Organisatie | Eersel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatiebesluit gemeente Eersel 2017 |
Citeertitel | Organisatiebesluit gemeente Eersel 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Bestuur en recht |
Externe bijlage | Organogram gemeente Eersel |
geen
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-07-2017 | Ter vervanging van organisatiebesluit gemeente Eersel 2016 | 11-07-2017 | 20.08055 |
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
financiële rechtmatigheid: het voldoen van besluiten, beheershandelingen en de vastlegging daarvan aan gemeentelijke-, nationale wet- en regelgeving- en Europese wet- en regelgeving op het gebied van: prijzen, grondslagen waardering, rubricering, procedures financieel beheer en inrichting financiële organisatie.
In de organisatie worden onder andere de navolgende functies onderscheiden:
Algemeen directeur/gemeentesecretaris: onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college berust het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie, met uitzondering van de griffie, bij de algemeen directeur/gemeentesecretaris. In aanvulling hierop heeft het college een instructie opgesteld voor de algemeen directeur/gemeentesecretaris. Hierin zijn de taken en bevoegdheden van de algemeen directeur/gemeentesecretaris verder uitgewerkt.
Afdelingshoofd/programmamanager: onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur/gemeentesecretaris draagt een afdelingshoofd/programmamanager met inachtneming van de gemeentebrede kaders de zorg voor zijn afdeling/projectbureau. Een afdelingshoofd/programmamanager draagt de zorg voor de tijdigheid, de juistheid en de volledigheid van informatie, juridische rechtmatigheid, financiële rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid.
Teamcoördinator: doel van deze functie is het vorm geven aan en het uitvoeren van het beleid en het geven van dagelijkse aansturing aan de medewerkers van het betreffende taakveld. Bij het formuleren van de uitgangspunten voor leidinggeven is vastgesteld, dat deze medewerkers geen hiërarchische leidinggevende rol hebben, maar vakinhoudelijk gezien wel het eerste aanspreekpunt op het betreffende aandachtsgebied van de afdeling zijn.
Concerncontroller: de taken van de concerncontroller zijn primair gericht op de verbetering van de bedrijfsvoering en de administratieve organisatie, specifiek de doorontwikkeling en het volgen van de planning en controlcyclus (P&C-cyclus) en de verbetering van de bedrijfsprocessen en de managementinformatie. De concerncontroller informeert de bestuursorganen gevraagd en ongevraagd over de aanwending van middelen en concernzaken. De concerncontroller heeft de bevoegdheid na kennisgeving aan de algemeen directeur/gemeentesecretaris rechtstreeks te adviseren aan het college.
Juridisch controller: de taken van de juridisch controller zijn primair gericht op de bewaking van de juridische rechtmatigheid. De juridisch controller heeft als doel het adviseren over, vorm geven aan en beheren van het juridische kwaliteitszorgsysteem, alsmede het adviseren over juridische zaken, rechtsbescherming en coördinatie van klachtenbehandeling. De juridisch controller informeert de bestuursorganen gevraagd en ongevraagd over de juridische kwaliteit van de gemeentelijke producten. De juridisch controller heeft de bevoegdheid na kennisgeving aan de algemeen directeur/gemeentesecretaris rechtstreeks te adviseren aan het college.
Comptabele: het voeren van de financiële administratie van de gemeente is opgedragen aan de comptabele. De comptabele draagt de zorg voor het tijdig, het juist en het volledig verwerken van de gegevens in de administratie. De comptabele is verantwoordelijk voor het tijdig nemen van de vereiste invorderingsmaatregelen en van de wettelijke vervolgings-maatregelen bij het in gebreke blijven van debiteuren. De comptabele is verantwoordelijk voor de uitvoering van het beheren en doen beleggen van overtollige financiële middelen en het aantrekken van financiële middelen bij een tekort. De comptabele voert de aan hem toegewezen taken uit in nauwe samenwerking met het afdelingshoofd Bedrijfsvoering. De comptabele voert zijn taken op het gebied van vermogensbeheer uit onder toezicht van de algemeen directeur/gemeentesecretaris en binnen de kaders van de "Wet Financiering decentrale overheden", de "Financiële verordening gemeente Eersel" en het "Treasurystatuut gemeente Eersel 2016".
De kassier: onder de verantwoordelijkheid van de comptabele berust de zorg voor het chartale kasbeheer inzake debiteurenbetalingen bij de kassiers van de afdelingen. De kassiers zijn belast met alleen de inning van debiteurenbetalingen in contant geld en dienen zorg te dragen voor minimaal wekelijkse afstorting van overtollige gelden aan de comptabele en een deugdelijke afrekening van de verkregen ontvangsten aan de comptabele en kassier.
Artikel 4 Functionarissen financiële organisatie
Voor het financieel beheer in de organisatie worden de volgende functies onderscheiden: algemeen directeur/gemeentesecretaris, hoofd financiën (afdelingshoofd Bedrijfsvoering), comptabele en kassier. Een functionaris kan meerdere functies toegewezen krijgen, indien dit niet strijdig is met de uitgangspunten van controletechnische functiescheiding.
Artikel 5 Leiding dagelijks beheer
Vervanging van afdelingshoofden geschiedt door de naast hogere in lijn. Als vervanging door de naast hogere in lijn niet mogelijk is, kan de algemeen directeur/gemeentesecretaris een plaatsvervanger aanwijzen. Indien vervanging in het geheel niet mogelijk is, dan besluit het college op voordracht van de algemeen directeur/gemeentesecretaris, wie als plaatsvervanger optreedt.
Artikel 10 Planning en Controlcyclus (P&C-cyclus)
Ten behoeve van adequate informatievoorziening aan directie, college en raad wordt jaarlijks een P&C planning vastgesteld waarin de op te stellen P&C producten zijn opgenomen.
Artikel 12 Samenwerking Kempengemeenten
Voor die producten of diensten die zijn ondergebracht in de samenwerking Kempengemeenten zijn
taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden geregeld in de Gemeenschappelijke Regeling
Samenwerking Kempengemeenten (GRSK) en daarop gebaseerde regelingen/besluiten.
Artikel 13 Onvoorziene gevallen
In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan het college een bijzondere voorziening treffen.
Aldus besloten in de vergadering van het college van Eersel op 11 juli 2017.
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN EERSEL
de secretaris, de heer ing. H.M.L. Offermans
de burgemeester, mevrouw J.A.M. Thijs-Rademakers
Zie voor organogram gemeente Eersel de toegevoegde bijlage.
BIJLAGE 2 HOOFDTAKEN PER AFDELING
De algemene taak van het stafbureau Bestuurs- en managementondersteuning is de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:
- Personeelsadviseur (via GRSK);
alsmede het daarover verantwoording afleggen.
De algemene taak van de afdeling Bedrijfsvoering is de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:
alsmede het daarover verantwoording afleggen.
De algemene taak van de afdeling Ontwikkeling is de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:
alsmede het daarover verantwoording afleggen.
De algemene taak van de afdeling Dienstverlening is de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:
- Informatie Beheer Centrum (IBC)
alsmede het daarover verantwoording afleggen.
De algemene taak van het Projectbureau is de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van organisatiebrede projecten