Organisatie | Katwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Maatschappelijke agenda 2021 – Fase 1 Gemeente Katwijk |
Citeertitel | Subsidieregeling Maatschappelijke agenda 2021 – Fase 1, gemeente Katwijk |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-04-2020 | Nieuwe regeling | 31-03-2020 | 1628913 |
1. Activiteiten die in aanmerking komen voor subsidie
Het college brengt de te subsidiëren activiteiten onder in vijf ‘hoofdopgaven’. Deze hoofdopgaven zijn:
Opgave 2: Opgroeien & Ontwikkelen
Opgave 3: Zorg en ondersteuning
Deze vijf hoofdopgaven zijn concrete uitgelegd in de volgende dertien beleidsopgaven:
Activiteiten die naar het oordeel van het college onder deze beleidsopgaven vallen, zijn subsidiabel.
Het college wil voor de dertien beleidsopgaven een subsidie afgeven voor één of meerdere kalenderjaren per 1 januari 2021 met een maximale looptijd tot en met 2023.
2. Aanvragers die in aanmerking komen voor subsidie
Van aanvragers die aan de volgende uitsluitingscriteria voldoen, weigert het college de aanvraag (artikel 8 lid 3 sub n Verordening):
Van aanvragers voor een subsidie waarvan het bedrag hoger is dan EUR 100.000,00 die niet voldoen aan de volgende geschiktheidseisen, weigert het college de aanvraag (artikel 8 lid 3 sub n Verordening):
Van Aanvragers die niet akkoord gaan met de volgende uitvoeringsvoorwaarden, weigert het college de aanvraag (artikel 8 lid 3 sub n Verordening):
De subsidie-ontvanger geeft in het plan van aanpak bij zijn aanvraag aan op welke manier hij voorgaande binnen de eigen organisatie oppakt en hoe hij de samenwerking opzoekt met andere partijen om eenzaamheid tegen te gaan. Er zijn meerdere mogelijkheden: preventie, signaleren, activiteiten en bespreekbaar maken, of een combinatie daarvan.
De subsidie-ontvanger borgt het onderwerp sociale acceptatie bij het uitvoeren van de activiteiten. Het college verstaat onder sociale acceptatie dat Iedereen in Katwijk zichzelf moet kunnen zijn en kunnen meedoen in de maatschappij, ongeacht achtergrond, godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, geaardheid en burgerlijke staat.
De subsidie-ontvanger borgt het onderwerp toegankelijkheid bij het uitvoeren van de activiteiten. Toegankelijkheid is volgens het college een randvoorwaarde voor volwaardige deelname aan de samenleving. Het gaat hierbij om sociale, digitale en fysieke toegankelijkheid. Sociale Toegankelijkheid betekent: Iedereen doet mee. Door rekening te houden met de verschillende type beperkingen ervaren inwoners met een beperking geen “drempels” bij deelname aan bijvoorbeeld activiteiten, sport of een museumbezoek (denk aan ondertiteling, prikkelarme omgeving, aanwezigheid tolken, geen toegangseisen voor culturele verenigingen en begrijpelijke taal). Sociale toegankelijkheid richt zich daarnaast ook op de wijze waarop iemand wordt ontvangen of bejegend. Digitale toegankelijkheid gaat over het ontwerp, beheer en de inrichting van websites, apps en portals, zodat iedereen gebruik kan maken van en zijn weg kan vinden in de digitale wereld. Vanaf 23 september 2020 is het wettelijk verplicht voor overheidsinstanties dat álle websites voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid 2018. De websites van subsidie-ontvanger zijn ook volledig toegankelijk. Fysieke toegankelijkheid betreft tot slot toegankelijkheid van gebouwen. De gemeente Katwijk streeft ernaar dat alle gebouwen met een publieksfunctie over een aantal jaar voor iedereen toegankelijk zijn. De subsidie-ontvanger heeft fysiek toegankelijke locaties als deze van fysieke locatie gebruik maakt (toegankelijke toiletten, duidelijke ingang, regelmatige traptreden, drempelhulp).
Het college stelt voor de dertien beleidsopgaven een subsidieplafonds vast op zowel het totaal te besteden bedrag per beleidsopgave als het aantal aanbieders per beleidsopgave (artikel 4 Verordening):
Professioneel aanbod St. Openbare Bibliotheek Katwijk EUR 1.440.260 | ||
Als het aantal aanvragen het aantallenplafond overstijgt, maar niet het gesloten plafondbedrag, dan kan het college besluiten aanvragen tot aan het gesloten plafondbedrag te honoreren. Als de waarde van de aanvragen het gesloten plafondbedrag overstijgt, dan weigert het college echter aanvragen die dit bedrag overstijgen ook als daarmee niet het maximale aantal aanvragen is te honoreren binnen het aantallenplafond.
4. Wijze van verdelen van de subsidie
Het college verdeelt de subsidie door middel van een ‘vergelijkende toets’ of ‘subsidietender’ waarbij het per beleidsopgave ingediende aanvragen beoordeelt en rangschikt. De wijze waarop het college aanvragen beoordeelt en rangschikt is opgenomen in hoofdstuk 4.
