Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Borne

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borne houdende regels omtrent de burgerlijke stand (Reglement burgerlijke stand gemeente Borne 2020)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBorne
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borne houdende regels omtrent de burgerlijke stand (Reglement burgerlijke stand gemeente Borne 2020)
CiteertitelReglement burgerlijke stand gemeente Borne 2020
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Reglement burgerlijke stand 2015.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  2. artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  3. artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  4. artikel 3 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  5. artikel 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-04-2020nieuwe regeling

10-03-2020

gmb-2020-96451

20int00502

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borne houdende regels omtrent de burgerlijke stand (Reglement burgerlijke stand gemeente Borne 2020)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borne,

 

gelet op het bepaalde in artikel 1:16 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994,

 

overwegende dat op 1 januari 2020 de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren in werking is getreden,

 

besluit vast te stellen de volgende regeling:

 

Reglement burgerlijke stand gemeente Borne 2020

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 Burgerlijk Wetboek

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Borne of van een andere gemeente als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (artikel 1:16, tweede en derde lid, van het Burgerlijk Wetboek)

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Borne of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (artikel 1:16, tweede en derde lid, van het Burgerlijk Wetboek)

  • e.

    gemeentehuis: gemeentehuis gelegen aan het Rheineplein 1 in Borne

  • f.

    trouwlocaties: alle locaties binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Borne met inachtneming van dit reglement

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen personen in dienst van de gemeente Borne, werkzaam bij het team dienstverlening, vakgebied burgerzaken/ publiekszaken.

  • 2.

    Het college kan als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen:

    • a.

      personen, al dan niet werkzaam bij de gemeente Borne, voor het structureel voltrekken van huwelijken en partnerschapsregistraties;

    • b.

      personen voor het eenmalig voltrekken van een huwelijk of partnerschapsregistratie, mits deze reeds elders zijn aangewezen als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • c.

      personen die wonen in de regio Twente.

  • 3.

    De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand moet alle wettelijke huwelijken voltrekken en partnerschappen registreren.

  • 4.

    Het college wijst alleen (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand aan die bereid zijn ook huwelijken en partnerschapsregistraties tussen mensen van hetzelfde geslacht te voltrekken.

  • 5.

    Benoemingen die hebben plaatsgevonden vóór de totstandkoming van dit reglement worden beschouwd als een aanwijzing als bedoeld in artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek.

Artikel 3 Aanwijzingsperiode

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in de aanwijzing te bepalen periode aangewezen. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen gedurende welke de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente.

  • 2.

    De aanwijzing van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, tweede lid, vindt plaats voor een periode van vijf jaar voor personen die zich bereid hebben verklaard alle wettelijke toegestane huwelijken te sluiten.

  • 3.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, tweede lid, onder b wordt uitsluitend aangewezen voor de eenmalige voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap, waarvan de datum wordt genoemd in het aanwijzingsbesluit.

  • 4.

    Personen die eenmalig een huwelijk in de gemeente Borne sluiten voor de dag waarop dit huwelijk plaatsvindt worden aangewezen mits zij reeds (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn in een andere gemeente.

  • 5.

    In afwijking van het bepaalde in het tweede lid kan een lid van het college, de gemeenteraad of een ambtenaar in dienst van de gemeente Borne, niet werkzaam bij het team dienstverlening, vakgebied burgerzaken/ publiekszaken, als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden aangewezen voor maximaal de duur van het politieke ambtsdragerschap.

Artikel 4 Locatie

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis dan wel op een trouwlocatie. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

Artikel 5 Kosteloze voltrekking van een huwelijk en partnerschapsregistratie

Tweemaal per week wordt er gelegenheid gegeven tot kosteloze voltrekking van een huwelijk.

  • 1.

    De ceremonie vindt plaats in een spreekkamer op de begane grond van het gemeentehuis.

  • 2.

    Behalve het bruidspaar worden alleen de getuigen (minimaal 2 maximaal 4) en minderjarige kinderen van het bruidspaar bij de ceremonie toegelaten.

  • 3.

    De kosteloze voltrekking van een huwelijk duurt maximaal 10 minuten.

  • 4.

    De randvoorwaarden bij de kosteloze ceremonie zijn:

    • a.

