Organisatie | Hof van Twente |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Integriteits- en gedragscode voor de burgemeester, de wethouders en de leden van de gemeenteraad van de gemeente Hof van Twente |
Citeertitel | Integriteits- en gedragscode voor de burgemeester, de wethouders en de leden van de gemeenteraad van de gemeente Hof van Twente |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-01-2003 | Nieuwe regeling | 21-01-2003 Hofnieuws, 3 juni 2009 | Onbekend |
Het doel van deze gedragscode is om bestuurders een houvast te bieden bij het bepalen van normen omtrent de integriteit van het bestuur. De code bevat regels zowel voor het bestuurs-orgaan in zijn geheel als voor bestuurders afzonderlijk. Onder bestuurders worden verstaan burgemeester en wethouders en raadsleden. Sedert de aanvaarding van het wetsvoorstel tot dualisering van het gemeentebestuur is de aanwezigheid van gedragscodes voor gemeenten verplicht gesteld.
De code geeft niet per definitie regels die rechtskracht hebben, maar heeft vooral bestuurlijke en politieke relevantie. Bestuurders zijn op de naleving van gedragscodes aanspreekbaar en wanneer zij zich er niet aan houden kan dat gevolgen hebben voor hun functioneren en voor hun positie. Naast deze code bestaan er voorschriften die in wet of elders geregeld zijn, bijvoorbeeld over fraude, valsheid in geschrifte en over nevenfuncties. Dergelijke voorschriften zijn niet in deze code opgenomen.
De code bevat zowel normen over hoe in een bepaalde situatie te handelen als regels over procedures die moeten worden gevolgd. Procedure-afspraken kunnen een onlosmakelijk onderdeel zijn van een gedragsregel en de transparantie en daarmee de controleerbaarheid vergroten.
De code bestaat uit twee onderdelen. Na het inleidende hoofdstuk 1 beschrijft hoofdstuk 2 een aantal kernbegrippen van integriteit en plaatst daarmee het vraagstuk in een breder kader. Zij vormen als het ware de algemene uitgangspunten voor de gedragscode.
Hoofdstuk 3 bevat de feitelijke gedragsregels, waarbij een aantal thema’s wordt onderscheiden:
Hoofdstuk 2 Kernbegrippen van bestuurlijke integriteit
Leden van colleges van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad stellen bij hun handelen de kwaliteit van het openbaar bestuur centraal. Integriteit van het openbaar bestuur is daarvoor een belangrijke voorwaarde. De belangen van de gemeente Hof van Twente, en in het verlengde daarvan die van de burgers, zijn het primaire richtsnoer.
Bestuurlijke integriteit houdt in dat de verantwoordelijkheid die met de functie samenhangt wordt aanvaard en dat er de bereidheid is om daarover verantwoording af te leggen. Verant-woording wordt intern afgelegd aan collega-bestuurders, de gemeenteraad, maar ook extern aan organisaties en burgers voor wie bestuurders hun functie vervullen.
Een aantal kernbegrippen is daarbij leidend en plaatst bestuurlijke integriteit in een breder perspectief:
Deze kernbegrippen zijn de toetssteen voor de nu volgende gedragsafspraken. Gedragingen moeten aan deze kernbegrippen getoetst kunnen worden.
Hoofdstuk 3 Gedragscode bestuurlijke integriteit
In gevallen waarin de code niet voorziet of waarbij de toepassing niet eenduidig is, vindt bespreking plaats in het college als het betreft leden van het college c.q. het presidium als het betreft raadsleden. Indien in de code wordt verwezen naar “het college/het presidium” vindt bespreking c.q. besluitvorming plaats binnen het in de vorige volzin bedoelde orgaan.
De kosten die een bestuurder maakt in verband met een nevenfunctie uit hoofde van het ambt (q.q.-nevenfunctie), worden vergoed door de instantie waar de nevenfunctie wordt uitgeoefend. In situaties waarin daarvan geen of in onvoldoende mate sprake kan het college/het presidium daarover een afzonderlijk besluit nemen. Dit besluit wordt in het register (3.2) opgetekend.
Het ten laste van de gemeente meereizen van de partner van een bestuurder is uitsluitend toegestaan wanneer dit gebeurt op uitnodiging van de ontvangende partij en het belang van de gemeente daarmee gediend is. Het meereizen van de partner wordt bij de besluitvorming van het college/het presidium betrokken.