Organisatie | De Fryske Marren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel geluid voor bedrijfswoningen op bedrijventerrein Sewei te Joure |
Citeertitel | Beleidsregel geluid voor inpandige bedrijfswoningen op bedrijventerrein Sewei te Joure |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-03-2015 | nieuwe regeling | 24-02-2015 | 37913/2015 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente De Friese Meren;
overwegende dat het gewenst een kader te scheppen, waarbinnen het mogelijk is om nieuwe inpandige bedrijfswoningen te realiseren op bedrijventerrein Sewei;
gelet op het bestemmingsplan Joure Bedrijventerreinen (actualisatie) zoals vastgesteld op 19 december 2012;
vast te stellen de Beleidsregel geluid voor bedrijfswoningen op bedrijventerrein Sewei te Joure.
artikel 2: citeertitel en inwerkingtreding
Dit besluit kan worden aangehaald als beleidsregel geluid voor inpandige bedrijfswoningen op bedrijventerrein Sewei te Joure.
Het besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.
Op 19 december 2012 heeft de raad van de voormalige gemeente Skarsterlân, thans De Friese Meren, het bestemmingsplan Joure Bedrijventerreinen (Actualisatie) vastgesteld.
Naar aanleiding van de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 6 november 2013 is het bestemmingsplan in zijn geheel onherroepelijk geworden.
De gemeente De Friese Meren wil het realiseren van inpandige bedrijfswoningen mogelijk blijven maken op het bedrijventerrein Sewei te Joure. In het bestemmingsplan zijn de bestaande bedrijfswoningen op dit bedrijventerrein als zodanig aangeduid en is in artikel 4.7 van de regels een wijzigingsbevoegdheid opgenomen voor het toestaan van nieuwe inpandige bedrijfswoningen.
In de planregels van het bestemmingsplan zijn criteria opgenomen waaraan bij de uitwerking van de wijzigingsbevoegdheid getoetst moet worden.
Naar aanleiding van het inventariserend onderzoek zoals dat vermeld staat in de toelichting van het bestemmingsplan, kwam naar voren dat het onderdeel geluid verder uitgewerkt moet worden om het milieukader vorm te geven.
De motivatie voor het opnemen van de wijzigingsbevoegdheid voor het toestaan van inpandige bedrijfswoningen is opgenomen in de raadsstukken voor de vaststelling van genoemd bestemmingsplan.
Wat betreft de haalbaarheid hiervan geldt dat deze gezien de karakteristiek van het bedrijventerrein Sewei in beginsel uitvoerbaar moet worden geacht.
Wijzigingsbevoegdheden zijn geen vergunningen maar ambtshalve besluiten die op een complete en besluitrijpe aanvraag genomen worden.
Een belangrijk toetsingscriterium is dat geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan het woonklimaat van de aangevraagde woning en de milieuruimte van de omliggende bedrijven. Er is in het bestemmingsplan gekozen voor een maatwerkbenadering per perceel waarvoor een wijzigingsplan kan worden ingediend.
standaardgeluidsniveau Activiteitenbesluit
Het standaardgeluidsniveau van een (individuele) inrichting op een bedrijfswoning op een bedrijventerrein bedraagt 55 dB(A) als etmaalwaarde.
Dit geluidsniveau wordt ter plaatse van bedrijfswoningen op een bedrijventerrein veelal overschreden als rekening wordt gehouden met cumulatie van verschillende inrichtingen.
afwijkend (hoger) geluidsniveau
Individuele bedrijven moeten aan het standaardgeluidsniveau van het activiteitenbesluit voldoen.
De individuele belasting per inrichting kan leiden tot hogere waarden op bedrijfswoningen dan het standaardgeluidsniveau van 55 dB(A).
Op basis van het in de bijlage opgenomen onderzoek zijn wij van mening dat met het verhogen van het (gecumuleerde) geluidsniveau naar 65 dB(A) sprake is van een acceptabel woon- en leefklimaat op het bedrijventerrein.
Aannemelijk is dat thans voor een groot aantal van de 25 bestaande bedrijfswoningen het standaardgeluidsniveau van 55 dB(A) gelet op de planologische mogelijkheden wordt overschreden. Dit wil niet zeggen dat het feitelijk ook zo is.
Ten aanzien van het criterium ‘geen onevenredige afbreuk van rechten van derden’ heeft de gemeenteraad bij het vaststellen van het bestemmingsplan feitelijk voorgesorteerd op een lagere bescherming van deze reeds aanwezige bedrijfswoningen.
nieuwe inpandige bedrijfswoningen
Nieuwe inpandige bedrijfswoningen kunnen worden toegestaan door middel van een wijzigingsbevoegdheid. De gemeenteraad heeft geen concrete criteria gegeven vanuit het oogpunt van milieubescherming. In de planregels is aangegeven dat er geen onevenredige afbreuk mag plaatsvinden van rechten van derden. Dit heeft tot gevolg dat er alleen medewerking kan worden verleend indien de milieubescherming van de bedrijfswoningen wordt verlaagd.
Er dient derhalve een afweging te worden gemaakt binnen welke milieuhygiënische randvoorwaarden realisering van een woning mogelijk moet zijn. De bestaande (25) bedrijfswoningen zijn in het bestemmingsplan Joure – Bedrijventerreinen (2012) positief bestemd.
De verhoging van de geluidsgrenswaarde tot 65 dB(A) is voldoende om met inachtneming van de planologische mogelijkheden nieuwe inpandige bedrijfswoningen in te passen zonder dat er sprake zal zijn van onevenredige afbreuk van rechten van derden.
Binnen de invloedssfeer van categorie-4-bedrijven kunnen geen inpandige bedrijfswoningen worden gerealiseerd.