Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Almere

Nadere regels subsidie cultuur 2021-2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlmere
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels subsidie cultuur 2021-2024
CiteertitelNadere regels subsidie cultuur 2021-2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp
Externe bijlagenCultuurplan 2019-2024 Duurzaamheidsagenda Uitvoeringsprogramma 2020

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

deze regeling eindigt 31 december 2024

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Almere/CVDR110164/CVDR110164_1.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-04-202031-12-2024nieuwe regeling

07-04-2020

gmb-2020-95336

geen

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels subsidie cultuur 2021-2024

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almere;

 

gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Almere 2011;

 

besluit:

 

vast te stellen de navolgende Nadere regels subsidie cultuur 2021-2024

Artikel 1 Definities

  • a.

    Cultuurbeleid: het huidige cultuurbeleid van de gemeente Almere, zoals vastgelegd in het Cultuurplan Almere 2019-2024.

  • b.

    Adviescommissie: een of meer externe deskundigen met inhoudelijke en financiële expertise.

  • c.

    ASV: de Algemene subsidieverordening Almere.

  • d.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht.

  • e.

    College: college van burgemeester en wethouders.

  • f.

    Jaarlijkse subsidie: subsidie die voor één jaar wordt verstrekt dan wel wordt verstrekt ten behoeve van activiteiten die (nagenoeg) een geheel jaar plaatsvinden, en als zodanig verleend per jaarlijks subsidiebesluit.

  • g.

    Meerjarige subsidie: een subsidie bedoeld voor twee of vier opeenvolgende jaren en als zodanig voor meerdere jaren verleend per twee- of vierjarig subsidiebesluit.

  • h.

    Begrotingssubsidie: subsidie als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Awb.

  • i.

    Subsidieperiode: het tijdvak 2021-2024.

  • j.

    Toelichting: de nadere uitwerking van de in deze regeling genoemde artikelen.

 

Artikel 2 Doel

Het doel van deze regeling is het mede mogelijk maken van de ontwikkeling en bestendiging van de culturele infrastructuur in Almere, zoals bedoeld in het cultuurbeleid van de gemeente Almere, via jaarlijkse en meerjarige subsidieafspraken.

 

Artikel 3 Aanvrager

Aanvragers van jaarlijkse en meerjarige subsidie in het kader van het cultuurbeleid van de gemeente Almere zijn instellingen met een rechtspersoonlijkheid naar burgerlijk recht zonder winstoogmerk, die

  • a.

    in de gemeente Almere actief zijn op het gebied van cultuur;

  • b.

    statutair een doelstelling hebben op het gebied van cultuur;

  • c.

    de principes uit de Governance Code Cultuur hanteren;

  • d.

    de Fair Practice Code onderschrijven;

  • e.

    de Code Culturele Diversiteit onderschrijven;

    en waarvan de activiteiten

  • f.

    een bijdrage leveren aan het doel van deze regeling;

  • g.

    primair van artistieke en/of inhoudelijk culturele aard zijn;

  • h.

    een structureel karakter hebben;

  • i.

    (merendeels) openbaar toegankelijk zijn.

 

Artikel 4 Reikwijdte

Deze regeling is ook van toepassing op subsidieverstrekking aan culturele en cultuureducatieve instellingen die een begrotingssubsidie ontvangen van de gemeente Almere, met uitzondering van de artikelen 5, 8 en 9.

 

Artikel 5 Subsidieplafond

  • 1.

    Het college stelt voor elke vierjarige periode, te beginnen met de periode 2021-2024, jaarlijks een subsidieplafond vast voor het verstrekken van subsidies in het kader van deze regeling, onder voorbehoud van de jaarlijkse vaststelling van de begroting door de gemeenteraad.

  • 2.

    Een besluit tot het vaststellen, verhogen of verlagen van het subsidieplafond wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke kanalen.

 

Artikel 6 Weigeringsgronden

  • 1.

    De subsidie zal worden geweigerd:

  • a.

    op basis van de weigeringsgronden genoemd in artikel 4:25, tweede lid, artikel 4 :35 Awb, en artikel 9 van de ASV;

  • b.

    indien de aanvraag op een meerderheid van de criteria die zijn genoemd in artikel 3 zwak of onvoldoende scoort, dat wil zeggen een totale score behaalt van minder dan 18 punten.

