Organisatie | Eindhoven |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling basisdagbesteding volwassenen |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-04-2020 | 27-05-2020 | Subsidieregeling basisdagbesteding volwassenen | 31-03-2020 |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
1. Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wmo en ASV.
2. In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
a. Algemene voorziening: een aanbod van diensten of activiteiten dat, zonder voorafgaand onderzoek naar de behoeften, persoonskenmerken en mogelijkheden van de gebruiker, toegankelijk is en dat is gericht op maatschappelijke ondersteuning.
b. ASV: Algemene Subsidieverordening gemeente Eindhoven
c. Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
d. Basisdagbesteding: een algemene voorziening gericht op het bieden van een laagdrempelige ontmoetingsplek waarin tevens vorm wordt gegeven aan een gevarieerd activiteitenaanbod die de zelfredzaamheid en participatie van deelnemers bevordert, behoudt of compenseert, ondersteunt bij het creëren van een dagstructuur en betrokken mantelzorgers ontlast.
e. Mantelzorger: een persoon die meer dan gebruikelijke hulp en/of zorg verleent aan een familielid, een vriend of naaste.
f. Gebruikelijke hulp: hulp die naar algemeen aanvaarde opvattingen in redelijkheid mag worden verwacht van de echtgenoot, ouders, inwonende kinderen of andere huisgenoten.
g. Maatwerkvoorziening dagbesteding: dagbesteding ten behoeve van de zelfredzaamheid die, na onderzoek, is afgestemd op de behoeften, persoonskenmerken en mogelijkheden van een persoon en die op basis van een individuele beschikking wordt verleend.
h. Sociale basisvoorzieningen: alle openbare en vrij toegankelijke voorzieningen die bijdragen aan sociale doeleinden.
i. Eerste lijn: alle individuele ambulante ondersteuning in het gemeentelijk sociaal domein met uitzondering van specialistische individuele ambulante ondersteuning.
j. Tweede lijn: alle individuele specialistische ondersteuning, langdurig intensieve ondersteuning, groepsondersteuning, verblijf en opvang.
Met deze subsidieregeling wordt beoogd dat alle inwoners van Eindhoven met een ondersteuningsbehoefte op het gebied van dagbesteding en/of ter voorkoming van sociaal isolement en/of ontlasting van mantelzorgers zo lang dat wenselijk en mogelijk is laagdrempelig terecht kunnen in hun omgeving voor activiteiten:
b. ruimte geven voor ontplooiing met oog voor hun ontwikkeling waardoor hun zelfredzaamheid wordt bevorderd, behouden of gecompenseerd.
Voor subsidie komen in aanmerking rechtspersonen en natuurlijke personen.
Artikel 4 De te subsidiëren activiteiten
a. Een jaarlijkse of meerjarige subsidie wordt verleend voor activiteiten en de noodzakelijke professionele ondersteuning die de doelstellingen realiseren zoals beschreven in artikel 2.
b. Deskundigheidsbevordering van de vrijwilligers die de activiteiten bedoeld onder a uitvoeren.
c. Een vergoeding voor de werkelijk door de vrijwilligers gemaakte onkosten verbonden aan de inzet voor de activiteiten bedoeld onder a.
1. Om in aanmerking te komen voor subsidie wordt voldaan aan de volgende vereisten:
a. de activiteiten worden gebiedsgericht vormgegeven binnen de 8 werkgebieden van de stichting WIJeindhoven: Strijp-Meerhoven, Woensel Acht en Aanschot, Woensel Oost, Woensel Noord Ontginning, Woensel Zuid West, Tongelre-Centrum, Gestel en Stratum; en
b. de activiteiten sluiten aantoonbaar aan op en zijn niet concurrerend met de activiteiten/ initiatieven die al een bewezen gevestigde functie hebben in een wijk/buurt/gebied, bijvoorbeeld te zien in het aantal deelnemers; en
c. voor de uitvoering van de activiteiten wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van reeds bestaande en daarvoor beschikbare of geschikte locaties, zoals vrijetijdsaccomodaties, locaties waar ondersteuning van de tweede lijn wordt geboden en inloopvoorzieningen; en
d. de activiteiten zijn gevarieerd, passen bij de interesses, de culturele achtergrond, de cognitieve en fysieke mogelijkheden/vaardigheden en beperkingen van de deelnemers in het betreffende werkgebied; en
e. ‘vakgerichte’ vormen van basisdagbesteding, bijvoorbeeld een fietsenwerkplaats, kunstatelier, groenproject of klus-werkplaats, worden niet georganiseerd als er al soortgelijke voorzieningen/initiatieven in de directe nabijheid van het gebied, bedoeld onder a, bestaan die voldoen aan de behoefte van de inwoners in dat gebied; en
f. de activiteiten worden verzorgd door een mix van vrijwilligers en beroepskrachten om een zo breed mogelijke groep inwoners te kunnen bedienen, met dien verstande dat beroepskrachten alleen worden ingezet voor activiteiten waarbij professionele ondersteuning noodzakelijk is;
g. binnen de basisdagbesteding wordt in een intake/kennismaking per deelnemer gekeken wat hij/zij komt ‘halen’ en ‘brengen’. De gewenste ondersteuning wordt vertaald naar concrete doelen/resultaten en daarbij behorende activiteiten die systematisch worden gevolgd en geëvalueerd met de deelnemer zelf en zo nodig aangepast;
2. Aanvragen met een onevenredige verhouding tussen totale kosten en de door het college gecontracteerde tarieven voor maatwerkvoorziening dagbesteding worden geweigerd.