      De tijdstippen voor de kosteloze ceremonie zijn iedere dinsdag om 09:00 uur en 09:30 uur, met inachtneming van de in de algemene termijnenwet aangewezen feestdagen of daarmee gelijkgestelde dagen;

    • b.

      Het tijdstip van 09.30 uur is voorbehouden aan bruidsparen van wie minimaal één van de partners in de gemeente Borne staat ingeschreven in de basisregistratie personen;

    • c.

      De gemeente Borne levert de ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • d.

      Er wordt een standaard toespraak gehouden tijdens de ceremonie.

Artikel 6 Basishuwelijken en basispartnerschapsregistraties

  • 1.

    Voltrekkingen van basishuwelijken en basispartnerschapsregistraties vinden plaats in de raadzaal van de gemeente Borne door een ambtenaar van de burgerlijke stand op maandag van 09:00 uur tot 15:30 uur met inachtneming van de in de Algemene termijnenwet aangewezen feest- of daarmee gelijkgestelde dagen.

  • 2.

    De ceremonie duurt maximaal 30 minuten.

  • 3.

    Er kan geen voorkeur worden uitgesproken voor een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk voltrekt.

  • 4.

    Er vindt geen voorgesprek plaats met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 5.

    Voltrekkingen van basishuwelijken en basispartnerschapsregistraties beperken zich tot een standaard toespraak, de uitvoering van de wettelijke formaliteiten zoals het geven van het ‘ja-woord’ en het opmaken van de akte van huwelijk of geregistreerd partnerschap.

Artikel 7 Aangewezen locaties

  • 1.

    Als trouwlocaties zijn aangewezen het gemeentehuis en de bijzondere trouwlocaties.

  • 2.

    Onder de voorwaarden genoemd in artikel 8 kan een locatie naar eigen keuze worden aangewezen.

Artikel 8 Voorwaarden locatie naar eigen keuze voor gebruik als trouwlocatie

  • 1.

    Het huwelijk mag niet worden voltrokken:

    • a.

      in een nog daarvoor in gebruik zijnde gebedshuis,

    • b.

      op een kerkhof,

    • c.

      in een bordeel,

    • d.

      in een luchtvaartuig dat is opgestegen,

    • e.

      in een vaartuig dat niet is afgemeerd,

    • f.

      op een locatie die in strijd is met de openbare orde en veiligheid en de goede zeden, dit ter beoordeling van de in artikel 9 genoemde leidinggevende.

  • 2.

    Het gebruik van een locatie als trouwlocatie is pas toegestaan als uiterlijk 8 weken voor de voltrekking van het huwelijk of het geregistreerd partnerschap een schriftelijke of digitale melding is gedaan aan de ambtenaar van de burgerlijke stand. Deze mededeling bevat tenminste de vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of partners, de dag, het tijdstip van de voltrekking van het huwelijk of de partnerschapsregistratie en het adres van de locatie.

  • 3.

    Een trouwlocatie moet naar behoren zijn ingericht. Hieronder wordt tenminste verstaan:

    • a.

      de aanwezigheid van tafels en stoelen,

    • b.

      de aanwezigheid van een spreekgestoelte,

    • c.

      voldoende verlichting in de ceremonieruimte,

    • d.

      een aparte ruimte voor de ambtenaar om zich te verkleden,

    • e.

      de aanwezigheid van een toilet.

  • 4.

    De gemeente is niet verantwoordelijk voor de inrichting, aankleding en verzorging van de trouwlocatie.

  • 5.

    De voltrekking van een huwelijk is openbaar. De locatie moet gedurende de ceremonie toegankelijk zijn voor iedereen.

  • 6.

    De trouwlocatie moet voldoen aan de algemene eisen van openbare orde en veiligheid.

  • 7.

    Het bruidspaar of de partners zijn zelf verantwoordelijk voor het borgen van de veiligheid. Ook de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand moet gewaarborgd zijn.

  • 8.

    De gemeente Borne is niet verantwoordelijk voor schade ontstaan tijdens of voortvloeiend uit voltrekking van het huwelijk in de locatie. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is een gemeentelijke vertegenwoordiger en uitsluitend verantwoordelijk voor het rechtsgeldig tot stand komen van het huwelijk.