  • 2.

    Daarnaast kan de subsidie worden geweigerd indien:

  • a.

    de aanvrager niet voldoet aan de vereisten die zijn gesteld in artikel 1.3;

  • b.

    de aanvraag niet tijdig is ontvangen door het Subsidiebureau Almere, dat wil zeggen als deze wordt ontvangen na 30 juni van het jaar voorafgaand aan het kalenderjaar of de kalenderjaren waarvoor subsidie wordt aangevraagd;

  • c.

    de te subsidiëren activiteiten niet zullen worden uitgevoerd in de periode 2021-2024;

  • d.

    in de beoogde functie, het beoogde doel of in de voorgenomen activiteit al in voldoende mate op andere wijze is voorzien.

 

Artikel 7 Aanvraagprocedure

  • 1.

    Een subsidieaanvraag in het kader van deze regeling kan worden ingediend tot en met 30 juni van het jaar voorafgaand aan het kalenderjaar of de kalenderjaren waarvoor subsidie wordt aangevraagd.

  • In de periode 2021-2024 is het mogelijk aanvragen in te dienen voor vierjaarlijkse subsidie (deadline: 30 juni 2020), tweejaarlijkse subsidie (deadlines: 30 juni 2020 en 30 juni 2022) en jaarlijkse subsidie (deadlines: 30 juni in 2020, 2021, 2022 en 2023).

  • 2.

    De subsidieaanvraag wordt ingediend conform de richtlijnen van de gemeente, die te vinden zijn op www.almere.nl/subsidies

  • 3.

    De subsidieaanvraag bestaat ten minste uit:

  • a.

    een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier;

  • b.

    een activiteitenplan met een toelichting op de criteria uit deze regeling;

  • c.

    een sluitende begroting inclusief toelichting;

  • 4.

    In het geval van een aanvraag voor meerjarige subsidie bestaat de aanvraag uit een meerjarig activiteitenplan en een meerjarenbegroting inclusief toelichting.

  • 5.

    De subsidieaanvraag wordt buiten behandeling gesteld indien:

  • a.

    de aanvraag niet volledig ingevuld en ondertekend is;

  • b.

    de aanvraag onvoldoende concreet is met betrekking tot de uit te voeren activiteiten;

  • c.

    de begroting niet sluitend is.

 

Artikel 8 Beoordeling

  • 1.

    Het college toetst de jaarlijkse en meerjarige subsidieaanvragen aan het doel van deze regeling en beoordeelt de aanvragen in samenhang met, en in relatie tot, het bestaande en het gewenste culturele aanbod in Almere.

  • 2.

    Het college beoordeelt of de aanvragen bijdragen aan de ambities zoals beschreven in het cultuurbeleid van de gemeente Almere, aan de hand van zes criteria:

  • a.

    betekenis of belang voor de stad;

  • b.

    artistieke en/of inhoudelijk culturele kwaliteit;

  • c.

    organisatorische kwaliteit;

  • d.

    samenwerking;

  • e.

    publiek;

  • f.

    duurzaamheid;

 

Artikel 9 Beoordelingsprocedure

  • 1.

    Het college beoordeelt de aanvragen inhoudelijk en financieel aan de hand van de zes criteria van deze regeling en kent per onderdeel een score toe. In de toelichting staan de criteria nader uitgewerkt.

  • 2.

    Bij de beoordeling op artikel 8, lid 2 onder b (artistieke en/of inhoudelijk culturele kwaliteit) betrekt het college een of meer externe deskundigen met aanvullende inhoudelijke expertise.

  • 3.

    Verdeling budget

  • a.

    Na de beoordeling van de aanvragen stelt het college een rangorde op, waarbij de aanvraag met de hoogste score bovenaan komt te staan.

  • b.

    Aanvragen met een gelijke eindscore worden gerangschikt op basis van hun scores per criterium, waarbij de totaalscore op criterium a prevaleert boven de vijf volgende criteria, de totaalscore op criterium b boven de vier volgende, en zo verder.

