Organisatie | Maassluis |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maassluis houdende regels omtrent burgerlijke stand en aanwijzing gemeentehuis (Reglement Burgerlijke Stand en aanwijzing gemeentehuis Maassluis 2020) |
Citeertitel | Reglement Burgerlijke Stand en aanwijzing gemeentehuis Maassluis 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Reglement Burgerlijke Stand van 1995.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-04-2020 | nieuwe regeling | 31-03-2020 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maassluis;
gelet op het bepaalde in artikel 16, e.v. van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;
het volgende Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau burgerlijke stand en de aanwijzing van (incidentele) locaties als gemeentehuis.
buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, tweede en derde lid van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
Artikel 5 Bureau Burgerlijke Stand
De werkzaamheden ten behoeve van de burgerlijke stand zijn ondergebracht bij het bureau burgerlijke stand binnen het Team Publiekszaken van de gemeente Maassluis.
Onverminderd hetgeen daarover bij of krachtens Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek is bepaald, verrichten de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand hun werkzaamheden in het gemeentehuis. Als gemeentehuis waar huwelijken worden voltrokken en partnerschappen geregistreerd gelden de locaties zoals omschreven in de begripsbepaling onder 1.e.
Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik, vindt plaats ten behoeve van de ceremonie die betrekking heeft op de sluiting van één enkel vooraf bepaald huwelijk of één enkele vooraf bepaalde partnerschapsregistratie of één enkele vooraf bepaalde omzetting van een partnerschap in een huwelijk.
Na beëindiging van de ceremonie of ingeval de ceremonie op de afgesproken dag geen doorgang vindt, verliest de locatie van rechtswege de status van gemeentehuis. In geval de ceremonie niet heeft plaatsgevonden op de vastgelegde datum en betrokkenen willen een ceremonie alsnog in een andere locatie laten plaatsvinden dan overeenkomstig dit lid eerder is afgesproken, dient ten aanzien van die andere locatie een hernieuwde aanwijzing plaats te vinden.
Artikel 7 Aanwijzen locatie voor incidenteel gebruik als gemeentehuis.
Wanneer de locatie, die voor incidenteel gebruik als gemeentehuis wordt aangewezen, een schip betreft, gelden naast het bepaalde in het eerste lid de volgende criteria:
het schip is gedurende een periode, te rekenen vanaf een half uur voor, tijdens en tot een half uur na de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie, met uitgeschakelde motor/schroef, stabiel met de vaste wal verbonden door middel van passende trossen of hydraulische steekpalen en is via een voor ieder bereikbare en veilige loopplank toegankelijk;
Aanwijzing van een locatie voor incidenteel gebruik als gemeentehuis vindt plaats op verzoek en door middel van een te sluiten overeenkomst, waaruit de instemming van de eigenaar/beheerder voor het gebruik van de locatie blijkt. Het ontbreken van bedoelde instemming leidt tot het niet in behandeling nemen van het verzoek.
Het verzoek tot aanwijzing als bedoeld in het vorige lid, met inbegrip van eventuele bijlagen, wordt uiterlijk 8 weken vóór de gewenste datum waarop de voltrekking of registratie zal plaatsvinden ingediend. Het verzoek vermeldt tenminste de namen van het aanstaande bruidspaar/partners, de dag, het tijdstip op het hele uur, de locatie en de naam van de eigenaar/beheerder van de locatie. Het verzoek is gedagtekend en ondertekend door het aanstaande bruidspaar/partners en de eigenaar/beheerder.
De gemeente is, behoudens de feitelijke huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie, op geen enkele wijze aansprakelijk voor de gang van zaken op de huwelijks- of partnerschapsdag. De inzet van de gemeente bestaat uitsluitend uit het incidenteel aanwijzen van de locatie, het beschikbaar stellen van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en de formele afhandeling van de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie.
Artikel 8 Openstelling burgerlijke stand
Het bureau burgerlijke stand en het gemeentehuis te Maassluis zijn gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen, waarop het bureau burgerlijke stand niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
Het bureau burgerlijke stand zal op verzoek van belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.
