Organisatie | Borne |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borne houdende regels omtrent de burgerlijke stand (Reglement burgerlijke stand gemeente Borne 2020) |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand gemeente Borne 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Reglement burgerlijke stand 2015.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-04-2020 | nieuwe regeling | 10-03-2020 | 20int00502 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borne,
gelet op het bepaalde in artikel 1:16 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994,
overwegende dat op 1 januari 2020 de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren in werking is getreden,
buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Borne of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (artikel 1:16, tweede en derde lid, van het Burgerlijk Wetboek)
In afwijking van het bepaalde in het tweede lid kan een lid van het college, de gemeenteraad of een ambtenaar in dienst van de gemeente Borne, niet werkzaam bij het team dienstverlening, vakgebied burgerzaken/ publiekszaken, als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden aangewezen voor maximaal de duur van het politieke ambtsdragerschap.
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis dan wel op een trouwlocatie. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.
Artikel 5 Kosteloze voltrekking van een huwelijk en partnerschapsregistratie
Tweemaal per week wordt er gelegenheid gegeven tot kosteloze voltrekking van een huwelijk.
Artikel 6 Basishuwelijken en basispartnerschapsregistraties
Voltrekkingen van basishuwelijken en basispartnerschapsregistraties vinden plaats in de raadzaal van de gemeente Borne door een ambtenaar van de burgerlijke stand op maandag van 09:00 uur tot 15:30 uur met inachtneming van de in de Algemene termijnenwet aangewezen feest- of daarmee gelijkgestelde dagen.
Artikel 8 Voorwaarden locatie naar eigen keuze voor gebruik als trouwlocatie
Het gebruik van een locatie als trouwlocatie is pas toegestaan als uiterlijk 8 weken voor de voltrekking van het huwelijk of het geregistreerd partnerschap een schriftelijke of digitale melding is gedaan aan de ambtenaar van de burgerlijke stand. Deze mededeling bevat tenminste de vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of partners, de dag, het tijdstip van de voltrekking van het huwelijk of de partnerschapsregistratie en het adres van de locatie.
De gemeente Borne is niet verantwoordelijk voor schade ontstaan tijdens of voortvloeiend uit voltrekking van het huwelijk in de locatie. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is een gemeentelijke vertegenwoordiger en uitsluitend verantwoordelijk voor het rechtsgeldig tot stand komen van het huwelijk.
Artikel 9 Leiding burgerlijke stand
De teamleider dienstverlening is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.
Artikel 10 Reservering huwelijk
Een huwelijksdatum kan maximaal één jaar vóór de huwelijksdatum worden gereserveerd.
Op verzoek van een belanghebbende kan het bureau van de burgerlijke stand worden geopend op zaterdag, zondag of algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet. Openstelling vindt plaats als de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het sluiten van het geregistreerd partnerschap. De bepalingen zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.
Vastgesteld in de vergadering van 10 maart 2020.
De secretaris,
G.J. Rozendom
De burgemeester,
drs. J.H.R. Pierik
Toelichting behorende bij het Reglement burgerlijke stand gemeente Borne 2020
De wet draagt aan de ambtenaar van de burgerlijke stand een aantal taken op. De ambtenaar van de burgerlijke stand is in de uitvoering van zijn taken zelfstandig en staat als zodanig niet in een hiërarchische verhouding, noch tot collega’s, noch tot het gemeentebestuur. Door het afleggen van zijn ambtseed heeft hij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem door de wet opgedragen verplichtingen.
Via een werkverdeling en de aanwijzing van de leiding van het bureau burgerlijke stand wordt voorkomen dat de ene ambtenaar van de burgerlijke stand tot een andere beslissing komt dan een andere ambtenaar van de burgerlijke stand en wordt de uniformiteit bewaakt. De teamleider van het team dienstverlening wordt belast met de leiding van het bureau burgerlijke stand en draagt voor de uitvoering van de werkzaamheden de verantwoordelijkheid. Hij bewaakt voorts een goede dienstverlening aan klanten van het bureau burgerlijke stand.
Tot 1 januari 2020 werden (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand benoemd. Ingevolge Boek I van het Burgerlijk Wetboek van 14 oktober 1993 (Stb. 1993, 555) (hierna: de Wet) was deze bevoegdheid met ingang van 1 januari 1995 in handen gelegd van het college van burgemeester en wethouders. Tevens is het college het aangewezen orgaan dat regelend optreedt ten aanzien van het bureau en de ambtenaren van de burgerlijke stand. De wet bepaalt verder dat door gemeenten een Reglement burgerlijke stand moet worden vastgesteld.