  • c.

    Het beschikbare budget wordt verdeeld volgens de rangorde, waarbij aanvragen geheel of gedeeltelijk worden gehonoreerd tot het subsidieplafond is bereikt. De resterende aanvragen worden afgewezen.

  • d.

    Indien het college het subsidieplafond verhoogt, wordt eerst de subsidie van een aanvraag die wegens ontoereikendheid van het budget gedeeltelijk was toegewezen, alsnog geheel toegekend. Vervolgens wordt steeds de eerstvolgende aanvraag gehonoreerd totdat het subsidieplafond is bereikt.

 

Artikel 10 Verplichtingen en verantwoording

  • 1.

    Monitoring en tussentijdse evaluatie

  • De aanvrager is verplicht tot medewerking aan monitoring, voortgangsgesprekken en (tussentijdse) inhoudelijke en financiële evaluatie van de activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt.

 

Artikel 11 Citeertitel

Deze nadere regels worden aangehaald als: Nadere regels subsidie cultuur 2021-2024.

 

Artikel 12 Duur van de regels

Deze nadere regels treden in werking de dag nadat deze bekend zijn gemaakt en eindigen op 31 december 2024.

 

 

Aldus vastgesteld in het college van BenW d.d. 7 april 2020

burgemeester en wethouders van Almere,

de secretaris, de burgemeester,

R. Wielinga, F.M. Weerwind

Toelichting Nadere regels subsidie cultuur 2021-2024

 

Algemeen

In Almere vatten wij het begrip cultuur ruim op: alle kunst- en erfgoeddisciplines plus eigentijdse culturele uitdrukkingsvormen op het snijvlak van kunst en andere terreinen. Tot de kunsten rekenen wij onder andere architectuur, beeldende kunst, circus, dans, e-cultuur, film en fotografie, letteren, muziek, spoken word, theater en (mode-)vormgeving. Onder het begrip erfgoed verstaan wij onder meer archeologie, bovengronds erfgoed zoals monumenten, en immaterieel erfgoed, zoals het delen van verhalen, de gezamenlijke viering van feestdagen en het levend houden van tradities.

 

Het cultuurbeleid van de gemeente Almere richt zich in de periode 2019-2024 op drie ambities, die staan beschreven in het Cultuurplan 2019-2024, Cultuur verrijkt, verbindt en versterkt ( zie Cultuurplan 2019-2024 ). De gemeente stelt zich ten doel deze ambities te realiseren in samenwerking met de cultuursector, het onderwijs, maatschappelijke partners, ondernemers en de bewoners van de stad.

 

  • 1.

    Cultuur is voor alle Almeerders dichtbij

Juist in Almere, waar veel kinderen van huis uit niet optimaal met cultuur in aanraking komen, is kennismaken met cultuur van groot belang. Om die reden investeert de gemeente in hoogwaardig cultuuronderwijs en in culturele activiteiten voor kinderen en jongeren in de vrije tijd. Daarnaast hechten wij eraan dat elke Almeerder toegang heeft tot cultuur en naar believen kan deelnemen aan culturele activiteiten. Om dit te bereiken zetten wij ons ervoor in om drempels die deelname bemoeilijken of verhinderen weg te nemen. Om verbinding en ontmoeting tussen bewoners te stimuleren en te faciliteren, bekijken wij per stadsdeel wat nodig is om het culturele aanbod en de vraag te verbinden en versterken.

 

  • 2.

    Cultuur krijgt de ruimte om te groeien

Een krachtige cultuursector is voor de stad van groot belang. De gemeente wil de groei van de culturele infrastructuur stimuleren door bestaande organisaties te versterken en tegelijkertijd ruimte te bieden aan nieuwe initiatieven. Een aantrekkelijk vestigingsklimaat, met aandacht voor voldoende en betaalbare werkruimtes en broedplaatsen, is daarvan een belangrijk onderdeel. Op het gebied van talentontwikkeling onderzoeken wij de voorwaarden waaronder kunstvakopleidingen een dependance voor bijvoorbeeld een vooropleiding in Almere kunnen vestigen

 

  • 3.