Artikel 9 Vastleggen huwelijksdatum en datum partnerschapsregistratie
Een datum voor huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie kan maximaal 1 jaar voor de huwelijksdatum of datum partnerschapsregistratie worden vastgelegd.
Artikel 10 Niet voorziene situaties
In situaties waarin dit reglement niet voorziet, beslist het college.
Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen van dit reglement, indien toepassing van dit reglement leidt tot uitzonderlijk onredelijke gevolgen.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van B en W d.d. 31 maart 2020.
De secretaris,
A.L. Duijmaer van Twist
De burgemeester,
dr. T.J. Haan
TOELICHTING OP HET REGLEMENT BURGERLIJKE STAND EN AANWIJZING GEMEENTEHUIS MAASSLUIS 2020
In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).
In lid e is opgenomen welke locaties als gemeentehuis worden beschouwd, te onderscheiden in de vaste locaties, door de raad aan te wijzen en de locaties, die voor incidenteel gebruik worden aangewezen door het college. Voor een overzicht van de vaste locaties wordt verwezen naar de bijlage.
Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand geldt, dat deze in dienst moet zijn van de gemeente Maassluis dan wel in dienst zijn van een andere gemeente. De “gewone” ambtenaren burgerlijke stand zijn belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen en tevens met al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16d, eerste lid, Boek 1 BW). Dit slaat op de administratieve taken van de burgerlijke stand, die dus alleen zijn opgedragen aan de “gewone” ambtenaren van de burgerlijke stand.
Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand geldt dat deze in dienst kan zijn van de gemeente Maassluis of van een andere gemeente. De buitengewoon ambtenaar kan ook een persoon zijn, die niet in dienst is van de gemeente of van een andere gemeente. De buitengewoon ambtenaar kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking en de registratie van het geregistreerd partnerschap en niet met andere werkzaamheden, die de burgerlijke stand betreffen. In lid 1 wordt bepaald dat het college de mogelijkheid heeft ambtenaren van de burgerlijke stand te benoemen. Het betreft de ambtenaren in dienst van de eigen gemeente (lid 1 onder a) en ambtenaren in dienst van een andere gemeente (lid 1 onder b).
Met lid 1 onder b wordt bedoeld dat er ambtenaren van de burgerlijke stand in de gemeente kunnen zijn, die in dienst zijn bij een andere gemeente. Deze ambtenaren moeten worden benoemd door burgemeester en wethouders van de gemeente waar de ambtenaar zijn werkzaamheden als ambtenaar van de burgerlijke stand gaat verrichten.
In lid 2 wordt bepaald dat, conform artikel 16, lid 1 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand, in dienst van de eigen en/of andere gemeente, twee is. Als burgemeester en wethouders dat nodig vinden kan het aantal meer dan twee zijn.
In lid 3 wordt bepaald dat er buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Dat is geen verplichting. Deze personen kunnen in dienst zijn van de eigen of een andere gemeente, maar dit hoeft niet. Ieder persoon van 18 jaar of ouder en die niet handelingsonbekwaam is, kan door burgemeester en wethouders worden benoemd tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.
Artikel 3 Benoeming, schorsing en ontslag
In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden benoemd (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).
Met lid 1 wordt bepaald dat een ambtenaar van de burgerlijke stand steeds voor een bepaalde periode dient te worden benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente of van een andere gemeente. Ook bestaat de mogelijkheid om een andere maximale benoemingsperiode op te nemen, bijvoorbeeld de tijd dat de ambtenaar in dienst is in een bepaalde functie of bij een bepaalde afdeling. Dit kan per individueel geval in het benoemingsbesluit worden bepaald. Volgens lid 2 wordt ook een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode benoemd. Aan de benoemingsperiode is geen maximum verbonden.
Artikel 4 Taakuitvoering van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
In dit artikel worden de taken van de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand geregeld. De taken van de buitengewoon ambtenaar zijn beperkt tot de hier genoemde taken.
