Organisatie | Krimpenerwaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Krimpenerwaard tot vaststelling van de Regeling noodprocedure behandeling bezwaarschriften Krimpenerwaard |
Citeertitel | Regeling noodprocedure behandeling bezwaarschriften Krimpenerwaard |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-04-2020 | Nieuwe regeling | 31-03-2020 |
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Krimpenerwaard;
ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
overwegende dat het wenselijk is bijzondere bepalingen vast te stellen voor de behandeling van bezwaarschriften in verband met de gevolgen van het coronavirus voor de reguliere behandeling van bezwaarschriften;
gelet op artikel 7:5 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 84 van de Gemeentewet;
In deze regeling wordt verstaan onder:
secretaris tevens senior adviseur bestuurlijk juridische zaken: de secretaris van de Commissie bezwaarschriften die tevens senior adviseur bestuurlijk juridische zaken is van het team Bestuurlijk Juridische Zaken van de gemeente Krimpenerwaard althans bij diens afwezigheid een ander lid van het team Bestuurlijk juridische zaken;
De secretaris tevens senior adviseur bestuurlijk juridische zaken kan besluiten dat de hierna volgende artikelen niet van toepassing zijn op een bezwaarschrift. In dat geval zijn in afwijking van het tweede lid de artikelen 10 tot en met 18 van de verordening van toepassing. Hij doet daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.
Artikel 5 Bevoegdheden voorzitter
De in artikel 8 en 9 van de verordening genoemde bevoegdheden worden uitgeoefend door de voorzitter van de bijzondere commissie.
De bijzondere commissie kan onderzoek doen of laten doen en deskundigen uitnodigen om op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist. De uit het onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de bijzondere commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.
Indien het onderzoek plaatsvindt na de hoorzitting, kunnen het verwerend orgaan en belanghebbenden binnen een week na verzending van het afschrift aan de voorzitter van de bijzondere commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter van de bijzondere commissie beslist op dit verzoek. Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze regeling die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.
Artikel 9 Mandatering beslissing op bezwaar
Voor zover een mandaatbesluit van het college of de burgemeester spreekt van de Commissie bezwaarschriften, wordt daaronder mede begrepen: Bijzondere commissie bezwaarschriften.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpenerwaard op 31 maart 2020,
de secretaris (wnd.),
J.Hennip
de burgemeester,
mr. R.S.Cazemier
de burgemeester,
mr. R.S.Cazemier
Artikelsgewijze toelichting Regeling noodprocedure behandeling bezwaarschriften Krimpenerwaard
Het college en de burgemeester kunnen zelfstandig afwijken van de Verordening commissie bezwaarschriften Krimpenerwaard 2020. De Verordening commissie bezwaarschriften Krimpenerwaard 2020 is een samenwerking tussen raad, college en burgemeester. Elk van deze bestuursorganen kunnen ook zelf een regeling vaststellen. Zij kunnen daarom ook elk zelfstandig tijdelijk van de verordening afwijken.
De bevoegdheid voor de regeling ligt in artikel 7:5 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 84 van de Gemeentewet.
Artikel is juridisch-technisch.
De regeling hoeft alleen van toepassing te zijn op zaken die nog niet door de reguliere commissie (op grond van de Verordening commissie bezwaarschriften Krimpenerwaard 2020) zijn behandeld. Zaken die al op een reguliere hoorzitting zijn geweest, kunnen volgens het reguliere proces worden afgehandeld.
De secretarissen hebben zowel onder de reguliere verordening als deze regeling noodprocedure behandeling bezwaarschriften de regie op het bezwaarproces. De primus inter pares onder de secretarissen, namelijk de secretaris tevens senior adviseur bestuurlijk juridische zaken van het team Bestuurlijk Juridische Zaken (BJZ), kan ervoor kiezen een zaak aan te houden tot er weer een reguliere commissie kan worden gevormd. Hierover vindt overleg plaats met de manager van de afdeling BMO, die in contact staat met de crisisorganisatie.
Artikel 3 Bijzondere commissie bezwaarschriften
De juristen van team BJZ zijn secretaris van de reguliere commissie bezwaarschriften. Bij de Bijzondere commissie bezwaarschriften zijn deze juristen onderdeel (lid) van de commissie en functioneren deze juristen tevens als voorzitter. Zij zijn daartoe voldoende uitgerust, omdat zij ook in het reguliere proces een onafhankelijke rol vervullen.
Door de samenstelling van de bijzondere commissie ontstaat een tussenvorm van de reguliere commissie bezwaarschriften en ambtelijk horen. Dit geeft de flexibiliteit en mogelijkheden van ambtelijk horen, maar waarborgt ook een apart en onafhankelijk advies over het bezwaar.
Artikel 4 Behandelende commissieleden
De Bijzondere commissie bezwaarschriften wordt gevormd door twee onafhankelijke leden (uit de reguliere commissie bezwaarschriften) en een jurist van team BJZ. Deze jurist is voorzitter. Doordat de voorzitter geen externe is, is artikel 7:13 Awb niet van toepassing. Dat artikel vereist dat degene die belanghebbenden hoort, extern moet zijn. Omdat artikel 7:13 niet van toepassing is, kan een jurist van team BJZ belanghebbenden horen.
Artikel 5 Bevoegdheden voorzitter
Deze bevoegdheden worden in de reguliere procedure ook door de voorzitter van de commissie uitgeoefend.
Het artikel komt grotendeels overeen met het artikel over onderzoek uit de verordening bezwaarschriften.
De voorzitter van de bijzondere commissie hoort belanghebbenden, bij voorkeur telefonisch danwel via andere elektronische middelen. Door telefonisch te horen, kunnen belanghebbenden thuis blijven en toch gehoord worden. Van het horen wordt, indien mogelijk, een geluidsopname gemaakt overeenkomstig artikel 15 van de verordening. Indien het niet mogelijk blijkt een geluidsopname te maken, zal een verslag van het horen worden opgemaakt.
Het artikel komt grotendeels overeen met het artikel uit de verordening bezwaarschriften. Het verschil zit erin dat, bij het staken van de stemmen, de stem van de onafhankelijke leden de doorslag geeft, in plaats van die van de voorzitter.
Artikel 9 Mandatering beslissing op bezwaar
Dit artikel is een aanvulling op het mandaatregeling, dat de mandatering af laat hangen van advisering van de reguliere commissie bezwaarschriften.