3. Aanvragen worden geweigerd indien ze voor het behalen van de resultaten afhankelijk zijn van voorwaarden terwijl onvoldoende verzekerd is dat aan die voorwaarden op datum aanvraag is voldaan.
Artikel 6 Subsidieplafond/de verdeling van de subsidie
1. Het subsidieplafond voor het subsidiëren van activiteiten, zoals bedoeld in deze subsidieregeling, wordt jaarlijks vastgesteld.
2. Indien het bedrag waarvoor op grond van deze subsidieregeling zou moeten worden verleend aan degenen die daartoe tijdig een aanvraag hebben ingediend groter is dan het op grond van het eerste lid vastgestelde subsidieplafond, vindt een ranking zoals opgenomen in bijlage 1 plaats waarbij subsidies verstrekt kunnen worden tot het moment dat het plafond bereikt wordt.
Artikel 7 Bij aanvraag in te dienen gegevens
In aanvulling op de ASV levert u de volgende gegevens aan:
a. een opgave van de samenwerkingspartners waarmee u vormgeeft aan basisdagbesteding om tot een (kosten)effectief voorstel te komen en zoveel mogelijk op elkaar aansluitende ondersteuning te realiseren. Ieders inbreng, rollen, taken en verantwoordelijkheden maakt u inzichtelijk,
b. een opgave van de gebied(en) waar uw aanvraag zich op richt,
c. de doelgroep/inwoners waar u zich op richt,
d. hoe de activiteiten aansluiten op de ondersteuningsvragen in voornoemde gebied en voornoemde doelgroep/inwoners,
e. de locatie(s) waarin de activiteiten worden uitgevoerd,
f. de wijze waarop u de begeleiding organiseert. Hierbij dient u aan te geven hoe de begeleiding wordt vorm gegeven, welke deskundigheid hierbij wordt ingezet, het aantal vrijwilligers en het aantal betaalde beroepskrachten,
g. hoe de monitoring van te bereiken doelen/resultaten en daarbij behorende activiteiten bij deelnemers gebeurt,
h. het aantal dagdelen per week en het gemiddeld aantal deelnemers per dagdeel per week,
i. hoe u de samenwerking met WIJeindhoven vormgeeft,
j. hoe u de resultaten van uw activiteiten inzichtelijk maakt middels kritische prestatie indicatoren (KPI’s).
In afwijking van het bepaalde in de ASV met betrekking tot de aanvraagtermijn moet een aanvraag voor subsidie ingediend worden vóór 1 juni 2020.
Artikel 9 Beslistermijn (en wijze van besluitvorming)
In afwijking van het bepaalde in de ASV met betrekking tot de beslistermijn, beslist het college binnen 13 weken na ontvangst van de aanvraag.
Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag volgend op haar bekendmaking en geldt voor aanvragen betrekking hebbend op activiteiten vanaf 1 januari 2021.
Bijlage bij subsidieregeling basisdagbesteding volwassenen
Bij elk criterium wordt een onderscheid gemaakt tussen de score ‘goed’ (10 punten), ‘voldoende’ (5 punten) en ‘onvoldoende (0 punten).Soms is alleen een keuze tussen 2 categorieën toepasbaar (bijv. als het criterium raakt aan een subsidievereiste zoals omschreven in de subsidieregeling (dan is onvoldoende geen optie)).