Artikel 5 Bureau Burgerlijke Stand
In dit artikel is vastgelegd dat de administratieve werkzaamheden rondom de burgerlijke stand plaatsvinden bij het bureau burgerlijke stand.
In dit artikel wordt bepaald waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden moet verrichten. Deze werkzaamheden moeten worden verricht in de locaties, die als gemeentehuis zijn aangewezen.
De bepaling in lid 2, dat de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden ook elders binnen de gemeente mag verrichten als daartoe gewichtige redenen bestaan, ziet op situaties dat in verband met ernstige ziekte of andere omstandigheden (bijvoorbeeld hechtenis) moet worden uitgeweken naar locaties, die niet als gemeentehuis zijn aangewezen (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 64 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
De leden 3 t/m 6 zijn specifiek toegespitst op de voor incidenteel gebruik als gemeentehuis aangewezen locaties.
Artikel 7 Aanwijzen locatie voor incidenteel gebruik als gemeentehuis
In het 1e lid zijn de minimale eisen opgenomen, waaraan incidenteel aan te wijzen locaties tenminste moeten voldoen.
Het 2e lid bevat nog enkele aanvullende eisen, die gelden als een schip als incidentele locatie wordt aangewezen. De bepaling over de verbinding van het schip met de vaste wal tijdens de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie vloeit voort uit de eis van openbaarheid van de ceremonie. Het Openbaar Ministerie vindt huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties op een schip alleen acceptabel als het schip op een van tevoren bepaalde plaats en tijd is afgemeerd en tijdens de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie daar afgemeerd blijft. Zodra de ambtenaar van de burgerlijke stand de formele huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie heeft afgerond mogen "de trossen los". In het 3e lid beslist het college een locatie aan te wijzen voor incidenteel gebruik. Deze bevoegdheid kan gemandateerd worden. In het 4e lid wordt genoemd, dat de daadwerkelijke aanwijzing van de locatie voor incidenteel gebruik plaatsvindt via een overeenkomst. Omdat de incidentele locaties veelal privé-eigendom zullen zijn is gekozen voor een overeenkomst op basis van het civiele recht. Via deze overeenkomst geeft de eigenaar van de particuliere locatie zijn uitdrukkelijke instemming aan het gebruik van de locatie als gemeentehuis, dus als tijdelijke openbare locatie. De termijn, die in het 5e lid is opgenomen, geeft de mogelijkheid aan de medewerkers van het bureau burgerlijke stand om de voorgedragen locatie te beoordelen op de (minimale) eisen en eventueel daarover nog overleg te voeren met het aanstaande bruidspaar/partners en/of de eigenaar/beheerder van de voorgedragen locatie.
In de leden 6 t/m 9 is vastgelegd, dat de locatie voor de duur van de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie gratis aan de gemeente beschikbaar wordt gesteld, dat er van de kant van de gemeente alleen een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand aanwezig is en dat de gemeente geen enkele verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid draagt voor (de gang van zaken op) de locatie.
Artikel 8 Openstelling burgerlijke stand
In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c, Boek 1, Burgerlijk Wetboek). In dit artikel worden zowel de reguliere dagelijkse openingstijden als de openingstijden voor de zaterdag, zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige door burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen, waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend, genoemd.
De regeling biedt de mogelijkheid om in bijzondere gevallen van de vastgestelde tijden af te wijken.
Artikel 9 Vastleggen huwelijksdatum en datum partnerschapsregistratie
In dit artikel wordt geregeld dat een huwelijksdatum of datum partnerschapsregistratie maximaal 1 jaar van tevoren kan worden vastgelegd.
Artikel 10 Niet voorziene situaties
In dit artikel wordt geregeld dat het College van burgemeester en wethouders beslist in situaties waarin dit reglement niet voorziet.
In dit artikel wordt geregeld dat het college in bijzondere gevallen kan afwijken van de bepalingen van dit reglement.
Dit artikel regelt de inwerkingtreding.
Artikel 13 Intrekken reglement 1995
Dit artikel regelt het intrekken van het ‘oude’ Reglement Burgerlijke Stand van 1995.