Naar aanleiding van de invoering van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) en de Wet arbeidsmarkt in balans per 1 januari 2020 is het Reglement burgerlijke stand 2015 aangepast. Daarbij zijn er aanpassingen doorgevoerd naar de huidige situatie op het gebied van terminologie.
Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Het eerste lid stelt de beperking dat alleen ambtenaren werkzaam bij het team dienstverlening tot ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden aangewezen. Het belang hiervan is gelegen in het feit dat de aanwezigheid van vakkennis hierdoor meer is gegarandeerd en dat de noodzakelijke professionaliteit wordt gewaarborgd.
De ambtenaar van de burgerlijke stand is belast met het opnemen in de onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 1:16d, eerste lid van het Burgerlijk Wetboek).
De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan uitsluitend belast worden met de huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie en de uitvoering van de daarmee samenhangende handelingen (artikelen 1:63, 1:64, 1:65 en 1:67 van het Burgerlijk Wetboek).
In dit artikel staan de verschillende categorieën buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand vermeld. Het onderscheid tussen enerzijds buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand die voor één dag aangewezen worden en al aangewezen en beëdigd zijn in een andere gemeente. Alle (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand moeten alle huwelijken voltrekken en partnerschappen registreren, ongeacht het geslacht en de geaardheid van de partners.
Het eerste lid bepaalt dat een ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt aangewezen. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente en werkzaam bij het team dienstverlening, vakgebied burgerzaken/ publiekszaken.
Leden van het college en van de gemeenteraad worden in de hoedanigheid van buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aangewezen, uiterlijk voor de periode dat zij lid van het college respectievelijk de raad zijn (vijfde lid).
Artikel 4 locatie en artikel 7 aangewezen locaties
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden in principe in het gemeentehuis. Het gemeentehuis is een daartoe door het bevoegde bestuursorgaan aangewezen locatie. Voor de gemeente Borne zijn naast het gemeentehuis de door het college aangewezen trouwlocaties: Museum Bussemakershuis, Restaurant Dorset, Erve Hondeborg, Theehuis De Karmeliet, Restaurant het Seminar en Wijnproeverij de Prinsen.
Indien er gewichtige redenen zijn kunnen de werkzaamheden ook elders binnen de gemeente worden verricht (artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 1:64 Burgerlijk Wetboek). Hierbij kan gedacht worden aan het sluiten van een huwelijk thuis als een van de partners ernstig ziek is en niet meer naar het gemeentehuis kan komen.
Artikel 5 Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties
Op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand moet de gemeente met meer dan 10.000 inwoners minimaal twee keer per week de gelegenheid bieden om kosteloos te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. In Borne is het mogelijk om op dinsdagochtend om 09:00 uur en om 09:30 uur kosteloos te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan.
Kosteloze voltrekkingen vinden plaats in een vergaderruimte door een ambtenaar van de burgerlijke stand. De plechtigheid behelst alleen de wettelijke voltrekking. Alleen de getuigen, maximaal 4, mogen hierbij aanwezig zijn.
Artikel 6 Basishuwelijken en basispartnerschapsregistraties
Naast het kosteloze huwelijk is het ook mogelijk om voor een eenvoudige ceremonie tegen een relatief geringe vergoeding te kiezen op maandag van 09:00 uur tot 15:30 uur. Deze voltrekkingen staan open voor alle paren ongeacht de woonplaats en vinden plaats in de raadzaal door een ambtenaar van de burgerlijke stand. Het gewenste aantal gasten mag hierbij aanwezig zijn. De voltrekking behelst de wettelijke vereisten van de sluiting of registratie en de standaard toespraak.
Artikel 9 Leiding van het bureau burgerlijke stand
Ingevolge artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994 wijst het college de ambtenaar van de burgerlijke stand aan die is belast met de leiding van het bureau burgerlijke stand. Uit praktische overwegingen is de teamleider van het team dienstverlening aangewezen voor de verdeling van de dagelijkse werkzaamheden van de burgerlijke stand.
Bepaald moet worden op welke (reguliere) tijdstippen het bureau van de burgerlijke stand geopend is en op welke tijden huwelijken en partnerschapsregistraties voltrokken kunnen worden. Op verzoek van het paar kan afgeweken worden van de reguliere tijden van huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie. Het college moet hierover specifiek besluiten.