincie Noord-Brabant van 16 april 2020, houdende tijdelijke aanvullende procedureregels voor de behandeling van bezwaarschriften, administratieve beroepschriften en klaagschriften in verband met COVID-19-maatregelen (Aanvullende procesregeling hoor- en adviescommissie bezwaarschriften en klachten Noord-Brabant in verband met COVID-19-maatregelen)
CiteertitelAanvullende procesregeling hoor- en adviescommissie bezwaarschriften en klachten Noord-Brabant in verband met COVID-19-maatregelen
Vastgesteld doorgeattribueerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt met ingang van 1 september 2020.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-05-202001-09-2020nieuwe regeling

16-04-2020

prb-2020-2574

C2260041/4686235

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de hoor- en adviescommissie voor de behandeling van bezwaarschriften en klachten van de provincie Noord-Brabant van 16 april 2020, houdende tijdelijke aanvullende procedureregels voor de behandeling van bezwaarschriften, administratieve beroepschriften en klaagschriften in verband met COVID-19-maatregelen (Aanvullende procesregeling hoor- en adviescommissie bezwaarschriften en klachten Noord-Brabant in verband met COVID-19-maatregelen)

De hoor- en adviescommissie voor de behandeling van bezwaarschriften en klachten Noord-Brabant;

 

Overwegende dat in Nederland een uitzonderlijke situatie is ontstaan door het uitbreken van het Coronavirus en dat door het RIVM adviezen en richtlijnen zijn uitgebracht en door de Nederlandse regering en de diverse Veiligheidsregio’s maatregelen zijn getroffen om verspreiding van het virus te voorkomen;

 

Overwegende dat de hoor- en adviescommissie vanwege die uitzonderlijke situatie en alle in verband daarmee getroffen maatregelen tijdelijk regels wil vastleggen voor de wijze waarop zij gebruik maakt van de in het procesrecht (Awb) neergelegde bevoegdheden ten aanzien van het horen ten behoeve van de behandeling van bezwaarschriften, administratief beroepschriften en klachten bij de provincie Noord-Brabant;

 

Overwegende dat dit het noodzakelijk maakt dat de hoor- en adviescommissie haar werkwijze ingrijpend aanpast, dat fysieke hoorzittingen tot een nader te bepalen moment niet mogelijk zijn en dat het fysiek horen van partijen kan worden vervangen door het horen met gebruikmaking van een digitale omgeving;

Overwegende dat noodzakelijk is hiertoe de onderliggende procesregeling van 7 april 2020 voor de duur van deze bijzondere situatie aan te vullen;

 

Besluit vast te stellen de volgende regeling:

Artikel 1 Algemeen

  • 1.

    Deze procesregeling geldt als aanvulling op de Procesregeling hoor- en adviescommissie bezwaarschriften en klachten Noord-Brabant van 7 april 2020.

  • 2.

    De bepalingen in de Procesregeling behouden hun gelding, tenzij in deze aanvullende procesregeling daarvan wordt afgeweken.

Artikel 2 Horen met gebruikmaking digitale omgeving

  • 1.

    De hoor- en adviescommissie kan besluiten voor het horen van partijen als bedoeld in de hoofdstukken 7 en 9 van de Awb, gebruik te maken van een digitale omgeving, zoals een videobeeldverbinding.

  • 2.

    Partijen krijgen de gelegenheid om tot uiterlijk twee werkdagen voor aanvang van het horen met gebruikmaking van een digitale omgeving een beknopte pleitnota te e-mailen aan het secretariaat. Deze beknopte pleitnota bevat uitsluitend de te geven mondelinge toelichting en geen andere schriftelijke bijlagen.

  • 3.

    Voordat toepassing wordt gegeven aan het eerste en tweede lid, neemt de secretaris contact op met partijen. De secretaris spreekt telefonisch of via e-mail een datum en tijdstip met alle partijen af. De uitnodiging en de instructies voor de hoorzitting kunnen per e-mail geschieden.

Artikel 3 Inwerkingtreding en werkingsduur

  • 1.

    Deze procesregeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst en vervalt met ingang van 1 september 2020.

  • 2.

    Het tijdstip waarop deze procesregeling vervalt kan worden bepaald op een ander tijdstip, met dien verstande dat dit ten hoogste twee maanden ligt na het tijdstip waarop de procesregeling zou vervallen.

Artikel 4 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Aanvullende procesregeling hoor- en adviescommissie bezwaarschriften en klachten Noord-Brabant in verband met COVID-19-maatregelen.

 

’s-Hertogenbosch, 16 april 2020

De hoor- en adviescommissie voornoemd,

de coördinerend voorzitter,

dr. E.J. Janse de Jonge

de secretaris,

mr. H.J.A. van Ham