  • 9.

    Het bruidspaar of de partners zijn verantwoordelijk voor de ontvangst en begeleiding van de gasten en verdere gang van zaken op de trouwlocatie. De kosten daarvoor komen voor rekening van het bruidspaar of de partners.

  • 10.

    Er moet een uitwijkmogelijkheid zijn voor als bijvoorbeeld de weersomstandigheden niet goed zijn.

  • 11.

    De verantwoordelijkheid van de benodigde vergunningen en verzekeringen ligt bij het bruidspaar of de partners dan wel de eigenaar/beheerder van de trouwlocatie.

  • 12.

    Het niet voldoen aan de bepalingen van dit reglement kan een reden zijn om het huwelijk niet op de overeengekomen tijd en locatie tot stand te laten komen.

Artikel 9 Leiding burgerlijke stand

De teamleider dienstverlening is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 10 Reservering huwelijk

Een huwelijksdatum kan maximaal één jaar vóór de huwelijksdatum worden gereserveerd.

Artikel 11 Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor werkzaamheden met uitzondering van huwelijksvoltrekkingen geopend tijdens de openstellingsuren van het gemeentehuis.

  • 2.

    Het bureau van de burgerlijke stand is geopend voor huwelijksvoltrekkingen in het gemeentehuis van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur mits het geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag is in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet.

  • 3.

    De bijzondere trouwlocaties zijn 24 uur per dag 7 dagen in de week geopend.

  • 4.

    Op verzoek van een belanghebbende kan het bureau van de burgerlijke stand worden geopend op zaterdag, zondag of algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet. Openstelling vindt plaats als de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

  • 5.

    In bijzondere gevallen kan worden afgeweken van de openingstijden als bedoeld in lid 1 en 2.

Artikel 12 Schakelbepaling

De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het sluiten van het geregistreerd partnerschap. De bepalingen zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 13 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement burgerlijke stand gemeente Borne 2020.

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking.

  • 3.

    Het Reglement burgerlijke stand 2015 wordt met ingang van de dag van inwerkingtreding van dit reglement ingetrokken.

Vastgesteld in de vergadering van 10 maart 2020.

De secretaris,

G.J. Rozendom

De burgemeester,

drs. J.H.R. Pierik

Toelichting behorende bij het Reglement burgerlijke stand gemeente Borne 2020

 

Algemeen

De wet draagt aan de ambtenaar van de burgerlijke stand een aantal taken op. De ambtenaar van de burgerlijke stand is in de uitvoering van zijn taken zelfstandig en staat als zodanig niet in een hiërarchische verhouding, noch tot collega’s, noch tot het gemeentebestuur. Door het afleggen van zijn ambtseed heeft hij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem door de wet opgedragen verplichtingen.

Via een werkverdeling en de aanwijzing van de leiding van het bureau burgerlijke stand wordt voorkomen dat de ene ambtenaar van de burgerlijke stand tot een andere beslissing komt dan een andere ambtenaar van de burgerlijke stand en wordt de uniformiteit bewaakt. De teamleider van het team dienstverlening wordt belast met de leiding van het bureau burgerlijke stand en draagt voor de uitvoering van de werkzaamheden de verantwoordelijkheid. Hij bewaakt voorts een goede dienstverlening aan klanten van het bureau burgerlijke stand.

Tot 1 januari 2020 werden (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand benoemd. Ingevolge Boek I van het Burgerlijk Wetboek van 14 oktober 1993 (Stb. 1993, 555) (hierna: de Wet) was deze bevoegdheid met ingang van 1 januari 1995 in handen gelegd van het college van burgemeester en wethouders. Tevens is het college het aangewezen orgaan dat regelend optreedt ten aanzien van het bureau en de ambtenaren van de burgerlijke stand. De wet bepaalt verder dat door gemeenten een Reglement burgerlijke stand moet worden vastgesteld.

Naar aanleiding van de invoering van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) en de Wet arbeidsmarkt in balans per 1 januari 2020 is het Reglement burgerlijke stand 2015 aangepast. Daarbij zijn er aanpassingen doorgevoerd naar de huidige situatie op het gebied van terminologie.