De ‘subsidietender’ vertoont grote overeenkomsten met een aanbestedingsprocedure. Omdat de gemeente echter subsidiebeschikkingen afgeeft en niet een zogenaamde overheidsopdracht plaatst, is op deze subsidietender de Aanbestedingswet 2012 niet van toepassing en het college verklaart deze ook niet van toepassing.
Het college stelt voor het indienen van aanvragen een formulier vast. Dit formulier is digitaal (online) te vinden op www.detoekomstvankatwijk.nl.
In afwijking van artikel 5 Verordening legt de subsidie-aanvrager bij zijn aanvraag (het formulier) een plan van aanpak (max. 5 pagina’s A4, excl. inhoudsopgave en afbeeldingen). In dit plan van aanpak moet in ieder geval zijn opgenomen:
Naast het formulier en een plan van aanpak legt de aanvrager die een subsidie aanvraagt de volgende gegevens over:
Naast het formulier en een plan van aanpak legt de aanvrager die een subsidie aanvraagt waarvan het bedrag hoger is dan EUR 100.000,00 de volgende gegevens over:
Een kopie van een geldige verzekeringspolis beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering die gebruikelijk is in de branche. Het standaard verzekerd bedrag is EUR 2.500.000,00 per kalenderjaar met minimale dekking per gebeurtenis van EUR 1.000.000,00. De aanvrager is daarmee verzekerd tegen wettelijke aansprakelijkheid voor risico’s die voortvloeien uit de uitoefening van zijn taken.
De aanvrager kan de gevraagde documenten met het formulier uploaden via www.detoekomstvankatwijk.nl. Aanvragen die het college op een andere manier ontvangt dan via het formulier, weigert het.
Voor het aanvragen van subsidie gelden afwijkende termijnen. Aanvragers moeten aanvragen volledig indienen en tussen 1 april 2020, 0:01 uur en 1 juli 2020, 23.59 uur. Aanvragen die niet volledig zijn of die niet op tijd zijn ingediend, kan het college weigeren.
Ook voor lopende subsidies die (nog) niet ondergebracht zijn in de MAG- beleidsopgaven, geldt het indieningstermijn van 1 juli 2020 (i.p.v. 1 mei).
Indien na 30 september 2020 (een maand na het indieningstermijn) blijkt dat middelen resteren en het gesloten plafondbedrag per beleidsopgave, zoals opgenomen in hoofdstuk 3 niet is bereikt, komen deze middelen beschikbaar voor nieuwe aanvragen. Dit zal worden bekend gemaakt op www.detoekomstvankatwijk.nl. Deze aanvragen zullen op volgorde van binnenkomst worden behandeld en beoordeeld naar de voorwaarden en vereisten die in de subsidieregeling zijn neergelegd, totdat het gesloten plafondbedrag per beleidsopgave is bereikt.
6. Wijze waarop het college aanvragen beoordeelt
Het college kan aanvragen weigeren op basis van de in artikel 8 Verordening genoemde gevallen.
Het college beoordeelt eerst of de aanvraag compleet en op tijd is ingediend. Is de aanvraag niet compleet of op tijd ingediend, dan kan het college de aanvraag weigeren.
Het college beoordeelt daarna of de aanvrager niet aan één van de in hoofdstuk 2 genoemde uitsluitingscriteria voldoet. Voldoet de aanvrager aan één van de uitsluitingscriteria, dan weigert het college de aanvraag.
Het college beoordeelt voorts of de aanvrager aan alle in hoofdstuk 2 genoemde geschiktheidseisen voldoet. Voldoet de aanvrager niet aan één van de geschiktheidseisen, dan weigert het college uw aanvraag.
Volledig en tijdig ingediende aanvragen van geschikte aanvragers beoordeelt het college als volgt.
Een beoordelingscommissie van minimaal twee inhoudelijk betrokken beleidsmedewerkers van het Cluster Beleid Sociale Leefomgeving beoordeelt de aanvragen onder voorzitterschap van het Team Inkoop (dat niet me beoordeelt).
De beoordelingscommissie beoordeelt op basis van het plan van aanpak de volgende onderdelen:
Beschrijving hoe opgegeven activiteiten bijdragen aan de doelen en resultaten binnen de hoofdopgave | |
Beschrijving hoe de opgegeven activiteiten bijdragen aan de randvoorwaarden binnen de | |
De beoordeling vindt plaats op basis van de volgende criteria:
De leden van de beoordelingscommissie beoordelen de genoemde onderdelen op basis van de genoemde criteria eerst afzonderlijk van elkaar. Elk lid geeft dus eerst individueel een score aan een onderdeel op basis van de genoemde criteria. De beoordeling is absoluut, wat betekent dat (leden van) de beoordelingscommissie aanvragen niet ten opzichte van elkaar beoordelen. Als de leden van de beoordelingscommissie individuele oordelen hebben afgegeven, komen zij daarna in de beoordelingscommissie op basis van consensus tot een eindoordeel per onderdeel.