    Cultuur geeft vorm aan de identiteit van de stad

Almere is een stad waar letterlijk nog ruimte is. Cultuur kan bijdragen aan het versterken van de unieke identiteit van onze stad. Wij stimuleren dat Almere zich profileert als een stad met hoogstaande architectonische, stedenbouwkundige en landschappelijke prestaties, waar ruimte is voor landschapskunst en kunst in de openbare ruimte, en waar ook grootschalige kunst een plek kan vinden. De culturele samenwerking binnen de Metropool Regio Amsterdam en binnen Flevoland wordt de komende jaren geïntensiveerd en uitgebouwd.

 

Artikelsgewijs

 

Artikel 2 Doel

De Nadere regels subsidie cultuur 2021-2024 maken deel uit van de herziening van het subsidiestelsel cultuur, die leidt tot een duidelijker afbakening van taken tussen de gemeente Almere en Cultuurfonds Almere. Door meerjarige subsidie te verlenen via jaarlijkse en meerjarige subsidieafspraken wil de gemeente bijdragen aan de ontwikkeling en bestendiging van de culturele infrastructuur in Almere. Vanaf 2021 is geen eenmalige (incidentele) subsidie voor culturele activiteiten meer beschikbaar bij de gemeente Almere. Hiervoor kunnen aanvragers terecht bij Cultuurfonds Almere.

 

Artikel 3 Aanvrager

Deze regeling staat open voor aanvragers uit de culturele sector. Aanvragers organiseren in continuïteit activiteiten die samen een coherent, betekenisvol en onderscheidend geheel vormen.

De regeling is gericht op het produceren van cultuur, het presenteren daarvan aan publiek, op cultuureducatie, talentontwikkeling en het verbreden en versterken van de cultuurparticipatie.

 

Artikel 5 Subsidieplafond

De budgetten zijn onder voorbehoud van de jaarlijkse vaststelling van de begroting door de gemeenteraad. Het beschikbare budget is verdeeld over de drie verschillende subsidiesoorten:

jaarlijkse subsidie, tweejaarlijkse subsidie en vierjaarlijkse subsidie.

 

Artikel 7 Aanvraagprocedure

Aanvragen voor vierjaarlijkse subsidie in de periode 2021-2024 kunnen worden ingediend tot en met 30 juni 2020;

een aanvraag voor tweejaarlijkse subsidie in de periode 2021-2022 kan worden ingediend tot en met 30 juni 2020;

een aanvraag voor tweejaarlijkse subsidie in de periode 2023-2024 kan worden ingediend tot en met 30 juni 2022.

Een aanvraag voor jaarlijkse subsidie dient uiterlijk op 30 juni voorafgaand aan het kalenderjaar waarvoor wordt aangevraagd te zijn ontvangen door het Subsidiebureau van de gemeente Almere.

 

Het indienen van een aanvraag geschiedt conform de richtlijnen van de gemeente, die te vinden zijn op www.almere.nl/subsidies

 

Een aanvraag voor jaarlijkse of meerjarige subsidie in het kader van deze regeling bestaat uit een ingevuld en ondertekend aanvraagformulier plus een aantal bijlagen, zoals een activiteitenplan en een begroting met toelichting. In het activiteitenplan staat in ieder geval een toelichting op de twaalf aspecten waarop de aanvraag wordt beoordeeld (zie hieronder bij Artikel 8 Beoordeling).

 

Aanvragers die ook een verzoek om rijkssubsidie indienen kunnen hetzelfde activiteitenplan gebruiken voor hun aanvraag bij de gemeente Almere, mits zij dit plan aanvullen met een toelichting, toegespitst op hun positie en functioneren in Almere, voor zover dit niet al in het activiteitenplan voor de rijkssubsidie is opgenomen.

 

Indien een organisatie een hoger bedrag aanvraagt dan zij in het verleden heeft ontvangen, dient zij te onderbouwen waarvoor het extra bedrag bestemd is en hoe dit zich verhoudt tot de doelstelling van deze regeling.