 

Artikelsgewijs

 

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Het eerste lid stelt de beperking dat alleen ambtenaren werkzaam bij het team dienstverlening tot ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden aangewezen. Het belang hiervan is gelegen in het feit dat de aanwezigheid van vakkennis hierdoor meer is gegarandeerd en dat de noodzakelijke professionaliteit wordt gewaarborgd.

De ambtenaar van de burgerlijke stand is belast met het opnemen in de onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 1:16d, eerste lid van het Burgerlijk Wetboek).

De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan uitsluitend belast worden met de huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie en de uitvoering van de daarmee samenhangende handelingen (artikelen 1:63, 1:64, 1:65 en 1:67 van het Burgerlijk Wetboek).

In dit artikel staan de verschillende categorieën buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand vermeld. Het onderscheid tussen enerzijds buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand die voor één dag aangewezen worden en al aangewezen en beëdigd zijn in een andere gemeente. Alle (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand moeten alle huwelijken voltrekken en partnerschappen registreren, ongeacht het geslacht en de geaardheid van de partners.

 

Artikel 3 Aanwijzingsperiode

Het eerste lid bepaalt dat een ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt aangewezen. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente en werkzaam bij het team dienstverlening, vakgebied burgerzaken/ publiekszaken.

Leden van het college en van de gemeenteraad worden in de hoedanigheid van buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aangewezen, uiterlijk voor de periode dat zij lid van het college respectievelijk de raad zijn (vijfde lid).

 

Artikel 4 locatie en artikel 7 aangewezen locaties

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden in principe in het gemeentehuis. Het gemeentehuis is een daartoe door het bevoegde bestuursorgaan aangewezen locatie. Voor de gemeente Borne zijn naast het gemeentehuis de door het college aangewezen trouwlocaties: Museum Bussemakershuis, Restaurant Dorset, Erve Hondeborg, Theehuis De Karmeliet, Restaurant het Seminar en Wijnproeverij de Prinsen.

 

Indien er gewichtige redenen zijn kunnen de werkzaamheden ook elders binnen de gemeente worden verricht (artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 1:64 Burgerlijk Wetboek). Hierbij kan gedacht worden aan het sluiten van een huwelijk thuis als een van de partners ernstig ziek is en niet meer naar het gemeentehuis kan komen.

 

Artikel 5 Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties

Op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand moet de gemeente met meer dan 10.000 inwoners minimaal twee keer per week de gelegenheid bieden om kosteloos te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. In Borne is het mogelijk om op dinsdagochtend om 09:00 uur en om 09:30 uur kosteloos te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan.

Kosteloze voltrekkingen vinden plaats in een vergaderruimte door een ambtenaar van de burgerlijke stand. De plechtigheid behelst alleen de wettelijke voltrekking. Alleen de getuigen, maximaal 4, mogen hierbij aanwezig zijn.

 

Artikel 6 Basishuwelijken en basispartnerschapsregistraties

Naast het kosteloze huwelijk is het ook mogelijk om voor een eenvoudige ceremonie tegen een relatief geringe vergoeding te kiezen op maandag van 09:00 uur tot 15:30 uur. Deze voltrekkingen staan open voor alle paren ongeacht de woonplaats en vinden plaats in de raadzaal door een ambtenaar van de burgerlijke stand. Het gewenste aantal gasten mag hierbij aanwezig zijn. De voltrekking behelst de wettelijke vereisten van de sluiting of registratie en de standaard toespraak.

 

Artikel 9 Leiding van het bureau burgerlijke stand

Ingevolge artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994 wijst het college de ambtenaar van de burgerlijke stand aan die is belast met de leiding van het bureau burgerlijke stand. Uit praktische overwegingen is de teamleider van het team dienstverlening aangewezen voor de verdeling van de dagelijkse werkzaamheden van de burgerlijke stand.

 

Artikel 11 Openstelling

Bepaald moet worden op welke (reguliere) tijdstippen het bureau van de burgerlijke stand geopend is en op welke tijden huwelijken en partnerschapsregistraties voltrokken kunnen worden. Op verzoek van het paar kan afgeweken worden van de reguliere tijden van huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie. Het college moet hierover specifiek besluiten.