De beoordelingscommissie maakt gebruik van onderstaande tabel om tot een score te komen:
De beoordelingscommissie rangschikt hierna de beoordeelde aanvragen. Het geeft daarna advies aan het college om aanvragen overeenkomstig te honoreren. Als aanvragen gelijk eindigen in de rangschikking en daarmee het plafond overstijgen dan voert de beoordelingscommissie onder toezicht van de Team Inkoop een loting uit om het aantal te honoreren aanvragen terug te brengen tot een aantal binnen het plafond. 1
Het college kan in zijn besluitvorming op de gedane aanvragen alleen gemotiveerd van het advies van de beoordelingscommissie afwijken. Het college besluit uiterlijk op 30 oktober 2020 op de aanvragen. Streven van het college is eind september een besluit te hebben. Vanwege de corona-maatregelen is het indien- en beoordelingstermijn verschoven met een maand.
7 Wijze waarop het college de subsidie uitbetaalt
Het college verleent een subsidie via een beschikking op de aanvraag. In de verleningsbeschikking bepaalt het college of het een voorschot uitbetaalt. In de verleningsbeschikking kan het college aanvullende voorwaarden opnemen over verantwoording. In de verleningsbeschikking is opgenomen wanneer de subsidie- ontvanger een aanvraag tot vaststelling indient.
Bij subsidies met een waarde lager dan EUR 5.000,00 kan het college besluiten tot directe vaststelling. Het college neemt dan direct een vaststellingsbesluit en betaalt de subsidie direct uit.
Naast de in artikel 10, 12, 13 en 14 Verordening en (mogelijk) in de subsidiebeschikking opgenomen verantwoordingsverplichtingen, geldt het volgende.
Alle subsidie-ontvangers hebben periodiek een ‘tellen en vertellen’ gesprek met de accounthouder van de gemeente om de voortgang en effecten te bespreken.
Als de verleende subsidie lager is dan EUR 5.000,00 Jaarlijks 1 gesprek.
Als de verleende subsidie tussen de EUR 5.000,00 en EUR 25.000,00 Halfjaargesprek (dus 2 x per jaar) over o.a. de algehele voortgang, tussentijdse resultaten, eventuele knelpunten.
Als de verleende subsidie hoger is dan EUR 25.000,00 Binnen 4 weken na elk kwartaal rapporteren
Evaluatiegesprekken op uitvoerend, management en bestuurlijk niveau
Eén keer per jaar klanttevredenheidsonderzoek en stakeholdersbijeenkomst om effecten en werkwijze te evalueren.
Vragen en informatiebijeenkomsten
Geïnteresseerden zijn welkom op door het college te organiseren inloopavonden. Tijdens deze inloopavonden kunnen zij het college vragen stellen over de inhoud en procedure van deze ‘subsidietender’. Het college publiceert de vragen & antwoorden op de website www.detoekomstvankatwijk.nl.
De tijden van de inloopavonden worden via de nieuwsbrief gecommuniceerd. Vanwege de corona-maatregelen worden telefonische contactmomenten georganiseerd. Wanneer weer toegestaan, worden inloopmomenten in het gemeentehuis georganiseerd.
Combinatievorming en onderaannemerschap
De situatie kan zich voordoen dat een aanvrager niet zelfstandig de te subsidiëren activiteiten kan of wil uitvoeren. Het college beoordeelt een combinatie van twee of meer aanvragers die een aanvraag indienen als één aanvrager. De combinatie dient daarom een zogenaamde penvoerder te hebben die door de andere leden van de combinatie onherroepelijk en onvoorwaardelijk is gemachtigd hen te vertegenwoordigen. Het vormen van een combinatie ná het ontvangen van een verlenings- of vaststellingsbeschikking is alleen mogelijk met schriftelijke goedkeuring van het college. Wanneer aanvragers als combinatie een aanvraag indienen, dienen alle leden van de combinatie afzonderlijk een eigen verklaring (UEA) (bijlage 1) over te leggen.
Een hoofdaannemer kan een aanvraag indienen met onderaannemers. Als een aanvrager een aanvraag indient als hoofdaannemer dient deze de onderaannemers bekend te maken op zijn eigen verklaring (UEA) (bijlage 1). Het inzetten van onderaannemers ná het ontvangen van een verlenings- of vaststellingsbeschikking is alleen mogelijk met schriftelijke goedkeuring van het college. Wanneer een hoofdaannemer een aanvraag indient met onderaannemers, dient de hoofdaannemer alle gevraagde documenten en bewijsstukken aan te kunnen leveren zoals beschreven in deze subsidieregeling. Het college kan onderaannemers weigeren.
Bijlage 1: Eigen verklaring (UEA)
zie ook: https://www.pianoo.nl/nl/regelgeving/aanbestedingswet/uniform-europees-aanbestedingsdocument/interactieve-pdf-uniform#downloaden