 

Artikel 8 Beoordeling

Het college beoordeelt de jaarlijkse en meerjarige subsidieaanvragen aan de hand van de beoordelingscriteria uit de regeling. Bij de beoordeling aan de hand van criterium b, artistieke en/of inhoudelijk culturele kwaliteit, betrekt het college een of meer externe deskundigen met aanvullende inhoudelijke expertise. De selectie van deze adviseur(s) vindt plaats op basis van hun professionele kennis van een of meer relevante disciplines of thema’s en van hun kennis van actuele ontwikkelingen op het gebied van cultuur, met name in Almere.

 

Alle aanvragen die voldoen aan de formele vereisten worden getoetst aan de hand van de volgende criteria:

 

a. betekenis of belang voor de stad

Een sterke cultuursector is een dynamische sector die in verbinding staat met de stad en haar bewoners en inspeelt op de lokale en/of regionale actualiteit. Cruciaal is de bijdrage die een organisatie levert aan de realisatie van het cultuurbeleid van de gemeente Almere. De toetsing op dit criterium draait onder andere om de mate waarin en de wijze waarop de aanvrager zich verhoudt tot Almere en haar bewoners, tot stedelijke vraagstukken, tot maatschappelijke organisaties in de stad en tot de buurt waarin een organisatie gevestigd of actief is.

Met dit criterium toetsen we:

  • de bijdrage die de organisatie via haar activiteiten levert aan de realisatie van de culturele ambities van de gemeente, zoals beschreven in het Cultuurplan 2019-2024;

  • de inbedding van de organisatie in de stad, met name, maar niet uitsluitend, binnen de culturele infrastructuur van de stad.

 

b. artistieke en/of inhoudelijke kwaliteit

Centraal staan de missie en visie van de organisatie en de concrete vertaling hiervan in het activiteitenplan. De visie geeft een beeld van de artistieke en inhoudelijk culturele ontwikkeling die de aanvrager voorstaat op de langere termijn, in relatie tot de positie die hij inneemt in de lokale, regionale en/of landelijke culturele infrastructuur. De activiteiten die de aanvrager van plan is uit te voeren vloeien hier idealiter logisch uit voort, houden verband met elkaar en geven blijk van een bewustzijn van het publiek dat de aanvrager hoopt te bereiken. De aanvrager heeft een herkenbaar artistiek en/of inhoudelijk cultureel profiel, dat tot uiting komt in een onderscheidende programma. Ook de artistieke en/of inhoudelijke deskundigheid van de betrokkenen maakt deel uit van de beoordeling. Bij het aspect vakmanschap is het hebben gevolgd van een vakopleiding niet doorslaggevend, maar eerder de deskundigheid en de vaardigheid waarmee de aanvrager zijn activiteiten ontwikkelt en uitvoert.

Met dit criterium toetsen we:

  • de artistieke en/of inhoudelijke visie van de aanvrager en de artistieke en /of inhoudelijke kwaliteit van de werkzaamheden en activiteiten die hieruit voortvloeien;

  • de deskundigheid van de aanvrager: het vakmanschap van de bij de activiteiten van de organisatie betrokken medewerkers.

 

c. organisatorische kwaliteit

Centraal bij de beoordeling van de organisatorische kwaliteit is de vraag of en hoe de organisatie van de aanvrager in staat is om het activiteitenplan op professionele wijze te realiseren. De organisatie heeft een gezonde bedrijfsvoering die voldoende basis geeft om de voorgenomen programmering uit te voeren conform het activiteitenplan en het beoogde publiek te bereiken. De begroting is realistisch en het dekkingsplan is sluitend door een realistische en evenwichtige financieringsmix (de combinatie van inkomsten). De aanvrager verhoudt zich tot de Governance Code Cultuur, de Fair Practice Code en de Code Culturele Diversiteit.

Met dit criterium toetsen wij:

  • de kwaliteit van de bedrijfsvoering van de aanvrager, zoals die onder andere tot uiting komt in zijn ondernemerschap en in de financieringsmix die hiervan het resultaat is;

  • de manier waarop de organisatie invulling geeft aan de Governance Code Cultuur, de Fair Practice Code en de Code Culturele Diversiteit.

 

Governance Code Cultuur

De gemeente Almere onderschrijft de Governance Code Cultuur. De culturele en creatieve sector is volgens haar gebaat bij verdere professionalisering en verzakelijking. Om die reden vindt de gemeente het essentieel dat haar culturele partners zorgdragen voor een helder bestuur, zorgvuldig toezicht op de eigen organisatie en ruimte geven aan integer, inhoudelijk en zakelijk presteren.

 

Fair Practice Code

De gemeente Almere zet zich in voor duurzaam, eerlijk en transparant ondernemen en werken voor iedereen in de culturele en creatieve sector. Van onze partners vragen wij hetzelfde, zodat wij samen kunnen bouwen aan een sterke cultuursector. Om deze reden onderschrijft de gemeente Almere de vijf kernwaarden van deze code: solidariteit, transparantie, duurzaamheid, diversiteit en vertrouwen.

 

Code Culturele Diversiteit

De gemeente Almere hecht veel waarde aan een culturele infrastructuur die de brede diversiteit van de Almeerse bewoners representeert. Dit betekent dat de cultuursector en het culturele aanbod gelijkwaardig toegankelijk dient te zijn voor iedereen. Ook vindt de gemeente het belangrijk dat alle Almeerders kunnen meedoen in de samenleving en perspectief hebben op werk en inkomen, naar kennis en kunde. De gemeente onderschrijft daarom de waarden van deze code: diversiteit, inclusie en toegankelijkheid.

 

d. samenwerking

De culturele infrastructuur van Almere is vooralsnog klein en compact. Voor een optimale taakuitoefening is het van belang dat culturele organisaties goede onderlinge afspraken maken over hun programma en over de planning van hun activiteiten. Door effectief samen te werken en tijdig af te stemmen vergroten aanvragers de impact van hun eigen werk en dat van de Almeerse cultuursector als geheel. Ook samenwerking tussen lokale cultuurinstellingen en organisaties uit andere domeinen, zoals maatschappelijke organisaties, het onderwijs en het bedrijfsleven, vergroot de effectiviteit van ieders inspanningen en laat zien hoe een aanvrager is ingebed in de stad.

Met dit criterium toetsen wij:

  • de mate waarin en de manier waarop de aanvrager samenwerkt met andere culturele organisaties in Almere, Flevoland, de Metropool Regio Amsterdam en/of met organisaties in het buitenland;

  • de mate waarin en de manier waarop hij bij de uitvoering van zijn activiteiten samenwerkt met personen en instellingen uit andere sectoren dan de cultuursector;

 

e. publiek

Onder publiek verstaan we zowel bezoekers en toeschouwers als actieve deelnemers. De omvang en de samenstelling van het beoogde publiek sluit idealiter optimaal aan bij het karakter van de organisatie, haar activiteiten en/of programmering.

 

Het gaat om een passende en realistische ambitie wat betreft enerzijds het aantal bezoekers en/of deelnemers, en anderzijds de samenstelling van de groep bezoekers en/of deelnemers. Bij samenstelling van het publiek valt bijvoorbeeld te denken aan leeftijdsopbouw, sociale achtergrond, stadsdeel waar bezoekers gevestigd zijn, et cetera.

 

Met zijn activiteiten en werkzaamheden draagt de aanvrager bij aan het bereiken van een divers samengesteld publiek (zoals bedoeld in de Code Culturele Diversiteit). De aanvraag beschrijft onder andere de marketing- en communicatiestrategie die hij inzet om bestaand en beoogd publiek te bereiken. Hij specificeert bestaande en beoogde doelgroepen die passen bij de verschillende typen activiteiten en toont aan dat hij beschikt over relevante expertise op het gebied van communicatie en publiekswerking, al dan niet via inhuur of samenwerking met derden. Indien van toepassing verwoordt hij de noodzaak voor de beoogde ontwikkeling op het gebied van publieksbereik en noemt hij een realistisch einddoel.

 

Met dit criterium toetsen wij:

  • de ambitie van de aanvrager ten aanzien van zijn publieksbereik en de manier waarop hij met zijn publiek verwacht te realiseren;

  • de visie van de aanvrager op en zijn bijdrage aan cultuureducatie en -participatie;

 

f. duurzaamheid

In een duurzame wereld zijn mens, milieu en economie met elkaar in evenwicht, zodat wij de aarde niet uitputten. Als gemeente nemen wij onze verantwoordelijkheid op dit terrein. Almere vindt het van belang dat ook aanvragers van subsidie zich bewust zijn van hun rol en verantwoordelijkheid op dit gebied.

Zie voor aanvullende informatie over dit onderwerp de Duurzaamheidsagenda en het Uitvoeringsprogramma 2020

Met dit criterium toetsen wij:

  • de visie van de aanvrager op duurzaamheid;

  • de bijdrage die de aanvrager met zijn programma levert aan de duurzaamheidsagenda van Almere.

 

De criteria worden toegepast om vast te stellen welke aanvragen het beste passen bij de doelstelling van de regeling. Alle criteria wegen hierbij even zwaar. Elk criterium bestaat uit twee onderdelen, die beide een waardering krijgen. Het resultaat van de toetsing wordt uitgedrukt met een cijfer van 0 tot en met 5 per onderdeel, waarbij een hoger cijfer een hogere waardering uitdrukt. Per criterium zijn maximaal 10 punten te verdienen.

 

De cijfers per criterium zijn een hulpmiddel in het kader van een zorgvuldige en evenwichtige beoordeling van de aanvragen. Deze werkwijze levert een rangorde op, waarbij de aanvraag met de hoogste score bovenaan komt te staan. Aanvragen met een gelijke eindscore worden gerangschikt op basis van hun scores per criterium, waarbij de totaalscore op criterium a prevaleert boven de vijf volgende criteria, de totaalscore op criterium b boven de vier volgende, en zo verder.

 

Waardering

cijfer

toelichting

zeer goed

5

uitsluitend positief, er zijn geen punten van kritiek

goed

4

positief, slechts lichte punten van kritiek

ruim voldoende

3

positief, met een aantal punten van kritiek

Voldoende

2

nog wel positief, maar met substantiële punten van kritiek

zwak

1

onder de maat, de kritische punten hebben de overhand

Onvoldoende

0

er zijn (nagenoeg) geen positieve elementen te benoemen

  •  

Het college rangschikt de subsidieaanvragen en verdeelt het beschikbare bedrag in de volgorde van rangschikking. Het uitgangspunt bij het bepalen van de subsidiehoogte is niet per definitie het door de aanvrager opgegeven tekort of het aangevraagde bedrag, maar het bedrag dat redelijk wordt geacht voor de desbetreffende aanvraag. Dit betekent bijvoorbeeld dat wordt beoordeeld of sprake is van een redelijke verhouding tussen de activiteiten en de kosten die hiervoor staan begroot. Hierbij wordt gekeken naar wat gebruikelijk is in de sector. Ook dient het gevraagde subsidiebedrag in redelijke verhouding te staan tot het aandeel van de activiteiten in Almere en tot het bereik van bezoekers en/of deelnemers in Almere.

 

Het kan voorkomen dat aan bepaalde onderdelen van het plan in het geheel geen subsidie wordt toegekend en aan andere onderdelen van het plan wel. Hiervan kan sprake zijn indien het college van oordeel is dat, terwijl de aanvraag als geheel als subsidiabel wordt beoordeeld, bepaalde onderdelen van het plan geen prioriteit krijgen.

 

Artikel 9 Beoordelingsprocedure

De beoordeling van de aanvraag leidt tot een besluit van het college over de toekenning van subsidie en over de hoogte van het subsidiebedrag. Het besluit is gebaseerd op de toetsing aan de criteria en de hierbij toegekende scores.

De subsidieverlening volgt de rangorde, voor zover het beschikbare budget dit toelaat. Een positief besluit leidt om die reden niet automatisch tot subsidieverlening.

Het college beslist op een aanvraag voor jaarlijkse of meerjarige subsidie binnen 26 weken na de indientermijn van 30 juni of zoveel eerder als mogelijk.